Får man ställa ut kastrerad hund?? oreggad??

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Flori
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 4 547
Sv: Får man ställa ut kastrerad hund?? oreggad??

Även 'min' ras har exteriörkrav för att få användas i avel, dvs utställningsmerit eller godkänd exteriörbeskrivning (där kraven då motsvarar 2:a pris på off utst). Låga krav, men likförbenat krav. Önskemålen är högre.

Exteriör
Krav
Lägst 2:a pris i öppenklass eller bruksklass på officiell utställning eller godkänd exteriörbeskrivning

Rekommendation
1:a pris i öppenklass eller bruksklass på officiell utställning

(Sen finns det såklart hälsokrav och mentalitetskrav med)

Min ras har oxå krav på minst en 2:a på utställning hmmm nu blev jag osäker på om det är ett krav eller önskemål. MEN jag skulle aldrig välja att avla på en tik eller hane som inte kunde få minst en 2:a på utställning.

Fast det är det ju för många raser, så det blir ju lite galet när du skriver sådär.

Alla raser kräver inte utställningsmeriter kanske, men det är många som gör det för att man ska kunna regga valparna i SKK.

I min ras är det krav på minst 2:a och jag vet flertalet raser som också har det kravet.

så här sger min rasklubb

Hundar som ska gå i avel ska vara utställda i officiell klass, efter 15 månaders ålder, med som lägst en 2:a i kvalitetsbedömning.

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 221
Senast: TantAgda
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 288
Senast: hastflicka
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske... 10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 558
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V
  • Bilköp och hundbur

Hästrelaterat

Tillbaka