Sv: färdigväxt??
Det är jätteolika när hästar är färdigväxta. Vad jag tror, (gissar), kommer detta med att dom är färdiga vid åtta års ålder från ponnyernas mätning. En häst räknas som vuxen och får tävla alla klasser vid 7 års ålder, och för att helt enkelt vara helt säkra på att ingen ponny blir större än vad som står på mätintyget, slutmäts dom vid 8 års ålder. Hästarna är ju nästan färdiga vid 5 år, men kan växa en centimeter till. Om man då mätt hästarna vid 5 års ålder hade man haft ett jätteprobblem med D-ponnyer på 150 cm. Inte för att alla D-ponnyer är ponnyer idag heller men....
Varför olika hästar blir olika fort färdiga är ju dels rasen och dels miljön. Vad ja vet tar väl överlag dom lite stadigare hästarna (kallblod/ponny) längre tid på sig att bli vuxna, och hästar men mer blod (iofs också betydligt mer framavlade hästar) kortare tid på sig.
Vet inte om det bara är min känsla eller om det ligger något i det, men ja tycker att det verkar som om ponnyer och kallblod som ofta får lite mer tid att växa är mindre skadade än avlade tävlingshästar som gör första starten vid 4 års ålder. Om det är arv eller miljö är ju i en sån situation svårt att veta...
Nu pratar ja enbart om ridningen, hur travhätstarna skadas vet ja inget om.
Sen vet ja av egen erfarenhet att mijön spelar stor roll i hur hästen växer upp. Vet ett sto som av misstag blev med föl som 3-åring, hon slutade växa när hon va på tjocken och när sedan fölet inte behövde hennes energi mer växte hon ikapp en decimeter.
Sedan spelar ju foder och allt annat roll. Det går inte att säga att alla barn är färdigväxta vid en viss ålder, detsamma gäller hästar. Jag ty
cker att man bara ska se till hur hästen ser ut för att bestämma om den är färdig. Har sett färdiga treåringar och 6åringar som fortfarande inte är riktigt färdiga.
Hoppas ja gav dig lite svar. Kommer följa tråden...
Snabbt tillägg: Ja är inte säker på att allt ja skrivit stämmer, så rätta mig mer än gärna.