Får man hålla en häst ensam utan sällskap i Sverige?

90db6a88832dc8b54bf3c2355a59d56d.jpg

2389fb0d4fe018628258a72da7f9da4d.png

Tror nog inte att de flesta som kommenterat här inne kommer att platsa i krigsmakten eller beredskaps läge vid skarp situation. Det som visas i dokumentären är vardagsmat för kurirer med flera som har som uppdrag att förmedla order och dylikt till utstationerade förband även om motorcykel idag utgör det främsta transportmedlet. I en skarp situation kommer flertalet hästägare att kallas in just som kurirer och sådana här strabatser är något man bör ta lärdom av och förbereda både sig själv och hästar på, samt även ta del av äldre kunskap från den gång man hade aktivt kavalleri och nybyggare.

Som vanligt bevisar du att du inte har på fötterna faktamässigt. Att försvaret idag skulle kalla in hästordonnanser är barockt.

Livet inom kavalleriet var tufft för hästarna, ja... men en kavallerist utsatte inte sin häst för faror som gick att undvika, just för att han var så beroende av sin häst.

Högfjället har aldrig varit hästmarker, det är helt enkelt för oländigt och för lite mat.

Edit: Fråga Armfeldts karoliner hur bra det gick att ta med hästar på högfjället...

Senast ändrad:
Pratas på radion just nu om det att ska vara en större militärövning då borde de ju bjuda in lite ryttare :confused:
Eller kan man dyka upp och erbjuda sig vet du det @Pegasus63
”Tja jag vill vara ponnyexpressen” :up:
Var det i hemlighet Försvarsmakten som låg bakom ridlederna :idea:
Genialt i så fall vi kan i sann Karl XII anda falla ryssen i ryggen för ridlederna finns väl inte på vanliga kartor :D
Briljant idé

Nu har Lundhags svarat mig (mitt mejl först):

Hej!

Mitt namn är X Y och jag jobbar ofta i fält, bla i Jämtland. Det kräver bra utrustning och jag har flera klädesplagg från er. Jag är också hästmänniska sedan barnsben och fick min första häst vid 11 års ålder.

Tyvärr måste jag säga att jag kommer aldrig mer att köpa någon utrustning från er på grund av er sponsring av hästmisshandel. Det den sk "Fjällryttaren" gör är inget annat än djurplågeri. Hästen var inte förberedd för uppgiften (den var fet) och fick inte tillräckligt med mat under ritten (hon förlorade visserligen fett men även muskelmassa). Han utsatte också henne för risker som inte är acceptabla, en ger sig inte ut på ofrusen myr med en häst, eller rider den på storblockig mark.

Som outdoorföretag baserat i Jämtland borde ni veta att ska en ut på fjället ska en vara förberedd. Det här var ett typexempel på hur en INTE gör.

"Hej!
Tack för ditt meddelande!

Vi känner Oskar väl och vet att han alltid hade Ivorys bästa i åtanke, men att terrängen ibland, precis som du säger, kanske var lite för svår. Vi tar åt oss av ditt meddelande och ska diskutera hur vi ställer oss till detta.

Vi önskar dig en fin dag och respekterar din åsikt!
Vänlig hälsning / Best regards,
"

Pratas på radion just nu om det att ska vara en större militärövning då borde de ju bjuda in lite ryttare :confused:
Eller kan man dyka upp och erbjuda sig vet du det @Pegasus63
”Tja jag vill vara ponnyexpressen” :up:
Var det i hemlighet Försvarsmakten som låg bakom ridlederna :idea:
Genialt i så fall vi kan i sann Karl XII anda falla ryssen i ryggen för ridlederna finns väl inte på vanliga kartor :D
Briljant idé

Jag tycker att vi ska kräva av regeringen att anlägga ett nationellt ridvägsnät, det kommer ju behövas i krigstid 😛!

Skönt att de verkar pudla @athena_arabians !
Den här typen av påverkan tror jag är den allra bästa.
dom har fått rätt mycket blowback på sin FB med! jag har kommenterat där med, för blev så jäkla upprörd så kunde inte låta bli. Har själv hamnat i träsk/myra med min häst en gång, då vi hade ridit vilse. Det värsta jag varit med om. Min tjej ramlade men inte alls så illa som hans, PLUS hon hade inte på sig varken packning eller ryttare, jag trodde jag skulle dö. Fick typ panik attacker och hade mardrömmar om det långt efteråt. Var helt övertygad om min häst skulle dö eller få typ skador i benen etc. Vi tog oss hem levande. Men att friviligt ge sig in i sånt, det är fan helt jävla hål i huvedet.

dom har fått rätt mycket blowback på sin FB med! jag har kommenterat där med, för blev så jäkla upprörd så kunde inte låta bli. Har själv hamnat i träsk/myra med min häst en gång, då vi hade ridit vilse. Det värsta jag varit med om. Min tjej ramlade men inte alls så illa som hans, PLUS hon hade inte på sig varken packning eller ryttare, jag trodde jag skulle dö. Fick typ panik attacker och hade mardrömmar om det långt efteråt. Var helt övertygad om min häst skulle dö eller få typ skador i benen etc. Vi tog oss hem levande. Men att friviligt ge sig in i sånt, det är fan helt jävla hål i huvedet.
Har också hamnat i den situationen, herregud vilken panik jag gick och hemska skuldkänslor efteråt. Fruktansvärt att utsätta sin häst för det medvetet.

Med tanke på hur lugnt han tog det gissar jag att det inte direkt är första gången hästen går ner sig :cautious:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 236
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 699
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 348
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 874
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka