Får man hålla en häst ensam utan sällskap i Sverige?

Usch, jag förstår inte att de inte har låst sitt kommentarsfält under deras inlägg om Fjällryttaren. Såg att vissa profiler börjat gå på flertal personer under Lundhags tråd, bland annat en man som arbetat för SVT och arbetat på Toppstugan i Åre, Alpina landslaget, skriver konstiga kommentarer.

Ja, han har stulit foton från flera fb-konton och skrivit kränkande kommentarer om hästarna på bilderna. Allt för att provocera🤯
En var på min kompis shettis, typ 30 år på bilden, i häst himlen sedan 12 år tillbaka. Osmakligt 🤮 Jag kommenterade att han skulle lägga ner, fick ett goddag yxskaft-svar och en skrattemoji som svar. Det är anmält via mail till Lundhags ang bildstölderna. Hoppas de plockar bort och stänger inlägget i morgon🙏🏼

Jag såg flera olika påhopp i det kommentarsfältet, otroligt dåligt av honom, att alla tycker olika måste man ju acceptera utan att gå till angrepp. :wtf: Så bra att du mailat!
Han är ju "part i målet" så att säga. Det har han som på midsommarafton flög ut öl och hö till Oskar....

Ja, han har stulit foton från flera fb-konton och skrivit kränkande kommentarer om hästarna på bilderna. Allt för att provocera🤯
En var på min kompis shettis, typ 30 år på bilden, i häst himlen sedan 12 år tillbaka. Osmakligt 🤮 Jag kommenterade att han skulle lägga ner, fick ett goddag yxskaft-svar och en skrattemoji som svar. Det är anmält via mail till Lundhags ang bildstölderna. Hoppas de plockar bort och stänger inlägget i morgon🙏🏼
Det här är så oerhört lågt beteende.
Såg att personen kommenterat varför du eller någon annan har täcken på sina hästar.
Inte då som en genuint intresserad fråga utan bara för att trycka till hur han nu kan få täcken på hästar till något dåligt fattar jag inte.

Jag tycker det är jättetråkigt att diskussionen är så enfaldig och aggressiv. Som att det bara fanns ett rätt eller fel.
Jag har heller inte sett att någon klagat över att det är för långt och fel med långritter utan det var hur det genomfördes.
Att hästar förr i tiden fick utstå både det ena och det andra vad har det med nånting att göra ens? Och tror om man var vettig -förr i tiden- så utsatte man inte sin häst för onödiga risker.
Bara en sån sak som att inte ha mat med sig är anmärkningsvärt. Hästen får inte rätt förutsättningar för att klara av detta på ett vettigt sätt.

Det här är så oerhört lågt beteende.
Såg att personen kommenterat varför du eller någon annan har täcken på sina hästar.
Inte då som en genuint intresserad fråga utan bara för att trycka till hur han nu kan få täcken på hästar till något dåligt fattar jag inte.

Jag tycker det är jättetråkigt att diskussionen är så enfaldig och aggressiv. Som att det bara fanns ett rätt eller fel.
Jag har heller inte sett att någon klagat över att det är för långt och fel med långritter utan det var hur det genomfördes.
Att hästar förr i tiden fick utstå både det ena och det andra vad har det med nånting att göra ens? Och tror om man var vettig -förr i tiden- så utsatte man inte sin häst för onödiga risker.
Bara en sån sak som att inte ha mat med sig är anmärkningsvärt. Hästen får inte rätt förutsättningar för att klara av detta på ett vettigt sätt.

Ja😅 Förstår att han är partiskt men det blir ju bara patetiskt. Han tycker att vi ”gnällkärringar” skrävlar men det han håller på med blir ju bara pinsamt, inte minst för Oskar, Lundhags och SVT (där han jobbat!) m.fl🤯 Fick svar på mitt mail från Lundhags, ang att jag anmälde bildstölderna i tråden, i morse - ”de som håller på med facebook skulle titta på detta”.
De är kvar än…

Precis så. Också att många kommentarer är som om att vi som framför kritik inte kan ha två tankar i huvedet samtidigt., Blir ju så att jag genuint undrar om dom inte kan själv kan det och då antar det är samma för alla andra :rofl:

Även hästar inom jordbruket fick tidvis garanterat jobba för hårt på för lite mat. Det var fattigt och alla fick slita för brödfödan på det som fanns.
Till detta saknades kunskap som finns idag. Ett exempel är måndagssjukan som vi inte dad vet vad den beror på.
Skillnaden mot det som diskuteras i tråden är dock att då gjorde man det bästa man kunde utifrån de magra förutsättningar som fanns.

Det vet vi ju visst, det är PSSM1. Om en häst fick kraftfoder och vila på söndag, så fick den PSSM-kramper/korsförlamning på måndag.

Genetiskt, ganska vanligt i en del kallblodsraser men iom att det finns tester nu så börjar det avlas bort.

Bxbbo heter han
73 årig herre som gått in på flertal fb sidor och skärmdumpar och lägger rätt i tråden på lundhags. Bara korkade kommentarer till bilder han hittat Inte friskt alls o lundhags verkar intr ta bort hans bildstölder. Herren har ju jobbat för SVT, så han ger dem tydligen fin reklam genom att göra bort dem ännu ler. Skulle man snoka på andras fb sidor sitter man inte gärna o avslöjar det genom att skicka vidare bilder.

73 årig herre som gått in på flertal fb sidor och skärmdumpar och lägger rätt i tråden på lundhags. Bara korkade kommentarer till bilder han hittat Inte friskt alls o lundhags verkar intr ta bort hans bildstölder. Herren har ju jobbat för SVT, så han ger dem tydligen fin reklam genom att göra bort dem ännu ler. Skulle man snoka på andras fb sidor sitter man inte gärna o avslöjar det genom att skicka vidare bilder.

Fast han blev ju jäkligt butthurt när SVT la ner hans program :laugh:

2a4f5838633fb78c09d61e6c34c6de7e.png

Alltså herregud vilka drama queens. "åh nej jag kan inte ha häst längre för folk tycker man bör planera sin ritt, hålla pausar, träna sin häst innan och blir upprörda över man drar ner den i ett myr" 🙄

Är det samma personer som blev upprörda när Cesar Milan blev cancelled i Sverige undrar jag?

Alltså herregud vilka drama queens. "åh nej jag kan inte ha häst längre för folk tycker man bör planera sin ritt, hålla pausar, träna sin häst innan och blir upprörda över man drar ner den i ett myr" 🙄

Är det samma personer som blev upprörda när Cesar Milan blev cancelled i Sverige undrar jag?

Men snälla.
Förmänskliga är väl precis det folk inte gör?
Det är väl utifrån hästen som flock, flyckt och betande djur de som påpekar bristerna gentemot djuret i denna dokumentär?

Jag tycker det är så svårt att få ha en åsikt och att kunna få påpeka vad en känner och tror. Förstår helt varför de är tystnadskultur.
Blir så skarpt direkt, det dras till drastiska jämförelser där hästar lider men mycket mer. Som att de ska göra detta mindre fel?

Nä jag tar snart bort facebook och instagram.. ledsamt

Men snälla.
Förmänskliga är väl precis det folk inte gör?
Det är väl utifrån hästen som flock, flyckt och betande djur de som påpekar bristerna gentemot djuret i denna dokumentär?

Jag tycker det är så svårt att få ha en åsikt och att kunna få påpeka vad en känner och tror. Förstår helt varför de är tystnadskultur.
Blir så skarpt direkt, det dras till drastiska jämförelser där hästar lider men mycket mer. Som att de ska göra detta mindre fel?

Nä jag tar snart bort facebook och instagram.. ledsamt
Precis. Kritiken jag har läst har varit befogat och inte så mycket personhopp. Som om det värsta man kan vara är någon som vill föra djurs tala och ha att människor visar mer empati. Alltså jag begripar verkligen inte hur dessa folk resonerar öht. Själv älskar jag dressyr, men slutade kolla på tävlingsdressyr då jag inte orkar kolla på det plågande som pågår på toppen av dressyren. Det har blivit våld och smärta, istället för harmoni och dans. Men deres argument är typ som man inte kan vara emot flera saker samtidigt? Jag tycker absolut han kunna ha gjort denna ritt, men inte på det sättet han gjorde.

Den biten från artiklen @skiesabove länkade "De tar med sig sina lärdomar från årets äventyr. Nästa gång kommer de bland annat ta med sig mer grovfoder och använda limskor på hästarna för att minska hovvården som tog otroligt lång tid. Malin säger också att nästa gång de ger sig ut på äventyr ska de portionera ut sin egen mat på olika stationer längst vägen för att slippa bära så tungt." HUR kan det vara så svårt för personerna som alla hyllar fjällryttaren "
De hade även svårt att få i hästarna tillräckligt med energi. Malin berättar att de trott betena de stannade på under nätterna skulle erbjuda mer gräs, berättar Malin.
– En av mina hästar tappade mycket vikt och behövde extra kraftfoder för att orka.
Totalt tog resan 17 dagar och de red cirka tio timmar om dagen. De kom fram till sina sovplatser runt sex, sju på kvällen och var uppe igen vid fem på morgonen för att förbereda sig för att komma i väg igen. Den långa ritten var utmanande både för häst och ryttare."

Dom var inte ens iväg i närheten av tiden som honom och ändå så tycker folk det är helt super att hans häst skall bära på typ dubbelt så mycket packning/vikt, då det inte finns en extra häst OCH inte ens får mat så den orkar.

Precis, kan tycka att det är märkligt att man som företagare går in och tar ställning i detta. Smartare att hålla sig neutral så man kan behålla sina kunder :confused:

Såhär tänker jag

Jag tycker nästan det är lite löjligt med alla som hyllar och försvarar detta program, för när det gäller stora namn inom tex dressyren, där de behandlar hästarna dåligt, så är många väldigt mycket emot det. Jag försvarar inte det på något sätt alls, men där är riktigt stora pengar och yrken på spel, hårt fästa gamla "traditioner" osv. Efter sådana skandaler ska var o varannan hobbyryttare rida bettlöst och barfota, men efter Fjällryttaren är allt bara fantastiskt och fint. Dressyrhästarna kanske åtminstone går igenom en veterinärbesiktning då och då, men den här ponnyn är lämnad åt sitt öde under en sommar. 🤷

Men här kommer en ganska(?) okänd kille "wannabe cowboy", lastar på hästen westernsadel, ryttare och packning, var är alla som normalt sett nästan skriker så fort en ryttare på 60kg frågar om de är lagom för en fjording?
Här är det inga kommentarer på Facebook om att en redan överviktig ponny får gå med tungt lass, utan tillräckligt med foder. Ingen som verkar bry sig om när hästen utsätts för onödigt lidande/rädsla genom att dras ner i myren eller gå över all sten.
Var är alla som brukar ge sig på folk som har "för bombsäkra" hästar med argumentet att de är nedbrutna eller avstängda?
Ingen verkar bry sig om att hästen var så trött att den la sig ner mitt på stigen. Och var är alla som alltid skriker att man ska ta ut veterinär för ett nageltrång, men det är ok att bara vila bort den här hästens hälta?
Sedan när blev allt detta ok, bara sådär över en natt?

Jo, visst finns det ändå en del som tycker att vissa saker var dåligt genomförda. Men jag är fortf helt chockad över hur många som tycker filmen var fantastisk rakt igenom. VAR är alla som i vanliga fall bryr sig om och lägger sig i allt möjligt :confused:

Senast ändrad:
Precis, kan tycka att det är märkligt att man som företagare går in och tar ställning i detta. Smartare att hålla sig neutral så man kan behålla sina kunder :confused:

Såhär tänker jag

Jag tycker nästan det är lite löjligt med alla som hyllar och försvarar detta program, för när det gäller stora namn inom tex dressyren, där de behandlar hästarna dåligt, så är många väldigt mycket emot det. Jag försvarar inte det på något sätt alls, men där är riktigt stora pengar och yrken på spel, hårt fästa gamla "traditioner" osv. Efter sådana skandaler ska var o varannan hobbyryttare rida bettlöst och barfota, men efter Fjällryttaren är allt bara fantastiskt och fint. Dressyrhästarna kanske åtminstone går igenom en veterinärbesiktning då och då, men den här ponnyn är lämnad åt sitt öde under en sommar. 🤷

Men här kommer en ganska(?) okänd kille "wannabe cowboy", lastar på hästen westernsadel, ryttare och packning, var är alla som normalt sett nästan skriker så fort en ryttare på 60kg frågar om de är lagom för en fjording?
Här är det inga kommentarer på Facebook om att en redan överviktig ponny får gå med tungt lass, utan tillräckligt med foder. Ingen som verkar bry sig om när hästen utsätts för onödigt lidande/rädsla genom att dras ner i myren eller gå över all sten.
Var är alla som brukar ge sig på folk som har "för bombsäkra" hästar med argumentet att de är nedbrutna eller avstängda?
Ingen verkar bry sig om att hästen var så trött att den la sig ner mitt på stigen. Och var är alla som alltid skriker att man ska ta ut veterinär för ett nageltrång, men det är ok att bara vila bort den här hästens hälta?

Jo, visst finns det ändå en del som tycker att vissa saker var dåligt genomförda. Men jag är fortf helt chockad över hur många som tycker filmen var fantastisk rakt igenom. VAR är alla som i vanliga fall bryr sig om och lägger sig i allt möjligt

Men gud vad pinsamt, är
Men gud vad pinsamt, är det han🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Såhär tänker jag

Jo, visst finns det ändå en del som tycker att vissa saker var dåligt genomförda. Men jag är fortf helt chockad över hur många som tycker filmen var fantastisk rakt igenom. VAR är alla som i vanliga fall bryr sig om och lägger sig i allt möjligt :confused:

Jag vågar påstå att de allra flesta dressyrhästarna får bättre skötsel än Ivory... även om många rids på ett förkastligt sätt. Men de får som sagt mat och ordentlig omvårdnad (sedan ska de ju ha båda, både omvårdnad och bli ridna på ett schysst sätt).

Jag vågar påstå att de allra flesta dressyrhästarna får bättre skötsel än Ivory... även om många rids på ett förkastligt sätt. Men de får som sagt mat och ordentlig omvårdnad (sedan ska de ju ha båda, både omvårdnad och bli ridna på ett schysst sätt).
Inte för att snacka om sadel passning. Kan inte ens räkna på två händer antalet hästar jag ser med just wrstern sadel som inte passar. Väldigt många western folk jag stött på i verkliga livet köper bara en sadel och rider i den (finns tydligen ont om sadelutprovare som provar ut sånt). Då till en ponny som skall ridas av en vuxen man. Ja jag undrar i mitt stilla sinne hur den sadel är anpassat med 😬 men inte snackat om det alls för tycker inte det bör vara i fokus. Men är tyvärr verkligheten för många hästar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 292
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 744
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 577
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 915
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka