far man verkligen göra så?

C

catta_84

såg programet Outsiders på 5:an igår... det handlade om djur som gör konster m.m... det var en tjej som hade en lite shettis som hon lastade in i sin combi bil:eek: :eek: :eek:

kan väl inte tänka mig att detta kan vara lagligt att ha sin shettis i bilen????

som en hund hade hon den....

en häst är ju en häst även om den är liten...

den ska väl åka i transport som alla andra hästar??


kan inte hon bli anmäld för det här???

hon åkte till och med tunnelbana med den:eek: :eek:


jag tyckte inte om det här....

får man verkligen göra så????
 
Sv: far man verkligen göra så?

jag såg när hon försökte åka pendeltåg med den, där tappade hon mina sympatier, innan tyckte jag väl att hon verkade halvvettig, men jag blev alldelles svettig när hon skulle ha på den på pendeltåget. Som alla vet är det ett avstånd mellan tåg och perrong , vad hade hänt om den hde trampat ner ett ben där :( :mad:
eller som hon höll på att göra, fastnade med grimskaftet i dörren :(
nej dumheter, det är inte ok att utsätta hästar för sådana risker ens om de är små!
Men det var en himla söt ponny!
 
Sv: far man verkligen göra så?

visst var den söt... men jag fattar inte att man kan göra så???

å knalla runt med den inne på NK..
de blir ju halt för den å gå där... stackars liten... de är ju ingen hund!!
 
Sv: far man verkligen göra så?

Jisses vad ni hetsar upp er för ingenting. Hästen har det nog bättre en många övergivna pållar. Varför klaga på folk som bryr sig om sina djur. Hästen vet väl för bövelen inte om det står i en bil eller en transport. Det har bättre utsikt i en bil och kontakt med sin matte hela tiden. Jag skulle själv tycka det vore mysigt om jag kunde få in hästarna i bilen istället, tyvärr så går ju inte det av naturliga orsaker. Det enda jag undrade var hur det ser ut på parketten efter att pållen har gjort vad pållar så ofta gör, nämligen kissar och bajsar.
 
Sv: far man verkligen göra så?

Jisses vad ni hetsar upp er för ingenting. Hästen har det nog bättre en många övergivna pållar. Varför klaga på folk som bryr sig om sina djur. Hästen vet väl för bövelen inte om det står i en bil eller en transport. Det har bättre utsikt i en bil och kontakt med sin matte hela tiden. Jag skulle själv tycka det vore mysigt om jag kunde få in hästarna i bilen istället, tyvärr så går ju inte det av naturliga orsaker. Det enda jag undrade var hur det ser ut på parketten efter att pållen har gjort vad pållar så ofta gör, nämligen kissar och bajsar.



för ingenting??!!!:eek:

om hon skulle krocka då??? varken hon eller hästen överlever...

har du tänkt på de????

så du tycker att en häst, som är ett flock djur, ska åka tunnelbana?????
 
Sv: far man verkligen göra så?

för ingenting??!!!:eek:

om hon skulle krocka då??? varken hon eller hästen överlever...

har du tänkt på de????

så du tycker att en häst, som är ett flock djur, ska åka tunnelbana?????

Om hon nu skulle krocka så har nog hästen i transporten det inte heller så bra..
Sen kan man tycka vad man vill om att ha hästen med sig på NK:rofl: ...Men lite söt va de allt.. Haha.. Tror nog att den hade det väldigt bra, hon var ju väldig snäll med sina djur. Annat var det med den stackars krokodilen, som det förövrigt måste varit nåt stort fel på!! En croc som inte kan simma:eek: Skumt... En häst är iaf van att vara sällskapsdjur.. men krokodiler?! Nej, låt dom simma i vattnet och äta antiloper!!
 
Sv: far man verkligen göra så?

Om hon nu skulle krocka så har nog hästen i transporten det inte heller så bra..
Sen kan man tycka vad man vill om att ha hästen med sig på NK:rofl: ...Men lite söt va de allt.. Haha.. Tror nog att den hade det väldigt bra, hon var ju väldig snäll med sina djur. Annat var det med den stackars krokodilen, som det förövrigt måste varit nåt stort fel på!! En croc som inte kan simma:eek: Skumt... En häst är iaf van att vara sällskapsdjur.. men krokodiler?! Nej, låt dom simma i vattnet och äta antiloper!!
en häst som åker i transport klarar sig bättre än i en bil... där står den bättre än i en bil....

ang. krokodilen....
den kunde ju inte simma.......
 
Sv: far man verkligen göra så?

så du tycker att en häst, som är ett flock djur, ska åka tunnelbana?????

Är det bättre för flockdjuret häst att stå ensam och isolerad i en transport då:confused: ? Jag tror nog den föredrar att vara nära sin matte. Sen kan man ju diskutera säkerhetsaspekter o.s.v. på påstigandet förstås.

Och angående att åka i bil, vet jag många som har haft minishettisar i kombis eller terrängbilar (typ Pajero). Varför inte? Vad är det för skilnad på 100 kg minishettis och 80 kg Grand Danois om de båda är vana vid att åka bil:idea: ?
 
Sv: far man verkligen göra så?

för ingenting??!!!:eek:

om hon skulle krocka då??? varken hon eller hästen överlever...

har du tänkt på de????
hade hon inte hundgaller bak i combin? då åker den inte fram iaf.
tror ponnyn flyger som en vante om hon skulle krocka med hästtransporten fastsittandes i ett grimskaft så det är väl typ lika "farligt"

och det e ju lättare att något händer om man har släp bakom...
 
Sv: far man verkligen göra så?

Är det bättre för flockdjuret häst att stå ensam och isolerad i en transport då:confused: ? Jag tror nog den föredrar att vara nära sin matte. Sen kan man ju diskutera säkerhetsaspekter o.s.v. på påstigandet förstås.

Och angående att åka i bil, vet jag många som har haft minishettisar i kombis eller terrängbilar (typ Pajero). Varför inte? Vad är det för skilnad på 100 kg minishettis och 80 kg Grand Danois om de båda är vana vid att åka bil:idea: ?



men är detta lagligt då????


får man göra så???
 
Sv: far man verkligen göra så?

för ingenting??!!!:eek:

om hon skulle krocka då??? varken hon eller hästen överlever...

har du tänkt på de????
hade hon inte hundgaller bak i combin? då åker den inte fram iaf.
tror ponnyn flyger som en vante om hon skulle krocka med hästtransporten fastsittandes i ett grimskaft så det är väl typ lika "farligt"

och det e ju lättare att något händer om man har släp bakom...


det tror jag inte att det är.. när ja kör bil med släp kör jag på ett annat sätt än när jag kör utan.. jag kör lugnare och planerar min körning mer än när ja kör utan släp...
 
Sv: far man verkligen göra så?

Svärfar berättade om när de hämtade sin shettis för 20år sedan, han tyckte så synd om den lille stackarn att åka i transporten helt själv så han tog den i bagaget i sin gamla citroen!!
Världen är full av tokiga människor och den sista är inte född än:devil:
 
Sv: far man verkligen göra så?

Tycker också att det var ok att transportera den i bilen. Många hundar är som någon sa nästan lika stora! Det finns mkt värre saker som hästar får genomlida än att ta en promenad på NK!! Tänk på polisens hästar i Stockholm. Vad jag har hört så har de inte ens hagar! Det är ju även MÅNGA tävlingshästar som anses för "dyrbara" för att få vara ute! Där kan vi snacka DJURPLÅGERI!!!
Tycker faktiskt att hennes djur verkade ha det väldigt bra!
 
Sv: far man verkligen göra så?

Tycker också att det var ok att transportera den i bilen. Många hundar är som någon sa nästan lika stora! Det finns mkt värre saker som hästar får genomlida än att ta en promenad på NK!! Tänk på polisens hästar i Stockholm. Vad jag har hört så har de inte ens hagar! Det är ju även MÅNGA tävlingshästar som anses för "dyrbara" för att få vara ute! Där kan vi snacka DJURPLÅGERI!!!
Tycker faktiskt att hennes djur verkade ha det väldigt bra!

visst... tyck vad ni vill.... alla får vi ju ha våra åsikter... men min fråga var faktiskt OM MAN FÅR GÖRA SÅ??? ÄR DET LAGLIGT????


det är de ingen som har svarat på än....
 
Sv: far man verkligen göra så?

visst... tyck vad ni vill.... alla får vi ju ha våra åsikter... men min fråga var faktiskt OM MAN FÅR GÖRA SÅ??? ÄR DET LAGLIGT????


det är de ingen som har svarat på än....

Jag har aldrig hört om någon lag mot det.
Varför skulle det vara olagligt? Ponnyn var ju mindre än vad många hundar är.

Däremot tyckte jag synd om "leksaks"-hundarna. Jag anser att man inte ska hålla på med kläder och sånt trams på hundar. Då kan man skaffa sig en docka istället. Det enda jag kan acceptera är ett täcke på vintern om det är kallt och blött ute, men såna där tramskläder. Usch, jag mår bara illa av det.
Krokodilen var lite skum eftersom den inte kunde simma. Men annars såg den väl ut att trivas, om man nu kan se det på en krokodil ;)
 
Senast ändrad:
Sv: far man verkligen göra så?

Tycker också att det var ok att transportera den i bilen. Många hundar är som någon sa nästan lika stora

Som jag ser det är det inte storleken utan tyngden, som skulle vara livsfarlig vid en krock. För mer än en hund väger den garanterat.
Det är en stor sak att få i nacken om det smäller.
 
Sv: far man verkligen göra så?

Varför skulle det vara olagligt så länge inte hästen for illa? Djur som djur och det är ingen som helst skillnad på att köra häst eller stor hund i bilen.

Ridde - som kört biltokig shettis i baksätet.:p
 
Sv: far man verkligen göra så?

Jag har aldrig hört om någon lag mot det.
Varför skulle det vara olagligt? Ponnyn var ju mindre än vad många hundar är.

Däremot tyckte jag synd om "leksaks"-hundarna. Jag anser att man inte ska hålla på med kläder och sånt trams på hundar. Då kan man skaffa sig en docka istället. Det enda jag kan acceptera är ett täcke på vintern om det är kallt och blött ute, men såna där tramskläder. Usch, jag mår bara illa av det.
Krokodilen var lite skum eftersom den inte kunde simma. Men annars såg den väl ut att trivas, om man nu kan se det på en krokodil ;)

ja tycker det är helt ok med kläder på hundarna så länge dom inte skäms när man sätter på dom.... yoga var väl lite väl överdrivet... men hunden med "munk frillan" verkade vara en riktigt glad prick som gillade all uppmärksamhet...

krokodilen var nog gammal kan ja tänka mig... han hade ju inte så mycket tänder å så... men han trivdes nog som fick maten serverad rätt i munnen med det finaste köttet.....
 
Sv: far man verkligen göra så?

Som jag ser det är det inte storleken utan tyngden, som skulle vara livsfarlig vid en krock. För mer än en hund väger den garanterat.
Det är en stor sak att få i nacken om det smäller.

precis min mening......

men ja har svår att tänka mig att detta kan vara lagligt...
 
Sv: far man verkligen göra så?

Varför skulle det vara olagligt så länge inte hästen for illa? Djur som djur och det är ingen som helst skillnad på att köra häst eller stor hund i bilen.

Ridde - som kört biltokig shettis i baksätet.:p

det är ju ren idioti å köra en häst i baksätet:mad:
tänk om du hade varit tungen å panik bromsa eller krockat... då hade både du och hästen gjort er illa...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 966
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Hästhantering Jag har ett 165 cm sto och en 1 meter shettis. Behöver lasta dom tillsammans i min transport och köra en sträcka som kommer ta ungefär...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 202
Senast: D&D
·
Hästhantering Jag har en fyraåring som jag har lasttränat mycket, han lastar sig själv på hemmaplan utan stress - det är bara att lägga grimskaftet...
Svar
13
· Visningar
2 138
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp