Farligt analysera foder?!

Hmm Magdalena säger att din ska ha 99Mj och du hävdar att du skulle behöva ge 20 kg hösilage och 10 kg kraftfoder?

Lustigt, min häst står på 125Mj och äter 12 kg hösilage och 3 kg kraftfoder...

En analys innebär inte att man inte ger hästen vad den behöver utan att man slipper prova och laborera vid ev foderbyte.
Jag har en häst som lätt faller ur, när jag bytte stall och därmed hö i våras kunde jag därför räkna och öka maten INNAN vi flyttade så hon slapp falla ur.
 
Jag tycker att man ska analysera sitt foder och ha en uträknad foderstat, men samtidigt tycker jag inte att det ska gå till överdrift. Jag menar, man har ju ingen uträknad foderstat på sina barn, man vet vad de behöver, ger dem det och kollar dem varje dag så att de växer och ser ut som de ska. Precis så tänker jag med hästar också. Men den uträkande foderstaten är grunden.
 
Faktiskt räknar jag "foderstat" på mig själv sen ett par veckor, och mår MYCKET bättre och orkar mer.
 
Men hur räknar du då? Jag ser inte helt galen ut i kroppen, vet vad jag behöver och hur mycket jag måste röra mig för att ha status quo. Vad är det du räknar ut som du inte kan komma fram till utan att räkna? Fast, du kanske har en bra affärsidé där! :idea:
 
Det farliga kan aldrig vara analysen, som vanligt är det snarst den enskilda människans okunskap och trångsynthet som ställer till det. :devil:
 
De exempelsiffrorna fick jag ur ett foderstatsberäkningsprogram(mins inte vilket) och eftersom de oftast baseras på halvblods- eller travarfoderstat så blev det fel till min lilla kille, även när jag förde in grannens analysresultat från ett likartat fält. Pga. dessa konstiga siffror lärde jag mig att själv räkna på foderstaten men fick ändå kommentaren att det inte är lönt med analys eller beräkningar därför att hästen äter vad den behöver vid fri tillgång på hö/silage MEN alla hästar som tränar eller behöver kraftfoder av annan orsak bör ha en analyserad/uträknad foderstat.
Det var väldigt intressant att se hur "aggressiva" alla blev vid omnämnande av åsikt mot analys. Ingen av er vet vad jag har för hästar eller hästhållning och kan därför inte se vad jag ser och tvärtom, men det är ändå kul med andras åsikter, så gnäll gärna lite till på mig och är det någon som kommer med vettiga kommentarer så lär jag skriva upp det, allt annat skiter jag i.
 
...därför att hästen äter vad den behöver vid fri tillgång på hö/silage...

Men om höet/silaget inte innehåller tillräckligt av vad hästen behöver, hur ska den då kunna få i sig det??? :confused:

Om vi tar ett räkneexempel för att göra diskussionen mer lätthanterlig.

Vi har en häst som behöver 100 MJ. Samma häst har ett behov av 600 Smrp (100 MJ * 6), 40 gr Ca (100 MJ * 0,4), 30 gr P (100 MJ * 0,3) och 15 gr Mg (100 MJ * 0,15).

Vi har ett hö som innehåller 7 MJ, 35 Smrp, 2,5 Ca, 1,5 P och 0,8 Mg per kg foder.

En häst som har fri tillgång på detta hö äter troligtvis ca 14 kg, för att täcka sitt energibehov. Det skulle innebära att den får i sig 98 MJ, 490 Smrp, 35 Ca, 21 P och 11 Mg. Det skulle alltså innebära för lite av allt utom MJ.

Hästen behöver alltså 110 smrp, 5 Ca, 9 P och 4 Mg för att behoven ska vara täckta. Vart ska den få tag i det???

Om den då äter mer silage så kommer behoven öka i förhållande till det ökade MJ-intaget, eftersom behoven följer MJ-behovet. Detta skulle leda till en fet häst med proteinbrist.

Hade hästen däremot blivit erbjuden ett hö med värdena 7 MJ, 42 Smrp, 2,8 Ca, 2,1 P och 1,05 Mg så hade jag varit med på resonemanget att hästen äter det den behöver på fri tillgång för då hade 14 kg täckt alla behov.

mvh Jessica
 
Alla hästar har inte samma krav och därför inte samma idealhö. Hästar har klarat sig bra i människans vård i många år(med några undantag naturligtvis) utan tillgång till foderanalyser. Analysen är inte grunden, den är ett komplement eller ett sätt att felsöka. Ni som analyserar höet, skickar ni även spannmål på analys?
 
Behöver ingen spannmålsanalys, jag ger så försvinnande lite för jag har ett bra grovfoder som hästen klarar sig bra på utan att jag behöver pytsa på kraftfoder.

Jag analyserar, räknar och vet att foderstaten är i balans. Faller hästen ur hull vet jag att det behövs mer energi, då ökar jag energi och vet att proteinet är i balans.

De jag räknat på hittills har samliga blivit bättre prestationsmässigt och finare i kroppen. Satt mer muskler och ägarna har sparat en slant på mindre av de dyra kraftfodersorterna.

Grovfoder är ALLTID basen i en hästs foderstat. Alltså borde en grovfoderanalys vara basens bas för en hästägare. Att börja intressera sig när hästen redan fallit ur i hull eller muskler är lite sent, då är man ju redan nere på en nivå där det påverkar resultatet (vare sig det gäller träning eller tävling).

En analys kostar inga stora pengar, varför chansa på att hästen KANSKE får i sig det den behöver? Dessutom tycker jag det är en trevlig bieffekt att till kommande säsonger veta vad hästen behöver för att må bra, det gör det väldigt lätt att välja grovfoder utifrån analyser jag får in.
 
Nu tänker jag inte lägga mig i ovanstående diskussion...men:

Ni som analyserar höet, skickar ni även spannmål på analys?

Nej, men jag ser till att köpa analyserat kompletteringsfoder som krävs till min grovfoderanalys och häst. Är det havre som krävs, köper jag analyserad havre från tex granngården. Vill ha analys så långt som möjligt på mitt foder jag ger hästen. Därmed är det inte sagt att jag inte tittar på min häst.... :smirk:

//Alice
 
Precis, alla hästar har inte samma idealhö. Unghästar har behov av ett grovfoder med HÖGT proteinvärde. Det spelar ingen roll hur mycket den tuggar i sig om proteinet inte är tillräckligt högt... Fri tillgång är suveränt, men då ska man också veta att höt inte har helgalna värden.

Om jag skulle fodra med stora mängder spannmål skulle jag se till att jag köpte analyserat eller analysera själv. Dock baserar jag mina foderstater på grovfoder så mängden spannmål brukar vara försumbar.
 
Jag ger faktiskt inte spannmål just för att det inte är analyserat. ;) Men sedan brukar ju spannmål ofta ligga högre än 6 i kvot så det brukar funka ändå.

Och det är faktiskt så att hästar behöver en Smrp/MJ-kvot på runt 6 eller mer. Ofta ser man inte att kvoten har varit för låg förrän runt jul eller ibland frampå vårkanten och då är det ju lite för sent. Och en mineralbrist kan man aldrig se med ögat. Jag vill inte att min häst ska behöva känna av en brist i några veckor innan jag inser att något är fel och ber veterinären komma och dra ett blodprov. Förresten så har man ju sparat in kostnaden av analysen på att slippa ta ut veterinären för att dra ett. :idea:

Jag vill vara säker på att min häst får tillräckligt med protein och mineraler hela säsongen, därför analyserar jag.

Ett hö kan ha en kvot på 4 eller lägre och se grönt och fräscht ut ändå. Det behöver inte vara brunt och dammigt för att vara dåligt.

mvh Jessica
 
Jag har ett program där jag skriver in vad jag äter/tänker äta, och så får jag staplar på vad jag får i mig och kan välja mat efter vad jag behöver innan dan är slut. Bl.a balansen mellan fett, proteiner och kolhydrater, samt vitaminer och mineraler. Efter första provveckan visade det sig att folsyra och e-vitamin är vad som brister nästan oavsett hur jag lägger upp maten, så det tar jag extra i tablettform. Dessutom har jag fått koll på hur mycket fett som är lagom att stoppa i sig osv.
 
Analys är en av grunderna kunskap o sunt förnuft två andra andra(obs ingen rangordning)!
Att olika hästar har olika krav o därmed olika idealhö talar ju bara för analys så man kan välja rätt hö till rätt häst.
Visst är det bra att analysera spannmål men inte lika viktigt o kostnadseffektivt eftersom spannmål inte alls varierar lika mycket som hö o eftersom det oftast är en mycket mindre del än höet.
Ang vet som sa att det var bättre att låta bli att räkna: Vilken tönt! Tyvärr är många ( absolut inte alla)veterinärer ganska okunniga på foder.
PL
 
Bara nyfiken!
Ang vet som sa att det var bättre att låta bli att räkna: Vilken tönt! Tyvärr är många ( absolut inte alla)veterinärer ganska okunniga på foder.
Om nu denna veterinär ansåg att det var fel att räkna, måste det betyda att han är okunnig? :confused:
Han kan ju ha andra erfareheter och åsikter?

Jag har alltid förundrats över att det kommer en "ny" sak och alla ska självklart följa detta (analys, pulsätare mm) till punkt och pricka- de som väljer att följa den "andra" vägen, dvs- den gamla hederliga beprövade- de är genast okunniga och har fel?? :confused:
Jag säger inte att blodprov, foderanalys, pulsmätare mm mm är fel, men det måste ju vara valfritt vad/vilket att använda som hjälpmedel utan att bli idiotförklarad :(

Nu svammla jag iväg lite, så P-L det vart mer ett *knapp lån* :o
 
Ja visst är det valfritt men den här typen av trådar börjar oftast med att någon vill tala om för andra hur värdelöst det är med analys. Visst analys utan kunskap om hur den skall användas är helt bortkastat, att betala för analys+ foderstat o sedan sakna sunt förnuft blir oftast ett slaviskt följande av en foderstat som inte är anpassad efter den enskilda hästen.
Jag o andra med mig kommer alltid att reagera när folk försöker övertyga andra om att det är bättre utan analys. En rätt använd analys är det enda sättet att gardera sig mot negativa överaskningar. När man står där med sin tävlingshäst som tappat muskler o kondition pga att höet det här året hade ett smrp på 20 då är säsongen garanterat förstörd.
Om veterinären hade dålig erfarenhet av folk som använde tokiga foderstater så vittnar det ändå om okunnighet att säga att det fungerar bättre utan(om h*n nu menade så).
PL
 
Jag började denna tråden och jag förkastar inte analys, tvärt om..
Men precis som du säger, så handlar det i slutänden om att SE hästen och argument som "jag har analys och h*n får vad han ska ha" när man undrar över hur det egentligen är ställt med foderstaten på just denna magra, heta, feta osv vidare häst.. Det är ju egentigen inte analysen eller foderberäkningens fel, utan hästägarens syn och "invaggade säkerhet" när de analyserat fodret!
Analysera och beräkna så är du säker.. Det funkar inte riktigt så! :(

Och det var lite det jag ville få fram, analys i all ära- men glöm inte titta på hästen och är det nå "fel" så kan det trots all uträkning o analys faktiskt vara foderstaten som inte passar.. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Alltså jag förstår helt och hållet principen med att man ska analysera grovfodret och sen utgå ifrån det när man beräknar foderstat mm...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 861
Senast: zzz
·
F
Träning Jag har en liten shetlandskorsning som är sju år gammal. Trots att jag tycker mycket om honom så kan jag inte förneka att det är en...
Svar
18
· Visningar
1 868
Senast: mizz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Utställnings frågor
  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp