far man verkligen göra så?

Sv: far man verkligen göra så?

Har du försökt knäckt en bilruta utan hammare eller nåt järnföremål eller en sten nån gång? Hovarna är inte hårdare än en träklubba och med en sån så GÅR det inte att knäcka en laminerad härdad bilruta, tro mig, jag har försökt.:D Förresten, vad vet alla om denne Linda? Är det nån av alla negativa människor som träffat henne i verkligheten eller hennes hästar? Och varför skulle Carola försöka sparka sönder en ruta? Är det NÅN som vet historien bakom varför Linda har minisar, mer än mig?
 
Sv: far man verkligen göra så?

kanske de... men annat folk kan ju köra in i henne oxå... å då blir de ponnyn som kan klämmas fast.... jävla kul:mad:


Tror du att det är mindre farligt för ponny att stå i finkan om en annan bil kör in i finkan? Den kan lika gärna bli skrot, bilar är tåligare en finkor. Hon hade last galler i bilen och som många har sagt finns det hundar som är större och är nästan lika tung än hästen hon hade Vet en som krockade med en älg, frontalkrock bilen som körde på älgen var i bättre skick en finkan som "bara" åkt med ner i diket. Sen tycker jag det är mer synd om hästar som är van vårdade än den lilla söta hästen. Därimot tyckte jag synd om krockodilen.
 
Sv: far man verkligen göra så?

tror inte att krokodilen mådde dåligt alls av att vara med en människa.... annars så hade den inte stannat kvar hos honom... han fick ju det han behövde... även bada.....[/QUOTE]

Jag tror inte ett dugg på att krokodilen har det bra, han hade ju haft den sedan den var liten så det vet ju inte så mycket mer. Den såg inte alls ut att må så bra.

Måste fråga. Tyckte du på fullaste allvar att det är mer synd om hästen än om krokodilen?
 
Sv: far man verkligen göra så?

Alltså colla ner dig lite. Så farligt är det inte.

Har en vännina som inte hade släpp hennes minishettis fick åka bak i bilen och det hade inte den något emot.

Hade inte hon fått in den i bilen hade ponnyn dött då fölet låg fel i magen.

I och försig hade nog hon en djurtransport skylt på bilen då hon hade råd frågat veterinären hur hon skulle transportera hästen.

Alltså transporterade hon ponnyn enligt veterinäs anvisning..

Gnälla går på andra..

Kolla era egna brister rätta till dom sen gnäll när ni själva är 100000000% perfekta.
 
Sv: far man verkligen göra så?

tror inte att krokodilen mådde dåligt alls av att vara med en människa.... annars så hade den inte stannat kvar hos honom... han fick ju det han behövde... även bada.....

Jag tror inte ett dugg på att krokodilen har det bra, han hade ju haft den sedan den var liten så det vet ju inte så mycket mer. Den såg inte alls ut att må så bra.

Måste fråga. Tyckte du på fullaste allvar att det är mer synd om hästen än om krokodilen?[/QUOTE]


ingen här är väl så insatt hur krokodiler funkar så ja tycker vi kan släppa den diskutionen....

angående lille ulf så tycker inte jag att det borde vara laligt att köra runt med honom i en bil... men det är min åsikt.. å du har din...

men vad gällande pendeltåg så ÄR DET INTE LAGLIGT!!!!! han får inte åka med där!
 
Sv: far man verkligen göra så?

Jag måste faktiskt hålla med trådskaparen. Hästar är hästar. Jag såg inte hela programmet så en fråga. Hade ponnyn tillgång till någon hage samt hade den några hästkamrater?
En sak som ingen annan heller tänkt på. Vad anser alla människor runtomkring och låter man sin häst stå och äta äpplen själv när andra ska plocka och äta äpplen därifrån?
Självaste transporten såg jag aldrig men min synpunkt är att en ponny inte alls är lika smidig som en hund och mycket lättare skulle kunna skada sig själv vid obalans. Jag tror att en väl halmad transport där en liten ponny kan lägga sig är att föredra. Pendeltåget tänker jag inte ens diskutera. Vad händer inte där om en olycka skulle ske samt vad händer med alla allergiska människor. Får dom byta tåg eller?
Nä tack, hästar ska ha stora hagar samt hästkompisar. För övrigt så är det snart lag på att man inte får ha en häst gå själv.
 
Sv: far man verkligen göra så?

Jag måste faktiskt hålla med trådskaparen. Hästar är hästar. Jag såg inte hela programmet så en fråga. Hade ponnyn tillgång till någon hage samt hade den några hästkamrater?
En sak som ingen annan heller tänkt på. Vad anser alla människor runtomkring och låter man sin häst stå och äta äpplen själv när andra ska plocka och äta äpplen därifrån?
Självaste transporten såg jag aldrig men min synpunkt är att en ponny inte alls är lika smidig som en hund och mycket lättare skulle kunna skada sig själv vid obalans. Jag tror att en väl halmad transport där en liten ponny kan lägga sig är att föredra. Pendeltåget tänker jag inte ens diskutera. Vad händer inte där om en olycka skulle ske samt vad händer med alla allergiska människor. Får dom byta tåg eller?
Nä tack, hästar ska ha stora hagar samt hästkompisar. För övrigt så är det snart lag på att man inte får ha en häst gå själv.

nämen titta en vettig människa.....


hage hade den och massa kompisar...


tänkte på de du skrev om att ästar inte kommer få gå själva enligt lag snart... hur ska man göra med hingstar som inte kan gå med andra då???
 
Sv: far man verkligen göra så?

Jag måste faktiskt hålla med trådskaparen. Hästar är hästar. Självaste transporten såg jag aldrig men min synpunkt är att en ponny inte alls är lika smidig som en hund och mycket lättare skulle kunna skada sig själv vid obalans. Jag tror att en väl halmad transport där en liten ponny kan lägga sig är att föredra. Pendeltåget tänker jag inte ens diskutera. Vad händer inte där om en olycka skulle ske samt vad händer med alla allergiska människor. Får dom byta tåg eller?
Nä tack, hästar ska ha stora hagar samt hästkompisar. För övrigt så är det snart lag på att man inte får ha en häst gå själv.

http://www.guidehorse.org/art_bbc.htm

Om nu engelsmännen håller på att utveckla ledarponnies för att de kan passa bättre än hundar så kan jag inte alls förstå varför det vore så illa att ha ponny på NK. Rimligen borde deras djurskyddsmyndigheter sagt ifrån om just ponnies vore mer mentalt instabila än hundar. Vore jobbigt om alla med blindponny krävde hästtransport med taxin... :rofl:
 
Sv: far man verkligen göra så?

För övrigt så är det snart lag på att man inte får ha en häst gå själv.
Dels hör inte den diskussionen hemma i denna tråden och det där kan du glömma för det kommer aldrig att hända, lika lite som att alla kommer att skaffa pass till hästarna för att myndigheterna kräver det. Vi är många i detta avlånga land som inte låter myndigheterna bestämma över oss utan använder sunt förnuft istället.
 
Sv: far man verkligen göra så?

Dels hör inte den diskussionen hemma i denna tråden och det där kan du glömma för det kommer aldrig att hända, lika lite som att alla kommer att skaffa pass till hästarna för att myndigheterna kräver det. Vi är många i detta avlånga land som inte låter myndigheterna bestämma över oss utan använder sunt förnuft istället.

Vad ha sunt förnuft med att göra att inte skaffa pass?
 
Sv: far man verkligen göra så?

jag som trodde att man var tvungen att transportera alla större djur i transport ? Inte för att shetlandsponnysar är speciellt stora men , dom räknas ju iallfall som hästar . Och som vi alla vet är hästar ingenting som man har som en hund i baksätet ? eller ? ..:crazy:
Själv tycker jag att det är ganska SJÄLVKLART att man har dom i hästtransport ?! Jag menar .. Det borde finnas en regel för detta , eller ? .. :confused:
 
Sv: far man verkligen göra så?

nämen titta en vettig människa.....


hage hade den och massa kompisar...


tänkte på de du skrev om att ästar inte kommer få gå själva enligt lag snart... hur ska man göra med hingstar som inte kan gå med andra då???

Det har jag ingen aning om. Jag har bara hört att det ska komma en ny lag. Jag har aldrig varit i behovet att kolla upp hur pass dom menar med att ingen häst får gå själv men jag antar att man inte får ha en häst stå ensam i ett stall.
 
Sv: far man verkligen göra så?

Jo jag tror ärligt att en minishettis väger mer än en Gd eller Berner sennen gör.Har aldrig sett någon utav raserna väga över 110kg.

Min minihingst på 75 cm vägde 88 kg. Och jag träffade för ett tag sedan en Sankt Bernard på 92 kg. Hur mkt högre han var vet jag inte.

Tyvärr såg jag inte programmet, hade gärna velat sett det. Men jag kan säga att nog tusan är det bekvämare att åka bil än släp. Bättre fjädring och mindre skramligt. Skulle dock inte köra i en vanlig personbil. Körde min lille i en Renault Kangoo. Med vägg inemot kupén samt sk girafflucka baktill som jag kunde ha öppen för ventilation. Han hoppade in självmant och stod blick still och tittade ut på bakomvarande bilister när vi var ute å körde. Och jag hade full koll på honom genom plexirutan i mellanväggen. Tjockt med spån på golvet och rymligt som en regäl box till honom. Vaddå husbil? Stallbil! I miniformat! :banana: :idea:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: far man verkligen göra så?

ja tycker det är helt ok med kläder på hundarna så länge dom inte skäms när man sätter på dom.... yoga var väl lite väl överdrivet... men hunden med "munk frillan" verkade vara en riktigt glad prick som gillade all uppmärksamhet...

krokodilen var nog gammal kan ja tänka mig... han hade ju inte så mycket tänder å så... men han trivdes nog som fick maten serverad rätt i munnen med det finaste köttet.....

Men varför klä på sin hund? Har den inte päls?
 
Sv: far man verkligen göra så?

KL: som jag skrivit i en annan tråd,den tjejen är en av de få jag skulle kunan tänka mig att testamentera min Thijs till.

och han får -inte-plats i en volvo.

hon har en utmärkt kontakt med en rätt så brötig liten hingst,det fanns inget att anmärka på i skötseln,mer än att hon inte behandlade hästen som alla andra.

Det är vi nog en held el som inte gör...

jagtycker kanske inte tat volvotransporten var supersäker,har för mig att man kan bygga om mindre varubilar så attdet lir en bra transport för såna små.å andra sidan vet jag en som körde sina små i en vanlig transport.de pillade upp luckan o klev ut,i farten...

en kompis till mig har ett föl som höll på att dö,då tar man ingen hänsyn till sånt utan de hystad ein fölisen i bilen o åkte.idag ä han en fin 3 åring.

sen tycker jag att tåg kanske inet är vad jag skulel välja att lasta hästen på,men,men...

jag vet ju en väldigt känd blondin som lastade sin arab i hissen(350 kg max) på radio rix o åkte upp o ner.
hetsa upp er över sånt istället.enliten skit kanman lyfta av,men en stor häst som knappt får plats i hissen o dessutom går på övervikt,tja,fastnard en så hade jag varit intresserad av vad det försäkringsbolaget hade att säga.


krokodilen är jag rätt säker på måste haft ngn typ av hjärnskada.de fungerar inte i dne typen av social situation,oavsett prägling eller inte,och när den inte kude simma,tja,då var det ngt riktigt fel

hundarna hade det säkert bra,de arbetade ju delvis som terapihundar o var väl övervakade.såginga avarter somjga har sett i usa,där d e-verkligen-är accessoarer.
 
Sv: far man verkligen göra så?

Måste bara få göra ett inlägg fast det inte hör hemma här. Lagen om att en häst inte får stå själv skulle väl innebära att man måste ha minst 2 hästar i stallet eller på lösdriften och inte hur dom står i hagen? Det finns ju ingen möjlighet att alla som har små stall har hästar som inte funkar ihop i hagen.
Hoppas inte ni tar illa upp för att jag tar upp det här....
 
Sv: far man verkligen göra så?

ingen här är väl så insatt hur krokodiler funkar så ja tycker vi kan släppa den diskutionen....

angående lille ulf så tycker inte jag att det borde vara laligt att köra runt med honom i en bil... men det är min åsikt.. å du har din...

men vad gällande pendeltåg så ÄR DET INTE LAGLIGT!!!!! han får inte åka med där!

Jag vet tillräckligt om dom för att veta att man inte ska ha krokodiler så eller att dom mår bra av att leva så... Tur att det finns regler mot att ha vilda djur i fångenskap i flera andra länder.

Jo nog har vi olika åsikter fast ändå ganska lika i vissa avseenden... Jag skulle personligen inte ha min häst om han så rymdes i bilen eller på pendeltåget. Därimot här går våra åsikter i sär, bara för att jag inte tycker att det är rätt så tycker jag inte att hon missköter eller vanvårdar hennes :love: häst.. Det finns många hästar där ute som har det mycket sämre som säkert skulle villja ha henne som matte i stället för att stå bort glömda i en hage eller i ett stall.:cry:
 
Sv: far man verkligen göra så?

ingen här är väl så insatt hur krokodiler funkar så ja tycker vi kan släppa den diskutionen....

angående lille ulf så tycker inte jag att det borde vara laligt att köra runt med honom i en bil... men det är min åsikt.. å du har din...

men vad gällande pendeltåg så ÄR DET INTE LAGLIGT!!!!! han får inte åka med där!

Jag vet tillräckligt om dom för att veta att man inte ska ha krokodiler så eller att dom mår bra av att leva så... Tur att det finns regler mot att ha vilda djur i fångenskap i flera andra länder.

Jo nog har vi olika åsikter fast ändå ganska lika i vissa avseenden... Jag skulle personligen inte ha min häst om han så rymdes i bilen eller på pendeltåget. Därimot här går våra åsikter i sär, bara för att jag inte tycker att det är rätt så tycker jag inte att hon missköter eller vanvårdar hennes :love: häst.. Det finns många hästar där ute som har det mycket sämre som säkert skulle villja ha henne som matte i stället för att stå bort glömda i en hage eller i ett stall.:cry:

nu vill jag göra en sak klar för alla här!!! jag har ALDRIG påstått att hon har vanvårdat eller misskött sina hästar!!!! men jag tycker inte att det är ok att köra sin häst i bilen eller på tåget...
 
Sv: far man verkligen göra så?

Jag såg inte programmet men i mitt tycke så är alla transporter med hästar på våra vägarna en stor fara för hästen. Lite beroende på hur hästen åkte i bilen så ser jag ingen större skillnad på utrymmet bak i bilen/en transport. Så länge bilen körs på ett vettigt sätt och den är anpassad för hästen.

Att ha med sej hästen på diverse saker ser jag verkligen inget problem med. Varför skall en tur på stan vara värre än en tur till tävling, utställning eller liknande?
Återigen så ska man aldrig utsätta hästen för fara så om den utsattes för fara så är det en helt annan sak.

Jag tycker mer synd om hästar som får för lite stimulans än hästar som det pysslas mycke med. Och om jag fattar det hela rätt så är just denna hästen ingen övergiven stackare som missköts. ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 966
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Hästhantering Jag har ett 165 cm sto och en 1 meter shettis. Behöver lasta dom tillsammans i min transport och köra en sträcka som kommer ta ungefär...
2 3
Svar
43
· Visningar
6 202
Senast: D&D
·
Hästhantering Jag har en fyraåring som jag har lasttränat mycket, han lastar sig själv på hemmaplan utan stress - det är bara att lägga grimskaftet...
Svar
13
· Visningar
2 138
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp