far man verkligen göra så?

Sv: far man verkligen göra så?

Nja den lilla skiten väger nog inte mer än vad en berna sender gör tro mig=)

:smirk:
 
Sv: far man verkligen göra så?

Den har precis lika dålig balans sam en hund har som sitter..

Och vad är skillnaden på en häst som är under 70 cm hög och en hund som är 80 cm hög..Torde inte hästen få MER plats då än denna stora hund??

Jag ser inge skillnad på en häst som är 70 cm hög och en hund som är 70 cm hög.
Båda tar lika stpr plats..
 
Sv: far man verkligen göra så?

Jo jag tror ärligt att en minishettis väger mer än en Gd eller Berner sennen gör.Har aldrig sett någon utav raserna väga över 110kg.
 
Sv: far man verkligen göra så?

Nej Guu va att jag missade det !!
Hur kan man behandla en ponny på det viset ? bara för att den är liten behöver den ju inte vara en "leksak" som det verkar som hon hade den som.
En liten ponny ska ju ha det presis som vilken anna häst som hels den ska absolut inte behövas utsättas för en massa onödigt stress på tunnel banan , i bilen mm
Ja tycker det är helt fel att hålla på med små hästar p¨å det viset !!
Bara för att den är liten är det ingen hund att hanskas med !

från en som tycker detta!!
 
Sv: far man verkligen göra så?

en neopolitansk mastiff väger uppåt 100 kilos klassen.
Och alla hundar ligger (tyvärr) inte ner i bilen.
Bur eller lastgaller(eller säkerhetssbälte) borde det vara lag på.
Däremot så kan man undra hur bra fäste hästen had om den stod i bilen,det är väl en av de stora riskerna fast hon kunde ju ioförsig kommendera hästen ligg, så det borde hon utnjyttja.
 
Sv: far man verkligen göra så?

Nu var det ju GD och Berner sennen hon diskuterade.
Och jag ifrågasätter folk som har stora hundar lösa ibilen? Är det ingen som tänker på hundens eller passagerarnas säkerhet????
 
Sv: far man verkligen göra så?

å ligga skulle den inte få plats med...

Jag känner till ett avelssto som alltid låg då hon transporterades med föl, nämligen då hon skulle iväg och betäckas igen någon månad efter fölningen. Då tog man bort mellanväggen och lät både föl och mamma åka lösa, och stoet la sig ner direkt hon kom in i transporten, för hon hade upptäckt att det var bekvämare att åka så. Så jag tror nog att kan en stor häst ligga i ett vanligt släp, kan nog en minishettis göra det i en stor kombi.

Och dessutom är det nog inte jättesäkert för en så liten häst att åka i en hästtransport heller, mycket lätt att den vid en krock, kanar under bommen och går omkull:eek: . Många har ju ändå sina minisar lösa i vanlig transport, så jag ser inte skillnaden mot att ha den lös i en kombi med ordentligt hundgaller? :confused:
 
Sv: far man verkligen göra så?

Däremot så kan man undra hur bra fäste hästen had om den stod i bilen

Åtminsone i min kombi är det en gummimatta på golvet i bagageutrymmet.... Lite spån på den så ser jag ingen skillnad mot golvet i en vanlig transport?
 
Sv: far man verkligen göra så?

Den har precis lika dålig balans sam en hund har som sitter..

Och vad är skillnaden på en häst som är under 70 cm hög och en hund som är 80 cm hög..Torde inte hästen få MER plats då än denna stora hund??

Jag ser inge skillnad på en häst som är 70 cm hög och en hund som är 70 cm hög.
Båda tar lika stpr plats..
om du inte ser skillnaden mellan hund å häst så vet jag inte hur jag ska få dig att förstå...

en hund kan ju ligga lite hur som helst... min hund kan göra sig väldigt liten om hon vill... å de kan då fan inte en häst göra.....

en häst är en häst och ska behandlas därefter å inte som en hund....FÖR DET ÄR EN HÄST ÄVEN OM DEN ÄR LITEN:mad:
 
Sv: far man verkligen göra så?

Nej Guu va att jag missade det !!
Hur kan man behandla en ponny på det viset ? bara för att den är liten behöver den ju inte vara en "leksak" som det verkar som hon hade den som.
En liten ponny ska ju ha det presis som vilken anna häst som hels den ska absolut inte behövas utsättas för en massa onödigt stress på tunnel banan , i bilen mm
Ja tycker det är helt fel att hålla på med små hästar p¨å det viset !!
Bara för att den är liten är det ingen hund att hanskas med !

från en som tycker detta!!

TACK!!!!

äntligen nån som förstår.....

det är ju livsfarligt att släpa med sig en ponny på pendeltåget.. fatta om den blir rädd!!!! får panik... den kan ju skada en massa folk.. samma sak i bilen.. en ponny är starkare än vad en hund är när den blir rädd....
 
Sv: far man verkligen göra så?

en häst som åker i transport klarar sig bättre än i en bil... där står den bättre än i en bil....

ang. krokodilen....
den kunde ju inte simma.......

..De va ju just de jag skrev.. Att den inte kunde simma. Det e väl konstigt för en krokodil som e född till att simma, döda och äta!!??
 
Sv: far man verkligen göra så?

Jag skulle inte välja Apotekets hälsoråd för häst som källa om jag undersökte om något var lagligt, men du försöker i alla fall hitta något och inte bara tycka!

Länk till Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmäna råd om transporter av levande djur:(http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/Föreskrifter/L005_DFS 2004-10.pdf

Reglerna gäller inte för väldigt kortvariga transporter, men annars hittar man väl en del som kan ge vägledning om vad som är tillåtet.

Transport i tunnelbana kan kanske falla på 4 kap 1§ där det står att djuret inte får transporteras i lastutrymme där obehöriga har tillträde?! Gäller reglerna för transport på järnväg faller det väl även på att vagnen ska vara anpassad för ändamålet?

Kör man hästen i bil ska den ha skyltar (djurtransport e dyl), det ska finnas strö och ytan för en ponny ska vara minst 0.6 x 1,8 m. Ventilation/kilmatkontroll brukar finnas i bilar. I bilaga 2.2 finns en takhöjd på 1.8 m för A och B-ponny , men inte som tvingande krav. Alltså borde det väl vara lagligt att köra en shettis i en tillräckligt stor och lämpligt anpassad bil?
 
Sv: far man verkligen göra så?

Jag skulle inte välja Apotekets hälsoråd för häst som källa om jag undersökte om något var lagligt, men du försöker i alla fall hitta något och inte bara tycka!

Länk till Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmäna råd om transporter av levande djur:(http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Documents/Föreskrifter/L005_DFS 2004-10.pdf

Reglerna gäller inte för väldigt kortvariga transporter, men annars hittar man väl en del som kan ge vägledning om vad som är tillåtet.

Transport i tunnelbana kan kanske falla på 4 kap 1§ där det står att djuret inte får transporteras i lastutrymme där obehöriga har tillträde?! Gäller reglerna för transport på järnväg faller det väl även på att vagnen ska vara anpassad för ändamålet?

Kör man hästen i bil ska den ha skyltar (djurtransport e dyl), det ska finnas strö och ytan för en ponny ska vara minst 0.6 x 1,8 m. Ventilation/kilmatkontroll brukar finnas i bilar. I bilaga 2.2 finns en takhöjd på 1.8 m för A och B-ponny , men inte som tvingande krav. Alltså borde det väl vara lagligt att köra en shettis i en tillräckligt stor och lämpligt anpassad bil?

ok... nå strö fanns de då inte i bilen å inga skyltar....
 
Sv: far man verkligen göra så?

i.

Och dessutom är det nog inte jättesäkert för en så liten häst att åka i en hästtransport heller, mycket lätt att den vid en krock, kanar under bommen och går omkull:eek: . Många har ju ändå sina minisar lösa i vanlig transport, så jag ser inte skillnaden mot att ha den lös i en kombi med ordentligt hundgaller? :confused:

Ja faktikt där har man ju en faktor som ajg inte tänkt på.
Ju större yta djuret har att flyga runt på destår större skador vid en ev. olycka.
Det skulle ju gå at tex bygga om en en sådan där personbil med lastutrymme - med en bom som häten kan stödja sig på. Precis som en rikgt transport - fast mkt mindre utrymme.
 
Sv: far man verkligen göra så?

Jag vet inte vad som är lagligt eller inte gällande transport av häst i bil, men däremot så tyckte jag att ponnyn verkade trivas ypperligt därbak:D
dessutom tyckte jag att tjejen verkade ha en väldigt bra relation med sina hästar och djur. Det hon gjorde med sina djur kräver tillit och ledarskap.
Jag skulle då inte få med mig min pålle ut på shoppingtur på NK:rofl:
Det verkade bara som att ponnyn tyckte att det var roligt och han var ju inte ett dugg stressad:) När han inte ville åka spårvagn så visade han det, men han stressade inte.
men stackars krokodil:cry:
Han var nog apatisk över sitt fångenskap, och därför så foglig....
Han hade nog hellre simmat i floden än haft en människokompis.
 
Sv: far man verkligen göra så?

Jag vet inte vad som är lagligt eller inte gällande transport av häst i bil, men däremot så tyckte jag att ponnyn verkade trivas ypperligt därbak:D
dessutom tyckte jag att tjejen verkade ha en väldigt bra relation med sina hästar och djur. Det hon gjorde med sina djur kräver tillit och ledarskap.
Jag skulle då inte få med mig min pålle ut på shoppingtur på NK:rofl:
Det verkade bara som att ponnyn tyckte att det var roligt och han var ju inte ett dugg stressad:) När han inte ville åka spårvagn så visade han det, men han stressade inte.
men stackars krokodil:cry:
Han var nog apatisk över sitt fångenskap, och därför så foglig....
Han hade nog hellre simmat i floden än haft en människokompis.

än häst är alltid en häst å om den blir rädd så flyr den... tänk om den skulle sparka någon på tåget.....

tror inte att krokodilen mådde dåligt alls av att vara med en människa.... annars så hade den inte stannat kvar hos honom... han fick ju det han behövde... även bada.....
 
Sv: far man verkligen göra så?

jag förstår inte riktigt vad som är så hemskt :confused:
hundar är från början inte till för att åka bil o tåg o traska omkring på NK o det är inte hästar heller, men genom avel har vi fått fram sällskaps hundar o mini hästar. Eftersom det är djur tillåtet på NK ser jag inget problem, det är halt för undarna oxå, o hästen var barfota o får där med bättre fäste.
Avståndet mellan perrong o tåg är inte så stort, hundar kan oxå fastna emellan, (jobbar själv på tåg o har varit med när hundar trillat ner på spåren, men det är ingen så upprörs över att stora som små hundar åker tåg) om en hund får panik på ett tåg då? Det skulle bli minst lika farligt, en liten ponny kan knappast bita benet av ngn unge....

Bilen vr väl det sämst kanske, men det hoppade villigt in o jag tror säkert hon körde lugnt o försiktigt, hade hon haft rejäla galler fram o bak hade det inte stört mig ett dugg.
Hästarna är uinte sälrare i hästransportet, på väldigt kort tid har flera transporter väl här i orådet pga av andra vårdslösa förare.
 
Sv: far man verkligen göra så?

håller med Kenneth! är väl inget att hetsa upp sig för och som sagt jag skulle oxå kunna tänkamig ha med mina pollar i bilen(om det gick? stora som dom är). Hundar åker ju lösa med i bilen och man kan väl krocka då oxå?
Sedan att dom är flockdjur? vad har det med saken att göra???
Hur många "fin" hästar står inte själva i små hagar hela dagarna och även i stall osv..............
Den här lilla pållen hade ju "matte" med sig. sedan hör till saken att Linda som ägaren heter är en jättebra hästtjej som månar mkt om alla sina små pållar!!!
 
Sv: far man verkligen göra så?

Är det ingen mer än jag som har tänkt på vad som skulle kunna hända om hästen sparkar itu en ruta? :crazy: Hästar har ju sannerligen hårda fötter :D
 
Sv: far man verkligen göra så?

Jag bara skrattade och konstaterade att tjejen nog hade lite för många skruvar lösa. men hon var ju oxå med i programmet OUTSIDERS
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 966
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Hästhantering Jag har ett 165 cm sto och en 1 meter shettis. Behöver lasta dom tillsammans i min transport och köra en sträcka som kommer ta ungefär...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 202
Senast: D&D
·
Hästhantering Jag har en fyraåring som jag har lasttränat mycket, han lastar sig själv på hemmaplan utan stress - det är bara att lägga grimskaftet...
Svar
13
· Visningar
2 138
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp