Får man hålla en häst ensam utan sällskap i Sverige?

Trodde jag också, men sen började hon med nå dravel om "meridianer" och annat pseudovetenskapligt dravel i höstas och jag kände ba "Ja..ja.....*var är avföljarknappen???🙄🙄🙄*" Så föga förvånad tyvärr.
Men USCH. Jag har så svårt för sånt. Hon började även med att snacka om narcissm inom hovsammanhang och dra lite olika saker över en kam. Med tanke på hon höjer en viss N***a till höga skyn som håller på här i trakterna så har hon varit lite på min "avvakta lista" ett tag. Den personen (N) har jag sett verka hästar sönder flera gånger om (verkar dom ner båda i trakt och hovväg så dom typ går på strålen), min verkare har tagit över flera kunder från den personen vart personen hade "utdömt" en häst och sagt den aldrig skulle gå ridas igen, och troligen behövs avlivas. Min verkare tog över den och nu är den fullt igång och ridbar. Desutssom visste jag inte man som verkare N håller på får döma ut hästar när man inte är veterinär :meh: 🙄

Desutssom gjorde denna N ett uppslag gällande allt gift i svarta vatten baljar och hur hästar istället bör dricka ut naturkällor.

Precis så. Det känns som alla dom som säger massa skit om oss som är kritiska inte ens läser det som skrivs öht. Utan dom stickar fingrarna i öronen och skriker "lalalla" kritiken är ju pga utförandet och hästens mående inte själva aktiviteten i sig. Dom ryttarna i den artikeln du länkar är såna jag gillar måna och koll på sin häst. Fjällryttaren verkar verkligen sakna hästkunskap när man tycker det är mysigt qtt hästen däcker 🙄 alltså snälla nån. Eller den där "hon har lite ont i benet" 🤯 en person som bryr sig om sin häst på riktigt hade blivit rejält bekymrat. Men inte denna snubben. Han verkar vara av den där "gamla häst mentalitet" som jag hatar med "dom är inte gjorda av glas" "dom älskar att jobba " och inte ens kan se när en häst är totalt srängr av i blicken. Suk!
Hade min häst börjat lägga sig ner i princip så fort den fick en chans så hade jag blivit mycket orolig. Det är inte normalt och det är en till sådan grej som jag inte riktigt förstår att hästfolk inte reagerar på.

Hade min häst börjat lägga sig ner i princip så fort den fick en chans så hade jag blivit mycket orolig. Det är inte normalt och det är en till sådan grej som jag inte riktigt förstår att hästfolk inte reagerar på.
Jag håller med.

Minns fortfarande en sommar när min häst inte ville vakna och resa sig upp på betet.
Jag fick total panik, ringde en kompis och trodde han var döende (okej jag kanske överreagerade där men det var likväl min reaktion).

En (normal, inte ung osv) häst som ligger ner mycket är kraftigt avvikande.

Ähum … nej tack … :angel:

IMG_0263.webp

Fattar inte vilket underforum jag ska lägga tråden på men snubblade över dokumentären "Fjällryttaren" på svt och har visserligen bara sett 15 minuter men reagerat på flera saker redan. Det första var dock om det är tillåtet i Sverige att en häst inte har sällskap under två månader?

(Om det är så att ponnyn får sällskap senare i dokumentären så är det ju fantastiskt men fick så obehaglig känsla i magen av den här "cowboy"snubben :()
Vet ni vad det är för hästras?

Jag undrar verkligen med. Har sett flera försvara honom. Därunder ponnymamman men även viahov. Känner totalt avsmak för detta. Hans äventyr hade visst gått att göra på ett djurvänligt sätt. Det är som dessa totalt brister i läsförståelse när dom ser kritiken. Det handlar ju inte om att han gör ritten men under formarna den utförs. Totalt oplanerat och utan någon som helst hänsyn för hästen. Att gå ner i ett myr på detta viset hade dom kunnat undvika men han verkar fullständigt skita i att hästen får kämpa det är bara "hejsan hopsan" 🤢 hela vägen igen. "Hon däcker, det är mysigt" alltså fy fan. Dom fattar uppenbart inte kritiken någonstans och då undrar jag vad får djursyn man besitter om man tycker det där är ok. Ingen mat, ingen vila etc. Men det är ju tydligen lugnt när man har en fet häst som behöver gå ner sig. 19 år gammal med. 🙄 är ju massa som inte vet vad hälta är för dom bara "den hade bara ont i benet, den är inte halt" 😵‍💫🙄😬🤯
Jag avföljde viahov när jag läste det hon hade skrivit här om dagen.

Precis, det är sånt hästar gör när dom är utmattade och mår dåligt. Blandt annat vid kolik. En kompis häst la sig också ner vid uteritt. 21 år gammal och inte i form, dom följde med på en uteritt och hästen blev så utmattat den la sig ner och ville inte resa sig. Började rulla med sadel och allt på.

Usch, jag förstår inte att de inte har låst sitt kommentarsfält under deras inlägg om Fjällryttaren. Såg att vissa profiler börjat gå på flertal personer under Lundhags tråd, bland annat en man som arbetat för SVT och arbetat på Toppstugan i Åre, Alpina landslaget, skriver konstiga kommentarer.
Ja, han har stulit foton från flera fb-konton och skrivit kränkande kommentarer om hästarna på bilderna. Allt för att provocera🤯
En var på min kompis shettis, typ 30 år på bilden, i häst himlen sedan 12 år tillbaka. Osmakligt 🤮 Jag kommenterade att han skulle lägga ner, fick ett goddag yxskaft-svar och en skrattemoji som svar. Det är anmält via mail till Lundhags ang bildstölderna. Hoppas de plockar bort och stänger inlägget i morgon🙏🏼

... den där "gamla häst mentalitet" som jag hatar med "dom är inte gjorda av glas" "dom älskar att jobba " och inte ens kan se när en häst är totalt srängr av i blicken. Suk!
Det är inte så hur man såg på hästar förr, raka motsatsen faktiskt. Omvårdnaden om hästarna var något man allmänt var mycket noga med, alltid hästarna först, och det har sin förklaring i att man var helt beroende av dem för sin egen överlevnad.

Men i övrigt håller jag med :)

Det är inte så hur man såg på hästar förr, raka motsatsen faktiskt. Omvårdnaden om hästarna var något man allmänt var mycket noga med, alltid hästarna först, och det har sin förklaring i att man var helt beroende av dem för sin egen överlevnad.

Men i övrigt håller jag med :)
Visst var det så - hästen var ju livsviktig, men samtidigt skulle en själv också överleva så det är klart att djuren säkert arbetades betydligt hårdare och särskilt i perioder... men här finns ju verkligen ingen anledning.
Det här är bara underhållning och det är det som gör det så bedrövligt.
Han hade kunnat lägga in en vilodag var fjärde dag, portionerat ut kraftfoder, planerat rutten, sänt ut drönare och fixat och donat i lugn och ro med största omsorg för sin häst. Han hade ingen egentlig tidsram, inga tvång och inga måsten.
Istället sket han i omsorgen bara för att han ville.

Senast ändrad:
Visst var det så - hästen var ju livsviktig, men samtidigt skulle en själv också överleva så det är klart att djuren säkert arbetades betydligt hårdare och särskilt i perioder... men här finns ju verkligen ingen anledning.
Det här är bara underhållning och det är det som gör det så bedrövligt.
Han hade kunnat lägga in en vilodag var fjärde dag, portionerat ut kraftfoder, planerat rutten, sänt ut drönare och fixat och donat i lugn och ro med största omsorg för sin häst. Han hade ingen egentlig tidsram, inga tvång och inga måsten.
Istället sket han i omsorgen bara för att han ville.
Så var det, du har helt rätt att allt var inte rosenskimrande förr precis, fanns hästar i städerna t.ex. som fick gå alldeles för hårt och som bara byttes ut efterhand som de var förbrukade. Jag menade främst de hästar som fanns inom jord- och skogsbruket.

• Gilla
Reactions: Sel
Så var det, du har helt rätt att allt var inte rosenskimrande förr precis, fanns hästar i städerna t.ex. som fick gå alldeles för hårt och som bara byttes ut efterhand som de var förbrukade. Jag menade främst de hästar som fanns inom jord- och skogsbruket.
Även hästar inom jordbruket fick tidvis garanterat jobba för hårt på för lite mat. Det var fattigt och alla fick slita för brödfödan på det som fanns.
Till detta saknades kunskap som finns idag. Ett exempel är måndagssjukan som vi inte dad vet vad den beror på.
Skillnaden mot det som diskuteras i tråden är dock att då gjorde man det bästa man kunde utifrån de magra förutsättningar som fanns.

Även hästar inom jordbruket fick tidvis garanterat jobba för hårt på för lite mat. Det var fattigt och alla fick slita för brödfödan på det som fanns.
Till detta saknades kunskap som finns idag. Ett exempel är måndagssjukan som vi inte dad vet vad den beror på.
Skillnaden mot det som diskuteras i tråden är dock att då gjorde man det bästa man kunde utifrån de magra förutsättningar som fanns.
Ja det är den stora skillnaden
Idag borde vi veta bättre och framförallt vi är inte beroende av hästen så vi behöver inte utsätta den för sådana här saker

Ja, han har stulit foton från flera fb-konton och skrivit kränkande kommentarer om hästarna på bilderna. Allt för att provocera🤯
En var på min kompis shettis, typ 30 år på bilden, i häst himlen sedan 12 år tillbaka. Osmakligt 🤮 Jag kommenterade att han skulle lägga ner, fick ett goddag yxskaft-svar och en skrattemoji som svar. Det är anmält via mail till Lundhags ang bildstölderna. Hoppas de plockar bort och stänger inlägget i morgon🙏🏼
Jag såg flera olika påhopp i det kommentarsfältet, otroligt dåligt av honom, att alla tycker olika måste man ju acceptera utan att gå till angrepp. :wtf: Så bra att du mailat!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 268
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 725
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 419
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 893
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka