Farligt, farligt

A

annakarolina

Min valack blir så otroligt skrämd för "vanliga saker", t ex en gråsten eller en takplåt som ligger vid ett hus m.m.
Vi tränar hela tiden ledarskap och han lyssnar otroligt bra hemma men när vi är ute och det dyker upp något är det i alla fall lika illa, oavsett om jag sitter på eller går med honom. Börjar faktiskt fundera på om han har något fel i skallen, en "vanlig" häst brukar ju inte bli rädd när man saltat vägen och det ligger lite vitt där, eller en unge på moped gjort en rivstart med medföljande märke i vägen!

Samtidigt så visade han inte några tecken alls när jag provred honom, gick fram där jag bad om det och gjorde allt jag önskade utan minsta tecken på oro.
Jag tror inte heller att det berodde på mig ibörjan eftersom jag kände mig så otroligt säker på att jag fått den häst jag letat efter och var helt trygg, inte är jag nybörjare heller.
Finns det någon här som har liknande erfarenhet? Hur gjorde ni?
Jag menar jag behöver HJÄLP!

Sv: Farligt, farligt

Hur länge har du haft hästen? Det tar ju faktiskt en ganska lång tid innan en häst lär känna "sin" människa och sitt nya hem och omgivning. När hästen flyttar in, är det ju oftast en helt ny värld. För mitt sto, som är ett riktigt nervvrak, tog det faktiskt ett halvår att få ordning på.

Det låter som om din häst är ny hos dig, många hästar, inte alla kan bli enormt fåniga när de byter miljö. Det verkar som om du har en sådan, själv har vi en sån häst hemma. Tryggheten själv när han funnit ro, vet rutinerna och känner till människor och omgivning. Flyttar man på honom så blir han smått tokig, nu märker vi själva bara att han blir mer stressad. Hade det handlat om ett ägarbyte, så skulle nog förmodligen den nya ägaren tro att de köpt sig ett mentalfall.:eek: Men det kommer att gå över, fasta rutiner samt ledarskapsövningar brukar göra susen.

Ge han lite tid.
Är han svenskfödd eller import?
Importerade hästar kan ju annars få spader över
saker vi ser som självklara men som dem aldrig sett.
(träd tex)

Tack Boj, känns bra att höra. Jag har nog för brått, hästen har varit hos mig en månad lite drygt.
Till Mirre, han är svenskfödd till skillnad från mina två andra islänningar. Ska lugna ner mig och ta det som det kommer:)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 942
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 659
Senast: AlmostEasy
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
2 064
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Hjälp