Har du varit på en travtävling någon gång? Det finns gott om veterinärer som är helt ok med att en häst inte rör sig helt rent.Men vilken veterinär skulle låtit han fortsätta med en halt häst?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har du varit på en travtävling någon gång? Det finns gott om veterinärer som är helt ok med att en häst inte rör sig helt rent.Men vilken veterinär skulle låtit han fortsätta med en halt häst?
Har du varit på en travtävling någon gång?
Men människor är sällan ute två månader, bär sällan packning plus en full stor man och har med sig adekvat käkOm tempot han hållit är hyfsat rätt uppskattat så är det tempot långsammare än exempelvis de uppskattningar som finns i ex Sarek för vandrare för människor på de mest krävande streckorna.
PLUS dom kan vila som dom vill när dom är slut. Där står inte någon och drar i dom och tvingar dom att gå om dom har ont. Som denna hästen när den är halt. Där är ingen som tvingar en att krossa en flod man inte vill etc. Vilket otroligt många människor likssom inte kan sätta sig in i. Eller tala om när dom känner av en extrem hunger känsla. Folk saknar sån empati för hästar att det är sjukt.Men människor är sällan ute två månader, bär sällan packning plus en full stor man och har med sig adekvat käk
Jag skulle säga att det normala är att människor som vandrar bär någonstans runt samma viktprocent som hästen gjorde i packning när de vandrar längre streckor och människor är definitivt sämre på att bära last under rörelse än en häst rent fysiologiskt. Jag brukar ha med hunden och han kan definitivt bära mer packning sett till sin vikt än vad jag kan utan att det blir jobbigt trots att han måste klättra mer över stock och sten. Jag skulle tro att risken för skavsår unbder en långtur är ett större problem för hästen än ren vikt på packningen (om hans beräkning stämde där i början).Men människor är sällan ute två månader, bär sällan packning plus en full stor man och har med sig adekvat käk
Enligt hans egen kommentar på instagram så har han veterinär i familjen så det fanns nära till hands. Men huruvida han konsulterat den veterinären vet vi ju inte.Jag håller med om att han borde ha avbrutit ett flertal gånger men det framkommer inte i filmen om han haft någon veterinärkontakt eller liknande så det vet vi väl faktiskt inte om han haft?
Om du inte bott under en sten - distansritten är rejält omdebatterad och det händer tyvärr mycket skit i sammanhanget med hästar som pressas för hårt.Det är väl ändå relevant vad som är en rimlig uppskattning på vad ett medeltempo i en viss terräng är när folk sitter och gör jämförelser med hur ansträngande det är med distansritt som hålls i 10km/h tempo. Man jämför ultralöpare med vandrare ur ett motionsperspektiv.
Jag med, jag är inte så känslig, men här hade jag förväntat mig ett fint naturprogram. Hade man vetat från början att man skulle se Kalla fakta eller Uppdrag granskning gräva i djurskyddslagen eller liknande, så hade man förstått att man skulle få se något dåligt.Är själv lite förvånad över hur starkt jag reagerade och känner kring detta utifrån allt annat hemskt man ser och som händer i världen, både mot människor och djur. Men tror efter lite funderande att det är just att det framställs som att det ska vara något fint och harmoniskt som gör det så extra vidrigt?
Och som så många skrivit på olika ställen just apatin, inlärda hjälplösheten och den helt tomma blicken hos hästen som ändå fortsätter göra allt den kan
Den veterinär som han uppger finns inom familjen….Men vilken veterinär skulle låtit han fortsätta med en halt häst?
Återigen, dom har ett val över sin egna kropp och kan säga ifrån. Det har inte en häst, förstår inte varför det är så svårt att förstå det konceptet?Jag skulle säga att det normala är att människor som vandrar bär någonstans runt samma viktprocent som hästen gjorde i packning när de vandrar längre streckor och människor är definitivt sämre på att bära last under rörelse än en häst rent fysiologiskt. Jag brukar ha med hunden och han kan definitivt bära mer packning sett till sin vikt än vad jag kan utan att det blir jobbigt trots att han måste klättra mer över stock och sten. Jag skulle tro att risken för skavsår unbder en långtur är ett större problem för hästen än ren vikt på packningen (om hans beräkning stämde där i början).
Fiskade fram lite bilder från dokumentären: (nu är det svårt att ta bra still bild i rörelsen, men man ser hur mycket hästen har gått ner sig. Absolut att hästen var tjock i början, men det visar ju hur slitsamt detta varit med för lite mat)
Hade det varit på ett vanligt sätt hästen hade gått ner sig, så hade jag absolut inte fått några varningsklockor på det viset med utseendet.
Innan resan:
(bara en aspekt ut av många som är helt galet med detta, men att hästen endast skulle leva på gräs under en sån extremt idrottsprestation, stackars häst ) fattar den är helt slut mot slutet.
Hästen i slutet:
Det vore väldigt intressant att veta hur din egen perfekta hästhållning ser ut och vilken form av ekonomi som du har lyckats få till för att ha råd med det? Har du milsvida hagar, hästar i perfekt hull trots att de aldrig är hungriga. Alltid är positiva till allt och du aldrig behöver övertala dom till någonting? Vetcheck efter varje hårdare ansträngning, osvÅterigen, dom har ett val över sin egna kropp och kan säga ifrån. Det har inte en häst, förstår inte varför det är så svårt att förstå det konceptet?
är ju bara att kolla på det här klippet: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...enska-fjallkedjan-unika-bilder-fran-aventyret . Tycker man har en sjuk syn på djur och man kan titta på det där och inte må illa. Det är inte första gången dom fastnat i myrar heller. (ser man på instan). Vilken normal funtad människa skulle utsätta sin häst för det där? och sen drar han inte ens av sadel/packning mm. Nä du. Jag kan inte nog inte vara längre ifrån dig, vad det gäller åsikterna gällande detta.
Hästars svagaste punkt är ryggen när det kommer till att bära vikt, så när det kommer till packning etc. vad har du för forskning och källor till ditt påstånd? en tung vuxen man på en ponny (även om det är en welsh) PLUS allt packning är nog inte alls att jämföra med någon på vandraled med packning på ryggen. En western sadel väger en hel del med!
Fast bara för att annat är dåligt innebär ju inte det att detta är okej? Att andra är sämre tycker jag är konstigt försvar.Det vore väldigt intressant att veta hur din egen perfekta hästhållning ser ut? Har du milsvida hagar, hästar i perfekt hull trots att de aldrig är hungriga. Alltid är positiva till allt och du aldrig behöver övertala dom till någonting?
Om jag nu har en sjuk syn på djur som visserligen absolut säger att han bör ha avbrutit men jag ser dagligen saker som jag blir betydligt mer illamående av i världen än just det här.
Även om den är överviktig så säger jag nog snarare att om den inte är fetare med det betet visar att den motioneras relativt mycket (om den inte hålls inne eller i grusad hage stora delar av dygnet). Många welsh cobs har en tendens att bli ordentligt fläskiga tyvärr. Ett tag var det riktigt tråkigt att åka på utställningar eftersom många av hingstarna var som valrossar i hullet, och behövde dessutom vara det för att få ok bedömning.
Vet att jag håller på att spamma, men fy fan vad upprörd jag blir över folks dumhet. Båda ägaren till hästen men alla som hejjar. Denna hästen ser inte direkt ut som en top atlet i form till att utföra en ritt på 100 mil. Ser nämare en smällfet ponny som desutssom är 20 år? (enligt uppgifter i tråden, i dokumentären säger han 17 år). Ja den behöver gå ner sig, men fan inte på detta viset.
Nej så är det förstås, men med samma logik så borde man bli illamående och anmäla folk för djurplågeri för sådant också och skriva klagobrev till både stallägare och märken som visar upp den typen av hästhållning, har hästar i fel hull osv.Fast bara för att annat är dåligt innebär ju inte det att detta är okej? Att andra är sämre tycker jag är konstigt försvar.
Om jag inte ger mitt djur tillräckligt med mat så mår ju djuret dåligt även om andra djur mår sämre.
Precis den inställningen du visar här belyser verkligen problem djurvälfärden även i ett land som Sverige. Så för barn svälter i Afrika är det ok att slå sina barn i Sverige då? För barnen i Afrika har det ju sämreDet vore väldigt intressant att veta hur din egen perfekta hästhållning ser ut och vilken form av ekonomi som du har lyckats få till för att ha råd med det? Har du milsvida hagar, hästar i perfekt hull trots att de aldrig är hungriga. Alltid är positiva till allt och du aldrig behöver övertala dom till någonting? Vetcheck efter varje hårdare ansträngning, osv
Om jag nu har en sjuk syn på djur som visserligen absolut säger att han bör ha avbrutit men jag ser dagligen saker som jag blir betydligt mer illamående av i världen än just det här. Självklart ska man lyssna på djuren och i det här fallet har ryttaren inte haft gott omdöme men ibland är det inte görbart. Tex behövde jag själv med min sjuka syn på djur övertala min äldsta häst att hon behövde sova inomhus och inte ute i snöslasket, trots att hon inte ville komma när jag ropade i går...
Det händer ju redan. Det är så man får till förändring. Det har varit dokumentärer om blandt annat dressyren, massor nyheter kring hoppning och hästar som misshandlas etc. PLUS folk gör protestar mot top dressyr ryttarna och deres urusla hästsyn. Det är vi många härinne som snackat om i snart 15 år. Och delar med oss. Namninsamlingar etc.Nej så är det förstås, men med samma logik så borde man bli illamående och anmäla folk för djurplågeri för sådant också och skriva klagobrev till både stallägare och märken som visar upp den typen av hästhållning, har hästar i fel hull osv.
Men går otränade människor i två månader?Jag skulle säga att det normala är att människor som vandrar bär någonstans runt samma viktprocent som hästen gjorde i packning när de vandrar längre streckor och människor är definitivt sämre på att bära last under rörelse än en häst rent fysiologiskt. Jag brukar ha med hunden och han kan definitivt bära mer packning sett till sin vikt än vad jag kan utan att det blir jobbigt trots att han måste klättra mer över stock och sten. Jag skulle tro att risken för skavsår unbder en långtur är ett större problem för hästen än ren vikt på packningen (om hans beräkning stämde där i början).