Fårskinns/teddypaddar, ett måste?

Sv: Fårskinns/teddypaddar, ett måste?

Jag har fårskinnspad till min dressyrsadel just för att den är för vid just nu.. Vi strävar ju efter att inte behöva den :)

En sadelutprovare (som jag tror är väldigt duktig) säger att fårskinnspaddar är bättre än gelpaddar för de kan aldrig tryckas ihop som en fårskinnspadd. Så om det blir lite trångt någonstans trycker gelpadden medan fårskinnspaden bara trycks ihop. Låter vettigt.

Hej!

Enligt Lars Roepstorff så gör en padd av fårskinn ingen skillnad alls, tryckmässigt. Sadeln blir ju mindre för hästen men fårskinnspadden fördelar inget tryck. Utan trycket är som om sadeln inte hade padd alls.
En padd av skumplastfyllning ger mer tryck nära hästens ryggrad och en padd i gelé ger mest tryck där trycket är som störst. Detta eftersom gelén ger efter för trycket och glider iväg till ställena utan tryck. Skumplasten är lite hårdare och flyttar sig inte lika lätt medans fårskinnet är mer som sadelns stoppning, den ligger där den ligger. En sadel som var stoppad med ull var också den sadeln som gav minst tryck i studien.
Detta enligt en vetenskaplig studie i "sadelns och ryttarens inverkan på hästens rörelsemönster", som Lars höll föredrag i 080307 på Hästmässan i Västerås

Hmm... lite jobbigt att precis ALLTING inom "hästbranschen" måste vara en djungel. :D Men det är alltid bra att få lära sig mer och höra flera olika teorier.

Nu ska jag ju ha padden till att fylla ut en, i nuläget, lite för vid (men annars välliggande) sadel och inte för tryckfördelning i sig. Men naturligtvis vill man ha det som är bekvämast för hästen och som, framförallt, inte gör skada på något som helst vis (är ju extra viktigt på en ung häst). Men vad L.R. säger i praktiken är alltså att en padd aldrig kan kompensera för en sadel som inte ligger optimalt, i balans med jämnt tryck? Det köper jag rakt av.

Sedan funderar jag lite på det här med ryggtunnel resp. utan. Mig veterligen är det här med en klippt kanal eller "tvådelad" fårskinnspadd ett lite nyare påfund (kan visserligen ha fel eftersom jag inte kollat så noga på marknaden innan)? Jag fattar varför man har det, men min fråga är då vad en "hel" padd, utan ryggtunnel kan göra (som gör att det är bättre med tunnel)? Har ju jobbat på en av Sveriges lite större hästanläggningar med dressyrryttare från nationell upp till OS-nivå när jag var lite yngre och de använde hela fårskinnspaddar och gelpaddar, så direkt skadligt kan det ju inte vara? Så länge inte sadeln trycker på ryggraden borde väl inte lite mjukt fårskinn göra någon större skada. Eller...?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 704
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 055
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 174
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 632
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar