Får man ej ha höloft längre?

Athletin

Trådstartare
Som rubriken lyder, får man inte ha höloft längre?

Jag fick höra av en god vän att man inte får ha höloft/halmloft längre pga brandrisken.
och man får tydligen inte ha mer än det man använder inne i stallet.

har ni hört samma sak?
stämmer detta?

Tycker detta är väldigt orimligt eftersom det är väldigt många som inte har någon annanstans att lagra hö och halm än på loftet.

Vart är det meningen att man ska kunna ha sitt hö och sin halm?
det kan ju inte stå ute?

Rimligare hade väl varit om man inte fick ha el uppe på loftet.

Sv: Får man ej ha höloft längre?

Jag fick höra av en god vän att man inte får ha höloft/halmloft längre pga brandrisken.

har ni hört samma sak?
stämmer detta?

Tycker detta är väldigt orimligt eftersom det är väldigt många som inte har någon annanstans att lagra hö och halm än på loftet.

det kan ju inte stå ute?

Jo man får visst bygga höloft, men stalldelen ska skyddas så att det motstår brand i 60 minuter, och det är det numera krav på vid ombyggnad. Som bekant (kanske) är höskullen den plats som det är vanligast att bränder i ladugårdar börjar. Dels på grund av damm och el i kombination (t ex. höfläktar) men även att det går värme i hö som inte torkat ordentligt innan lagring på skullen. Mer information om lantbruk och brand kan du läsa här: http://www.lantbruketsbrandskydd.nu/
Personligen har jag lite svårt att förstå varför man skulle ifrågasätta ett krav som är gjort för att skydda djur mot en mycket plågsam död...

Det är ju bara att bygga brandvägg/tak mellan skulle och stall vid ny/ombygge. Det är en självklarhet tycker jag!

Är livrädd för gamla höloft... :crazy:

Nu gällde det inte ombyggnad utan befintliga höloft och halmloft.

Jag har aldrig hört detta om befintliga byggnader förut.
tror att det är fler än jag som lagrar halm på loft.
Dock har jag ingen el på mitt loft.

Om man inte får ha hö och halm inne utan måste ha det ute så blir det ju större brandrisk att ha dom ute eftersom det blir blött, torkar, blött, torkar...

Självklart!
brandsäkert ska det vara!

Men, det jag fick höra var att man inte fick använda höloft/halmloft längre för lagring.
utan endast ha inne det man använder för stunden.

Opraktiskt i mina ögon.

Har själv inte längre höt på loftet på grund av bandrisken, har nu mera höt i en separat bygnad.

Kram

Nu gällde det inte ombyggnad utan befintliga höloft och halmloft.

Jag har aldrig hört detta om befintliga byggnader förut.
tror att det är fler än jag som lagrar halm på loft.
Dock har jag ingen el på mitt loft.

Om man inte får ha hö och halm inne utan måste ha det ute så blir det ju större brandrisk att ha dom ute eftersom det blir blött, torkar, blött, torkar...
Att ha det ute är inte okej från hygiensynpunkt. Brandskyddskravet gäller som sagt om- till och nybyggnad i första hand, men man kan också hävda 2 § djurskyddslagen: Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom.

och följande som går att läsa i hästföreskrifterna: 25 § Vid ny-, till-, eller ombyggnad av stallar ska dessa utformas så att det för
hästarna finns godtagbart byggnadstekniskt eller likvärdigt skydd mot brand
samt godtagbara förutsättningar att rädda hästarna vid brand.
Detsamma gäller när en stallbyggnad ändras eller används på ett sätt som innebär en ökad brandrisk eller om verksamheten i stallet eller intilliggande
utrymmen helt eller delvis ändras till annan verksamhet.
Reparations- och underhållsåtgärder omfattas inte av första stycket.

Tack för alla svar!

Jag blev bara lite fundersam om man inte alls fick använda sina loft till hö eller halm :)
Självklart ska det vara så brandsäkert som möjligt, det var inte alls det jag menade.
och jag vet att man måste bygga stallar med brandsäkra loft vid nybyggnad.

Mvh

kl I södra Sverige är det nästan nödvändligt att ha hö och halm uppe på loftet pga av att ju högre upp från marken man kommer ju torrare är luften. Dvs höbalar möglar lättare om de förvaras i marknivå.

Vi kör iofs själva med hösilage numera så det är bara halmen vi förvarar uppe på våra loft. Tyvärr har vi ingen plats i annan byggnad att förvara foder i. Det blir gärna så i Skåne med alla dessa kringbyggda gårdar.

Men å andra sidan har vi större delen av hästarna ute i lösdrift vintertid är det mest några minigrisar inne i stallet. Och de kan man ju oftast BÄRA ut om så skulle vara.

Men för oss skulle ALLT försvinna om det brann även boningshuset då vår gård är en sk U-gård. Det finns visserligen en separat byggnad där vi har bla garage men den ligger bara ca 2 meter från det andra.

Senast ändrad:

Samma här.
Har åxå hösilage nuförtiden så jag har endast halm på mitt loft :)

har ni hört samma sak?
stämmer detta?

det kan ju inte stå ute?

Enligt lantbrukets brandskyddskommitté gäller följande: I stall, som är omslutet av fyra väggar, och utan möjlighet till fri djurutrymning, får maximalt ett veckobehov av torrt brännbart foder eller strö (hö, halm,spån o dyl) lagras. Den samman-lagda volymen av foder och strö får dockej överstiga 10 m3. Foder- och strölagring i stall ska ske i ett avbalkat
utrymme. I eller ovanför lagerutrymmet får inte finnas några elinstallationer
förutom nödvändig belysning. Sådan belysningsinstallation ska vara anpassad
till brandfarlig miljö och hård mekanisk åverkan. Elinstallationen ska skyddas
av jordfelsbrytare (30 mA). Det ska alltid finnas lämplig släckutrustning i nära anslutning till lagringsutrymmet.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 364
Senast: Petruska
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 939
Senast: EmmaW
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 165
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 899
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar