Färga lössvans?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färga lössvans?

Javisst , självklart, hästen tävlar ju med "lånade fjädrar" o den ska väl i rimlighetens namn bedömas efter sitt naturliga utseende. Såvida det inte var en tävling om vem som hade den snyggaste lössvansen förståss. :D

Är fullständigt överens med dig här...:D...

natruliga utseende ? okej.
Tävlar du något ? :smirk:

Jag tävlar...och skulle inte drömma om överhäng med conchos, slinkys, lössvans, rakad mule eller hovlack, nej. Hästen är ren och utrustning samt mina kläder enligt TR fullt godkänd:cool:

tur att inte alla tycker lika... ;)
och som man brukar säga: smaken är som baken....
Man måste sätta sej ner o fundera en stund: " vad håller jag på med?? Är detta vettigt?"
Det här är en avart i westernridningens kölvatten o har ju inget med westernkultur att göra.
Real cowgirl ?????? Vad betyder det?

Är inte insatt i western, och jag kan inget annat än hålla med dig.
Men du säger att om du måste välja mellan en häst med eller utan lössvans skulle lössvansisen bli tvåa. Men om den faktiskt ÄR bättre då?

en bra lössvans syns inte så du skulle inte kunna veta om hästen hade lössvans eller inte.

hmmm.... vad alla klagar på lössvansar och rakade mular och hovlack och hit och dit ? får jaglov och fråga varför ni ens lägger eran tid på att skriva om något sånt här om ni egentligen inte bryr er om det ?:O

Senast ändrad av en moderator:

Men det är ju så dj**la tramsigt så man måste ju bara ha synpunkter! :D

hmmm.... vad alla klagar på lössvansar och rakade mular och hovlack och hit och dit ? får jaglov och fråga varför ni ens lägger eran tid på att skriva om något sånt här om ni egentligen inte bryr er om det ?:O
Jag tycker nog att det är nog så allvarligt med en massa "fake" på hästarna...som om domarna inte skulle fixa att döma utan det. En bra prestation syns oavsett vad man hängt på hästen/ryttaren ( självklart enligt TR ). I övrigt är detta ett öppet forum som helt är fritt att lägga sig i...vill du ha en egen privat snackhörna får du pm:a eller skapa ett eget forum...:cool:

f.ö. är det väl inte tillåtet att raka mularna längre? Eller är det bara jag som är snurrig?

Inför tävling får du raka mulen men du får inte ha den rakad " jämt". Det är ju skyddshår, så mellan tävlingar får det växa ut. På sommaren e de ju också viktigt att dom har sina hår på mulen :)

Ska man ha lössvans på sin häst så ska den också sättas i på rätt sätt, så att det inte syns... annars blir de bara fjasko av det hela... precis som de blev från tävlingen du var på... sånna gånger är det bättre att skippa lössvansen helt... men gör man det rätt så ser det så jäkla snyggt ut!

Ja, fiasko kan man nog kalla det...då man kunde peka ut alla ekipage m lös-svans...medan de utan, såg naturliga ut...
Detta är ju typ 3 år sedan, så kanske sätter man dom bättre nu...
Kan hålla med att en böljande svans ser mkt snyggt ut...
Men måste man sätta såna mängder, så det ser onaturligt ut?
Nä, jag föredrar naturligthet hos häst...kan inte hjälpas:)
Det här är för mkt "barbi" i min smak:crazy:

Inför tävling får du raka mulen men du får inte ha den rakad " jämt". Det är ju skyddshår, så mellan tävlingar får det växa ut. På sommaren e de ju också viktigt att dom har sina hår på mulen :)

Nej, man får inte raka/kippa hästens skyddshår, EU-lag. Men i Sverige bryr de sig inte, men åker du på någon tävling någon annan stans i Europa kan du bli diskad för att ha rakat/kippt hästens skyddshår...

Man måste sätta sej ner o fundera en stund: " vad håller jag på med?? Är detta vettigt?"
Det här är en avart i westernridningens kölvatten o har ju inget med westernkultur att göra.
Real cowgirl ?????? Vad betyder det?

Helt riktigt! Pleasure har inget med "cowboyromantik" att göra! Man behöver inte vara en "Cowgirl! för att syssla med detta. Det är en tävlingsgren, och är väldigt långt från vilda vestern och rodeo.
Och vad är det för fel med detta? Gillar man inte bling, och annat som hör till, fins det ju annat man kan syssla med.
Och att domarna inte skulle påverkas, det varierar VÄLDIGT ska jag säga... Jag har själv pratat med AQHA domare som sagt att det är väldigt viktigt i vissa klasser. Det påverkar helhetsintrycket. Sen bryr sig vissa domare naturligtvis inte alls.
Nu blir jag väl hängd...;) :angel:

Helt riktigt! Pleasure har inget med "cowboyromantik" att göra! Man behöver inte vara en "Cowgirl! för att syssla med detta. Det är en tävlingsgren, och är väldigt långt från vilda vestern och rodeo.
Och vad är det för fel med detta? Gillar man inte bling, och annat som hör till, fins det ju annat man kan syssla med.
Och att domarna inte skulle påverkas, det varierar VÄLDIGT ska jag säga... Jag har själv pratat med AQHA domare som sagt att det är väldigt viktigt i vissa klasser. Det påverkar helhetsintrycket. Sen bryr sig vissa domare naturligtvis inte alls.
Nu blir jag väl hängd...;) :angel:

långt ifrån hängd... :d
tack för detta svar!!! :bow:

Men det är ju de charmigaste som finns me hästar med massa skägg :love: o gärna stora tofsar i öronen också!

Fasen va dumma människor det finns här, men visserligen är det ju inte tävlingsmänniskor i samma klass (Pleasure) som mig och många andra här , för då skulle de förstå grejjen med all grooming och lössvans osv osv.. Då man aldrig vet om domaren ser till den goda sidan på det.

Och någon av dessa sa att domare inte alls rör sig ryggen för allt bling bling, jag vann över en tjej nu på SM'et, och domaren förklarade för mig att detta var för att våra hästar hade gått lika bra, men min var mer välgroomad med lössvans etc, så det hade avgjort, för jag hade en mer njutfull helhet. (Det är det som pleasure handlar om, en helhet till häst, som ser ut att vara ett nöje att rida, då har även hästens utseende en betydelse)
Men eftersom ni inte verkar satsa lika seriöst som jag gör så förstår jag att ni inte bryr er, men då behöver ni inte heller sabba min tråd som handlade om något helt annat.

Senast ändrad:

Fasen va dumma människor det finns här, men visserligen är det ju inte tävlingsmänniskor i samma klass (Pleasure) som mig och många andra här , för då skulle de förstå grejjen med all grooming och lössvans osv osv.. Då man aldrig vet om domaren ser till den goda sidan på det.

Och någon av dessa sa att domare inte alls rör sig ryggen för allt bling bling, jag vann över en tjej nu på SM'et, och domaren förklarade för mig att detta var för att våra hästar hade gått lika bra, men min var mer välgroomad med lössvans etc, så det hade avgjort, för jag hade en mer njutfull helhet. (Det är det som pleasure handlar om, en helhet till häst, som ser ut att vara ett nöje att rida, då har även hästens utseende en betydelse)
Men eftersom ni inte verkar satsa lika seriöst som jag gör så förstår jag att ni inte bryr er, men då behöver ni inte heller sabba min tråd som handlade om något helt annat.

:bow::bow::bow:

Du som har koll på lössvansar, hur mycket dyrare brukar en skimmel svans vara?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Har klurat lite på om denna hästs färg, hon verkar ha fått mer grå/vita strån varje gång hon bytt päls. Svansen var väldigt vit redan...
Svar
12
· Visningar
1 645
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 211
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 195
Senast: Madalitso
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 032
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar