Får man hålla en häst ensam utan sällskap i Sverige?

Jag fick också svar. :meh:

ADKq_NZ65Tm841aKalB_2fUj3ppDUNmpG1aOfjBAh32X_As5A_xXn2SzzvyHioEclsv7bNr3g-iYpe-w3FeF_KDB4pj8QNHx5eXTTyIURsXHU3G4pqHmE6QPZA=s0-d-e1-ft
Alexandra (Lundhags)
24 jan. 2025 09:09 CET
Hej!
Tack för ditt meddelande!

Vi känner Oskar väl och vet att han alltid hade Ivorys bästa i åtanke. Vi tar dock åt oss av ditt meddelande och ska diskutera hur vi ställer oss till detta.

Vi önskar dig en fin dag och respekterar din åsikt!
Vänlig hälsning / Best regards,
Alexandra

De fick svar från mig'.

ACg8ocKT4vclgz3V5_cVMmNNFgSBsFDVZUQVuM6qKWj8s3AngScfpw=s40-p-mo

till Lundhags
cleardot.gif
[td]
09:25 (för 1 minut sedan)
[/td]
[td]
cleardot.gif

cleardot.gif

cleardot.gif
[/td]​
Att ha någons bästa för ögonen spelar ingen roll när man inte planerar och förbereder bättre och tar konsekvenserna av sitt beslut utan det är hästen som får ta smällarna.
Vad värre är att han ska föreställa vara hovslagare och borde förstå bättre, t ex att hästen ska vara tränad inför uppgiften, att den behöver mer än lite magert bete på högfjället, att den ska vilas vid minsta tecken på trötthet och/eller skador. Att hästen är så slut att den stupar är emot dess natur. En häst har en dygnsvila på ca 4 timmar per dygn, ej sammanhängande, då det är ett flyktdjur. Att som Ivory försättas i vanmakt är inte god hästhållning, det var ingen glad och intresserad häst som följde med på turen, det var en uppgiven häst med sk painface och dåligt tillpassad packning.

Hästen borde kontrollerats av veterinär både före, under och efter ritten. Det var skrämmande att se skickat på henne, halvfet och otränad vid start, mager med toppigt kors efter.

Tyvärr, det hjälper inte att man har någons bästa för ögonen när man inte har kunskapen om vad som är det bästa för individen. Det finns många djurskyddsärenden där ägarna bara haft det bästa för ögonen men saknat förmågan/kunskapen för att följa det.

Instämmer helt. Jag får en extrem oseriös bild av den människan. Har råkat ut för såna "hästfolk" flera gånger. Typ dom bara "händer det så händer det" och tycker på axlarna. Inget konsekvenstänk och ingen planering. Dom bara kör. Att hästen får så ont att sen vägrar gå säger en hel del. Han har ju inte ens planerat med mat för hästen. Undrar hur han gjorde med vatten. Gissar på den bara fick dricka ut vatten som dom hittar på vägen. Jag hade inte sett några problem med en häst som går ner sig när den är för tjock. Men inte på detta viset med svält och helt extrem motion. Som den desutssom inte verkar så förbered inför.

Sen har man ju folk som även reagerat på skratt emoji på Facebook på bilderna som är delat här. Och man bara. Fy fan vad jag hatar folk. Ingen empati för djur och ingen hjärna.
Det gör mig ändå lite mörkrädd om att till största del skritta några mil om dagen i naturmiljö anses vara "helt extrem motion" för en häst. Att den gått ner väl mycket i vikt är antagligen snarast baserat på att den rört på sig i stället för att gå på ett väl kraftigt bete stora delar av dygnet och hade behövt kraftigare foder för att kompensera för det.

Jag fick också svar. :meh:

ADKq_NZ65Tm841aKalB_2fUj3ppDUNmpG1aOfjBAh32X_As5A_xXn2SzzvyHioEclsv7bNr3g-iYpe-w3FeF_KDB4pj8QNHx5eXTTyIURsXHU3G4pqHmE6QPZA=s0-d-e1-ft
Alexandra (Lundhags)
24 jan. 2025 09:09 CET
Hej!
Tack för ditt meddelande!

Vi känner Oskar väl och vet att han alltid hade Ivorys bästa i åtanke. Vi tar dock åt oss av ditt meddelande och ska diskutera hur vi ställer oss till detta.

Vi önskar dig en fin dag och respekterar din åsikt!
Vänlig hälsning / Best regards,
Alexandra

De fick svar från mig'.

ACg8ocKT4vclgz3V5_cVMmNNFgSBsFDVZUQVuM6qKWj8s3AngScfpw=s40-p-mo

till Lundhags
cleardot.gif
[td]
09:25 (för 1 minut sedan)
[/td]
[td]
cleardot.gif

cleardot.gif

cleardot.gif
[/td]​
Att ha någons bästa för ögonen spelar ingen roll när man inte planerar och förbereder bättre och tar konsekvenserna av sitt beslut utan det är hästen som får ta smällarna.
Vad värre är att han ska föreställa vara hovslagare och borde förstå bättre, t ex att hästen ska vara tränad inför uppgiften, att den behöver mer än lite magert bete på högfjället, att den ska vilas vid minsta tecken på trötthet och/eller skador. Att hästen är så slut att den stupar är emot dess natur. En häst har en dygnsvila på ca 4 timmar per dygn, ej sammanhängande, då det är ett flyktdjur. Att som Ivory försättas i vanmakt är inte god hästhållning, det var ingen glad och intresserad häst som följde med på turen, det var en uppgiven häst med sk painface och dåligt tillpassad packning.

Hästen borde kontrollerats av veterinär både före, under och efter ritten. Det var skrämmande att se skickat på henne, halvfet och otränad vid start, mager med toppigt kors efter.

Tyvärr, det hjälper inte att man har någons bästa för ögonen när man inte har kunskapen om vad som är det bästa för individen. Det finns många djurskyddsärenden där ägarna bara haft det bästa för ögonen men saknat förmågan/kunskapen för att följa det.
Precis en sån poäng. Vid distans tävlingar kobtrolleras hästarna innan och efter start och också under som jag har fattat det? Och då är det inte i närheten av vad denna häst utsatts för. Sedan verkar den inte ha haft några vilodagar alls förutom när den var halt och hade ont. Då fick den en dag... Så jäkla sjukt tänkande där.

Precis en sån poäng. Vid distans tävlingar kobtrolleras hästarna innan och efter start och också under som jag har fattat det? Och då är det inte i närheten av vad denna häst utsatts för. Sedan verkar den inte ha haft några vilodagar alls förutom när den var halt och hade ont. Då fick den en dag... Så jäkla sjukt tänkande där.

Distanshästar kollas innan, efter och under tävlingen. Det får gå max fyra mil mellan veterinärkollerna. Men ffa; det kollas både rörelser (minsta ojämnhet tex pga stelhet eller lättare vrickning och du är ute), hudturgor (vätskebrist) och tarmljud (ätit tillräckligt). Samt en massa annat. Slutsatsen måste dessutom vara att hästen är i form att fortsätta. Dvs inte bara ”klara av” att ta sig i mål.

Sen finns det reglerat vilotid mellan tävlingarna och man brukar säga en dags vila/mil som en tumregel.

Distanshästar kollas innan, efter och under tävlingen. Det får gå max fyra mil mellan veterinärkollerna. Men ffa; det kollas både rörelser (minsta ojämnhet tex pga stelhet eller lättare vrickning och du är ute), hudturgor (vätskebrist) och tarmljud (ätit tillräckligt). Samt en massa annat. Slutsatsen måste dessutom vara att hästen är i form att fortsätta. Dvs inte bara ”klara av” att ta sig i mål.

Sen finns det reglerat vilotid mellan tävlingarna och man brukar säga en dags vila/mil som en tumregel.
Det visar ju bara ännu mer vilket sjukt tankesätt den personen i dokumentären har. Precis så när man bara ser sin häst som en sak som är till för ens tillfredsställande och nöje. Inte en levande varelser med känslor. Hade han varit seriös hade han haft bara lite av detta på plats. Någon som kollar hästen. Planerat in vila mellan ritt etc. Men bara sådär typsikt hästmänniska av gamle stuket. Ingen jävla vett eller etik. Desto mer jag tänker på desto mer förbannat blir jag.

Det gör mig ändå lite mörkrädd om att till största del skritta några mil om dagen i naturmiljö anses vara "helt extrem motion" för en häst. Att den gått ner väl mycket i vikt är antagligen snarast baserat på att den rört på sig i stället för att gå på ett väl kraftigt bete stora delar av dygnet och hade behövt kraftigare foder för att kompensera för det.
Det är en enorm skillnad på några mil på plan mark och några mil uppför och/eller nedför. Det är en enorm skillnad på några mil på slät mark eller i blockterräng. Det är enorm skillnad på några mil på terräng som ger grepp och på underlag som man slinter eller sjunker i.

Och här har man KOMBINERAT flera av dessa - dvs uppför med blockterräng och underlag där hästen slinter.

Så ja att rida två mil i fjällkedjan per dag i två månader får anses vara extrem motion för en häst som samtidigt ska överleva på vad fjället ger, dvs är underutfodrad. Lite som Robinson för häst...

Det är en enorm skillnad på några mil på plan mark och några mil uppför och/eller nedför. Det är en enorm skillnad på några mil på slät mark eller i blockterräng. Det är enorm skillnad på några mil på terräng som ger grepp och på underlag som man slinter eller sjunker i.

Och här har man KOMBINERAT flera av dessa - dvs uppför med blockterräng och underlag där hästen slinter.

Så ja att rida två mil i fjällkedjan per dag i två månader får anses vara extrem motion för en häst som samtidigt ska överleva på vad fjället ger, dvs är underutfodrad. Lite som Robinson för häst...
Det var formuleringen av hur man klassat motionen jag anmärkte på, inte utrfodringen. Jag håller inte med om att det anses vara extrem motion. Varken för människa eller häst utan ligger nog på en nivå som många skulle må bra av att nå upp till oftare. Inte i den värsta terrängen förstås men i skogen eller naturen. Att tränas i högt tempo långa streckor eller dra tunga lass i skog och mark, eller backar i många timmar är extrem motion för en häst. Inte att fjällvandra på i många fall existerande stigar. Att ta sig fram i oländig terräng är tidskrävande och koncentrationskrävande absolut och inget at rekommendera för de flesta häsar och ryttare men det är snarare pga skaderisken än för att motionen är extrem

Senast ändrad:
Det var formuleringen av hur man klassat motionen jag anmärkte på, inte utrfodringen. Jag håller inte med om att det anses vara extrem motion. Varken för människa eller häst utan ligger nog på en nivå som många skulle må bra av att nå upp till oftare. Inte i den värsta terrängen förstås men i skogen eller naturen. Att tränas i högt tempo långa streckor eller dra tunga lass i skog och mark, eller backar i många timmar är extrem motion för en häst. Inte att fjällvandra på i många fall existerande stigar.
Fast det folk kommenterat är två mil per dag PÅ högfjället, I DEN terrängen osv. Det är extremt.

Ingen har påstått det är extremt motion att rida sin häst 2 mil per dag på rimliga, normala underlag.

Tillägg. Och utfodring spelar stor roll för en extrem prestation blir än mer extrem när den görs under svält. Det skulle vara närmast semester på nämnda Robinson om det hade adekvat kost och näringsintag

Det är inte skritt några mil om dagen som ses som extrem motion. Det är allt runt omkring, en ryttare som ser väl stor/tung ut på hästen, packning som ger än större övervikt, dåligt och emellanåt farligt underlag. Det tillsammans med otränad överviktig häst som inte ens får tillräckligt med foder för att hålla ett hälsosamt hull är extrem motion för individen. En frisk häst i normal kondition har inga problem med att röra sig i hagen utan ryttare två mil per dag. Med ovanstående förutsättningar är det något helt annat.

Hade hästarna varit tränade för uppgiften vilket jag uppskattar borde ta runt ett år om hästen är frisk och i normal kondition när man börjar, en går som handhäst och bär då packningen medans den andra rids och sedan byts de av, de hade fått tillräckligt med bra foder samt såklart vatten, vilodagar iallafall var tredje var fjärde dag, bra underlag samt kunnig hästmänniska, då hade det varit ett äventyr men det hade trots det varit tufft och de hade med all sannolikhet tappat i vikt även om det inte hade varit som med den stackars Ivory. Man kan inte säga att två mil inte är något extremt när det i själva verket handlar om att hästen ska gå varje dag i två månader under helt sjuka premisser.

Fast det folk kommenterat är två mil per dag PÅ högfjället, I DEN terrängen osv. Det är extremt.

Ingen har påstått det är extremt motion att rida sin häst 2 mil per dag på rimliga, normala underlag.
Om tempot han hållit är hyfsat rätt uppskattat så är det tempot långsammare än exempelvis de uppskattningar som finns i ex Sarek för vandrare för människor på de mest krävande streckorna.

Det var formuleringen av hur man klassat motionen jag anmärkte på, inte utrfodringen. Jag håller inte med om att det anses vara extrem motion. Varken för människa eller häst utan ligger nog på en nivå som många skulle må bra av att nå upp till oftare. Inte i den värsta terrängen förstås men i skogen eller naturen. Att tränas i högt tempo långa streckor eller dra tunga lass i skog och mark, eller backar i många timmar är extrem motion för en häst. Inte att fjällvandra på i många fall existerande stigar. Att ta sig fram i oländig terräng är tidskrävande och koncentrationskrävande absolut och inget at rekommendera för de flesta häsar och ryttare men det är snarare pga skaderisken än för att motionen är extrem
Sammantaget blir ju motionen extrem i den situationen-otränad fet häst, med dåligt foder, på jobbigt underlag och hög vikt ovanpå det.

Jag har läst om flera som ridit långritter med sina hästar och det är ju inga problem, men så förbereder man, pausar, pressar inte genom myrar och sten och utfodrar ordentligt så det energi nog för att fullfölja.

Ny bantningsmetod för människor annars istället för operationer och sprutor- gå genom Sveriges svårframkomliga ställen långdistans med en clementine om dagen. Undrar hur många som kommer fram? Undrar hur många som tycker att det är KUL? Undrar hur många som inte skadar sig pga avsaknad av energi?

Det är väl ändå relevant vad som är en rimlig uppskattning på vad ett medeltempo i en viss terräng är när folk sitter och gör jämförelser med hur ansträngande det är med distansritt som hålls i 10km/h tempo. Man jämför ultralöpare med vandrare ur ett motionsperspektiv.

Det är väl ändå relevant vad som är en rimlig uppskattning på vad ett medeltempo i en viss terräng är när folk sitter och gör jämförelser med hur ansträngande det är med distansritt som hålls i 10km/h tempo. Man jämför ultralöpare med vandrare ur ett motionsperspektiv.

Distansritt kom in pga veterinärkollerna. Som den här stackars hästen verkligen hade behövt. Dvs nån som stoppade långt innan det blev så illa som det blev.

Distansritt kom in pga veterinärkollerna. Som den här stackars hästen verkligen hade behövt. Dvs nån som stoppade långt innan det blev så illa som det blev.
Jag håller med om att han borde ha avbrutit ett flertal gånger men det framkommer inte i filmen om han haft någon veterinärkontakt eller liknande så det vet vi väl faktiskt inte om han haft?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 243
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 702
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 357
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 880
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka