Fästingmedel

Sv: Fästingmedel

Oki, tack!
Då är det ingen fara här heller, för dom visar precis inte sin kärlek till varandra överdrivet mkt :P

Jag har apotekets vita (vad det nu heter) halsband till min enorma långhåriga knas.
Han har haft det i två månader nu och trots dagliga våtmarksbesök i fästingmarker så har jag bara hittat 2 fästingar på honom - och det den senaste veckan så det kanske börjar gå ur lite.
Att tänka på är att den är giftig för vattenlevande djur så bad m halsband rekommenderas inte. Jag vill inte ens att han går i vår naturdamm m salamandrar o grodor.
Förra året köpte jag ett gröngult halsband med naturliga doftämnen - fy tusan - jag höll på att storkna vid läggdags då han sover vid min säng och han hittade inte en köttbulle på en halvmeters håll.
Det kastades - eller jag hade det på altanen för att kolla om det skrämde bort myggen....
Exspot testades då men det var väl sådär.

*kl*
Kan man ha något medel på dräktiga tikar? Vet att det inte är ok med ExSpot men kanske frontline?

Jag har provat det mesta på mina hundar...
Det jag tycker fungerar allra bäst är Scalibor...

Om man tycker att det är jobbigt att använda medel så finns det halsband som hunden har på sig hela tiden. Använder dem till min hund, dem funkar:)

Vi använder scalibor på vår hund. Innan vi satte på halsbandet hade hon redan haft fyra fästingar, nu har hon haft halsbandet i två veckor och inte haft en enda fästing. Vi bor på landet och hunden springer i skog, diken och höggräs.

Min syster som bor i stan tänkte att hon inte behöver fästingmedel i år. Vi var ute och gick med våra hundar på samma ställe, hennes ena hade 17 :eek: fästingar när de kollade honom. Min hade inga...

Klart det är, annars hade ju inte fästingarna dött när dom drar i sig katternas blod, fördelen med vitlök är att katterna även luktar vitlök iom att dom har det i saliven där dom putsar sig så fästingarna vill inte gärna bita då. Och det enda andra som jag tycker funkar på mina katter är det man köper på apoteket för 200 spänn och droppar i nacken på dom och även det är ju gift som vara i högst 2 veckor och att då välja mellan två giftiga preparat där det ena kostar en bråkdel av vad det andra kostar så är valet ganska så enkelt. I med en klyfta vitlök i lite burkmat när man märker att det behövs så är det problemet löst.

Åter till ämnet, följer tråden med stort intresse då hunden ännu inte blivit behandlad *skämms lite*

Mvh
Möller

Klart det är, annars hade ju inte fästingarna dött när dom drar i sig katternas blod, fördelen med vitlök är att katterna även luktar vitlök iom att dom har det i saliven där dom putsar sig så fästingarna vill inte gärna bita då. Och det enda andra som jag tycker funkar på mina katter är det man köper på apoteket för 200 spänn och droppar i nacken på dom och även det är ju gift som vara i högst 2 veckor och att då välja mellan två giftiga preparat där det ena kostar en bråkdel av vad det andra kostar så är valet ganska så enkelt. I med en klyfta vitlök i lite burkmat när man märker att det behövs så är det problemet löst.

Åter till ämnet, följer tråden med stort intresse då hunden ännu inte blivit behandlad *skämms lite*

Mvh
Möller

Vadå "klart det är"? Menar du att du medvetet matar dina katter med någonting som är rent giftigt för dem? För skillnaden mellan vitlök och andra fästingmedel är att det förstnämnda även är giftigt för KATTERNA, och inte bara för fästingarna. Så ska du kosta på dig ett fästingmedel till din hund, borde du absolut göra detsamma till dina katter. Frontline, brukar fungera bra t.ex. Inte sprayvarianten dock. ;)

Jag måste nu köpa ngt fästingmedel till hunden, då det alltid sitter fästingar på honom när jag vart ute..:eek:
Förra sommaren försökte jag med halsband som bara skulle innehålla naturliga ämnen, men det fungerar tyvärr inte.

Är lite misstänksam mot dessa starka halsband som säljs på apoteket då de inte borde vara så hälsosamma mot hunden. Därför har jag läst lite här och scalibor verkar ju vara popluärt. Kanske ska våga testa det så jag slipper de hemska fästingarna!:idea:
Ingen hund som har reagerat på de innehållet? Har nämligen hört skräckhistorier om frontline och vill inte att det ska hända min hund.. men vad ska man göra?? hundarna kan ju inte vara inomhus för att man ska slippa otäckingarna...:mad:

Jag gillar scalibor, funkar riktigt bra.
Dock värdelöst på långhårig hund, där är ExSpot bättre tycker jag.

Hemkokt jox tycker jag är mindre effektivt, samt bökigt.

Japp Exspot passar mycket bättre på långhårig vovve, har en briard & han är långhårig xD

Är lite misstänksam mot dessa starka halsband som säljs på apoteket då de inte borde vara så hälsosamma mot hunden. Därför har jag läst lite här och scalibor verkar ju vara popluärt. Kanske ska våga testa det så jag slipper de hemska fästingarna!:idea:

Scalibor säljs på apoteket, och är definitivt inte giftfritt.
Däremot är det effektivt. Liksom ExSpot.
Jag ser dock hellre att hunden får i sig lite skit, än drabbas av fästingburna sjukdomar. Hon drar inte heller in fästingar nu, som kan suga sig fast på mig (sängsovare).
Scalibor är enkelt och bra, och när vovven badar/badas plockar jag bara av det.

Vadå "klart det är"? Menar du att du medvetet matar dina katter med någonting som är rent giftigt för dem? För skillnaden mellan vitlök och andra fästingmedel är att det förstnämnda även är giftigt för KATTERNA, och inte bara för fästingarna. Så ska du kosta på dig ett fästingmedel till din hund, borde du absolut göra detsamma till dina katter. Frontline, brukar fungera bra t.ex. Inte sprayvarianten dock. ;)

Frontline, tack det är så det heter det heter det jag använde innan, Frontline är också ett gift vettu. När jag behandlade mina ketter med det så var dom helt dåsiga i en två dagar efter.

Ska vi nu återgå till att diskutera hundar eftersom det är ett hundforum, vill ni fortsätta prata katter så starta en tråd på kattforumet.

Mvh
Möller

Frontline, tack det är så det heter det heter det jag använde innan, Frontline är också ett gift vettu. När jag behandlade mina ketter med det så var dom helt dåsiga i en två dagar efter.

Visst är det också ett gift, men om man jämför med hundar; hade du hellre tryckt i din hund en massa choklad (eller lök för all del, eftersom det också är giftigt) än sprutat på lite fästingmedel? Jag tycker att du borde tänka om ang. det faktiskt...

(Men men, end of discussion. ;))

alltså, de tre storsäljarna frontline, exspot och scalibor har funnits några år på marknaden nu och har en dokumenterad effekt, och ev biverkningar kan du läsa dig till.

man ska också veta att allt som är effektivt är giftigt på ett eller annat sätt. visst finns det medel som minskar antalet fästingar som inte är giftiga, men dessa är sällan särskilt effektiva.

MEN, det är en jäkla skillnad på att använda eget giftigt hopkok (som vitlök) och på apotekets produkter. blandar du själv har du ingen kontroll över halten giftigt ämne, och kan av misstag ge en skadligt hög dos. dessutom är inte biverkningarna särskilt väl dokumenterade.

*KL

Vi har en valp på 4 månader.. Är det "ok" att använda några av apoteketsprodukter på honom?
Vi funderar på antingen frontline eller scalibor..

*kl*

Jag har sett att många hundar med scaliborhalsband kliar sig. Är det normalt, eller ska man ta bort halsbandet då?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 919
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 377
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
558

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar