Får man ställa ut kastrerad hund?? oreggad??

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Flori
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 4 547
Sv: Får man ställa ut kastrerad hund?? oreggad??

visst du kan stlla en kastrerad MEN jag ser inte meningen? man ställer ut för att få en hund godkänd för avel. en kastrerad hund kan inte tillföra aveln nånting. tycker inte den ahr nåt där att göra. inoff spelar ju ingen roll men inte på officiella.. så tycker jag.

Som uppfödare så protesterar jag lite här.... Utställning och även annan tävling/prov är inte bara till för att sålla fram nya avelsdjur, utan även en bekräftelse på att goda avelsdjur har använts.
Även om en valpköpare valt att kastrera en hund uppfödd av mig så ser jag ändå gärna att de både ställer ut hundarna och tävlar med dem. Det är liksom mitt "officiella" kvitto på att min avel går åt det håll jag tänkt mig.

Är inte min uppfödning ute och "syns" så blir det svårare att nå ut till nya valpköpare. Syns inte min uppfödning någonstans så är det lite svårt att hävda att jag använder mig av goda rastypiska avelsdjur med rastypiska egenskaper...

Vad kul med många svar!! :bow::bow:
Det är ju roligt det ska va ju,, hela grejen att se andra hundar hitta på något kul med sin hund och så,, vem vet det kan ju leda till ytterligare en hund som man då kanske kan ta valpar på:angel:

Jag ska genast kolla in den sidan om blandisar!! :) Tack tack!!

givetvis. uttryckte mig inte så bra mest bara kortfattat...men det var vad jag ansåg om en kastretad oreggad hund.

jag ahre inte valt min nyaste hund om det inte vore för at jag sett andra från kenneln på dom utställningar jag varit på osv..:)

man ställer ut för att få en hund godkänd för avel.

Inte hela sanningen - man ställer inte minst för att få AVELSRESULTATET bedömt dvs hur kombinationen mellan hane/tik blev eller tom hur kombinationen mellan linjerna blev. Sedan finns det krav på att hunden ska ha nått ett visst resultat för avel men de kraven är olika för olika raser så för mig är det ffa avelsresultatet som bedöms.

läsmitt senast inlgg inann du kommenterar :)

Nu är jag lite tjatig, men har du lust att svara på mina frågor som jag ställt ?

man ställer ut för att få en hund godkänd för avel.

Nej, det gör man inte. Man får en bedömning av ett avelsresultat när man ställer ut en hund.

Tycker man det är roligt att ställa ut så ska man ställa ut. Hur många av alla hundar som ställs ut tror du sedan avlas på?? Skulle bara avelshundar ställas ut skulle det vara magra anmälningssiffror...

Har du tänkt avla på din hund?

Jag ställer frågan igen för jag är nyfiken :

Menar du fråga till mig??:confused:

Den ren rasiga e inte min,,men det är ju i rent "hitta på något kul" syfte då han e kastrerad,, han har fått bra på utstälning innan kastreringen så det vore väl kul å åka

Angående min blandis så är inte tanken att avla bara få en bedömning av någon kunnig och ut hittta på något och lite så!

Nej om du tittar i högra hörnet på varje inlägg så ser du vem man svarar :)

Frågan är ställd till Cämela :)

missade svara på din fråga. anar det ärden om jag tänkeravla på min hund...
ja, om röntgen, hjärtljud, mhbesvkrivning och bra kritik från dommaren tyder på att det äe ne bra tik att avla på ja.

ja, om röntgen, hjärtljud, mhbesvkrivning och bra kritik från dommaren tyder på att det äe ne bra tik att avla på ja.

Och i min värld som uppfödare tyder det på att det är ett bra avelsresultat..

Ett bra avelsresultat och ett bra avelsmaterial är för mig inte nödvändigt samma sak faktiskt.

nej det har jag väl aldrig sagt men det är ju många saker man ska se på om man har tänkt avla på sin hund tex det. sen är ju psyket underförstått tex...

hur väljr du tik att avla på? struntar du i allt det och bara parar?

Senast ändrad av en moderator:

Ahh vilken finess :idea:

Då har jag lärt mig något nytt idag!! ;)

hur väljr du tik att avla på? struntar du i allt det och bara parar?

Givetvis inte, men det är vansinnigt mycket mer som spelar in i beslutet att en hund ska gå i avel än att den i sig är ett bra avelsresultat.

Utställningsmeriter är inte i närheten av det viktigaste i fråga om en hund är ett bra avelsmaterial eller inte.

precis! det var ju der jag skrev att det är mycket annat som spelar in! men man måste ställa ut för att bli godkänd av rasklubben. så det ären del av processen.

En hund som går i avel måste inte ha utställningsmeriter alls för att regga valpar och det finns en hel del raser, där egenskaperna går före utseendet.

för att inte bli utesluten från min rasklubb måste man ställa ut föräldrarna!
men det finns inget tvång på att ställa ut men vill man vara med i rasklubben är det...läs vad jag skriver om du ska kommentera...herregud..

En hund som går i avel måste inte ha utställningsmeriter alls för att regga valpar och det finns en hel del raser, där egenskaperna går före utseendet.

Även 'min' ras har exteriörkrav för att få användas i avel, dvs utställningsmerit eller godkänd exteriörbeskrivning (där kraven då motsvarar 2:a pris på off utst). Låga krav, men likförbenat krav. Önskemålen är högre.

Exteriör
Krav
Lägst 2:a pris i öppenklass eller bruksklass på officiell utställning eller godkänd exteriörbeskrivning

Rekommendation
1:a pris i öppenklass eller bruksklass på officiell utställning

(Sen finns det såklart hälsokrav och mentalitetskrav med)

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 221
Senast: TantAgda
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 288
Senast: hastflicka
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske... 10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 558
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka