Första året när jag köpte min häst åt hon hösilage, detta fanns ingen analys på och jag tog ingen egen analys heller eftersom kvalitén kunde skifta ganska rejält på de olika balarna märkte jag.
I samband med stallbyte gick jag över till hö i stället, hö som vi alltid haft analys på. För mig är siffrorna som analysen visar en riktvisning om vilka fodersorter/tillskott som jag eventuellt behöver lägga till för en komplett foderstat. Detta tror jag att hästen mår bäst utav, som några redan varit inne på så äter hästen i princip samma foder varje dag och därför kan det uppkomma brist på något ämne. Vi människor har åtminstone en stor valfrihet att kunna välja vad vi vill lägga på tallriken och vi äter i regel inte precis samma kost varje dag och därmed syns det ju inte lika tydligt på oss.
Hästarna kan inte välja själva och jag tycker man har en viss skyldighet att se till att tillgodogöra hästarnas behov. Jag räknar inte minutiöst eller duttar och dittar med olika tillskott utan jag har ju ändå alltid koll på och "fodrar med ögat" så att hon ser lagom ut i kroppen, och anpassar givan utefter olika förhållanden, t.ex. hur mycket min häst rids och t.ex. så höjer jag grovfodergivan något om det är väldigt kallt ute och ser till så att hon har halm att pyssla med ute.
Tar man från början en analys på sitt grovfoder lindrar det även plånboken i längden. Man slipper oroa sig för att hästens behov inte blir tillfredsställda och man slipper köpa en massa dyra tillskott. Det kan ju trots allt vara en väldig skillnad på värdena i ett hö jämfört med ett annat och med en analys har man åtminstone Något att gå på när det gäller hästens utfodring och man vet hur man ska täcka upp behovet.
Jag förstår inte varför jag inte skulle vara lika noggrann med min häst som eliten är med sina hästar gällande foder, tillpassning av utrustning och träningstänkande. Okej jag kanske inte är Fullt så noga i mitt träningstänkande eftersom jag inte tävlar, men gällande foder och utrustning så tycker jag att det är en väldigt viktig grund om man vill ha en hållbar häst och sparar pengar på klinikbesök, utredningar osv.
Därför har min häst en bra sadel och träns, benskydd (för att hon behöver det), boots på vintern i hagen, täcken vid behov, en välavvägd foderstat som dock anpassas vid behov och inte räknas ut minutiöst, hon vaccineras, tändernas kollas regelbundet osv... för mig är allt det här självklarheter som hästägare.