Får man hålla en häst ensam utan sällskap i Sverige?

Jag började titta men stängde av efter några minuter för jag klarade inte av att se eländet men har sett klippen det länkats till i tråden.

För mig räckte det med repgrimman som lämnades på, hästens ögon som visar hur avstängd hon är. Så otränad, överviktig och dessutom helt ensam. Nej det finns inget vackert och fantastiskt med det. Det finns bara pengakåta idioter. Om man kallar sig hästmänniska och inte ser att hästen följer honom pga inlärd hjälplöshet utan tycker det är en fin relation är det bara för sorgligt. Inte alls oväntat, nätet är fullt av människor som gärma visar upp sin okunskap runt hästar märkligt nog men sorgligt. Så fruktansvärt sorgligt.
Hade de haft en fin relation hade hästen aldrig gått ner sig. Hon hade stannat och kommunicerat att här kan vi inte gå. Samma när han ska ha henne att gå över stenarna.

Nej något Lundhags blir det aldrig mer och jag är så besviken på endel just nu. Människor jag trodde bra om men som tycker det här är något fint.
Exakt så! Att man har en fin relation betyder precis som du säger att hästen vet den kan kommunicera med sin ägare inte att den följer efter ägaren som en hjälplös robot som bara lärt sig "så är det", en idiotisk gubbjävel till man började svara folk på Facebook att hästar "skall arbete" och hur mycket bättre denna hästen mår än alla andra hästarna 🙄😵‍💫

Fattar inte vilket underforum jag ska lägga tråden på men snubblade över dokumentären "Fjällryttaren" på svt och har visserligen bara sett 15 minuter men reagerat på flera saker redan. Det första var dock om det är tillåtet i Sverige att en häst inte har sällskap under två månader?

(Om det är så att ponnyn får sällskap senare i dokumentären så är det ju fantastiskt men fick så obehaglig känsla i magen av den här "cowboy"snubben :()
Jag vet faktiskt inte jag hade några grannar som hade en gammal shettis ensam i flera år.
Den gick lös på gården som en hund och verkade inte orolig annars har jag aldrig sett någon i Sverige ha en ensam häst.

Exakt så! Att man har en fin relation betyder precis som du säger att hästen vet den kan kommunicera med sin ägare inte att den följer efter ägaren som en hjälplös robot som bara lärt sig "så är det", en idiotisk gubbjävel till man började svara folk på Facebook att hästar "skall arbete" och hur mycket bättre denna hästen mår än alla andra hästarna 🙄😵‍💫
Såg honom också, kände att det brann till i mitt huvud där så måste hålla mig borta från det kommentarsfältet nu känner jag 🙈

Tydligen tycker han att hästen höll vikten fint och var i bra form när de kom hem 😳

IMG_9469.webp

Jag gissar Lundhags kommer drunkna i kritik, även jag har mailat dem och sagt att mina pengar kommer läggas på andra företags produkter i fortsättningen. 😁

Jag tror förresten att lagen om förbud att hålla flocklevande djur ensamma kom på 90-talet, så det gäller inte enbart häst. Skärpningen om jag inte minns helt fel är att de ska ha en individ av samma art som sällskap. 🤔

Senast ändrad:
Jag gissar Lundhags kommer drunkna i kritik, även jag har mailat dem och sagt att mina pengar kommer läggas på andra företags produkter i fortsättningen. 😁

Jag tror förresten att lagen om förbud att hålla flocklevande djur ensamma kom på 90-talet, så det gäller inte enbart häst. Skärpningen om jag inte minns helt fel är att de ska ha en individ av samma art som sällskap. 🤔
Frågan är ju hur den lagen tillämpas just när det rör sig om motion, transport och kortvarig vistelse? Jag vet inte om man fortfarande kan hyra häst och vagn och köra längsmed led till exempel.. eller om jag vill ut på en tvådagarshajk... eller om sällskapshästen går bort och det dröjer x veckor innan en ny kompis dyker upp.
Om ena hästen åker på tävling?
Räknas det att han hade sällskap då och då under ritten?
Jag undrar liksom om just lagen är någonting verkligen värt att lägga krut på.

Frågan är ju hur den lagen tillämpas just när det rör sig om motion, transport och kortvarig vistelse? Jag vet inte om man fortfarande kan hyra häst och vagn och köra längsmed led till exempel.. eller om jag vill ut på en tvådagarshajk... eller om sällskapshästen går bort och det dröjer x veckor innan en ny kompis dyker upp.
Jag tror inte det att hästen va mestadels ensam är det absolut värsta här, även om det inte är ok. Det är nog bättre o lägga krutet på misshandeln vad gäller underlaget den gick på samt när han ledde ner den i kärret, eller bristen på mat.

Förr har undantag när människosällskap ansetts fullgott varit om husse/matte arbetat med hästen i skogen hela dagarna osv. Så sannolikt är att hästen var ensam x tid under ritten inte något som kommer föranleda något. Och om man inte uppfyller kravet om artsällskap så blir man ålagd att fixa det innan något mer sker.

Så skulle inte heller lägga krutet där

(Skriver x tid för hans flickvän var tydligen med med sin häst delar av ritten)

Är det någon som fått svar från SVT?
Jag kan ha viss förståelse för deras perspektiv utifrån att de kallar det en dokumentär, alltså att dokumentärer visar ju alla möjliga sorters missförhållanden och misär. Dock beskriver de ju filmen i äckliga romantiska ordalag. Jag har inte hunnit maila dem än men funderar på att be dem dels lägga till en sån varning för obehagliga bilder i början och att lägga dit en disclaimer om att det visas djurhållning som inte är förenlig med hästars välfärd eller svensk lag.

Är det någon som fått svar från SVT?
Jag kan ha viss förståelse för deras perspektiv utifrån att de kallar det en dokumentär, alltså att dokumentärer visar ju alla möjliga sorters missförhållanden och misär. Dock beskriver de ju filmen i äckliga romantiska ordalag. Jag har inte hunnit maila dem än men funderar på att be dem dels lägga till en sån varning för obehagliga bilder i början och att lägga dit en disclaimer om att det visas djurhållning som inte är förenlig med hästars välfärd eller svensk lag.
Jag hade definitivt uppskattat en varning, enbart pga myrscenen. Sedan är jag extremt känslig, men vi är ju uppenbarligen fler som reagerat starkt på just den. För mig var det vidrigt att se.
Säkert delvis för att det var så oväntat. Hade det varit en annan typ av program hade man kanske inte blivit lika chockad. Som du skriver såldes det ju in som en vacker dokumentär, så jag var absolut inte beredd på en dödsskräckscen.

Jag hade definitivt uppskattat en varning, enbart pga myrscenen. Sedan är jag extremt känslig, men vi är ju uppenbarligen fler som reagerat starkt på just den. För mig var det vidrigt att se.
Säkert delvis för att det var så oväntat. Hade det varit en annan typ av program hade man kanske inte blivit lika chockad. Som du skriver såldes det ju in som en vacker dokumentär, så jag var absolut inte beredd på en dödsskräckscen.
även sambon mådde illa och han är inte "häst människa" mer än bihang i stallet. Har man empati för djur så faller det väldigt illa i smaken.

Varför var det så viktigt att bara ha en häst med sig? Att ensam låta hästen bära på all packning och även honom långa sträckor känns helt idiotiskt? Vad jag förstått har många som rider långritter runt en vecka minst en till häst med sig, och då är det en vecka inte två månader… Att han även ser på gränsen till stor för ponnyn t.o.m. utan packning gör det hela värre (speciellt för så lång belastning). Jäklar var den stackars ponnyn fick slita för han ville ha ett lite äventyr.

Sen tycker han hästen klarar sig gott på fjällbete efter den prestationen?? Varför kunde han inte placerat ut matpaket till både hästen och sig själv (vilket jag tror han gjorde men bara till sig själv??) vilket jag förstått de flesta gör på så här långa vandringar

Även de där med att ”ja hon är lite halt och snubblar mycket nu” säger han medans han rider (visst red han under denna sekvensen). Åtminstone gå själv.. även om de nu visade sig vara något litet och lätt åtgärdat hade hästen lätt kunna snubbla och skada sig ännu värre i det skicket.. att då fortsätta rida…

de där med myren är ju ännu en idiotisk grej. I Instagram inlägget om myrar skrev han att ponnyn har fastnat några gånger ”men de går alltid bra, bara man är lugn” alltså. Tänker han ens på hästens perspektiv? även om de går bra, måste det ju framkalla en hel del ångest. Varför vill man utsätta sin häst för det om och om igen. Och en dag kanske det inte går att komma upp.. som många hästar och djur tyvärr mist livet till… tvingar tom ponnyn att fortsätta kämpa med packningen på… idiotiskt att ens tänka äsch de löser sig alltid i stället för att planera bättre / ta en omväg.

Ush tycker det är så hemskt hur många inte ser den inlärda hjälplösheten, en häst som bara existerar där man ser hur ljuset har slocknat.. där ägaren verkar prioritera sin egen upplevelse framför hästens välmående.

Varför var det så viktigt att bara ha en häst med sig? Att ensam låta hästen bära på all packning och även honom långa sträckor känns helt idiotiskt? Vad jag förstått har många som rider långritter runt en vecka minst en till häst med sig, och då är det en vecka inte två månader… Att han även ser på gränsen till stor för ponnyn t.o.m. utan packning gör det hela värre (speciellt för så lång belastning). Jäklar var den stackars ponnyn fick slita för han ville ha ett lite äventyr.

Sen tycker han hästen klarar sig gott på fjällbete efter den prestationen?? Varför kunde han inte placerat ut matpaket till både hästen och sig själv (vilket jag tror han gjorde men bara till sig själv??) vilket jag förstått de flesta gör på så här långa vandringar

Även de där med att ”ja hon är lite halt och snubblar mycket nu” säger han medans han rider (visst red han under denna sekvensen). Åtminstone gå själv.. även om de nu visade sig vara något litet och lätt åtgärdat hade hästen lätt kunna snubbla och skada sig ännu värre i det skicket.. att då fortsätta rida…

de där med myren är ju ännu en idiotisk grej. I Instagram inlägget om myrar skrev han att ponnyn har fastnat några gånger ”men de går alltid bra, bara man är lugn” alltså. Tänker han ens på hästens perspektiv? även om de går bra, måste det ju framkalla en hel del ångest. Varför vill man utsätta sin häst för det om och om igen. Och en dag kanske det inte går att komma upp.. som många hästar och djur tyvärr mist livet till… tvingar tom ponnyn att fortsätta kämpa med packningen på… idiotiskt att ens tänka äsch de löser sig alltid i stället för att planera bättre / ta en omväg.

Ush tycker det är så hemskt hur många inte ser den inlärda hjälplösheten, en häst som bara existerar där man ser hur ljuset har slocknat.. där ägaren verkar prioritera sin egen upplevelse framför hästens välmående.
Håller med om allt du skriver. ♥️

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 238
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 699
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 348
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 874
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka