fattar inte hur dum man får va!

Sv: fattar inte hur dum man får va!

Montéryttare skrev:
Hästens bästa tem är +8c. Allt över det är utan täcke!

Sen har man vissa super kännsliga hästar, där brukar jag dra gräns vid +15-17c beroende på om det är sol eller inte, eller om det blåser.

Var förresten ute o tittapå ett stall i dag m 30 inackorderingar där hälften stod med regn-täcke på i +23c o gazzande soooooooooool!!! :eek: :mad: jeddra djurplågare, sånna borde bannlysas!

haha var du på ekerö? *skratt* för i vårt stall har hälften feta jävla regntäcken på sig mitt i sommaren :D

wingil skrev:
haha var du på ekerö? *skratt* för i vårt stall har hälften feta jävla regntäcken på sig mitt i sommaren :D

*ASG* Ja det var det..... :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Nu var inte frågan om hon gjorde fel JUST DÅ utan jag trodde trådskaparen menade att hon GENERELLT tyckte att dessa ägare var "dumma i huvvet" för att de har täcke vid regn mm...

Just den enstaka gång då de kanske börjat regna fem minuter innan insläpp är väl inget problem ?
Men säg att man har morronfodringen en dag då kan de ju å andra sidan vara lite smart att kolla på väderprognosen så man vet om de risk för regn... Hur kul e de å sitta på jobbet tex å veta att det var strålande solsken på morronen men att de framåt 11-12 kommer komma regn å veta att den som släppt ut hästarna inte tänker på de ? Ska jag vara tvungen att åka från jobbet å sätta på min häst täcke då ? (säger inte väderprognosen nåt om regn kan man naturligtvis inte veta det)

Jag äger själv en märr som INTE bör gå ute i regn utan täcke, förra sommaren var visserligen extrem men jag tog in dem MINST 10 ggr då min häst INTE klarar av störtregn å "kyla" ... Hon står formligen å SKAKAR av köld... Kalla mej vad ni vill men i det fallet kan jag garantera att jag tänker på min hästs bästa !!!

Om hästen har sådana problem är det väl ok med täcken, men med täckeshysterin är det så att många inte bara har täcken på när det regnar utan även när hästen står på stall. Min kompis hade en sån häst som frös vid minsta lilla regn men faktiskt så har hon ändrat sig (hästen alltså) hon klarar nu mer regn och får även vinterpäls vilket hon inte hade innan. Men diskuterar man och pratar med varandra i ett stall så minskar förhoppningsvis även missförstånden mellan hästägarna.

MVH Ann

hästarna får ju ingen vinter päls så som täckes galningarna i mitt stall håller på .. dom har två tjocka vintertäcken:O.. sen uppsala voltige häst står där han får ha på sig regn täcke nu för att han ska hålla sig mjuk och fin till sm-voltige sjukt! säger jag bara det är ju varmt i luften!

Men ärligt talat, hur sjuk blir en häst av att gå med tunt regntäcke när det är plusgrader? Är det verkligen hela världen?

Tipsa henne om en sån där hästdammsugare ;)
JAG tycker det är lite egoistiskt att lägga på tjocka täcken OM det inte finns speciella skäl, att man ska åka o tävla o vill ha en fin häst, eller att hästen fryser osv, när det är så här fint väder. I grannstallet har två av hästarna TVÅ täcken på nu, inget vatten i hagarna och de får hö. Sjysst?
Mina hästar vill inte ha täcke. De vill ha sol på sig och känna vitaminerna hoppa runt under pälsen :D

Jag måste bara fråga angående utskällningen: regnade det när du släppte ut hästarna eller inte?

niphredil skrev:
Men ärligt talat, hur sjuk blir en häst av att gå med tunt regntäcke när det är plusgrader? Är det verkligen hela världen?

När du tar avdet är den så kännslig att den inte tål en vindpust utan att få feber... det är problemet....

En dag som denna, vindstilla o +22c kl halv nio är en underbar dag för hästarna att njuta o lapa D-vitamin i solen...

*lånar knapp*

asså... både och att hästar är hästar... min häst är smal å känslig å har ont i ryggen... så jag e noga med att hon absolut inte får bli kall... å nu på sommaren så får hon ha sitt bomullstäcke ute pga alla insekter... brukar ta av det å lufta pälsen när jag kommer till stallet (typ 10 på fm)....
tycker att man ska använda sig av sunt förnuft, i samband med just DEN hästen...
kan ju inte dra samma gränser för ett smalt, rakat fullblod som för ett kralligare kallblod med tjockare päls :)

täcken för att slippa leriga hästar tycker jag e lite töntigt... fast det kanske jag inte skulle tycka om min häst hade 5cm päls å gyttjebad i hagen ;)

Lilja_89 skrev:
Jag måste bara fråga angående utskällningen: regnade det när du släppte ut hästarna eller inte?

nej det började regna vid lunch..

Att du inte köper munskydd på apoteket att ha då du borstar hästen så slipper den täcket :idea:

corzette skrev:
Nu var inte frågan om hon gjorde fel JUST DÅ utan jag trodde trådskaparen menade att hon GENERELLT tyckte att dessa ägare var "dumma i huvvet" för att de har täcke vid regn mm...

Just den enstaka gång då de kanske börjat regna fem minuter innan insläpp är väl inget problem ?
Men säg att man har morronfodringen en dag då kan de ju å andra sidan vara lite smart att kolla på väderprognosen så man vet om de risk för regn... Hur kul e de å sitta på jobbet tex å veta att det var strålande solsken på morronen men att de framåt 11-12 kommer komma regn å veta att den som släppt ut hästarna inte tänker på de ? Ska jag vara tvungen att åka från jobbet å sätta på min häst täcke då ? (säger inte väderprognosen nåt om regn kan man naturligtvis inte veta det)

Jag äger själv en märr som INTE bör gå ute i regn utan täcke, förra sommaren var visserligen extrem men jag tog in dem MINST 10 ggr då min häst INTE klarar av störtregn å "kyla" ... Hon står formligen å SKAKAR av köld... Kalla mej vad ni vill men i det fallet kan jag garantera att jag tänker på min hästs bästa !!!

Ang om hon tyckte de var dumma generellt sätt så tror jag att hon menade både och iom att hon nämnde både att hon fick en utskällning (och det var därför jag tyckte de var dumma i huvudet) och att ägarna sätter på sina hästar täcken på sommaren.
Och jag förstår inte vad du menar med
"Men säg att man har morronfodringen en dag då kan de ju å andra sidan vara lite smart att kolla på väderprognosen så man vet om de risk för regn... Hur kul e de å sitta på jobbet tex å veta att det var strålande solsken på morronen men att de framåt 11-12 kommer komma regn å veta att den som släppt ut hästarna inte tänker på de ? Ska jag vara tvungen att åka från jobbet å sätta på min häst täcke då ? (säger inte väderprognosen nåt om regn kan man naturligtvis inte veta det)"?
Det var uppenbarligen inte en regning dag, så varför fick hon en utskällning så och varför var det en sån big deal?

Att din häst inte "tål" att bli utsläppt utan täcke är en annan grej, för det har inte nämts här, men om det nu skulle vara så så försvarar jag naturligtvis ägaren. Visst finns det de hästar som inte tål det. Men att några kallblodshästar inte tål att få lite regn på sig på sommaren, sorry, men det finns inte på min karta ens. :crazy:

hur klarade sig hästarna när som var vilda utan täcken? jo utmärkt.. så varför ska vi komma med massa täcken och lägga på dom nu? när dom klarade sig så bra förr?

Min häst har ett tunt täcke på sig ibland i nuläget.
Inte för att han fryser, han kommer inte bli sjuk om det drar igång att regna, eller ngt sådant.

Utan just för att han grisar ner sig så förb! Absolut hela hästen är täckt av lera, har han täcke på sig tar det en halvtimme att få ren de delar som sticker ut, utan täcke är det sju resor värre! :crazy:
Tom de i stallet jag står i är förvånade hur en häst kan få fast SÅ mkt lera på en enda dag! :crazy:

Så nu när det regnat så mkt att det är extremt smetigt i hagen (inte hela, men han letar ju upp de lerfläckar som finns), så har han haft ett tunt täcke på sig. Trots att det "bara" regnade på natten och var uppehåll på dagen.
Jag har blivit lätt dammkänslig, anser inte heller jag har tid att rykta en timme VARJE dag efter jobbet, och pålle är dessutom inte alls förtjust i rykt, speciellt inte med "hårda" borstar typ piggborste.
Och ska jag spola bort leran, då är risken stor han blir spolad två ggr den dagen, för han blir ju ibland svett när jag rider också.

Så jag har förståelse för hästägarna att de inte vill borsta lera varje dag om det är så att de "begåvats" med en pålle som ska smeta ner sig maximalt varje dag.
Chansen för skavsår ökar ju också om det är mkt lera. För precis allt får man ju tyvärr inte bort!

Som tur är har ju "monsunregnet" slutat nu, så nu näckar min pålle också. Blir det bara regn ngn enstaka dag och han smetar ner sig, det kan jag ju "ta".
Men inte 7 dagar i veckan... :crazy:

Montéryttare skrev:
*ASG* Ja det var det..... :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

värsta är att vårt stall har inte täckesbyte så vi måste själva kvällen innan gissa morgondagens väder :( Och säger väderleken regn lägger man på regntäcke och sen kan det va 30 plus och man tycker ju att den soms läpper ut kan dra av hästen täcket innan de kastar ut hästen för så ansträngande är det inte men de gör inte det :( och då går hästarna och svettas

men jag är smart och köpt riktigt tunnt regntäcke som andas och är svalt så även om min råkar bli med täcke så dör den inte i värmeslag :D

Jag håller med dig om det med täckerna. Det har gått hysteri i det där med att alltid ha sina hästar täckta. Jag kan förstå om man ska tävla sin häst att man kanske har täcke på den innan (ett tunt täcke) för att hålla den ren och snygg...
Det är nog så tyvärr att det är många som har täcke på sin häst utan att igentligen veta varför, det ska bara vara så för alla andra har det.
Det är nog mycke okunnighet som spelar in i det här oxå. Om man behandlar sin häst som om den vore gjord av socker så ska man inte heller bli förvånad när den går sönder. Hästar är hästar och låt dom få vara det.

Embla_fixa skrev:
hästarna får ju ingen vinter päls så som täckes galningarna i mitt stall håller på ..
Jag kan ju bara säga att jag inte eftersträvar vinterpäls, gissa varför man klipper hästen på vintern. :smirk:

Tove2 skrev:
Men att några kallblodshästar inte tål att få lite regn på sig på sommaren, sorry, men det finns inte på min karta ens. :crazy:
Men ingenstans står det att de andra inackorderingarna är kallblod? Att trådskaparens och hennes kamrats hästar är det, men inte de andra? Det kan vara en av skillnaderna i inställningen till täcken.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·
Hästvård Hej! Min häst (Irish cob) står uppstallad i Frankrike. Hästarna är inne på natten över vintern och ute 24/7 på sommaren. Det har varit...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: Freazer
·
Hästvård Jaa, som rubriken lyder, det har jag fått höra nu otaliga gånger sedan jag skaffade mitt kallblod. Han har vinterpäls, och har haft över...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
12 612
Hästvård Jag har under alla mina hästår alltid drömt om att mina/min häst(ar) ska få stå i en ordentlig lösdrift. Det är min dröm att hästen min...
Svar
19
· Visningar
2 689
Senast: Rifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama