Verkligen. Vet vissa skimmlar som är runt 9-10 år och fortfarande väldigt grå så det skiljer ju sig rejält verkar det som
Så intressant! Hur vet man om hästen har silvergener eller silver/svart osv då?
Jo, finns någon familj som skimlat extremt sent istället.Kan ha varit PRE eller connemara, läste något om det för något år sedan eller så. De såg inte ut som skimmlar ens vid typ 10 år eller så utan avslöjades genom avkomma och gentest tror jag...
Silvergen brukar man inte misstänka i så många fall - men i just denna ras är det väldigt vanligt. Tror itne heller att den är särskilt speciell med skimmel utan det råkade bara vara stoet i mitt exempels bakgrund. I Sverige hittar man nästan enbart färgen hos islänningar. Min ras är ett undantag, men så finns det bara 10 individer i Sverige också... (Inte skimmelstoet ovan, hon och avkomman bor i USA). Längst fram på denna bild är mitt silversvarta sto med sin silversvarta fölunge (de föds så ljusna och mörknar sedan, se hur huvudet börjat fälla fölpälsen). Dessutom är det mitt silvergulbruna sto i bakgrunden med sitt silvergulbrunskimmel föl. (Konstantskimmel alltså, inte avblekbar som vi pratat om tidigare). Men det är lite överkurs,