Sådana är för mig wannabe cowboy eller engelskfolk som plötsligt blir westernryttare över en natt pga byte till westernsadel, tragiskt.
Jag förstår vad du menar, jag ser det ofta i engelskvärlden också, även från engelskfolk som lägger på en westernsadel och säger att de rider western.
Det beror nog på vilka kretsar man befinner sig i, de flesta westernmänniskor jag känner har hästar i 150 tusen kronorsklassen och en bra bit däröver, de har dyra sadlar utprovade av en välkänd utländsk sadelutprovare som kommer till Sverige ibland. De är petiga och tränar på ett bra sätt och tar väl hand om sina hästar, med alltifrån vanlig massage till andra förebyggande behandlingar.
De flesta jag känner i engelskvärlden är på en obefintligt låg hobbynivå, har illasittande utrustning, sadlar köpta på annons utprovade på chans och risk av dom själva, rider sönder sina hästar så de är skadade ofta, rider inte för tränare utan kan bäst själva i sin egen lilla bubbla.
MEN jag förstår ju att det finns lika mkt bra och dåligt i alla grenar. Jag har inte hängt med så mycket westernfolk på lägre nivå, men jag ser ju att dom finns, likaväl som jag inte hängt med så mkt engelskfolk på hög nivå, men jag ser dom också, jag känner också självklart både bra och dåligt folk från båda sidor.
Själv har jag också fördomar om folk från en viss gren, där jag sällan stött på någon vettig, men jag tänker att det finns bra folk där också.
Fjällryttaren ser jag dock inte som någon westernryttare alls och jag antar att det är sådant folk som skaffar fel/illasittande utrustning inom alla discipliner.