Fästingar

Kalaspinglan

Trådstartare
Som ni redan vet så ska vi flytta ut på landet, i ett hus alldeles intill mälaren - ett riktigt fästingträsk.

Hur funkar det? Kan man vaccinera honom mot erlischias (hur stavas det?)?

Tjingeling!

Sv: Fästingar

Kalaspinglan skrev:
Som ni redan vet så ska vi flytta ut på landet, i ett hus alldeles intill mälaren - ett riktigt fästingträsk.

Hur funkar det? Kan man vaccinera honom mot erlischias (hur stavas det?)?

Tjingeling!
http://www.sva.se/dok/236.html?searchstring=erlichia&visaarkiv=1

Som jag läser det finns alltså inget vaccin idag för erlichia på hund eller katt, eller häst - det finns på humansidan dock).

Använd t.ex. Frontline (R) eller s.k. fästinghalsband.
Tänk dock på att katter kan vara allergiska mot fästinghalsbanden, eftersom de ej tål innehållet i detta. Däremot kan man använda Frontline (R) på både katt och hund. Finns i olika storlkesformat receptfritt på Apoteket.

Jag använde Frontline (R) på min katt i fjol = 0 fästingar.
Hade fästinghalsband på min hund (Saluki) = 0 fästingar, men kommer att använda Frontline (R) i år p.g.a. mindre biverkningsrisk.

mvh
Carina på Cesam Arabians

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 113
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 799
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London