Får man hålla en häst ensam utan sällskap i Sverige?

Men människor är sällan ute två månader, bär sällan packning plus en full stor man och har med sig adekvat käk
PLUS dom kan vila som dom vill när dom är slut. Där står inte någon och drar i dom och tvingar dom att gå om dom har ont. Som denna hästen när den är halt. Där är ingen som tvingar en att krossa en flod man inte vill etc. Vilket otroligt många människor likssom inte kan sätta sig in i. Eller tala om när dom känner av en extrem hunger känsla. Folk saknar sån empati för hästar att det är sjukt.

Men människor är sällan ute två månader, bär sällan packning plus en full stor man och har med sig adekvat käk
Jag skulle säga att det normala är att människor som vandrar bär någonstans runt samma viktprocent som hästen gjorde i packning när de vandrar längre streckor och människor är definitivt sämre på att bära last under rörelse än en häst rent fysiologiskt. Jag brukar ha med hunden och han kan definitivt bära mer packning sett till sin vikt än vad jag kan utan att det blir jobbigt trots att han måste klättra mer över stock och sten. Jag skulle tro att risken för skavsår unbder en långtur är ett större problem för hästen än ren vikt på packningen (om hans beräkning stämde där i början).

Jag håller med om att han borde ha avbrutit ett flertal gånger men det framkommer inte i filmen om han haft någon veterinärkontakt eller liknande så det vet vi väl faktiskt inte om han haft?
Enligt hans egen kommentar på instagram så har han veterinär i familjen så det fanns nära till hands. Men huruvida han konsulterat den veterinären vet vi ju inte.

Det är väl ändå relevant vad som är en rimlig uppskattning på vad ett medeltempo i en viss terräng är när folk sitter och gör jämförelser med hur ansträngande det är med distansritt som hålls i 10km/h tempo. Man jämför ultralöpare med vandrare ur ett motionsperspektiv.
Om du inte bott under en sten - distansritten är rejält omdebatterad och det händer tyvärr mycket skit i sammanhanget med hästar som pressas för hårt.

Och ändå stämmer @Habina s beskrivning av sporten. Hästarna är tränade för uppgiften, har passande utrustning, de kontrolleras av veterinär minst var fjärde mil (vet team kan dessutom "flyga" längs banan), under och efter ritten finns obligatorisk vila, på längre distanser är det re-inspection innan man får gå från viloområdet och fortsätta ritten. Och ca 20 minuter efter målgång ska de kunna visas i vet gate i ett skick "fit to continue". Hästarna bär ingen packning - ryttare plus utrustning väger i mästerskapssammanhang 75 kg. Hästarna ges mat under vilopauserna. Det finns groomteam ute längst banan som vattnar hästen och kollar till ekipaget. De matas före start, de matas efter tävling. De tränas ner och vilas efter tävling.

Här har vi en liten otränad kuse som släppas iväg att prestera i två månader i sträck, med packning och fullstor gubbe på ryggen. Utan en enda vet-check på vägen (vid en distansritt över 12-16 mil är det vanligt att hästen går igenom 7-8 vetcheck). Inga följebilar. Inga vilodagar. Och utan adekvat foder. Så när de stannade och ryttaren vilade - då fortsatte hästens jobb med att hitta mat och hinna äta. Utan någon tanke på att utrustningen passade allt sämre när hästen tappade vikt. USCH!!!

(Jag är säker på att det tog med mat till sig själv)

Är själv lite förvånad över hur starkt jag reagerade och känner kring detta utifrån allt annat hemskt man ser och som händer i världen, både mot människor och djur. Men tror efter lite funderande att det är just att det framställs som att det ska vara något fint och harmoniskt som gör det så extra vidrigt?

Och som så många skrivit på olika ställen just apatin, inlärda hjälplösheten och den helt tomma blicken hos hästen som ändå fortsätter göra allt den kan 🥺
Jag med, jag är inte så känslig, men här hade jag förväntat mig ett fint naturprogram. Hade man vetat från början att man skulle se Kalla fakta eller Uppdrag granskning gräva i djurskyddslagen eller liknande, så hade man förstått att man skulle få se något dåligt.

Men just att detta program hyllades och beskrivs som något fint är ett problem som jag inte var beredd på.

:down: :meh:🙄
30411d3badbcbd21c1af359eab8cd431.jpg

2ed8297a9ec6d714988a61fc02a7f6f3.jpg

Senast ändrad:
Jag skulle säga att det normala är att människor som vandrar bär någonstans runt samma viktprocent som hästen gjorde i packning när de vandrar längre streckor och människor är definitivt sämre på att bära last under rörelse än en häst rent fysiologiskt. Jag brukar ha med hunden och han kan definitivt bära mer packning sett till sin vikt än vad jag kan utan att det blir jobbigt trots att han måste klättra mer över stock och sten. Jag skulle tro att risken för skavsår unbder en långtur är ett större problem för hästen än ren vikt på packningen (om hans beräkning stämde där i början).
Återigen, dom har ett val över sin egna kropp och kan säga ifrån. Det har inte en häst, förstår inte varför det är så svårt att förstå det konceptet?
är ju bara att kolla på det här klippet: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...enska-fjallkedjan-unika-bilder-fran-aventyret . Tycker man har en sjuk syn på djur och man kan titta på det där och inte må illa. Det är inte första gången dom fastnat i myrar heller. (ser man på instan). Vilken normal funtad människa skulle utsätta sin häst för det där? och sen drar han inte ens av sadel/packning mm. Nä du. Jag kan inte nog inte vara längre ifrån dig, vad det gäller åsikterna gällande detta.

Hästars svagaste punkt är ryggen när det kommer till att bära vikt, så när det kommer till packning etc. vad har du för forskning och källor till ditt påstånd? en tung vuxen man på en ponny (även om det är en welsh) PLUS allt packning är nog inte alls att jämföra med någon på vandraled med packning på ryggen. En western sadel väger en hel del med!

Fiskade fram lite bilder från dokumentären: (nu är det svårt att ta bra still bild i rörelsen, men man ser hur mycket hästen har gått ner sig. Absolut att hästen var tjock i början, men det visar ju hur slitsamt detta varit med för lite mat)
93b7e91f0b64127320a006bd2ea37eae.png

745f60a1662ae911ab5d4156bdd5ff7d.png

5ba5b4f6dc794c94f6f0e6cd74a3e971.png

d75b6646f12458bfae1681db20bcd851.png

Hade det varit på ett vanligt sätt hästen hade gått ner sig, så hade jag absolut inte fått några varningsklockor på det viset med utseendet.
Innan resan:
95a60d5d156497912ec63e3992c869e4.jpg

(bara en aspekt ut av många som är helt galet med detta, men att hästen endast skulle leva på gräs under en sån extremt idrottsprestation, stackars häst :() fattar den är helt slut mot slutet.

Hästen i slutet:

49ab1e997874de9f82935de79e07e3e6.jpg
76a7578383ba09b37d9e104e79ca92de.jpg

Vet att jag håller på att spamma, men fy fan vad upprörd jag blir över folks dumhet. Båda ägaren till hästen men alla som hejjar. Denna hästen ser inte direkt ut som en top atlet i form till att utföra en ritt på 100 mil. Ser nämare en smällfet ponny som desutssom är 20 år? (enligt uppgifter i tråden, i dokumentären säger han 17 år). Ja den behöver gå ner sig, men fan inte på detta viset.

Återigen, dom har ett val över sin egna kropp och kan säga ifrån. Det har inte en häst, förstår inte varför det är så svårt att förstå det konceptet?
är ju bara att kolla på det här klippet: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...enska-fjallkedjan-unika-bilder-fran-aventyret . Tycker man har en sjuk syn på djur och man kan titta på det där och inte må illa. Det är inte första gången dom fastnat i myrar heller. (ser man på instan). Vilken normal funtad människa skulle utsätta sin häst för det där? och sen drar han inte ens av sadel/packning mm. Nä du. Jag kan inte nog inte vara längre ifrån dig, vad det gäller åsikterna gällande detta.

Hästars svagaste punkt är ryggen när det kommer till att bära vikt, så när det kommer till packning etc. vad har du för forskning och källor till ditt påstånd? en tung vuxen man på en ponny (även om det är en welsh) PLUS allt packning är nog inte alls att jämföra med någon på vandraled med packning på ryggen. En western sadel väger en hel del med!
Det vore väldigt intressant att veta hur din egen perfekta hästhållning ser ut och vilken form av ekonomi som du har lyckats få till för att ha råd med det? Har du milsvida hagar, hästar i perfekt hull trots att de aldrig är hungriga. Alltid är positiva till allt och du aldrig behöver övertala dom till någonting? Vetcheck efter varje hårdare ansträngning, osv

Om jag nu har en sjuk syn på djur som visserligen absolut säger att han bör ha avbrutit men jag ser dagligen saker som jag blir betydligt mer illamående av i världen än just det här. Självklart ska man lyssna på djuren och i det här fallet har ryttaren inte haft gott omdöme men ibland är det inte görbart. Tex behövde jag själv med min sjuka syn på djur övertala min äldsta häst att hon behövde sova inomhus och inte ute i snöslasket, trots att hon inte ville komma när jag ropade i går...

Senast ändrad:
Det vore väldigt intressant att veta hur din egen perfekta hästhållning ser ut? Har du milsvida hagar, hästar i perfekt hull trots att de aldrig är hungriga. Alltid är positiva till allt och du aldrig behöver övertala dom till någonting?

Om jag nu har en sjuk syn på djur som visserligen absolut säger att han bör ha avbrutit men jag ser dagligen saker som jag blir betydligt mer illamående av i världen än just det här.
Fast bara för att annat är dåligt innebär ju inte det att detta är okej? Att andra är sämre tycker jag är konstigt försvar.
Om jag inte ger mitt djur tillräckligt med mat så mår ju djuret dåligt även om andra djur mår sämre.

76a7578383ba09b37d9e104e79ca92de.jpg

Vet att jag håller på att spamma, men fy fan vad upprörd jag blir över folks dumhet. Båda ägaren till hästen men alla som hejjar. Denna hästen ser inte direkt ut som en top atlet i form till att utföra en ritt på 100 mil. Ser nämare en smällfet ponny som desutssom är 20 år? (enligt uppgifter i tråden, i dokumentären säger han 17 år). Ja den behöver gå ner sig, men fan inte på detta viset.
Även om den är överviktig så säger jag nog snarare att om den inte är fetare med det betet visar att den motioneras relativt mycket (om den inte hålls inne eller i grusad hage stora delar av dygnet). Många welsh cobs har en tendens att bli ordentligt fläskiga tyvärr. Ett tag var det riktigt tråkigt att åka på utställningar eftersom många av hingstarna var som valrossar i hullet, och behövde dessutom vara det för att få ok bedömning.

Fast bara för att annat är dåligt innebär ju inte det att detta är okej? Att andra är sämre tycker jag är konstigt försvar.
Om jag inte ger mitt djur tillräckligt med mat så mår ju djuret dåligt även om andra djur mår sämre.
Nej så är det förstås, men med samma logik så borde man bli illamående och anmäla folk för djurplågeri för sådant också och skriva klagobrev till både stallägare och märken som visar upp den typen av hästhållning, har hästar i fel hull osv.

Grejen är att vi ser sämre varje dag (Broilers och ihjälgasade grisar etc) Samtidigt är det riktigt jävla illa om en häst blir så trött att den rasar ihop och tvingas bära halt, och här är det en frisk, vuxen man som bestämmer sig för att göra detta för publicitet/nöjer. Det är helt igenom ett självpåtaget lyxprojekt.

Och att folk inte kan påminna om det, utan att folk som står bredvid och hejjar. SVT som ger honom utrymme etc. Att det räknas som ett nöje och en prestation att göra en annan medvarelse illa helt offentligt och helt i onödan. Hur ska vi tro att det ska bli bättre i skuggorna om det här är vad vi uppmuntrar i ljuset

Det vore väldigt intressant att veta hur din egen perfekta hästhållning ser ut och vilken form av ekonomi som du har lyckats få till för att ha råd med det? Har du milsvida hagar, hästar i perfekt hull trots att de aldrig är hungriga. Alltid är positiva till allt och du aldrig behöver övertala dom till någonting? Vetcheck efter varje hårdare ansträngning, osv

Om jag nu har en sjuk syn på djur som visserligen absolut säger att han bör ha avbrutit men jag ser dagligen saker som jag blir betydligt mer illamående av i världen än just det här. Självklart ska man lyssna på djuren och i det här fallet har ryttaren inte haft gott omdöme men ibland är det inte görbart. Tex behövde jag själv med min sjuka syn på djur övertala min äldsta häst att hon behövde sova inomhus och inte ute i snöslasket, trots att hon inte ville komma när jag ropade i går...
Precis den inställningen du visar här belyser verkligen problem djurvälfärden även i ett land som Sverige. Så för barn svälter i Afrika är det ok att slå sina barn i Sverige då? För barnen i Afrika har det ju sämre 🙄

Perfekt hästhållning? nä. Måste det vara perfekt för att utge kritik? men ja försöker så gott det går att göra det bästa för min häst och hennes mående och lyssna in vad hon känner och talar om för mig. Det är DET jag kännetecknar med en fin relation till min häst. ATT hon vet hon kan berätta saker för mig och bli lyssnat på istället för en avstängd robot. JAG har VALD att ha häst och rida på denna, vilket är för mitt nöje- därför väljer jag att se till att göra detta på ett sätt som gör min häst kan må bra i det hela. Blandt annat går hon på lösdrift på 4 hektar kuperat skogsmark (och ännu större sommarhage), vi har varken stall eller ridhus att stå i- vilket JAG gärna skulle ha (hade jag fått välja utifrån mina egna behov hade vi stått på något fancy stall med ridhus), men valde blandt annat detta pga hagarna. Nu märker jag på min häst att hon inte trivs med leran runt höstationerna och stallägaren vägrar åtgärda detta, så därför skall vi flytta till en annan lösdrift nu.
Jag valde just lösdrift för hon skall kunna leva så bra hästliv som möjligt i alla dygnets timmar hon inte umgås med mig, med hästkompisar och bra hö.

Därutöver så är jag väldigt petig med att känna in hennes signaler, nu senast verkade hon missnöjd med sadeln tyckte jag, så vi tog ut en sadelmakare och kollade. Sadelmakaren tyckte sadlen var väldigt LITE ojämn, typ så hade jag kommit in med den så hade hon sagt till mig den inte behövde stoppas om, men eftersom min häst är känslig (prinsessan på ärtan typ av häst) så sa jag till henne att jag gärna vill den stoppas om ändå, då den var lite ojämn på ena sidan och det verkar nog till min häst reagerar på detta. (inte så jag bara känner, men kul låt mig spendera 3000 kr på detta. Utan det gör jag för min häst och får jag väljer att rida så skall hon vara bekväm under tiden)

Nu i veckan var vi på vetcheck på kliniken då jag vill kolla läget, då jag tycker hon ibland har verkat lite trött nu till vintern. Vi fick massa beröm lovord och dom tyckte hon var jätte fin nu, och hur hon rörde sig på linan. Jag har ute kiropraktor som samarbetar med klinik regelbundet (senaste besöket nu i December). Min häst går barfota och även totalt oöm på hårt betong underlag vart vi gjorde bojprov och veterinär tyckte hon rörde sig bra.

Vi rider ut mycket och jobbar mycket från marken, vi rider dressyr/WE med inslag av AR, fast jag i grunden är dressyrryttare. Jag är mycket väl medveten om mina brister med min ridning och därav tar jag lektioner för att bli en bättre/mjukare ryttare, och även haft ridhjälp på hästen av min tränare.

Hästen ifråga hade problem med båda hovar och ländrygg när hon kom (karprygg) och hade nog ont. Desutssom magsår på det. Att rehabba dom sakerna är något jag faktiskt är väldigt stolt över och att få "kvitto" på mitt hårda arbete på kliniken kändes verkligen super bra i själen kan jag faktiskt säga.

Jag är extremt mån om min häst och hennes mående och försöker ständigt och jämt att suga åt mig information/forskning och saker som kan göra hennes liv bättre. Jag anser långt ifrån jag vet allt eller jag på något vis är bäst. Men jag har en ödmjukhet mot mitt djur och förståelse för att lyssna in hennes språk och behov. Och kunna se mig på själv och tänka ibland "fan det blev inte så bra det här".

Min häst vändar sig gärna och går från folk i hagen/springer iväg när andra än mig skall hämta henne i hagen, blandt annat. För mig en signal om att hon trots allt inte tycker jag är jobbigast i världen då.

Som jag skrev tidigare i tråden har jag själv fastnat i ett myr med min häst och fick sån jävla panikattack, så skulle aldrig någonsin medvetet utsätta mitt djur för detta på det viset han gör i dokumentären.-

Senast ändrad:
Nej så är det förstås, men med samma logik så borde man bli illamående och anmäla folk för djurplågeri för sådant också och skriva klagobrev till både stallägare och märken som visar upp den typen av hästhållning, har hästar i fel hull osv.
Det händer ju redan. Det är så man får till förändring. Det har varit dokumentärer om blandt annat dressyren, massor nyheter kring hoppning och hästar som misshandlas etc. PLUS folk gör protestar mot top dressyr ryttarna och deres urusla hästsyn. Det är vi många härinne som snackat om i snart 15 år. Och delar med oss. Namninsamlingar etc.

Men går otränade människor i två månader?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 245
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 703
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 357
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 881
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Gamla hösilagebollar