färdigväxt??

M

makejo

vissa raser växer ju saktare/längre än andra hur vet man exact vilka raser det är ? de flesta raser är väl färdigvuxna vid 5 år. Vilka raser kan växa mer på höjjden efter 5 år?
har hört att friesern är ett exempel på det att den kan växa til 8 års ålder men sen har jag hört av andra att det inte stämmer och att den är färdigväxt vid 5 år vilket stämmer?

Sv: färdigväxt??

ingen som har svar på det här funderingarna??

En häst är väl inte färdigväxt vid 5 års ålder, även vilken ras den än är? Höjden växer den kanske inte mycket på, men man brukar väl säga att en häst är helt klar vid 8 års ålder?
Det jag hört är att kallblod och islänningar brukar växa långsammare än genomsnittet.
Tex ett fullblod (galopp) rids ju vid två-tre års ålder, och ett hbl börjar ju ridas in vid 3 års ålder. Vet dock inte hur sent man brukar rida in kallblod, men shettisar rids ju in nästan vid 5 års ålder eftersom det sägs att de växer långsammare.
Frieserhästen räknas ju också till kallblod, och jag tror inte att hästen är helt färdigväxt när den är endast 5 år!

Det är jätteolika när hästar är färdigväxta. Vad jag tror, (gissar), kommer detta med att dom är färdiga vid åtta års ålder från ponnyernas mätning. En häst räknas som vuxen och får tävla alla klasser vid 7 års ålder, och för att helt enkelt vara helt säkra på att ingen ponny blir större än vad som står på mätintyget, slutmäts dom vid 8 års ålder. Hästarna är ju nästan färdiga vid 5 år, men kan växa en centimeter till. Om man då mätt hästarna vid 5 års ålder hade man haft ett jätteprobblem med D-ponnyer på 150 cm. Inte för att alla D-ponnyer är ponnyer idag heller men....
Varför olika hästar blir olika fort färdiga är ju dels rasen och dels miljön. Vad ja vet tar väl överlag dom lite stadigare hästarna (kallblod/ponny) längre tid på sig att bli vuxna, och hästar men mer blod (iofs också betydligt mer framavlade hästar) kortare tid på sig.
Vet inte om det bara är min känsla eller om det ligger något i det, men ja tycker att det verkar som om ponnyer och kallblod som ofta får lite mer tid att växa är mindre skadade än avlade tävlingshästar som gör första starten vid 4 års ålder. Om det är arv eller miljö är ju i en sån situation svårt att veta...
Nu pratar ja enbart om ridningen, hur travhätstarna skadas vet ja inget om.
Sen vet ja av egen erfarenhet att mijön spelar stor roll i hur hästen växer upp. Vet ett sto som av misstag blev med föl som 3-åring, hon slutade växa när hon va på tjocken och när sedan fölet inte behövde hennes energi mer växte hon ikapp en decimeter.
Sedan spelar ju foder och allt annat roll. Det går inte att säga att alla barn är färdigväxta vid en viss ålder, detsamma gäller hästar. Jag ty
cker att man bara ska se till hur hästen ser ut för att bestämma om den är färdig. Har sett färdiga treåringar och 6åringar som fortfarande inte är riktigt färdiga.

Hoppas ja gav dig lite svar. Kommer följa tråden...

Snabbt tillägg: Ja är inte säker på att allt ja skrivit stämmer, så rätta mig mer än gärna.

Senast ändrad:

Förutom olika raser kan det ha med storlek att göra också. Stora hästar vet jag kan växa lite långsammare (men finns ju så klart alla variationer)

vissa raser växer ju saktare/längre än andra hur vet man exact vilka raser det är ? de flesta raser är väl färdigvuxna vid 5 år. Vilka raser kan växa mer på höjjden efter 5 år?
har hört att friesern är ett exempel på det att den kan växa til 8 års ålder men sen har jag hört av andra att det inte stämmer och att den är färdigväxt vid 5 år vilket stämmer?

Min förra frieser växte till han va typ sju. Han blev 170 till slut.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderade på om det här var värt en egen tråd, men å andra sidan har den här tråden spretat åt så många olika håll redan, så varför...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 453
Senast: Sel
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 941
Senast: Badger
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
904
Senast: Angel
·
Fritid Dottern fyller snart år. Hon har de senaste åren knappt viljat fira eller uppmärksamma sin födelsedag alls, men sa i dag att hon nog...
Svar
17
· Visningar
947
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka