Får man hålla en häst ensam utan sällskap i Sverige?

Är själv lite förvånad över hur starkt jag reagerade och känner kring detta utifrån allt annat hemskt man ser och som händer i världen, både mot människor och djur. Men tror efter lite funderande att det är just att det framställs som att det ska vara något fint och harmoniskt som gör det så extra vidrigt?

Och som så många skrivit på olika ställen just apatin, inlärda hjälplösheten och den helt tomma blicken hos hästen som ändå fortsätter göra allt den kan 🥺

Tror nog inte att de flesta som kommenterat här inne kommer att platsa i krigsmakten eller beredskaps läge vid skarp situation. Det som visas i dokumentären är vardagsmat för kurirer med flera som har som uppdrag att förmedla order och dylikt till utstationerade förband även om motorcykel idag utgör det främsta transportmedlet. I en skarp situation kommer flertalet hästägare att kallas in just som kurirer och sådana här strabatser är något man bör ta lärdom av och förbereda både sig själv och hästar på, samt även ta del av äldre kunskap från den gång man hade aktivt kavalleri och nybyggare.
Och du kan inte se skillnad mellan nöjesridning som det här var och skarpt läge där man "måste"?

dom har fått rätt mycket blowback på sin FB med! jag har kommenterat där med, för blev så jäkla upprörd så kunde inte låta bli. Har själv hamnat i träsk/myra med min häst en gång, då vi hade ridit vilse. Det värsta jag varit med om. Min tjej ramlade men inte alls så illa som hans, PLUS hon hade inte på sig varken packning eller ryttare, jag trodde jag skulle dö. Fick typ panik attacker och hade mardrömmar om det långt efteråt. Var helt övertygad om min häst skulle dö eller få typ skador i benen etc. Vi tog oss hem levande. Men att friviligt ge sig in i sånt, det är fan helt jävla hål i huvedet.
Jag tror inte det var frivilligt, det ser inte ut så på filmen men väl på klippen.

Fiskade fram lite bilder från dokumentären: (nu är det svårt att ta bra still bild i rörelsen, men man ser hur mycket hästen har gått ner sig. Absolut att hästen var tjock i början, men det visar ju hur slitsamt detta varit med för lite mat)
93b7e91f0b64127320a006bd2ea37eae.png

745f60a1662ae911ab5d4156bdd5ff7d.png

5ba5b4f6dc794c94f6f0e6cd74a3e971.png

d75b6646f12458bfae1681db20bcd851.png

Hade det varit på ett vanligt sätt hästen hade gått ner sig, så hade jag absolut inte fått några varningsklockor på det viset med utseendet.
Innan resan:
95a60d5d156497912ec63e3992c869e4.jpg

(bara en aspekt ut av många som är helt galet med detta, men att hästen endast skulle leva på gräs under en sån extremt idrottsprestation, stackars häst :() fattar den är helt slut mot slutet.

Hästen i slutet:

49ab1e997874de9f82935de79e07e3e6.jpg
Undrar vad han och packningen väger ? Till en häst som bara äter gräs och rör sig så mycket per dag?

Samt att inte ge elelr ha med mat till hästen...
Jag har ridit långritt på islandshäst. Vad jag fick höra tappade hästarna vikt under den veckolånga turen och då har de bra bete, rids långt mindre och man byter häst (tempot är dock ofta högt) och sen får de även vilodagar efter. Vid ett tillfälle så fanns det inget bete (det var väl typ som på fjället) då utfodrades hästarna med hösilage istället.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag gissar Lundhags kommer drunkna i kritik, även jag har mailat dem och sagt att mina pengar kommer läggas på andra företags produkter i fortsättningen. 😁

Jag tror förresten att lagen om förbud att hålla flocklevande djur ensamma kom på 90-talet, så det gäller inte enbart häst. Skärpningen om jag inte minns helt fel är att de ska ha en individ av samma art som sällskap. 🤔
Om den "bara" är ensam under ritten och normalt har kompisar tror jag ingen bryr sig. Den verkade dock gå ensam innan också.

• Ledsen
Reactions: Sel
Precis, det är sådant som borde tagits upp i "dokumentären" tycker jag. Förberedelserna, tankarna, beräkningarna, riskerna.
Ja, ni skriver att det är en ponny, jag minns inte ras. Men han är en vuxen man, på en ponny. Packningen ser inte lätt ut. i hästvärlden är det ju sådan diskussioner om huruvida någon som väger över 100 kg bör rida en stor häst regelbundet och under vilka förutsättningar osv. Den här ponnyn fick inte ens ordentligt med mat och gick ner i vikt, reds och gick långt i två månader och bar en del mer än 100 kg, på ett underlag som var allt annat än vänligt och trevligt för hästens kropp.

Det anser faktiskt jag vara djurplågeri. Nog för att män med packning kan och ska kunna rida (vissa) vältränade hästar på långritt, men det känns inte som om det var så här.

Ja, ni skriver att det är en ponny, jag minns inte ras. Men han är en vuxen man, på en ponny. Packningen ser inte lätt ut. i hästvärlden är det ju sådan diskussioner om huruvida någon som väger över 100 kg bör rida en stor häst regelbundet och under vilka förutsättningar osv. Den här ponnyn fick inte ens ordentligt med mat och gick ner i vikt, reds och gick långt i två månader och bar en del mer än 100 kg, på ett underlag som var allt annat än vänligt och trevligt för hästens kropp.

Det anser faktiskt jag vara djurplågeri. Nog för att män med packning kan och ska kunna rida (vissa) vältränade hästar på långritt, men det känns inte som om det var så här.
Hon är welsh cob född 2005

Någon på den där Duo-appen måste väl ha frågat hur mycket hela utrustningen och packningen (med ryttare) vägde? Är det någon som kikat där?

Någon på den där Duo-appen måste väl ha frågat hur mycket hela utrustningen och packningen (med ryttare) vägde? Är det någon som kikat där?
Jag såg inget om det, bara folk som undrade vad hästen åt (med svart "bete räckte fint!!!"). Tyvärr mest hyllningar, speciellt om vilket fint band han och hästen hade... var knappt något kritiskt, vet inte om de bara inte släppte igenom det eller om alla i duo appen är blinda?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 238
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 700
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 349
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 877
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka