Får man hålla en häst ensam utan sällskap i Sverige?

Och även blir man väldigt matt när man ser hur folk håller på att hyllas i diverse tidningar. Enligt hovslagaren så var det deres egna fel att stallet brann ner, då dom hade ståltråd med el i inne i stallet (vilket väl även är skit olagligt?) men ändå så får dom utrymme i tidningar mm att folk skall tycka synd om dom. Även har kvinnan lagt upp en bild på en häst som är i en box som är helt säker på är olagligt enligt måtten, så alla kan se. tror även hippson rapporterade om detta? ser tyvärr otroligt många folk som borde ha djurförbud hålla på med hästar.
Vad jag vet så är taggtråd förbjudet till hästar men inte metalltråd, viktigt dock att den är ordentligt spänd. Jag förstår inte hur ett stall kan börja brinna beroende på vilken tråd man väljer att stängsla med? :confused:

Att fel folk hyllas i tidningar är ju alltid tråkigt, precis som nu med Fjällryttaren som hyllas lite här och var på olika sidor och till o med av några så stora som SVT.
Dåliga hästmänniskor finns överallt, alltid bra att göra vad man kan för att få till förändringar i rätt riktning, men man får försöka att inte ge dom dåliga för mkt syre, utan lyfta dom som är bra :) ont föder ont, gott föder gott.
Exakt!👌🏼❤️

Vad jag vet så är taggtråd förbjudet till hästar men inte metalltråd, viktigt dock att den är ordentligt spänd. Jag förstår inte hur ett stall kan börja brinna beroende på vilken tråd man väljer att stängsla med? :confused:
Har du tråden med el på inuti stallet (ja jätteolagligt) kan det nog orsaka elfel och brand.

Varför har man tråd med el på inuti ett stall :confused:
Finns det verkligen folk som har det O_o
Sommarjobbade hos en välkänd hingstägare typ sommaren -04 eller -05. De hade metalltråd med el i i stället för boxdörrar till hingstarna. Och från eltråden hängde ett metallnät ner som då också blev strömförande.
Det var bara fyra unga hingstar i det stallet, boxarna på rad och bred stallgång. Inga andra hästar passerade så jag har ingen aning varför de valde att ha eltråd i stället för boxdörr. Även om det var öppet upptill ovanför eltråden så kunde de inte stå och titta ut över dörren pga elen. Dessutom var de bara ute ett par timmar per dag. Sedan stod de inne resten av tiden. Reds inte, en av dem skickades sedan till en känd hoppryttare för utbildning och tävling.
Gissar att det var lika förbjudet då som nu.

Varför har man tråd med el på inuti ett stall :confused:
Finns det verkligen folk som har det O_o
Dom saknade boxar så dom gjorde en "hage" eller vad man skall kalla det inne i stallet med sån tråd. Den gamla varianten är tråden som kan slå gnistor då folk knyter ihop ändorna på den. Så troligen en gnista eller el fel som då hamnade på strö och då har man brand.

Sommarjobbade hos en välkänd hingstägare typ sommaren -04 eller -05. De hade metalltråd med el i i stället för boxdörrar till hingstarna. Och från eltråden hängde ett metallnät ner som då också blev strömförande.
Det var bara fyra unga hingstar i det stallet, boxarna på rad och bred stallgång. Inga andra hästar passerade så jag har ingen aning varför de valde att ha eltråd i stället för boxdörr. Även om det var öppet upptill ovanför eltråden så kunde de inte stå och titta ut över dörren pga elen. Dessutom var de bara ute ett par timmar per dag. Sedan stod de inne resten av tiden. Reds inte, en av dem skickades sedan till en känd hoppryttare för utbildning och tävling.
Gissar att det var lika förbjudet då som nu.
Grannarna sa att dom aldrig så dessa hästar ute i hagarna heller. 😵‍💫 Bara kossarna dom hade. Så gissar på dom också stod inne mycket av tiden.

Grannarna sa att dom aldrig så dessa hästar ute i hagarna heller. 😵‍💫 Bara kossarna dom hade. Så gissar på dom också stod inne mycket av tiden.
När jag var där (om vi nu pratar om samma ställe) så hade de två hingsthagar och då 5 hingstar hemma. En typ rundcorall med jättehögt trästaket och en liten gräshage med järntråd. Unghingstarna turades om att vara en och en i den med trästaket och de två äldre hingstarna turades om att vara i gräshagen. Den ”snällaste” hingsten stod själv inne i det andra stallet när han inte var ute i hagen. I det stallet stod även fölstona och fölen vid behov, fanns bara en handfull boxar. Annars var alla ston med föl samt unghästar ute dygnet runt i stora hagar runt om gården men även på platser längre bort från gården.

När jag var där (om vi nu pratar om samma ställe) så hade de två hingsthagar och då 5 hingstar hemma. En typ rundcorall med jättehögt trästaket och en liten gräshage med järntråd. Unghingstarna turades om att vara en och en i den med trästaket och de två äldre hingstarna turades om att vara i gräshagen. Den ”snällaste” hingsten stod själv inne i det andra stallet när han inte var ute i hagen. I det stallet stod även fölstona och fölen vid behov, fanns bara en handfull boxar. Annars var alla ston med föl samt unghästar ute dygnet runt i stora hagar runt om gården men även på platser längre bort från gården.
Nej det är inte det stället. Tror inte dom hade några hingstar men inackordningar och väldigt mycket hagar. Men verkade som bara kossorna fick gå i dom 😬

Oscar red 110 mil

1000016016.webp

"Leka cowboy" fick de ju rätt i alla fall. Kan inte läsa själva artikeln men massvis av positiva kommentarer om fantastiskt relation och underbar resa m.m....

Oscar red 110 mil

Visa bifogad fil 161553

"Leka cowboy" fick de ju rätt i alla fall. Kan inte läsa själva artikeln men massvis av positiva kommentarer om fantastiskt relation och underbar resa m.m....
Lika bra du inte kunde läsa. Ivory är 14 år i artikeln....

Han kände sig aldrig ensam för när han kom ridande som en hobby-cowboy (hans egna benämning) så blev det ett naturligt samtalsämne. Alla möten med människor är en av höjdpunkterna med resan.

Han fick iden för flera år sen men den krävde inte så mkt förberedelser för han och hästen är vana

Det var utmaningar. Bland annat klev de delvis igenom en rutten hängbro, "men det gick bra"
(Vad i helv???)

Det var en stress att det hela dagar var blockterräng för det är inte bra för en häst och väldigt stor skaderisk.

Det var kameraman med delar av tiden. Och när sambon var med delade de på hästen (??)

Det fanns flera byar efter vägen och han knöt hästen utanför ica när han handlade. Han blev även erbjuden och inbjuden till övernattning av lokalbor. Tack vare butiker osv slapp han ha mat med sig för hela resan och kunde torka när han var blöt av regn. En gång i veckan bunkrade han mat. Han laddade telefon och powerbank i butikerna.

Han han han. Knappt ngt om hästen.

Lika bra du inte kunde läsa. Ivory är 14 år i artikeln....

Han kände sig aldrig ensam för när han kom ridande som en hobby-cowboy (hans egna benämning) så blev det ett naturligt samtalsämne. Alla möten med människor är en av höjdpunkterna med resan.

Han fick iden för flera år sen men den krävde inte så mkt förberedelser för han och hästen är vana

Det var utmaningar. Bland annat klev de delvis igenom en rutten hängbro, "men det gick bra"
(Vad i helv???)

Det var en stress att det hela dagar var blockterräng för det är inte bra för en häst och väldigt stor skaderisk.

Det var kameraman med delar av tiden. Och när sambon var med delade de på hästen (??)

Det fanns flera byar efter vägen och han knöt hästen utanför ica när han handlade. Han blev även erbjuden och inbjuden till övernattning av lokalbor. Tack vare butiker osv slapp han ha mat med sig för hela resan och kunde torka när han var blöt av regn. En gång i veckan bunkrade han mat. Han laddade telefon och powerbank i butikerna.

Han han han. Knappt ngt om hästen.
men också att dom ljuger om hästens ålder :down:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 295
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 747
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 597
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 917
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31