@Görel Hur nedärvs Sabino anlaget? Jag har en tvååring som får allt mer vita hår som på bilden, hon har dock skimmelpappa så jag har funderat på om hon trots allt ska bli skimmel. Men då kanske det är ett sabinoanlag då hon har Ceylon i 4-led på mammas sida, hon har också mkt flikiga tecken på bakbenen (precis som hennes mamman har på frambenen men mamman har inga vita hår). Spännande, då kanske jag kan få behålla min svarta pärla efter Rubin. *Hoppas*
Nyfiken fråga - hur var färgen när hon föddes om du vet?
Det är inte ett helt hundraprocentigt tecken, men de som föds med "blaskig" färg blir oftast solidfärgade, de som föds med fin, djup mättad färg - de jäklarna brukar skimla. (Alltså under förutsättning det är skimmelförälder inblandad då). Så om din lilla t ex föddes med diluterad/blaskig färg, och inte börjat få vita hår förrän tvååring ökar det ju chansen att det är en solidfärgad. Tror knappt jag vet något fall där man inte vid fällningen av fölpälsen kunnat konstatera att det är en skimmel. Sen kan de dock se jäkligt solidfärgade ut ett tag under uppväxten. Min 2006a är skimmel född fux. Men i vinterkostym vintern mellan åring och tvååring såg han baske mig helt kolsvart ut. Oh happy days..
Han skimlar långsamt, men som sagt syntes även på honom redan som liten att det skulle bli en skimmel även om det tog tid innan det började "slå igenom rejält".
De flesta börjar skimla på huvudet/pannan förresten.