Färga sås

Collorit finns överallt på mataffärerna. Brukar stå vid sojan.
Jag använder Collorit när jag bara vill påverka färg och inte smaken, ibland har man ju redan haft lite soja i eller annan smaksättning som gör att det blir på tok för salt att ha i mer soja bara för färg..

Magert? Ja. B-vitamin? Ja. Gott? NEJ!
Min australiensiska chef har hotat med att skicka en burk Vegemite till mig :cautious:
Jag hade kontrat med att skicka surströmming (vilket få icke svenskfödda brukar beteckna som mumsigt), till chefen. ;)
När jag var i en engelsk familj en sommar var min stora fasa five o'clock tea.
Minst en liten toast var det alltid Marmite på. Och hur jag än försökte svälja den hel/tugga så lite som möjligt, så spreds smaken av surt askfat i munnen. :yuck:
Värst var när jag försökte smygmata de annars matglada hundarna... De gjorde ett slickande och gick med indragen nos. Då var jag ju tvungen att smuggla ned skiten i fickan.
Man brukar ju vänja sig vid en smak, men ack nej.

Jag hade kontrat med att skicka surströmming (vilket få icke svenskfödda brukar beteckna som mumsigt), till chefen. ;)
När jag var i en engelsk familj en sommar var min stora fasa five o'clock tea.
Minst en liten toast var det alltid Marmite på. Och hur jag än försökte svälja den hel/tugga så lite som möjligt, så spreds smaken av surt askfat i munnen. :yuck:
Värst var när jag försökte smygmata de annars matglada hundarna... De gjorde ett slickande och gick med indragen nos. Då var jag ju tvungen att smuggla ned skiten i fickan.
Man brukar ju vänja sig vid en smak, men ack nej.

Hmm... :idea: :sneaky: :angel: :up:

[
Jag använder Collorit när jag bara vill påverka färg och inte smaken, ibland har man ju redan haft lite soja i eller annan smaksättning som gör att det blir på tok för salt att ha i mer soja bara för färg..
Eller så kan man dra ner lite på saltet bara , vad innehåller collorit , låter otäckt :)

Fast salthalten i Collorit och vanlig soja skiljer sig inte så mycket alls.
Dock blir det betydligt mer "färg" av Collorit, så man behöver inte använda lika mycket för att färga såsen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 138
Senast: soom
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
19 824
Senast: Lobelia
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 375
Senast: Gabby_Ossi
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 460

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka