Får soc verkligen göra så?

pernilla_s

Trådstartare
för det första var det bara en av dem på mötet med syrran, den jag pratade med var sjuk. Den hon träffade var en karl som blev helt och hållet duperad av syrran då hon ringt mamma och sagt att han ringt henne och lagt ner anmälan plus att han då skulle ta bort anmälan så att den inte fanns i hennes papper. Han hade gått på allt hon ljög om och inte kollat upp något.... ÄR så ledsen just nu så jag vet inte vad jag ska göra... Om inte socialen tar det allvarligt vad ska man göra sen? Mamma ska ringa dem imorgon och prata med dem.

Sv: Får soc verkligen göra så?

Det är inte så säkert att hon har rätt, folk som är sura kan ju intala sig själv att saker är på ett visst sätt, jag skulle nog inte tro på det förrän jag hört det från soc.
Bara fortsätta trycka på om det är så..

Alltså, dom får inte riktigt lägga ner anmälan hur som helst. Dom måste undersöka saken, prata med föräldrarna, BVC, dagis osv. Dom har skyldighet att noga undersöka så att barnet MÅR BRA, och att någon annan än föräldern ifråga kan intyga det.

Det känns mer som om din syster överdriver och ljuger faktiskt.

Jag har som sagt själv varit föremål för en sådan utredning, och den lades ner efter ca 1½ mån. Och då var anmälan byggt på helt falska anklagelser och lögner, vilket soc såg rätt så snabbt. Men dom har vissa saker som måste göra, sa mina "soc-tanter", därför tar det lite tid innan det kan läggas ner.

Tror som bebben, att du inte behöver oroa dig än, en utredning tar mer tid än ett möte.

Ja, vi var till och med tvungna att komma på ett möte till, efter att utredningen var klar. För då ville dom berätta alla svar dom fått, förklara hur dom gått tillväga, vad dom tycker/tänker personligen osv. Och så fick vi kopior av alla papper och sånt då också.

Man får inte göra hur man vill bara för att man jobbar på soc. Min utredning varade också över julen, och det hände inget speciellt för det.

Det låter rätt så osannolikt det du skriver.

finns säkert de på soc som inte gör som de ska göra egentligen.... han har svalt allt hon sagt och det är så synd om henne.... men klart det är tillåtet att stänga in ett barn i flera timmar och inte ge dem mat... barn har verkligen rättigheter.

Vet inte om det saknas text på ditt första inlägg, eller om jag inte fattar.
Vad är det som är anmält egentligen?

Jo, men då får man anmäla den personen i sin tur. Så att utredningen kan fortsätta.

Men jag tycker ändå att det låter alldeles för knepigt för att det ska vara sant.

Vet inte om det saknas text på ditt första inlägg, eller om jag inte fattar.
Vad är det som är anmält egentligen?

Har en annan tråd, emn kortfattat min syster har min dotter instäng på hennes rum så hon inte kan komma ut tills syrran sovit färdigt, vilket innebär att dottern ibland är instängd ca 20 timmar. Under 2 dagar gav hon henne inte mat då hon inte tackade när hon fick mat. Det var det mest allvarliga.

Jo, men då får man anmäla den personen i sin tur. Så att utredningen kan fortsätta.

Men jag tycker ändå att det låter alldeles för knepigt för att det ska vara sant.

Hag kan säga att detta är sant tyvärr... Men kan man anmäla syrran om samma saker igen så de måste undersöka det igen?

Ok, då fattar jag.
Men, vem har anmält?
Iofs spelar det ingen roll, men är det inte sant så är det väldigt grova anklagelser.
Stämmer det så är det fruktansvärt.
Och, om det stämmer så hoppas jag för barnens och mammans skull att de får hjälp.

Ok, har inte läst förra tråden...
Men tycker det är bra och modigt gjort att anmäla, vet att det kan vara svårt då det gäller anhöriga.

Lägger han ned utredningen utan att ha gjort en ordentlig utredning kan du anmäla han som vill lägga ned eftersom det är att begå tjänstefel!
Men först ringer du handläggaren och hör efter så att det inte bara är din syster som ljuger för sig själv och andra för att kunna fejka en fröjdefull jul.

Lägger han ned utredningen utan att ha gjort en ordentlig utredning kan du anmäla han som vill lägga ned eftersom det är att begå tjänstefel!
Men först ringer du handläggaren och hör efter så att det inte bara är din syster som ljuger för sig själv och andra för att kunna fejka en fröjdefull jul.

Mamma ska ringa imorgon... Jag kommer gå vidare med ärendet... Och även anmäla dem om det gör på detta viset... Lyssnar de inte på mamma så får jag göra det, men vart gör man det? Vet ju inte alls hur man ska gå vidare med det.

Kan du inte ringa handläggaren du pratade med första gången? Även om de har tystnadsplikt kanske du kan få fram mer fakta om hur det fungerar och vad som krävs för att bara lägga ner en utredning.

Med den (iofs inte så stora) erfarenhet jag har av soc låter det väldigt konstigt att de bara struntar i att utreda ordentligt när det gäller såpass allvarliga saker som detta.

Kan inte vara så att din syster säger så bara för att kunna säga till er att "haha,jag vann,där fick ni er" bara för att du och din mamma inte skall få rätt...omoget kanske men tyvärr är det det intrycket jag fått av din syster.

Jo men syrram vet inte om att mamma står bakom mig... Jag har inte pratat med syrran, mamma har. Hon har ingen anledning att ljuga för henne. Problemet är att min syster ser väldigt oskyldig ut och är ganska snygg så killen på soc blev väl betagen eller något?! Hon har en tendens att linda killar runt lillfingret... Känns inte som han var så profissionell....

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
10 105
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 130
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat