Får man hålla en häst ensam utan sällskap i Sverige?

Nu har Lundhags svarat mig (mitt mejl först):

Hej!

Mitt namn är X Y och jag jobbar ofta i fält, bla i Jämtland. Det kräver bra utrustning och jag har flera klädesplagg från er. Jag är också hästmänniska sedan barnsben och fick min första häst vid 11 års ålder.

Tyvärr måste jag säga att jag kommer aldrig mer att köpa någon utrustning från er på grund av er sponsring av hästmisshandel. Det den sk "Fjällryttaren" gör är inget annat än djurplågeri. Hästen var inte förberedd för uppgiften (den var fet) och fick inte tillräckligt med mat under ritten (hon förlorade visserligen fett men även muskelmassa). Han utsatte också henne för risker som inte är acceptabla, en ger sig inte ut på ofrusen myr med en häst, eller rider den på storblockig mark.

Som outdoorföretag baserat i Jämtland borde ni veta att ska en ut på fjället ska en vara förberedd. Det här var ett typexempel på hur en INTE gör.

"Hej!
Tack för ditt meddelande!

Vi känner Oskar väl och vet att han alltid hade Ivorys bästa i åtanke, men att terrängen ibland, precis som du säger, kanske var lite för svår. Vi tar åt oss av ditt meddelande och ska diskutera hur vi ställer oss till detta.

Vi önskar dig en fin dag och respekterar din åsikt!
Vänlig hälsning / Best regards,
"

Jag är grinig idag så jag svarade dem :D

Hej!

Tyvärr, att ni känner Oskar väl och påstår att han har hästens bästa i åtanke räcker inte. Inte när ett levande djur som inte kan tala för sig själv far illa. Jag förstår att det är lockande med en man och hans häst i vackra vyer men allt det är sekundärt om hästen inte mår bra.

Om ni faktiskt är intresserade av att lära er något rekommenderar jag att ni läser på om "pain face" (något som tyvärr kommit upp mycket i debatten om dressyr och avarterna som förekommer där) samt om svensk djurskyddslagstiftning. Oskar bryter mot lagen när han ser att hon har ont och inte ger ordentlig vård. Att inte ge henne ordentligt med mat anpassad för arbetet hon gör är heller inte enligt svensk lagstiftning.

Är det här verkligen något ni vill sponsra och ha ert varumärke förknippas med?

Med vänliga hälsningar, X Y

Jag är grinig idag så jag svarade dem :D

Hej!

Tyvärr, att ni känner Oskar väl och påstår att han har hästens bästa i åtanke räcker inte. Inte när ett levande djur som inte kan tala för sig själv far illa. Jag förstår att det är lockande med en man och hans häst i vackra vyer men allt det är sekundärt om hästen inte mår bra.

Om ni faktiskt är intresserade av att lära er något rekommenderar jag att ni läser på om "pain face" (något som tyvärr kommit upp mycket i debatten om dressyr och avarterna som förekommer där) samt om svensk djurskyddslagstiftning. Oskar bryter mot lagen när han ser att hon har ont och inte ger ordentlig vård. Att inte ge henne ordentligt med mat anpassad för arbetet hon gör är heller inte enligt svensk lagstiftning.

Är det här verkligen något ni vill sponsra och ha ert varumärke förknippas med?

Med vänliga hälsningar, X Y
Så galet bra du svarade, mer sånt.

Såhär skriver han själv om myrmark. Spoiler - det är långt från första gången hästen går ner sig i myrmark...🥺
Screenshot_20250123-152848.webp

Inte enbart "pain face" när den hade ont utan man ser på hästen att den stängt av, den gör vad ryttaren önskar men det finns liksom ingen glädje i den, det är nog vad som berör mig mest.

Hade missat en del av de saker som kommit upp i tråden när jag tittade så det var värre än jag uppfattade i mitt tidigare inlägg.

Det här påminner mig om en idiotisk snubbe i USA som hade sett typ Yellowstone för något år sedan och köpte en häst utan någon som helst kunskap om hästar och bestämde sig att han skulle rida en långritt mellan flera stater. Såklart skulle allt detta dokumenteras och kapitaliseras på genom hans sociala medier. Köpte en stackars häst som inte alls var förberedd på uppgiften, varav hela spektaklet kritiserades hårt bl.a på tiktok och andra sociala medier. Hästen blev halt, blev allt mer tunnare och även han ansåg att hästen bara skulle "käka gräs". Tror det hela slutade med att djurskyddet stoppade honom, varav han sen försökte sälja hästen dyrt. Ingen aning vad som blev av honom sedan, ser att folk skriver att han bara försvann från sociala medier efter det. Blir uppriktigt förbannad på folk som bestämmer sig för att göra sån här skit och marknadsför det som ett jävla äventyr och sen ska kapitalisera sig på det på bekostnad av hästens välfärd. Det är inget jävla äventyr. Det är fullständigt vidrigt i mina ögon.

Just att hästen följer ryttaren i ur och skur, över berg, ut på mjuk sankmark, genom strömma forsar osv gör uppenbarligen att många icke hästkunniga tänker "åh vilken fin och ömsesidig relation".
Men vad ska hästen göra?
Som någon skrev, de är flock- och flyktdjur. Det ska mycket till innan de ensamma sliter sig från sin ryttare och springer åt ett annat håll. Här har vi dessutom en utmattad och kraftlös individ med full packning.

Just att hästen följer ryttaren i ur och skur, över berg, ut på mjuk sankmark, genom strömma forsar osv gör uppenbarligen att många icke hästkunniga tänker "åh vilken fin och ömsesidig relation".
Men vad ska hästen göra?
Som någon skrev, de är flock- och flyktdjur. Det ska mycket till innan de ensamma sliter sig från sin ryttare och springer åt ett annat håll. Här har vi dessutom en utmattad och kraftlös individ med full packning.

Det har vi konstaterat tidigare... hästarna är alldeles för snälla och vänliga för oss människor :(

Tack för denna tråd (tragiskt nog) nu ska jag absolut inte se den.

Nu tänker jag högt, men det är något tyvärr inte hinner fundera mer på denna vecka så slänger jag ut tanken, ifall någon tror det är en bra idé.

Skulle det hjälpa med att starta någon namninsamling som man på något sätt kan använda att belysa många som tar illa vid sig för SVT? Eller så kan man ju skicka någon käck insändare till någon lämplig tidning där man talar om hur många som tar illa vid sig?

Eller ska vi fortsätta dränka deras mailbox?

Kontakta Lundhags blir nog bäst ;)

De har ett kontaktformulär på hemsidan. Du behöver inte skriva så mycket, jag tror det viktigaste är att vara lugn och saklig. Det brukar ta bäst.

Typ: "Hej! Jag skriver för att markera mot er sponsring av "Fjällryttaren". Han utsätter sin häst för oacceptabla risker och hästen far illa pga hans otillräckliga förberedelser. All fjällvandring kräver ordentlig planering och än mer om en ska ha djur med, eftersom de är helt utelämnade till oss människor. Att inte ge ordentlig vård när hästen visar smärta är dessutom ett brott mot djurskyddslagen. Är det här verkligen något ni vill sponsra och ha ert varumärke förknippas med?"
Haha ja du ser, hjärnan vill sig inte riktigt idag.
Toppen, tusen tack !

Tack för denna tråd (tragiskt nog) nu ska jag absolut inte se den.

Nu tänker jag högt, men det är något tyvärr inte hinner fundera mer på denna vecka så slänger jag ut tanken, ifall någon tror det är en bra idé.

Skulle det hjälpa med att starta någon namninsamling som man på något sätt kan använda att belysa många som tar illa vid sig för SVT? Eller så kan man ju skicka någon käck insändare till någon lämplig tidning där man talar om hur många som tar illa vid sig?

Eller ska vi fortsätta dränka deras mailbox?
Jag tycker det är en bra ide att droppa en insändare till någon tidning också 👍

Fiskade fram lite bilder från dokumentären: (nu är det svårt att ta bra still bild i rörelsen, men man ser hur mycket hästen har gått ner sig. Absolut att hästen var tjock i början, men det visar ju hur slitsamt detta varit med för lite mat)
93b7e91f0b64127320a006bd2ea37eae.png

745f60a1662ae911ab5d4156bdd5ff7d.png

5ba5b4f6dc794c94f6f0e6cd74a3e971.png

d75b6646f12458bfae1681db20bcd851.png

Hade det varit på ett vanligt sätt hästen hade gått ner sig, så hade jag absolut inte fått några varningsklockor på det viset med utseendet.
Innan resan:
95a60d5d156497912ec63e3992c869e4.jpg

(bara en aspekt ut av många som är helt galet med detta, men att hästen endast skulle leva på gräs under en sån extremt idrottsprestation, stackars häst :() fattar den är helt slut mot slutet.

Hästen i slutet:

49ab1e997874de9f82935de79e07e3e6.jpg

Jag började titta men stängde av efter några minuter för jag klarade inte av att se eländet men har sett klippen det länkats till i tråden.

För mig räckte det med repgrimman som lämnades på, hästens ögon som visar hur avstängd hon är. Så otränad, överviktig och dessutom helt ensam. Nej det finns inget vackert och fantastiskt med det. Det finns bara pengakåta idioter. Om man kallar sig hästmänniska och inte ser att hästen följer honom pga inlärd hjälplöshet utan tycker det är en fin relation är det bara för sorgligt. Inte alls oväntat, nätet är fullt av människor som gärma visar upp sin okunskap runt hästar märkligt nog men sorgligt. Så fruktansvärt sorgligt.
Hade de haft en fin relation hade hästen aldrig gått ner sig. Hon hade stannat och kommunicerat att här kan vi inte gå. Samma när han ska ha henne att gå över stenarna.

Nej något Lundhags blir det aldrig mer och jag är så besviken på endel just nu. Människor jag trodde bra om men som tycker det här är något fint.

Jag började titta men stängde av efter några minuter för jag klarade inte av att se eländet men har sett klippen det länkats till i tråden.

För mig räckte det med repgrimman som lämnades på, hästens ögon som visar hur avstängd hon är. Så otränad, överviktig och dessutom helt ensam. Nej det finns inget vackert och fantastiskt med det. Det finns bara pengakåta idioter. Om man kallar sig hästmänniska och inte ser att hästen följer honom pga inlärd hjälplöshet utan tycker det är en fin relation är det bara för sorgligt. Inte alls oväntat, nätet är fullt av människor som gärma visar upp sin okunskap runt hästar märkligt nog men sorgligt. Så fruktansvärt sorgligt.
Hade de haft en fin relation hade hästen aldrig gått ner sig. Hon hade stannat och kommunicerat att här kan vi inte gå. Samma när han ska ha henne att gå över stenarna.

Nej något Lundhags blir det aldrig mer och jag är så besviken på endel just nu. Människor jag trodde bra om men som tycker det här är något fint.

Exakt. Inlärd hjälplöshet, apati och pain face men folk tolkar det som ett fint band mellan honom och hästen...😔 Är så besviken på mänskligheten och har även jag bekanta som tycker att filmen var vacker 😑

Även jag mejlade både SVT och Lundhags och fick detta svar från Lundhags, inget från SVT än. Alltså väldigt likt de som de svarat andra i tråden, jag ska svara igen när jag orkar… Har man hästens bästa i åtanke så förbereder man den bättre och bryter när man inser att den har ont

Hej!
Tack för ditt meddelande!

Vi känner Oskar väl och vet att han alltid hade Ivorys bästa i åtanke, men att terrängen ibland blev lite svårare än vad han hade tänkt. Vi tar åt oss av ditt meddelande och ska diskutera hur vi ställer oss till dokumentären.

Vi önskar dig en fin dag och respekterar din åsikt!
Vänlig hälsning / Best regards,

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 236
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 699
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 348
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 874
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka