Farligt analysera foder?!

Jag förstår i och för sig din invändning att folk misstolkar analysen som verktyg av olika skäl, men skulle man förkasta allt som kan användas felaktigt så skulle vårt samhälle bryta ihop på mindre än en vecka. Vi kan inte sluta använda datorer för att vissa sprider virus, avskaffa kemiundervisningen för att en del utnyttjar kunskaperna till hembränning eller posten för att det finns folk som skickar falska fakturor.

I rätt händer fungerar posten, datorn och foderanalysen utmärkt ;). Sedan finns det folk som hellre använder räknesticka, flaskpost eller bygger sin foderstat på gissning och erfarenhet men det minskar ju nyttan för de som kan hantera verktygen.
 
Har jag förkastat något? :confused:
Jag skriver ju att analyser är BRA, men man måste fortfarande SE hästen!
Analys är inget som är 100% det är en riktlinje och hästar är individer!
Puls mätare är oxå fint, men man kan inte sitta och träna en halt häst bara för att pulsen ligger rätt...
 
Nej, jag menade inte att du förkastat analyser så ta inte åt dig ;), endast att kritiken mot exempelvis analyser som går ut på att de kan missbrukas är missriktad med tanke på att det är i högsta grad mänskligt och normalt förekommande. Alla metoder för att räkna/bestämma foderstater går att feltolka men det är ju inte metodens fel utan den mänskliga faktorn.
 
Det finns ju en viss antydan att skylla på att det är analysens fel, ja ganska tydlig sådan, se bara på ditt rubrikval i tråden ;) den bara inbjuder till att debattera för analyser. Jag tycker att det verkar som om du tar åt dig lite väl mycket av mina inlägg :p.
 
Alla tycker att de har den bästa metoden och ofta vill de överföra den på andra.

Min metoder är som följer:

Jag analyserar mitt hö/hösilage/ensilage och räknar ut en foderstat efter det ibland med vissa korrigeringar exp mitt sto behöver nästan ingen energi eftersom det redan finns mycket i henne medans min valack är extremt lätt att hålla hull på och går upp av minsta strå/korn extra varpå jag oftast minskar med 10% på fettet. Detta börjar jag således med och anpassar med mer eller mindre beroende på hur hästarna ser ut och beter sig.
Detta fungerar på mig och mina hästar.

Jag skulle inte drömma om att inte analysera mitt grovfoder, tänk om du ger din häst en massa extra helt i onödan eller ännu värre den får brist på något- mågot som kanske är väldigt nödvändig!
Analysen kostar 4-500 kr och det är det värt, ena året hade jag så bra hösilage att jag bara behövde salt och lite energi = jag sparade in några tusen i foderkostnader medans året efter hade jag dåliga värden och behövde använda mer kraftfoder och tillskotts ämnen som jag troligtvis inte hade tänkt på om jag hade analyserat = kostade mer i foderkostnader men hästar är fräscha och deras behov tillgodosett. Genom detta har jag friska välmående hästar som förhoppningsvis håller länge då de inte har någon brist i fodret.

Men man kan inte enbart stirra sig blind på ett papper, alla hästar har olika behov, mer eller mindre egen energi, vissa rör sig mycket i hagen andra är stilla osv.
Fodra även med ögat!

Inlägget är inte riktigat till dig personligen Humelibumlan...
 
Rubriken var för att locka läsare... :D :angel:
Jag tycker det har framgått i flera av mina inlägg att det inte är fel på att analysera och beräkna, utan fel att tro man är säker därmed! För har man analys och beräkning och det ändå inte passar just den individuella individen och sen argumenterar- "jag har analys", då är det ju farligt, eftersom många verkar tro att det därmed är säkert att hästen får vad dem behöver... :p
Om du läser unt lite med detta i bakhuvudet så ser du säkert vad det är jag syftar på :)

Tar jag åt mig av just dina? :eek: Oj, det är inget jag tänkt på... jag bara svarar utan att kolla direkt vem som skriver :o :crazy: ;)
Kanske vart lite virrigt, men jag tror du och jag menar detsamma men utryckt oss olika, för det du skrev senast- var precis vad jag menade!
Jag kanske är en smula oklar? :o
 
vårat hösilage har ja ingen aning om va de är för värden i men alla hästarna i stallet mår bra å är fina i hullet.. min skulle säkert stå på rejält för mycket mat om vi gjorde en analys å höll oss till de som står på papperet..
 
min skulle säkert stå på rejält för mycket mat om vi gjorde en analys å höll oss till de som står på papperet..
Du har ju TOTALT missat vad man har analysen för! Läs hela tråden så ser du att det är just såna tankar som du har som är det stora problemet med många och analyser.

Analysen säger inte hur mycket mat din häst behöver, utan hur du behöver balansera det du tycker din häst behöver. Återigen; analysen ersätter inte ögat, det kompletterar.
 
Återigen; analysen ersätter inte ögat, det kompletterar.
fing24.gif
 
Kanske läge att börja ta del av den kunskap som finns omkring dig. Foder är ju en ganska stor del av att ha häst, hästen äter varje dag, fodret kostar pengar och påverkar hur hästen mår.
 
jo ja vet att de är en stor del.. men då min häst väger lika mycket som boxgrannen och hon har fixat å trixat med maten massvis å räkant ut foderstat på hennes häst å den får mycket mindre än min.. men ja vill inte dra ner nått mera på maten för då får hon knappt någon mat alls..

nått att fundera över är juh hur 17 dom klarede sej på "den gamla goda tiden"
 
Men snälla du, försök förstå här. Hästar - precis som människor - är individer. Oavsett om de är exakt lika stora och jobbar exakt lika hårt så kan de behöva olika mycket mat. Det man måste göra är att utgå från SIN häst, vad den funkar bra på för energigiva (hullet) och sen balansera foderstaten på övriga näringsämnen.

Bara för att du tittar på analysen betyder det ju inte att din häst måste äta MER. Kanske om du har "knasiga" värden på höt behöver byta kraftfoder, eller mineralfoder, eller så är allting jättebra, super i så fall. Är allt jättebra vet du ju precis vad din häst behöver i höst när du får nästa skörd och ny analys.
 
hälsovakten är toppen. hade dne i 3 veckor. (installerade dmeon 1 vecka på varje dator) Gick ner 2,5kg på dom veckorna samtidigt som jag blev piggare och mådde bättre.=)

har inte nån analys på mitt hö nu. Endast pågrund av att jag bytt hö för jag ahr letat efter ett bar hö. och vilel inte analysera varenda sorts hö jag provat. men nu har jag hittat ett hö som min häst funkar bra på och ska garanterat analysera nästa skörd nu. Kan man skicka in ett hö prov till granngården så att dom skickar in en analys lr?
 
skulle ja följa analysen skulle min häst magra... jag säger juh att de inte går att utgå enbart från en analys. därför måste ja ge min häst lite mera mat.. hon fick mindre förr men la då ej på sej så då ökade ja stråfodergivan. kan juh skriva va min häst äter för något. hon äter enbart hösilage havre å mineraler... å senn jag köpte henne har hon fått hull börjat bygga muskler å bli fin å blank i pälsen. finns bilder i nån tråd på gnägg på henne. när ja köpte henne gik hon på hösilage å havre dock ej från samma bonde. å såg gräslig ut.. pinnig med revbenen rakt ut tobig i pälsen och inte en muskel.. å nåra knasiga värde på höt har vi inte.. då skulle nog ställägarinnan regera då hon är extrem noga med va hennes hästar äter då den ena haft mag problem..
 
Hmm, det förstår jag faktiskt inte alls. Varför skulle din häst magra om du "följde" analysen :confused:?
En analys är ju inget man "följer" i den bemärkelsen, utan information om vad höet/silaget innehåller.

Om din häst i dagsläget är rund och fin och sätter muskler, så skulle ju en analys av det hösilaget du ger idag underlätta jättemycket inför nästa säsong :).
Vet du vad ditt foder innehåller nu så kan du utifrån den analysen räkna ut precis vad din häst får dagligen i nuläget (som den håller sig så fin på).
Då till nästa år vet du ju precis hur mycket energi och protein hästen kräver för att hålla sig i så bra skick, och med en ny analys då, hittar du snabbt rätt mängd energi och protein (som hästen fungerade på året innan, därmed inte sagt att den fungerar uteslutande året efter - beror ju på arbete osv).
Om du inte analyserar utan bara tar för givet att hösilaget är likadant som året innan, riskerar du att hästen faller ur, tappar muskler, blir för fet etc. Du kan också ha TUR att värdena är ungefär likadana som året innan och du då inte märker så stor skillnad på din häst, men det är ju aldrig fel att gardera sig ;).

Sen kan man SJÄLVKLART inte stirra sig blind på en analys, men i kombination med sunt förnuft och ÖGAT så är det oslagbart :)!
 
Nej, jag läste inlägget, och de som följer. Och i princip höll jag ju med dig - att det är just människans okunskap som ställer till det och att man måste TITTA på hästen förutom att förlita sig på analyser och ställda foderstater.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Alltså jag förstår helt och hållet principen med att man ska analysera grovfodret och sen utgå ifrån det när man beräknar foderstat mm...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 861
Senast: zzz
·
F
Träning Jag har en liten shetlandskorsning som är sju år gammal. Trots att jag tycker mycket om honom så kan jag inte förneka att det är en...
Svar
18
· Visningar
1 868
Senast: mizz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp