Sv: "Men ett kallblod fryser inte, du behöver inte ha täcke på honom"
Du kan läsa mitt andra inlägg som jag gjorde också.
En liten "raggsocka" med liten kroppsyta klarar kyla sämre än en större häst (förutsatt att båda har vinterpäls).
Hästar klarar kyla och väta mycket bättre än vad man tror.
Från mitt andra inlägg:
"Hästen kan även öka/minska blodcirkulationen i ytliga blodkärl som är till fördel vid snabba temperaturväxlingar. Långsiktigt kan hästen även anpassa sin ämnesomsättning till att producera mer/mindre värme."
Jadu, hästar som inte tas in ställer sig i vindskyddet eller och oftast ställer de sig med rumpan mot vinden och börjar leta mat/äta.
Har jobbat på en gård med ca 70hästar, och har hittills inte sett någon frysa. -alla går på lösdrift året om, förutom ett fåtal hästar: några inackorderingar och nån hingst.
Jo hej du...Då skulle vi aldrig kunna sola o bada i S. Vi tål nog en hel del- om vi skulle bli tvingade.
Skillnaden är att de kan skaffa päls överallt.
du räknar överhuvudtaget inte in de faktorer som ska räknas in i den faktiska temperaturen. Vind, luftfuktighet samt nederbörd. Samt tiden som de utsätts.
När hästens päls blir blöt o därmed blöt in på bara huden o lägg temp o vind på det. Extra hull isolerar oxå en del.
du kanske utgår från en raggsocka som inte bara är liten till ytan o har en enorm pälsjacka på.
De värmer sig inte, utan gör allt för att inte ödsla mer energi än nödvändigt.
De äter... för att skaffa mer energi till att alstra värme.
Har de bara en kompis räcker det inte långt.
Jag tar in mina när de får nog. De gillar inte alls blåst o i kombo med regn/ snö står de helst inne- de som får. Vad ska hästar göra som inte tas in?
De har inget val o vet de inget annat så...
Du kan läsa mitt andra inlägg som jag gjorde också.
En liten "raggsocka" med liten kroppsyta klarar kyla sämre än en större häst (förutsatt att båda har vinterpäls).
Hästar klarar kyla och väta mycket bättre än vad man tror.
Från mitt andra inlägg:
"Hästen kan även öka/minska blodcirkulationen i ytliga blodkärl som är till fördel vid snabba temperaturväxlingar. Långsiktigt kan hästen även anpassa sin ämnesomsättning till att producera mer/mindre värme."
Jadu, hästar som inte tas in ställer sig i vindskyddet eller och oftast ställer de sig med rumpan mot vinden och börjar leta mat/äta.
Har jobbat på en gård med ca 70hästar, och har hittills inte sett någon frysa. -alla går på lösdrift året om, förutom ett fåtal hästar: några inackorderingar och nån hingst.