Får man hålla en häst ensam utan sällskap i Sverige?

Jag hamnade hemma hos min pappa, som bara ridit islandshäst en gång i övrigt har han väldigt lite hästkunskap.
När vi satt i soffan ville han visa en mysig hästdokumentär :angel:
Jag sa inget om den, var urtrött och satt mest där och tänkte att jag kommer nog säkerligen säga något om hur dum den här dokumentären är ifrån mitt perspektiv.

Jag behövde dock inte säga något. Pappa kommenterade genast "Vad liten hästen är? Ska han rida på den?" sedan kom ett "Ska den bära honom och packningen? Brukar man inte ha en extra häst för det?"
Efter ett tag kom segmentet när han red runt på stenarna. Pappas kommentar: "Näe. Det ser inte bra ut? Så kan man väl inte göra?"
Då förklarade jag om myrscenen och lite annat och min stackars pappa, som ville se en lågmäld mysig dokumentär med välmående häst och vackra vyer ville inte se mer.
Mitt hopp om mänskligheten blev lite bättre i alla fall...
Min man gillar förvisso våra hästar och hjälper till med viss skötsel men erfaren hästmänniska är han inte.

Vi har inte sett dokumentären. Men direkt när jag visade myrscenen så reagerade han på all packningen. Och att man inte började rycka loss saker direkt så den skulle få lättare att komma upp.

Jag tror (och hoppas) att han skulle reagerat som din pappa om vi hade satt oss att titta på den.

såg detta på fb, otroligt pinsamt tycker jag. Brukar tycka hon har vettiga inlägg. Att man ens kan kolla på biten i myran och tycka "det är lugnt". "stor omsorg" alltså herregud vad pinsamma vissa människor är. Empatibristen är enorm. Att man ens kan anse det är okay och kalla sig hästmänniska. Jag känner sån avsmak i munnen över såna här människor. Ja vilken fin relation dom har när man mot slutet ser en häst som är totalt död i blicken, om man inte kan se det på hästen så bör man öht inte ha något med hästar att göra enligt mig, för då är man fan urusel på att läsa av hästar. Jag blir så arg.

9d6393cb61320d9daacf77254f666e94.png
Lite kul var det faktiskt när hon jämförde med en hund, som när ett barn säger något tokigt ungefär :)

Lite kul var det faktiskt när hon jämförde med en hund, som när ett barn säger något tokigt ungefär :)
Hon jämför ett domesticerat flockdjur med ett annat domesticerat flockdjur.

Det finns gott om folk i hundkretsar som vurmar för att hundar ska ha andra artfränder av samma anledningar som människor pratar om hästars sociala behov här. Nu har hundar och människor samevolverat längre så visst klarar sig de flesta fint med bara mänskligt sällskap till skillnad från hästrar men visst finns det många hundindivider som skulle må mycket bättre med mer hundsällskap än de får idag så ur ett djurskyddsperspektiv är det inte en "barnslig" jämförelse alls. Tråkigt när det bemöts med argumentet att det är "barnsligt" eftersom det faktiskt är en intressant diskussion om skillnader i sociala behov med artfränder sett till olika flockdjur.

• Gilla
Reactions: Ray
Min man gillar förvisso våra hästar och hjälper till med viss skötsel men erfaren hästmänniska är han inte.

Vi har inte sett dokumentären. Men direkt när jag visade myrscenen så reagerade han på all packningen. Och att man inte började rycka loss saker direkt så den skulle få lättare att komma upp.

Jag tror (och hoppas) att han skulle reagerat som din pappa om vi hade satt oss att titta på den.
Min sambo är en riktig djurvän, men ”kan” väl egentligen inget om just hästar. Han svor när han såg klippet på myren och när hästen gick över stenarna. Hans första kommentar var ang hästens blick, ögonen! Den där hästen ser inte glad ut, den verkar ju inte ens närvarande, helt avstängd!
I mitt stilla sinne undrar jag vad det är människor inte ser - eller inte vill se…

Min sambo är en riktig djurvän, men ”kan” väl egentligen inget om just hästar. Han svor när han såg klippet på myren och när hästen gick över stenarna. Hans första kommentar var ang hästens blick, ögonen! Den där hästen ser inte glad ut, den verkar ju inte ens närvarande, helt avstängd!
I mitt stilla sinne undrar jag vad det är människor inte ser - eller inte vill se…
Jag undrar verkligen med. Har sett flera försvara honom. Därunder ponnymamman men även viahov. Känner totalt avsmak för detta. Hans äventyr hade visst gått att göra på ett djurvänligt sätt. Det är som dessa totalt brister i läsförståelse när dom ser kritiken. Det handlar ju inte om att han gör ritten men under formarna den utförs. Totalt oplanerat och utan någon som helst hänsyn för hästen. Att gå ner i ett myr på detta viset hade dom kunnat undvika men han verkar fullständigt skita i att hästen får kämpa det är bara "hejsan hopsan" 🤢 hela vägen igen. "Hon däcker, det är mysigt" alltså fy fan. Dom fattar uppenbart inte kritiken någonstans och då undrar jag vad får djursyn man besitter om man tycker det där är ok. Ingen mat, ingen vila etc. Men det är ju tydligen lugnt när man har en fet häst som behöver gå ner sig. 19 år gammal med. 🙄 är ju massa som inte vet vad hälta är för dom bara "den hade bara ont i benet, den är inte halt" 😵‍💫🙄😬🤯

Jag undrar verkligen med. Har sett flera försvara honom. Därunder ponnymamman men även viahov. Känner totalt avsmak för detta. Hans äventyr hade visst gått att göra på ett djurvänligt sätt. Det är som dessa totalt brister i läsförståelse när dom ser kritiken. Det handlar ju inte om att han gör ritten men under formarna den utförs. Totalt oplanerat och utan någon som helst hänsyn för hästen. Att gå ner i ett myr på detta viset hade dom kunnat undvika men han verkar fullständigt skita i att hästen får kämpa det är bara "hejsan hopsan" 🤢 hela vägen igen. "Hon däcker, det är mysigt" alltså fy fan. Dom fattar uppenbart inte kritiken någonstans och då undrar jag vad får djursyn man besitter om man tycker det där är ok. Ingen mat, ingen vila etc. Men det är ju tydligen lugnt när man har en fet häst som behöver gå ner sig. 19 år gammal med. 🙄 är ju massa som inte vet vad hälta är för dom bara "den hade bara ont i benet, den är inte halt" 😵‍💫🙄😬🤯
Nä, inte Viahov också. Har jämt tyckt hon verkat vettig 😔

Hon jämför ett domesticerat flockdjur med ett annat domesticerat flockdjur.

Det finns gott om folk i hundkretsar som vurmar för att hundar ska ha andra artfränder av samma anledningar som människor pratar om hästars sociala behov här. Nu har hundar och människor samevolverat längre så visst klarar sig de flesta fint med bara mänskligt sällskap till skillnad från hästrar men visst finns det många hundindivider som skulle må mycket bättre med mer hundsällskap än de får idag så ur ett djurskyddsperspektiv är det inte en "barnslig" jämförelse alls. Tråkigt när det bemöts med argumentet att det är "barnsligt" eftersom det faktiskt är en intressant diskussion om skillnader i sociala behov med artfränder sett till olika flockdjur.
Visst är det så att även hundar uppskattar artfränder men det är mycket stor skillnad på häst och hund när det gäller det eftersom hunden ser människan som en del av flocken på ett helt annat sätt än en häst. Jämförelsen blir helt fel i mina ögon.

En gång när jag var ung och dum red jag för nära en myr och ponnyn gick ner sig med ett framben. Hur man kan utsätta sin häst för det gång på gång är över mitt förstånd. Ett antal hästar dör så varje år och det bör inte vara svårt att förstå ångesten av att sjunka ner i en sugande myr.

Läst inlägget nu, och undrar om hon faktiskt sett filmen innan hon skrev detta?

Hoppas hon kikar in här igen och läser:

Det är ju inte själva idén bakom ritten som vi är kritiska mot, utan det faktiska utförandet. Idén är kul och skulle kunna vara ett härligt äventyr för både folk och fä, men inte såhär...

Otränad häst med övervikt. Tung packning som dessutom tar i ryggen på olämpligt sätt, och helt ensam utan extra packhäst. Ingen tillgång till tillräckligt med grovfoder av tillräckligt hög kvalitét (och kvittot på det är den stora nedgången i både fett och muskler). Dåligt planerad rutt, där hästen utsätts för onödiga faror. Och eventuellt en framprovocerad nedgång i myr, där väskorna inte togs av, utan häst fick kämpa upp både sig själv och packningen. Blev skadad, några få dagars vila igen och sen riden igen. Allt mer apatiskt uttryck. Ligger och sover mer och mer under resans gång. Riktig hängig på sista etappen.

Helt enkelt ett väldigt slarvigt sätt att utföra det hela på, där hästens mående och välfärd inte verkar ha tagits i beaktning överhuvudtaget. Det skulle vara så lätt att göra det bättre, bara en sån sak som att få hjälp med tillräckligt med foder utkört (eller planera rutten utefter betena). Undvikit myrmarken. Inte simmat i strid ström. Haft packning som sitter rätt, som de seriösa långryttarna gör. Kortare etapper med längre vila så hon slapp tappa så mycket.

Efter en rätt genomförd ritt av det här slaget borde hästen vara piggare och starkare, med större muskler! Och det var inte vad vi fick se i filmen.

Här är ett reportage med två amatörer som red långritt (med varsin packhäst) och anpassade sig utefter hästarnas mående. Och det var inte i högfjäll, där det knappt finns bete alls. https://www.hippson.se/nyheter/en-langritt-fran-ost-till-vast

"De hade även svårt att få i hästarna tillräckligt med energi. Malin berättar att de trott betena de stannade på under nätterna skulle erbjuda mer gräs, berättar Malin.
– En av mina hästar tappade mycket vikt och behövde extra kraftfoder för att orka."

"De tar med sig sina lärdomar från årets äventyr. Nästa gång kommer de bland annat ta med sig mer grovfoder och använda limskor på hästarna för att minska hovvården som tog otroligt lång tid. Malin säger också att nästa gång de ger sig ut på äventyr ska de portionera ut sin egen mat på olika stationer längst vägen för att slippa bära så tungt."

Här är en annan långritt, också med packhäst och bättre förberett: https://www.hippson.se/nyheter/de-r...-ett-underbart-minne-som-vi-bar-med-oss-lange

"Sedan gällde det att förbereda hästarna.
– Jag har varit ute på många längre rundor i skritt på olika underlag så att hästarna får en chans att bygga upp sig på rätt sätt inför en sådan här ritt. Det har varit många timmar i sadeln och många timmar med packning"

Ja blir så besviken på folk måste jag nog tyvärr säga. Hon la upp en bloggpost om det.
Kollade kommentarsfältet från Viahovs fb-inlägg om dokumentären (där hon länkar blogginlägget). Hittar då denna kommentar, som någon följare skrivit :bag: (har bara klippt bort namnet på den som skrivit):

1737910873889.webp

I kommentarsfältet ser jag inte en enda kommentar som låter likt diskussionen här på Buke, det är idel lovord över den fina relationen och att det inte ses något konstigt alls i dokumentären. Har vi inte kommit längre än så?

Såg dokumentären själv igår. Det var med en rejäl olustkänsla kan jag lova. Ensam häst både i hagen hemma och under större delen av turen, repgrimma både när den står lös i hagen och uppbunden, ingen nämnvärd planering i förväg, ingen hjälm, onödiga risker för hästen och tappet av både hull, muskler och livsgnista. Det hade kunnat göras så mycket bättre. Bara att ha en planerad rutt, packhäst och foder hade gett ett helt annat utgångsläge.

50 mils race genom tuff terräng som genomfördes med täta hästbyten och massvis av veterinärer:

https://www.hippson.se/reportage/ho...-odemarken-mentalt-tufft-med-manga-utmaningar

"Ryttarna hade själva ansvar för att hästarna fick i sig mat och vatten under racet. Hästvälfärden var i stort fokus, med ett tiotal tillgängliga veterinärer och 17 vetchecks längs vägen. Efter strikta regler kontrollerades hästarnas hälsostatus vad gäller exempelvis puls, slemhinnor, tarmljud och ytliga sår."

Detta känns som en upprepning på den där dokumentären om den gamle mannen som hade två (?) arbetshästar på ett bedrövligt sätt. När man ifrågasatte hästhållningen så var man tråkig, dum och hästarna hade det så fint så.

Folk ser det de vill se. Vill man se en fantastisk fin relation och en häst som mår bra så gör man det. Annars kan man tycka att bara det att en vuxen man rider en ponny med tung packning i mycket svår terräng under många dagar, skulle få många att skaka på huvudet.

Att sedan jämföra hundars och hästars behov av mänskliga relationer och säga att det är samma sak är ju helt uppåt väggarna.

Läst inlägget nu, och undrar om hon faktiskt sett filmen innan hon skrev detta?

Hoppas hon kikar in här igen och läser:

Det är ju inte själva idén bakom ritten som vi är kritiska mot, utan det faktiska utförandet. Idén är kul och skulle kunna vara ett härligt äventyr för både folk och fä, men inte såhär...

Otränad häst med övervikt. Tung packning som dessutom tar i ryggen på olämpligt sätt, och helt ensam utan extra packhäst. Ingen tillgång till tillräckligt med grovfoder av tillräckligt hög kvalitét (och kvittot på det är den stora nedgången i både fett och muskler). Dåligt planerad rutt, där hästen utsätts för onödiga faror. Och eventuellt en framprovocerad nedgång i myr, där väskorna inte togs av, utan häst fick kämpa upp både sig själv och packningen. Blev skadad, några få dagars vila igen och sen riden igen. Allt mer apatiskt uttryck. Ligger och sover mer och mer under resans gång. Riktig hängig på sista etappen.

Helt enkelt ett väldigt slarvigt sätt att utföra det hela på, där hästens mående och välfärd inte verkar ha tagits i beaktning överhuvudtaget. Det skulle vara så lätt att göra det bättre, bara en sån sak som att få hjälp med tillräckligt med foder utkört (eller planera rutten utefter betena). Undvikit myrmarken. Inte simmat i strid ström. Haft packning som sitter rätt, som de seriösa långryttarna gör. Kortare etapper med längre vila så hon slapp tappa så mycket.

Efter en rätt genomförd ritt av det här slaget borde hästen vara piggare och starkare, med större muskler! Och det var inte vad vi fick se i filmen.

Här är ett reportage med två amatörer som red långritt (med varsin packhäst) och anpassade sig utefter hästarnas mående. Och det var inte i högfjäll, där det knappt finns bete alls. https://www.hippson.se/nyheter/en-langritt-fran-ost-till-vast

"De hade även svårt att få i hästarna tillräckligt med energi. Malin berättar att de trott betena de stannade på under nätterna skulle erbjuda mer gräs, berättar Malin.
– En av mina hästar tappade mycket vikt och behövde extra kraftfoder för att orka."

"De tar med sig sina lärdomar från årets äventyr. Nästa gång kommer de bland annat ta med sig mer grovfoder och använda limskor på hästarna för att minska hovvården som tog otroligt lång tid. Malin säger också att nästa gång de ger sig ut på äventyr ska de portionera ut sin egen mat på olika stationer längst vägen för att slippa bära så tungt."

Här är en annan långritt, också med packhäst och bättre förberett: https://www.hippson.se/nyheter/de-r...-ett-underbart-minne-som-vi-bar-med-oss-lange

"Sedan gällde det att förbereda hästarna.
– Jag har varit ute på många längre rundor i skritt på olika underlag så att hästarna får en chans att bygga upp sig på rätt sätt inför en sådan här ritt. Det har varit många timmar i sadeln och många timmar med packning"
Precis så. Det känns som alla dom som säger massa skit om oss som är kritiska inte ens läser det som skrivs öht. Utan dom stickar fingrarna i öronen och skriker "lalalla" kritiken är ju pga utförandet och hästens mående inte själva aktiviteten i sig. Dom ryttarna i den artikeln du länkar är såna jag gillar måna och koll på sin häst. Fjällryttaren verkar verkligen sakna hästkunskap när man tycker det är mysigt qtt hästen däcker 🙄 alltså snälla nån. Eller den där "hon har lite ont i benet" 🤯 en person som bryr sig om sin häst på riktigt hade blivit rejält bekymrat. Men inte denna snubben. Han verkar vara av den där "gamla häst mentalitet" som jag hatar med "dom är inte gjorda av glas" "dom älskar att jobba " och inte ens kan se när en häst är totalt srängr av i blicken. Suk!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 265
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 720
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 407
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 891
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka