Jag har sökt lite i tråden, men inte hittat att just denna färg diskuterats, så jag hoppas jag inte blir tjatig.
Vad skulle man kalla en ljus fux (förr hade man definitivt kallat dem isabell!) som får silvergrå inslag i man, svans och på benen från första fällningen som föl? Det ser ut som om de vore smutsiga, men de är ljust grå i det i övrigt nästan kritvita taglet.
De är nordsvenskar, halvsyskon, och mamman anges vara brun. Även moster anges brun men hon har väldiga skiftningar i färg efter årstid. (Blir grå när man klipper henne, och det sista som fälls av nu på våren är långa, vita strån över i stort sett hela kroppen. Dessa vita strån syns knappt när hon har hela vinterpälsen kvar.)
Mormor angavs brun har jag för mig, men var mörkt brun med mjölmule och ljusa grå/vita skiftningar vid ljumskar och undersida.
Den ena hästen med den intressanta "isabell-med-halvt-grå-man"-färgen har en far som anges "fux (ee, dubbla flaxanlag), ljms, bls, vtul)". Den andra har samma far som sin moster, en hingst som anges anges "ljusbrun (E- A-)".
Varifrån kommer detta silvergråa inslag, och vad skulle man kalla färgen?
Det där diskuteras då och då men ingen har riktigt kommit fram till ngt, somliga tror att det finns silvergen hos nsv medan andra är lika säkra på att det inte finns. Ett som är säkert är iaf att det finns otroligt många skiftningar och nyanser och grått i manen är inte helt ovanligt... här en bild på en av mina bruna med mycket vitt och grått i manen, mamman är fux och pappan är helbrun