Får man välja vilken skola man vill?

athena

Trådstartare
Av olika orsaker så vill jag att mina barn ska gå i skola/förskola (dagis) i en annan kommun än den de är skrivna i. Finns det någon möjlighet att göra så?

Jag vet att skolpengen gjordes om för att följa barnet, men hur funkar det i praktiken?

Ska ringa den aktuella kommunen i morgon men vi sitter och pratar om det nu så det vore bra med ett snabbare svar ;).

Sv: Får man välja vilken skola man vill?

skola funkar i alla fall här, att det går att välja grannkommunens om man vill
dagis har det varit tjurigare med, men det är nog pga platsbrist tror jag

Ja du får välja skola hur du vill, men du har ingen rätt till skolskjuts, ibland löser de det ändå, men annars får du skjutsa.

Låter ju lovande. Nej, skolskjuts har jag inte räknat med.

Mina barn går i skola i annan kommun. Så det har gått utmärkt för oss

Beror väl också lite på om det är en kommunal skola eller ej? Eller, byta får man väl om mn vill och får plats. Men en kommunal skola måste ta in alla elever som vill gå där och bor inonm skolans upptagningsområde. De privatdrivna skolorna behöver inte bry sig om var eleverna bor.
Jag tror att det är så. Har redan ställt min ettåring i kö till skolan här (som drivs "privat"), för många fick inte plats i år som ville gå där trots att de bor precis intill. De fick istället gå i en kommunal skola som det är långt till. Skumt :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 720
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 581
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
26
· Visningar
2 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka