Får man hålla en häst ensam utan sällskap i Sverige?

Men går otränade människor i två månader?
Googlar man "vandra 100 mil" så inte är det främst toppatleter som dyker upp direkt. Så jo, det verkar det finnas folk till. Åtminstone människor som inte är i toptrim rent "hullmässigt"

Att en cob var tjock i början säger väldigt lite om hur mycket han tränat den innan om den gått på bete samtidigt däremot. (Och återigen, självklart behövde hästen uppenbart kraftigare foder under tiden han var ute.)

Ser nämare en smällfet ponny som desutssom är 20 år? (enligt uppgifter i tråden, i dokumentären säger han 17 år). Ja den behöver gå ner sig, men fan inte på detta viset.
Ja jag hörde också 17 år i introt, men kollade upp den, den är född 2005, så 19 år förra sommaren. Kanske va lämpligt att mörka åldern med ett par år, man kan ju undra iaf

Vad har det med någonting att göra?

Du är ganska långt ifrån att diskutera huruvida hans fjällritt är extrem motion för en häst eller inte nu. Det är mest dimridåer
Dimridåer att se vad som anses vara ett rimligt tempo i liknande terräng för en genomsnittlig människa med packning? Självklart vorde det intressantare att hitta uppgifter för häst men såna är inte lika lättåtkomliga vad jag vet.

Googlar man "vandra 100 mil" så inte är det främst toppatleter som dyker upp direkt. Så jo, det verkar det finnas folk till. Åtminstone människor som inte är i toptrim rent "hullmässigt"

Att en cob var tjock i början säger väldigt lite om hur mycket han tränat den innan om den gått på bete samtidigt däremot. (Och återigen, självklart behövde hästen uppenbart kraftigare foder under tiden han var ute.)
Och hur går det för de medelålders halvfeta och otränade som får för sig att vandra 100 mil?

Ledtråd - de ger upp alt hämtas av fjällräddningen

Om hästen SJÄLV strövat 110 mil i fjällen på 2 månader hade jag inte sagt flaska. Men det handlar inte om det

Dimridåer att se vad som anses vara ett rimligt tempo i liknande terräng för en genomsnittlig människa med packning? Självklart vorde det intressantare att hitta uppgifter för häst men såna är inte lika lättåtkomliga vad jag vet.
Ja eftersom det inte går att jämföra. Alls. Och det är ett icke relevant exempel i en lång rad du fört fram

Tillägg. Det är knappast en slump att x människor och hundar vandrat samma sträcka men av vad man vet första gången någon gör det med häst

Och hur går det för de medelålders halvfeta och otränade som får för sig att vandra 100 mil?

Ledtråd - de ger upp alt hämtas av fjällräddningen

Om hästen SJÄLV strövat 110 mil i fjällen på 2 månader hade jag inte sagt flaska. Men det handlar inte om det
Njae, det är främst OERFARNA vandrare som de måste hämta för att de inte kunnat förutsäga vädret, brutit någonting eller tappat bort tältet när det blåste. Halvfeta människor lär det vara gott om som klarar sig utmärkt.

Ja jag hörde också 17 år i introt, men kollade upp den, den är född 2005, så 19 år förra sommaren. Kanske va lämpligt att mörka åldern med ett par år, man kan ju undra iaf
Eller också hade han glömt av det. Verkar som en sån där typ av hästägare bara "det löser sig". Känner till flera "bekanta" som håller på, liknande. Typ behöver häst veterinärvård så får den ej det etc. "dom överlever".

Ja eftersom det inte går att jämföra. Alls. Och det är ett icke relevant exempel i en lång rad du fört fram

Tillägg. Det är knappast en slump att x människor och hundar vandrat samma sträcka men av vad man vet första gången någon gör det med häst
Det går inte att dra några slutsatser alls, ens uppskattningsvis från hur snabbt en runda tar för en genomsnittlig människa sett till hur snabbt det går för en häst som går tillsammans med en människa? Den bedömningen får stå för dig.

Det går inte att dra några slutsatser alls, ens uppskattningsvis från hur snabbt en runda tar för en genomsnittlig människa sett till hur snabbt det går för en häst som går tillsammans med en människa? Den bedömningen får stå för dig.
Det är helt irrelevant hur snabbt en människa tar sig uppför ett berg eller genom blockterräng eftersom en häst inte kan röra sig som en människa.

Fast du kanske anser man kan bestiga berg med häst med för människor kan ju det?

Hon är född i england och haft 8 avkommor, troligtvis 4 i england o 4 i sverige som jag ser, 146 i mkh.
hittade henne med: https://iglatjarn.com/terackie-ivory/ man får lite ont i hjärtat med vad våra hästar får stå ut med. Ger oss föl och ställer upp på vad som :heart sen hamnar i sin ålderdom hos en ägare som inte verkar kunna fatta beslut med vet utan utsätter henne för detta :cry: nä. blir fan ledsen på riktigt.

Varför då? Att man har åsikter om resten kan jag förstå men åldern i sig på en Welsh är för mig fullkomligt obegripligt. De är inte sällan fullt fräsha i kroppen även som 25+. När förutsätter ni att man behöver pensionera en häst egentligen för att man inte ska vara djurplågare? Det är inte så enkelt som att det inte spelades in i somras utan tidigare?

Nu känns det som att tråden verkligen spårat ut med diskussioner om hur långt vandrare går och deras kroppskonsitution 😅

För att återgå till själva ämnet:

Realistiskt, vad kan vi som faktiskt anser att det här är djurplågeri och brott mot djurskyddslagen göra? Kan man anmäla honom till Länsstyrelsen? Polisen? Namninsamling som skickas ut till Svt, Wången och Lundhags? Kan man anmäla Svt för att de visar detta? Har någon redan gjort något sånt?

Återigen, dom har ett val över sin egna kropp och kan säga ifrån. Det har inte en häst, förstår inte varför det är så svårt att förstå det konceptet?
är ju bara att kolla på det här klippet: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...enska-fjallkedjan-unika-bilder-fran-aventyret . Tycker man har en sjuk syn på djur och man kan titta på det där och inte må illa. Det är inte första gången dom fastnat i myrar heller. (ser man på instan). Vilken normal funtad människa skulle utsätta sin häst för det där? och sen drar han inte ens av sadel/packning mm. Nä du. Jag kan inte nog inte vara längre ifrån dig, vad det gäller åsikterna gällande detta.

Hästars svagaste punkt är ryggen när det kommer till att bära vikt, så när det kommer till packning etc. vad har du för forskning och källor till ditt påstånd? en tung vuxen man på en ponny (även om det är en welsh) PLUS allt packning är nog inte alls att jämföra med någon på vandraled med packning på ryggen. En western sadel väger en hel del med!

Ja kunde inte ens se hela klippet.
En sak om en råkar rida på sån typ av mark men här går han dit med hästen och VET vad som kan hända..

hittade henne med: https://iglatjarn.com/terackie-ivory/ man får lite ont i hjärtat med vad våra hästar får stå ut med. Ger oss föl och ställer upp på vad som :heart sen hamnar i sin ålderdom hos en ägare som inte verkar kunna fatta beslut med vet utan utsätter henne för detta :cry: nä. blir fan ledsen på riktigt.
Och nu verkar hon vara hos en fodervärd. Undra varför?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 245
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 703
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 357
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 881
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18