Fästingmedel

M

Möller

Har sökt runt lite men inte hittat någon tråd om det. Min undran är helt enkelt vad som är bäst att använda som fästingmedel på vår lilla vovve, jag kör med vitlök till katterna men misstänker att det inte funkar lika bra på hunden...eller??

Tips??

Mvh
Möller

Sv: Fästingmedel

Med tanke på att (all) lök är giftig för hundar, så är det ingen hökdare att ge hunden lök, nej..

Jag "spotar" mina med ExSpot. Håller all ohyra (utom skabb) borta :banana:

Jag gillar scalibor, funkar riktigt bra.
Dock värdelöst på långhårig hund, där är ExSpot bättre tycker jag.

Hemkokt jox tycker jag är mindre effektivt, samt bökigt.

Jag kör som kanelbulle, med scalibor
Hemjox tror jag heller inte på. Visst, det kanske hjälper, men inte fullt ut.
Man får helt enkelt välja mellan pest eller kolera. Antingen lite "gift" och hunden slipper fästingar, eller hemjox och de får en fästing då och då och chans att få fästingsjudomar.

Och som sagts, ingen lök till hundar.

Okay, och det finns att köpa på Apoteket eller???

Mvh
Möller

Kör också med expot på mina. Fungerar jätte bra och de är fästingfria så länge medlet verkar.

Jopp. Scalibor är receptfritt, ExSpot har jag ingen koll på numer.
Går för övrigt att shoppa via hemsidan, mycket praktiskt:D

använder också scalibor. det är inte bara supereffektivt, det blir klart billigast också (räcker 5-6 månader). katter tål varken expot eller scalibor (samma verksamma ämne), så min katt får frontline.

Nä katterna är inte aktuellt att behandla, dom får vitlök istället.

Mvh
Möller

Vi har BioBand på vår... Örter å sånt! Funkar jättebra på henne och är dessutom inte något gift utan enbart naturliga medel!
De få fästingar som satt sig har blivit helt ihopskrumpna och uttorkade!

*KL*

Hur funkar det om man använder Scalibor på hund när man har katter i samma hushåll? Är det giftigt för katten eller är det ok?

Frontline spot-on & inte en endaste fästing förra sommaren trots mkt fästingtätt.

Är det droppar man droppar i nacken eller? Jag har hört bra om dom också men jag använder sprayen med mycket gott resultat. Dom säger att det inte fungerar så bra om hunden badar mycket men på vår har det fungerat kanon :).

Jag rekommenderar också Scalibor eftersom det är så smidigt att kunna ta av det en stund om hunden vill bada t ex. Frontline & Exspot fungerar också bra men med en badande hund går effekten snabbt ur tyvärr tycker jag. Alla tre finns receptfritt på Apoteket!

fast om fästingen skrumpnar bör man nog ta sig en funderare på om det inte innehåller något gift trots allt ;). det är ju så ohyremedel fungerar, genom att de är mer eller mindre giftiga.

Det frågade jag på apoteket och så här sa dom:

Det är helt ok att använda på hund även fast det finns katter i samma hem om inte katten och hunden ex ligger och sover nära varandra så att katten kan komma åt och slicka/tugga på halsbandet.

Det behöver ju inte vi bekymra oss om eftersom ena katten och hunden inte tål varandra... ;)

Men det är ingen fara om hunden först ligger på ett ställe och sedan katten kommer dit.

Hoppas detta hjälpte dig ! :p

Tror inte att vi ska spraya våran hund, han gillar inte sånt. Jag köpte något hokus pokus spray till katterna, att mina händer och armar var sönderklösta efter att ha behandlat en halv katt.....och fan vad katten stank. Nä enkla medel som funkar tack.

Mvh
Möller

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 919
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 377
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
558

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka