Får soc verkligen göra så?

Sv: Får soc verkligen göra så?

Soc får inte lägga ner några anmälningar. Man måste alltid göra en bedömning och därefter fatta beslut om man ska inleda utredning eller inte.

Tyvärr får soc inte säga något till anmälaren om hur det går i ärendet, vilket kan vara frustrerande, men sådan är lagstiftningen. Det är bara den som anses som part i ärendet som har rätt att få ta del av soc handlande.

Är socialsekreterare själv, jobbar dock inte med barnavårdsutredningar idag utan med familjerätt.

Fast någonstans borde hon väl veta att iaf du pratar med er mamma också så att mamma vet vad du vet och inte vet?

Nej killen på soc låter inte som någon stjärna direkt,OM det nu är som din syster säger, kan ju vara så att han sa att "vi gör inget mer innan jul, så gå hem och fira jul i lugn och ro" ?

Jag vet att de inte får säga något till oss. Men om deläggern ner det nu och bara struntar i det nu, vad gör man då? Kan man få någon annan att kolla upp saken då om det syrran säger stämmer verkar han ju inte ha kollat upp något, då han inte ringde min mamma för att höra hur det låg till, då hon jag pratade skrev upp att de kunde ringa henne föratt höra hur det låg till.

Och det är därför som man har en viss gång på saker på soc. För att personalen inte ska bli duperade.

Jag tycker att det låter på din beskrivning som att din syrra skulle kunna ljuga för din mamma bara för att få känna sig bra i några minuter. Om hon säger det tillräckligt tydligt kanske hon tror på det själv, om du vet vad jag menar. Jag upplever att många som känner sig förorättade och på samma gång vet att de är skyldiga till något dåligt som kommer att uppdagas kan fabulera hejvilt nästan som i en fantasi för att verkligheten är för jobbig.

Hur som helst så finns det ju fler på soc än den påstått lättduperade snubben, så är det så så är det bara att anmäla igen. Och du kan fråga på soc vart du ska vända dig om du inte är nöjd med deras handläggande. Det är deras skyldighet att informera dig om det.

Fny

Jag hoppas det bara är som hon har ljugit, jag hoppas innerligt det. Gå vidare med det kommer jag att göra om inget händer. Om inget händer då så kommer jag gå vidare med att jag inte är nöjd med handläggandet. Något måste ju göras för tösen så det ä bara ta nya krafter och kämpa på i så fall.

Du kan ju tyvärr inte veta om det din syster säger är sant.
OM soc inleder en utredning har man fyra månader på sig att slutföra utredningen och man har också möjlighet att få den förlängd i vissa situationer.

Att soc inte ringt din mamma för att kolla läget kan vara att de inte hade tid just då. Veckan innan jul är jättestressig och man måste hinna med det som redan ligger på ens skrivbord. Själv har jag tre besök idag och måste också hinna med handläggningen runt omkring.

Om inget verkar ha hänt i slutet av vecka 2 tycker jag att du ska ringa soc igen.

Hur går det?

Till Görel: Vilken myndighet är tillsynsmyndighet över socialen?

Tack för svaret!!

Till TS: Om det nu mot all förmodan är som din syster säger, så tycker jag att du ska kontakta länsstyrelsen så att de granskar att detta fall gått rätt tillväga.

Lycka till

Jag tror inte en sekund på att soc har lagt ner fallet. Jag tvivlar starkt på att killen på soc har gått på din systers försök till lögner. Jag tror inte det är så lätt för henne att linda dom. Dom kan sin sak. Lita på dom.Du ska se att detta kommer att sluta på ett bra sätt. Ha tålamod bara.

Jag säger som övriga: Det krävs nog mer än en duperande mor för att soc ska begå tjänstefel och strunta i en utredning.

Jag har inga som helst erfarenheter av soc, men om jag ska våga mig på en gissning så tror jag att julhelgen faktiskt är en helg då de har ganska hög beredskap. Det händer ju en hel del familjerelaterat elände då, tyvärr. Jag tror därför inte att man kastar bort en anmälan "bara för julfridens skull".

Det är väldigt starkt av dig att stå upp för din systerdotter. Jag hoppas att det löser sig till det bästa för alla inblandade.

Kan tillägga till det jag skrivit tidigare att jag inte tror att en enskild tjänsteman kan besluta om ifall en anmälan sla leda till utredning eller inte. Där jag jobbat har det varit så att jag som handläggare fått fatta beslut om att inleda utredning men inte om att inte inleda utredning.

Jag håller med Görel här vänta och se för du vet ju inte om utredningen lades ner eller aldrig öppnades. Om du ringer eller anmäler till länstyrelsen i detta läge utan att veta så sjunker kanske din trovärdighet, för det kan ju faktiskt vara så att de öppnat en utredning eller kommer göra det efter jul. De bör rimligtvis vara vana vid att folk som blir anmälda inte anser att det finns någon grund för anmälan. Det är jätte starkt av dig att anmäla men vänta tills du vet, om du inte får veta så kanske du får reda på om det skett en förändring via din mamma. Fortsätter allt som innan så anmäl igen.

Senast ändrad:

Ska bara förtydliga det jag skrev, eftersom det verkar blivit ett missförstånd.

Jag tycker att TS ska försöka få reda på om utredningen är nerlagd eller inte och OM den är nerlagd, DÅ tycker jag att hon ska kontakta länsstyrelsen. Det är var jag skrivit och menat. Jag har inte alls menat att hon ska ringa länsstyrelsen under pågående utredning utan bara i det fall att den skulle vara nerlagd.

KL

Ursäkta att jag inte berättat mer om hur det gått. Men det är dels för att vi väntar på en fortsättning själva plus att jag precis flyttat.

Min mamma pratade med sin läkare på smärtkliniken om detta, då de pratar om hur hon mår med mera. Han fixade en tid till henne för att få prata med en socionom för att få veta regler med mera. Mamma pratade då med henne också och förklarade allt.

Socionomen och läkaren valde att göra en anmälan och krävde dessutom att få veta om det blir utredning. NU väntar vi bara för att få veta något. Dock vet syrran att det är pågrund av mamma anmälan är gjord så vi får inte veta något av syrran. Vi vet alltså inte om det är någon utredning eller inte. Dock tror jag soc tar det mer på allvar när en läkare har anmält.

Nu hoppas jag att allt löser sig en gång för alla.

Har nu fått red på mer om hur det går. Denna gången tänkte de iallafall öppna en utredning och ska komma hem till syrran för ett möte på måndag.

Lite synd bara att det ska krävas en socionom och en lkare för att det ska öppnas en utredning.

Det är socionomer som arbetar på soc.

Jo men denna jobbade ju inte på familjerätten utan på ett sjukhus... Hade det inte varit för att mamma pratade med läkaren om att hon var bekymrad hade han inte ordnat så att mamma fick prata med henne för att få reda på regler och annat. Hade då inte läkaren och socionomen tillsammans valt att anmäla hade det inte blivit något mer då de la ner mer anmälan.

Det måste tydligen till någon med fin titel för att det ska bli en utredning. En ''normal'' männsika duger tydligen inte för att de ska ta det på allvar.

Senast ändrad:

Jag vet inget mer. Inte min mamma heller. Min syster är fortfarande väldigt kylig mot mamma och jag är ju helt ute ur bilden. Jag hoppas ju att dem gör något denna gången. Men det har varit mycket skriverier i tidningarna om att soc i min förra kommun inte sköter handläggningen som de borde.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 105
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 130
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat