Får man hålla en häst ensam utan sällskap i Sverige?

Kollade på klippet med myren en gång till och blir lite arg faktisk för det verkar närmast som de redan innan hästen gick ut att det inte skulle gå och att det vara skapat för att få dramatik med en fotograf i förväg strategiskt placerad ute på myren.
Ja alltså det är ju därför jag inte tror SVT kommer bry sig om eventuella mail
Självklart är det förberett annars får de ju inga bra bilder
Och de tycker ju inte det är illa alls utan dramatisk och bra tv annars hade de ju istället klippt bort det
Och då bör det väl anmälas som djurplågeri till vem man nu gör det till om man rider en häst med flit rakt ut på en myr där en fotograf står redo med kameran i högsta hugg

Kollade på avsnittet med myren en gång till och blir lite arg faktisk för det verkar närmast som de redan innan hästen gick ut visste att det inte skulle gå och att det vara skapat för att få dramatik med en fotograf strategiskt placerad ute på myren.
Det ser absolut ut så. "Stigen" gick ju rätt fram och han bara klafsade av den rätt ut i sumpen, så jävla onödigt, stackars häst.

Ja alltså det är ju därför jag inte tror SVT kommer bry sig om eventuella mail
Självklart är det förberett annars får de ju inga bra bilder
Och de tycker ju inte det är illa alls utan dramatisk och bra tv annars hade de ju istället klippt bort det
Och då bör det väl anmälas som djurplågeri till vem man nu gör det till om man rider en häst med flit rakt ut på en myr där en fotograf står redo med kameran i högsta hugg
Nä SVT är säkert nöjda med sin film, därför än viktigare att sakligt belysa de brister som finns i den som de själva inte har kunskap att se.

Nä SVT är säkert nöjda med sin film, därför än viktigare att sakligt belysa de brister som finns i den som de själva inte har kunskap att se.
Ja absolut
Jag tror bara inte att de tar till sig kritiken eller ens att kritiken når fram till de som sitter högst upp om det kommer från random tittare
Jag tror den kritiken stannar hos SVT kontakt med ett "vi beklagar att du känner så men många andra uppskattar programmet"
Samt att hovslagaren anses macho of the year får massor med beundrarbrev och Lundhags säljer mer än någonsin
Men jag har jättegärna fel här och vaknar upp imorgon och programmet inte längre finns att se någonstans

Ja absolut
Jag tror bara inte att de tar till sig kritiken eller ens att kritiken når fram till de som sitter högst upp om det kommer från random tittare
Jag tror den kritiken stannar hos SVT kontakt med ett "vi beklagar att du känner så men många andra uppskattar programmet"
Samt att hovslagaren anses macho of the year får massor med beundrarbrev och Lundhags säljer mer än någonsin
Men jag har jättegärna fel här och vaknar upp imorgon och programmet inte längre finns att se någonstans
Ja du kan ha rätt, men viktigt att yttra sin åsikt annars blir det bara en "fin film" om alla är tysta.

Var inne på Facebook nyss och på massor av olika ställen skriver folk att de älskar den och att "samspelet mellan de två är så fantastiskt " alltså... jag fattar verkligen inte hur man kan tycka det- jag blev bara ledsen. Tex när de var ute i området med stenarna och han säger något om att detta är den värsta terrängen som finns för hästar. Strax efter det stannar hästen och vill inte gå och han säger något om att nu har hon gett upp.

Varför vill man ge sig ut i ett sånt område med sitt djur? Jag orkade inte se hela - när de kom ut i myren och några andra ställen så hoppade jag över en bit.

Tror nog inte att de flesta som kommenterat här inne kommer att platsa i krigsmakten eller beredskaps läge vid skarp situation. Det som visas i dokumentären är vardagsmat för kurirer med flera som har som uppdrag att förmedla order och dylikt till utstationerade förband även om motorcykel idag utgör det främsta transportmedlet. I en skarp situation kommer flertalet hästägare att kallas in just som kurirer och sådana här strabatser är något man bör ta lärdom av och förbereda både sig själv och hästar på, samt även ta del av äldre kunskap från den gång man hade aktivt kavalleri och nybyggare.

Tror nog inte att de flesta som kommenterat här inne kommer att platsa i krigsmakten eller beredskaps läge vid skarp situation. Det som visas i dokumentären är vardagsmat för kurirer med flera som har som uppdrag att förmedla order och dylikt till utstationerade förband även om motorcykel idag utgör det främsta transportmedlet. I en skarp situation kommer flertalet hästägare att kallas in just som kurirer och sådana här strabatser är något man bör ta lärdom av och förbereda både sig själv och hästar på, samt även ta del av äldre kunskap från den gång man hade aktivt kavalleri och nybyggare.

Det gör det inte etiskt att utsätta en häst för det här i fredstid.

Han hade kunnat välja andra vägar. Förberett rastplatser med mat. Tagit längre vilopauser vid ordentliga beten. Haft en handhäst. Inte ridit i livsfarligt stenskravel.

De landskap han red i har aldrig varit hästlandskap, inte under nybyggartid heller. Det är ju högfjäll. "Packdjuren" förr i tiden var ortsbor. Fjällen befolkades till fots eller på skidor. Senare utforskare, kolonisatörer, turister osv tog sig fram till fots eller på skidor.

Men vad har krigstid med saken att göra?
Jag har bekanta som upplevt krig. Inte bara djur utan också människor behandlas sämre i krig. Med din logik är det då ok att behandla människor illa för de skulle ändå bli illa behandlade i krig?

I detta program hade det lätt kunnat göras bättre för hästen tex genom att välja bättre vägar. Varför vill man inte att sin kompis ska ha det bra? Även som "förberedelse för krig" hade det kunnat förbättras.

Tror inte kurirer släpade med sig hästar över högfjället ens på den tiden hästar användes i militären, det skulle sinkat för mycket och riskera att hästen skadades helt i onödan.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 231
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 691
Senast: Stereo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 342
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 869
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30