Får man hålla en häst ensam utan sällskap i Sverige?

Det går att flyga ut en veterinär. Sen är han jägare så han borde kunna avliva - men det skulle ju kräva att han hade vapen med sig annars måste det ju också flygas ut.

Men sånt hade jag tyckt har superintressant att veta. Jag hade gärna sett en dokumentär som tog med all planering. Hur ska ritten genomföras, vad måste de tänka på, vilka scenarion (tex det du beskriver) har diskuterats och hur. Vad är plan b och c

Men det hela verkar ju vara väldigt spontant utifrån vad han själv säger. Och att de som det verkade inte hade fått svar på förfrågan att rida genom nationalparkerna innan de påbörjade färden.
Ja det hade jag också gillat, att visa en planering och vilka beslut och avvägande som gjordes. Jag skulle också gärna sett en diskussion med svt för att se om de har några tankar och krav när de visar djur. Eller kör de bara på eftersom det blir fina bilder.

Varför då? Att man har åsikter om resten kan jag förstå men åldern i sig på en Welsh är för mig fullkomligt obegripligt. De är inte sällan fullt fräsha i kroppen även som 25+. När förutsätter ni att man behöver pensionera en häst egentligen för att man inte ska vara djurplågare? Det är inte så enkelt som att det inte spelades in i somras utan tidigare?
Åldern har ingen betydelse. Sträckan har ingen betydelse. Vikten har ingen betydelse. Underlaget har ingen betydelse. Maten har ingen betydelse. Osv. Sätter man ihop det i den situationen så blir allt betydelsefullt.

Det hade varit en fin film om han planerat, undvikit vissa sträckor, haft packhäst, placerat ut mat, haft vilotillfällen, tränat hästen inför det osv. Inte bara hämtat hästen i hagen "nu ska vi ut på en långritt i två månader, du får klara dig på typ vatten och bröd och bära mig och packning, du behöver ändå banta lite så ingen fara alls".

Först: Jag såg programmet och reagerade på mycket och tyckte inte det var en fin tur utifrån hästens välmående. Myrscenen var chockartad och hur han hanterade det, jag saknar ord. Över forsen, där vid bron, och stenrösena, samma sak, så får det inte gå till.

Men. I inledningen packade han in hö i bilen. Alltså tyder inte det på att hästen fick hö?

Sedan. 20 år tycker jag inte är en så hög ålder. Och vet någon i vilken form hästen var? Med anledning av vissa inlägg. Ja, överviktig men vet vi att den inte klarade en långritt? Nu menar jag inte i denna miljö, för den var inte ok. Men den kan ju ha varit i ok kondition och tränats även om det inte framgår.

Jag tycker heller inte att han verkar särskilt tung som ryttare. Ja med sadeln och packningen blir det tungt men jag tyckte jag såg någon som skrev om en tung man.

En synopsis från film i Dalarna.

"Den svenska fjällkedjan är en plats som lockar allt fler turister. Men ett ökat besökarantal har slitit hårt på naturen och rennäringen vilket fått stor uppmärksamhet i media under de senaste åren. Oskar känner en skepsis inför dagens rådande debatt om fjällkedjan. Stämmer det verkligen att besökarna förstör miljön? Hur mår egentligen den svenska fjällen? Längs vägen besöker Oskar ett antal platser och personer för att bilda sig en uppfattning om de utmaningar den svenska fjällen står inför. Allt från renskötare till besökare och personal vid fjällstationerna. Oscar ställer frågan - hur kan vi njuta av naturen och samtidigt bevara den?"

"En annan utmaning är tiden. Oskars häst Ivory har en begränsad uthållighet. Som längst har hästen varit ute en vecka – den här vandringen tar två månader. Kommer Ivory att klara det? Det finns ingen oro för att Ivory skulle ta stor skada av detta men Oskar måste hela tiden ta hänsyn till hästens mående. Om Oskar märker att Ivory behöver långt återhämtning kan detta kan innebära att resan drar ut på tiden – han vill gärna bli klar med sin tur under sommarmånaderna, på grund av vädret och att betet försvinner efter sommaren vilket är en tidspress.

https://filmidalarna.se/projekt/fjallryttaren

Först: Jag såg programmet och reagerade på mycket och tyckte inte det var en fin tur utifrån hästens välmående. Myrscenen var chockartad och hur han hanterade det, jag saknar ord. Över forsen, där vid bron, och stenrösena, samma sak, så får det inte gå till.

Men. I inledningen packade han in hö i bilen. Alltså tyder inte det på att hästen fick hö?

Sedan. 20 år tycker jag inte är en så hög ålder. Och vet någon i vilken form hästen var? Med anledning av vissa inlägg. Ja, överviktig men vet vi att den inte klarade en långritt? Nu menar jag inte i denna miljö, för den var inte ok. Men den kan ju ha varit i ok kondition och tränats även om det inte framgår.

Jag tycker heller inte att han verkar särskilt tung som ryttare. Ja med sadeln och packningen blir det tungt men jag tyckte jag såg någon som skrev om en tung man.
Den hade varit ute på som längst veckolånga turer innan. Dock oklart när. I övrigt har det inte framgått ngt direkt om konditionen. Men hullet ger en ledtråd.

Dumheter att åldern i sig skulle vara ett problem om hästen är i tillräckligt god form och frisk som individ. Bara gå in och titta resultatlistorna i distansritt som ni gillat att ta upp som exempel så är det mer än en häst som fortfarande tävlar på ganska hög nivå och uppenbarligen går ingenom veterinärkontrollerna fint.
Du jämför tävlingshästar som är förberedda för uppgiften, har flera veterinärkontroller att passera för att få fortsätta och som som får vila under loppet, med en halvfet, otränad ponny som varken har tillgång till veterinär, foder eller är tränad för uppgiften?

Svar från SVT

Hej.

Tack för att du hör av dig och delar dina tankar om dokumentären "Fjällryttaren". Det är viktigt för oss att få veta hur våra program uppfattas av våra tittare.

Vi förstår att vissa scener kan väcka starka känslor. Oskar och hans häst Ivory har en speciell relation, och under resan har hästens välmående alltid varit i fokus. Oskar har omfattande erfarenhet av hästar och har noggrant förberett både sig själv och Ivory för denna resa. Hästen har också haft regelbunden veterinärkontakt och har mått bra både under och efter äventyret.

Dokumentären visar en del av deras resa, och vi har valt att inkludera både de utmanande och de harmoniska stunderna för att ge en så ärlig bild som möjligt. Vi tror att det starka bandet mellan Oskar och Ivory är centralt i berättelsen och hoppas att det också kan inspirera till en djupare förståelse för samspelet mellan människa och djur.

Tack igen för att du tog dig tid att skriva till oss. Vi uppskattar ditt engagemang och hoppas att du fortsätter att dela dina åsikter med oss.

Hälsningar

Philip
Redaktör

Svar från SVT

Hej.

Tack för att du hör av dig och delar dina tankar om dokumentären "Fjällryttaren". Det är viktigt för oss att få veta hur våra program uppfattas av våra tittare.

Vi förstår att vissa scener kan väcka starka känslor. Oskar och hans häst Ivory har en speciell relation, och under resan har hästens välmående alltid varit i fokus. Oskar har omfattande erfarenhet av hästar och har noggrant förberett både sig själv och Ivory för denna resa. Hästen har också haft regelbunden veterinärkontakt och har mått bra både under och efter äventyret.

Dokumentären visar en del av deras resa, och vi har valt att inkludera både de utmanande och de harmoniska stunderna för att ge en så ärlig bild som möjligt. Vi tror att det starka bandet mellan Oskar och Ivory är centralt i berättelsen och hoppas att det också kan inspirera till en djupare förståelse för samspelet mellan människa och djur.

Tack igen för att du tog dig tid att skriva till oss. Vi uppskattar ditt engagemang och hoppas att du fortsätter att dela dina åsikter med oss.

Hälsningar

Philip
Redaktör
Har dom en papegöja som svarar åt dom? låter väldigt likt svarat från det där frilutsmärke. Pinsamt

Han skrev själv i en chatt att han bara hade med mineral och salt och resten av mat och vatten var det som de hittade längs vägen. Så därför har nog folk gått på det.

Det som är mest beklämmande är att det inte bara är han, utan otroligt många på olika fb sidor som hyllar detta, så skrämmande att man tillhör en minoritet. Då är det ändå många som kallar sig hästmänniskor som gillar detta, förstår om det bara va okunnigt folk som inte såg djurets bästa. Får det bara ännu mer bekräftat att man föredrar att umgås med djur istället för människor.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 245
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 703
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 357
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 881
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Gamla hösilagebollar