får känslan att hästen är "lös i kroppen"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: får känslan att hästen är "lös i kroppen"

KL

Sen tänkte jag på en annan sak.

Någon sa att det inte går att skratta och skoja på detta forumet - och jag kan känna att det är ganska jobbigt när andra skojar och skämtar på forum, för det är mycket svårt att avgöra vad som är vad när det inte går att se ansikten eller kroppspråk. Jag tycker det är skönt att det finns ett forum där man faktiskt slipper dessa skojerier, det är lättare då att faktiskt försöka förstå varandra om samtalen sker så öppna och ärliga som möjligt. Det kanske inte är en sån dum idé då att hålla sig till de forum där det är välkomnat, om det upplevs som något att föredra i ett forum. Detta säger jag med allra största ödmjukhet. :)

Sen gick väl diskussionen ganska snabbt in på definitionerna av gelé och inte TS känsla i sig.
Det är ju svårt att diskutera när alla har olika defintioner på saker och ting och tar så fruktsansvärt illa vid sig även i solklara fall som gelé kan man tycka men eftersom tom wikipedia har fel när det gäller det här forumet så är det ju meningslöst :grin:

Bye Bye

Wiki är ett uppslagsverk som vem som helst kan fylla i, alltså räknas inte det som tilförlitlig källa - om vi ska hårddra det. ;)

Sen tror inte jag på att något uppslagsverk i världen kan förklara "känslan av gelé", det måste upplevas - precis som det är med ridning.

Jag tycker då inte att det var solklart...

Senast ändrad:

Jag håller med - men det betyder inte att spänsten inte kan upplevas på olika sätt av olika ryttare på olika hästar. Det finns inget som bevisar att det är omöjligt att känna detta och likna det vid gelé. Allt är subjektivt när det kommer till känslor.

Nej här tycker jag att du har fel. Obs bara min åsikt, (för protokollet;) ) Jag säger inte att du har fel, jag säger att jag tycker det.

Jag tror inte att den spänst axel talar om som du refererar till, kan upplevas så olika när den finns, olika grad däremot hos olika hästar.
Och jag anser att det är oerhört långsökt för att inte säga totalt motsägelsefulllt att associera spänst med gelé. Oavsett om man har hallon eller råttor i åtanke:cool: I spänst ligger mjukhet, men även svikt, fjädring, och det har väl inte gelé:confused: Inte någon av mej känd sort i alla fall.

Nog är det väl ganska accepterat att säga tex "mina ben är som gelé:crazy:" Tänker du då direkt att den personen rör sig med kraft, svikt och ja, SPÄNST. :confused: :confused:

Jo jag tycker frågan är viktig om man vill ta det ts faktiskt skrev och frågade sig på allvar och visa respekt för hennes fråga.
Det är väl ingen som säger att känslan var fel eller negativ. Det är bara vad man tror "hände" som skiljer och det utifrån ts egen beskrivning. Känslan kan väl vara lika fantastisk ändå, :confused:

Jag håller med om att sprinter behöver vara avspänd, men jag ifrågasätter hur du kan säga med sådan säkerhet det du säger? Hur vet du att det inte är samma sak? Har du varit sprinter? Har du frågat alla sprintrar om hur de upplever känslan? Kan det inte finnas fler sorter än en?
Självklart har jag inte frågat alla*nu var det din tur att vara lite korkad;)*

För att kunna springa bra! måste du ha stadga, styrka o ork.
Annars blir det stumt, tunga ben o kanske som inte lyder helt o definitvt inte fort.
Samma gräns mellan spänst o spänning- anspänning måste finnas som för dressyren.
Förövrigt blir det just.... svart eller vitt- om man inte får ifrågasätta vad som ngn benämnde som- Gelé.

Det behöver inte vara hårklyveri, utan skillnad på HUR man rider.

Jag har inte varit som gelé sen jag för 33 år sen hyrde en stackars ponny som man fick rida 2 x 2h o red då givetvis varenda minut:o. Kändes som man hade hästen kvar mellan benen.

Hade ridit ett fåtal ggr innan.

Senast ändrad:

Jag tror jag förstår vad du menar! I alla fal så känner jag igen beskirvningen.

Det är ju ganska menlöst att sitta och klyva ord och defenitioner. Jag tycker det verkar som att en del i tråden 1. inte upplevt det som TS beskriver 2. Inte tycker det är önskvärt.

Jag har förvisso en häst som är ganska överrörlig, det kan flänga lite ben hit och dit ibland - inte önskvärt. Men jag får också en känsla av gummi/gelé/lealös när hästen går som bäst. Jag tror snarare det handlar om MIN uplevelse än vad som faktiskt händer. När jag korrigeringsrider - alltså inverkar med min sits, skänkel, händer så blockerar jag ju massa av hästens rörelser. Varje hjälp jag ger dämpar eller förstärker något i hästens kropp. När jag då kommer till det stadiet att hästen är fullkomligt lösgjord och helt "på" hjälperna och i balans - den går av sig själv - så sitter jag still. Vilket gör att jag inte hämmar hästens rörelser, jag förstärker inga rörelser, jag åker bara med. Det i sig känns lealöst eftersom jag inte hjälper hästen med någonting, jag styr inte upp hästen och jag hjälper inte hästen att vara i balans/spåra/vara självbärigt what ever. Alla hästens rörelser blir väldigt tydliga och påverkar mig väldigt mycket. Istället för att jag med min sits säger "här ska du vara hästen", säger hästen till mig "här ska jag vara - häng med". Jag för känslan av att vara en nickedocka, vilket jag måste styra upp utan att störa hästen.

Om jag i detta "lealösa" t ex sätter takten i hästen med bollsäte, ja då tycker i alla fall jag att känslan försvinner. Då påverkar jag hästen igen och förstärker något. Ibland behöver man säkert göra det men då är ju min mening att man sätter takten för att förklara för hästen var den ska vara, sedan ska hästen fortsätta så utan att jag fortsätter sitta i mitt bollsäte - hästen sätter mig i bollsäte.

Så tänker jag i alla fall, men så rider jag ju inte klassiskt/AR eller sådant. Men min tränare (som är B-tränare, huuuu) är mycket influerad av den klassiska ridläran. Jag har även ridit för en och annan klassisk/AR m.m tränare men tycker inte att det givit mer än nuvarande tränaren.

Ni kanske inte förstår vad jag menar men poängen är ju att hur TS upplever något beror ju på hru det känns i vanliga fall.

Senast ändrad:

Börja nu inte bli martyren på ärten du också, :eek: Det är en sak jag annars uppskattar, bla med dej att du aldrig har den förorättade martyrgloria som många tyvärr har inte minst på detta forum:grin: Så fort det inte hejas och dunkas i ryggen så ska man tåga ut med sårad min och krokodiltårar som i en sämre sandlåda, är det något som jag har svårt för så är det sånt. Hela diskussionen faller för det handlar inte längre om att kunna stå för sin del av diskussionen utan om vem som är dum mot vem:eek:

Hatar sånt:devil:

Så, nu kommer väl snart ett litet färgglatt kort också när jag har sagt detta:angel: Men jag står för det, i all fall faktiskt. :cool:

Svarar dig för du skrev kortare än B-T, men svaret är allmänt och inte till dig

Jag kan förstå vad hon säger - för ja folk vill ha bekräftlese - och får de inte det blir de ledsna - det är en grej

Men jag förstår inte varför det inte räcker med att säga
Nej - jag tror inte din upplevelse är det korrekta

blri folk sura då så är det deras problem

Grejjen är ju att vissa inte kan släppa det - det räcker inte att säga
jag tror du har fel - det skall ju gnuggas in i nyllet i 7 inlägg till

och gärna göras sig lustig över

Då handlar det ju inte längre om vare sig diskussion eller ursprungsfrågan - utan om något annat

En diskussion förutsätter en ömsesidig respekt, om det är diskussion som eftersträvas

Även om folk rider på en lägre nivå än man själv - så är det ändå en människa bakom nicket

och hur var det för en själv - gick allt perfekt från början?

Har man själv blivit jätteglad för en förbättring - och senare fått revidera för att man hittat något ännu bättre

det har hänt mig i alla fall, och om jag utvecklas så lär det nog hända igen

Lägger till

Blir man putt över att andra inte är som man själv, så är man ju lika god kålsupare som den som inte tål annat än att bara strykas medhårs.

Vi har ribban olika högt

Moderator får nog sätta ribban här

Skratta tycker jag man kan göra åt skämt och företrädesvis på sin egen bekostnad

Sker det på andras bekostand är det inte lika roande för mig i alla fall

Delvis KL

Vet inte varför jag ens orkar svara vidare ang detta:crazy:

De som har förmåga att skratta här i livet brukar nog kunna göra det både åt sej själva och andra och åt företeelser av olika slag, andra har svårare att skratta öht. Det kanske är en skillnad man får leva med.

Jag tycker det är lite fult att säga att det finns ett gäng som tar åt sig och som tar sig själva på så stort allvar att de inte kan skratta åt sig själva.

Och så vinkla det till att en del är martyrer när de reagerar på argumentationstekniken. För mig är det typiskt mobbarbeteende.

Ursäkta att jag tar till "stora" ord som jag vet väcker irritation hos många, men ibland vill en rädd liten mes höja rösten när hon inte tycker nåt är ok.

Med all respekt,
och STOR självdistans.
//Anna-Karin, som skrattar jätteofta åt sig själv

en rädd liten mes höja rösten när hon inte tycker nåt är ok.

:crazy::crazy::crazy:Vad gör du dej själv till? :crazy: Vad vill du uppnå med det?

Kan vi inte fortsätta diskussionerna i tråden istället? /

Stora stygga Flash:cool:

:bow::bow::bow:

Ryttar-Nirvana var ordet jag har letat efter för beskrivning av denna känsla

TACK!

Nu var det ett tag sen jag hade den (hänt två gånger på gamla hästen)
och min beskrivning hade nog varit mer åt hållet mentalt lös-gjord häst....

Jag förstår vad du menar med obehag och geleig...

i mitt fall var det en låne-häst som sällan arbetade i 100% rätt form (kom oftast bara halva vägen med sina olika ryttare). Hade själv tufft att få till det med denna häst som var alldeles för stor för mig men det hände två gånger att just den här känslan infann sig och det gick så fort- plötsligt bara var han helt lealös i kroppen och obehaget kom då det nästan kändes som om han tänkte bocka men det gjorde han inte utan han bara var ...(om ni förstår vad jag menar)

Låter flummigt när man ska beskriva det men likna det vid att ha fått massage, då det känns som om ryggen inte känns längre (nu blev det ännu flummigare) och att man på något vis är omedveten om sin ryggs existens...
Jag tror egentligen (med tanke den hästen) att det mest var en normal lösgjordhet fysiskt men samtidigt en menatl lösgjordhet hos hästen som gav känslan

(och jäklar vad jag är bra på att förklara...:grin::D)

Geleig- kan jag tänka mig en travare som har en dålig takt i normalfart- en som har noll koll på var den har sina ben. En sdn som "flyter fram" lite hur som helst- svår att påverka.

När jag då kommer till det stadiet att hästen är fullkomligt lösgjord och helt "på" hjälperna och i balans - den går av sig själv - så sitter jag still. Vilket gör att jag inte hämmar hästens rörelser, jag förstärker inga rörelser, jag åker bara med. Det i sig känns lealöst eftersom jag inte hjälper hästen med någonting,

När jag läser det så tänker jag att:

- ja, och i det läget har man ju gjort något för att komma dit, i regel, det kommer inte som en blixt från klar himmel utan det ligger mycket bakom, som har lett fram dit. Då är man inte så frågande vad som hände:confused: Tänker jag.

- det är första steget, det är dit man vill komma, för att kunna komma vidare.
Jag har blivit sittande i det läget och knappt vågat röra mej för att inte störa.
Har förr i trådar här uttryckt det som att man plötsligt känner sej som en elefant i en porslinsbutik.....typ. Men jag upplever det inte som gelé för gelé har ingen stadga och ingen elasticitet, vilken hästen ändå har:idea:
Där - i det läget - handlar det om bla mjukhet och spänst. Tycker jag.

- Sen kommer nästa steg. Att sitta på en "självgående" häst är härligt, men egentligen så sitter man inte utan att göra något utan det är bara det att det behövs så lite i det läget, nästan bara att man tänker, signalerna blir lätt för stora där,(elefanten:crazy:) och det är då man tappar, inte av att inverka och be om mer utan av att inte göra det tillräckligt vältajmat och tillräckligt känsligt. Om man ändå ber om mer utan att störa så kommer något utöver mjukhet och spänst, som är kraft och mer energi till.

Då känns ordet gelé ännu mer fel då finns både mjukhet och spänst, men även styrka, - en mäktig känsla av kraft i det hela.
Det är därför gummiliknelsen blir mer rätt - för mej. :idea:

Om någon skriver gelé så kan jag ju inte "köra över" den liknelsen och säga att "det är säkert samma som jag menar ändå":confused: Jag måste försöka förstå vad den människan kan mena istället. Det tycker jag är självklart.

Som OT så i den bransch jag jobbar, så handlar det ofta om att INTE välvilligt tro att man förstår vad en människa menar, utan att verkligen lyssna på vad den människan säger och försöka förstå utifrån det och ta den personens egna ord som utgångspunkt. Det är mera respekt i min värld. Det är det jag har försökt göra här, i alla fall:cool:

Nu har ju ts läst andras beskrivningar bla din och vad jag skriver ovan, så då kan ts själv avgöra om det här liknar det hon upplevde eller om det var något annat:idea:

Senast ändrad av en moderator:

KL
Varför är det ingen som kan förlika sig med ngn annan känsla än den geléiga:confused:
Om ngn nu tar det som ett ex. som ngn inte tycker stämmer- varför då inte säga- Nej inte gummi, lösgjord und so weiter.

Då har man avfärdat alla andra o anser sig vara helt rätt ute- alla andra har FEL!

Så då kan man diskutera vem som "mobbar" vem:crazy: utesluter ur diskussionen- som inte ska vara diskuterbar överhuvudtaget.

Hur ska man veta om detta är en person som anser att rutigt egentligen består av blommigt:crazy:

- ja, och i det läget har man ju gjort något för att komma dit, i regel, det kommer inte som en blixt från klar himmel utan det ligger mycket bakom, som har lett fram dit. Då är man inte så frågande vad som hände:confused: Tänker jag.

Fasst ibland kan det nästan vara så att det tillsynes "bara händer". Man kanske har gjort alla förberedelser, arbetat genom hästen systematiskt men så är det någon lite polett som sitter ivägen (som man kanske inte är medveten om) och så fort den poletten trillar ner så kommer den där känslan. DÅ kan man uppleva att det "plötsligt" händer, men självklart är ju allting en konsekvens av något. Inget hokuspokus!

- det är första steget, det är dit man vill komma, för att kunna komma vidare.
Jag har blivit sittande i det läget och knappt vågat röra mej för att inte störa.
Har förr i trådar här uttryckt det som att man plötsligt känner sej som en elefant i en porslinsbutik.....typ. Men jag upplever det inte som gelé för gelé har ingen stadga och ingen elasticitet, vilken hästen ändå har:idea:
Där - i det läget - handlar det om bla mjukhet och spänst. Tycker jag.
Elefant i porslinsbutik!!! Så bra uttryck. Precis så känner jag mig.
Om man från början tänker sig hästen som en sten, kantig och oformbar - så tycker jag att det blir mer geléaktigt när hästen blir så lösgjord. Fast jag tänker gelé mer som väldigt mjuk, lättpåverkad och fullkomligt formbar och det är ju inte synonymt med gelé ;). men ändå, jag (tror) jag förstår vad TS menar och associerar till samma sak.

- Sen kommer nästa steg. Att sitta på en "självgående" häst är härligt, men egentligen så sitter man inte utan att göra något utan det är bara det att det behövs så lite i det läget, nästan bara att man tänker, signalerna blir lätt för stora där,(elefanten:crazy:) och det är då man tappar, inte av att inverka och be om mer utan av att inte göra det tillräckligt vältajmat och tillräckligt känsligt. Om man ändå ber om mer utan att störa så kommer något utöver mjukhet och spänst, som är kraft och mer energi till.

Då känns ordet gelé ännu mer fel då finns både mjukhet och spänst, men även styrka, - en mäktig känsla av kraft i det hela.
Det är därför gummiliknelsen blir mer rätt - för mej. :idea:
I det steget är gelé inte ett speciellt bra ord, det håller jag med dig om. Då börjar jag tänka gem :rofl:. Men det är ju min association och ingen annans och egentligen helt oförklarlig.

Som OT så i den bransch jag jobbar, så handlar det ofta om att INTE välvilligt tro att man förstår vad en människa menar, utan att verkligen lyssna på vad den människan säger och försöka förstå utifrån det och ta den personens egna ord som utgångspunkt. Det är mera respekt i min värld. Det är det jag har försökt göra här, i alla fall:cool:

Samma här :bow:. Återkoppla och spegla - är det så här du menar? Har jag förstått dig rätt? Lika viktigt i alla samtal egentligen - annars kan man ju nästan prata olika språk.
För några år sedan när jag hade träningar (mycket basic nivå och främst som komplement till annan utbildad tränare) så blev det här väldigt tydligt. Om jag säger ABC till två olika personer så har den ena tolkat det som BCA och den andra CBA, vilket man som tränare måste vara fruktansvärt noga med. Att ställa frågor och be eleverna svara med egna ord och liknelser är jätte viktigt. Om jag sa så här; "tänk dig att hoppa på en studsmatta" så kunde elev säga "Jag tycker det är mer som att hoppa hopprep", fine, då kör vi med den definitionen - så länge man vet att man menar samma sak.

Senast ändrad:

Samma här :bow:. Återkoppla och spegla - är det så här du menar? Har jag förstått dig rätt? Lika viktigt i alla samtal egentligen - annars kan man ju nästan prata olika språk.

Ja, precis:D Jag undrar om du inte är på väg in i samma bransch, tror jag mej ha läst nånstans - så du vet nog hur viktigt det är:idea:

Jag förstår hur du menar o har inte försökt trampa dig eller någon annan på tårna.;) Men jag tycker det blev lite mycket upphakningar på ord här. Själv använder jag nog inte så mycket liknelser utan försöker beskriva hur hästen känns. Och det kan ju också feltolkas pga att jag är kass på att förklara:crazy:.

Vart tog TS vägen förresten? Det skulle vara roligt om hon kunde tala om ifall det vi försöker beskriva är det hon har upplevt, lösgjord häst? eller något annat?

KL
Varför är det ingen som kan förlika sig med ngn annan känsla än den geléiga:confused:
För att det var just den känslan som TS beskrev, och då är det ju den känslan som vi försöker analysera. Ingen vet ju hur hästen såg ut vid tillfället, så det blir ju bara känslan som går att prata om. :)

Om ngn nu tar det som ett ex. som ngn inte tycker stämmer- varför då inte säga- Nej inte gummi, lösgjord und so weiter.
Ja, fast vi kan ju inte veta att hästen egentligen gick "gummi" eller "lösgjord" und so weiter - för vi var inte där. :idea:
(Förstod jag dig rätt här?)

Då har man avfärdat alla andra o anser sig vara helt rätt ute- alla andra har FEL!
Det är inte någon som har avfärdat alla andra - men vi skiljer ju på vad vi ser och vad vi känner. Om någon känner gelé - kan vi ju inte säga att den känner gummi? Eller hur? Hoppas du förstår hur jag menar. :)

Så då kan man diskutera vem som "mobbar" vem:crazy: utesluter ur diskussionen- som inte ska vara diskuterbar överhuvudtaget.
Upplever du dig utesluten ur diskusionen? Jag tycker du är inkluderad i allra högsta grad!

Hur ska man veta om detta är en person som anser att rutigt egentligen består av blommigt
Precis ;)

Senast ändrad:

***Knapplån***

Efter att ha lusläst tråden är jag ganska övertygad om att flera av dem som svarat har olika namn på samma företeelse, och att de talar om samma sak.
För att undvika personliga påhopp och otrevligheter väljer jag att stänga denna, i mitt tycke intressanta, tråd.

Immer
Moderator på bl a Klassisk Ridkonst

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag kunde tydligen inte hålla mig borta från ridningen ändå. :p Även om jag fick ett infall och blixtruttnade och slutade abrupt på...
Svar
0
· Visningar
648
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Har haft semester i snart fyra veckor och mest bara blivit deppig. Det här med semester är verkligen ingenting för mig. :( Jag känner...
Svar
3
· Visningar
1 023
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag åkte till privatlektionsstället vid världens ände igen med ett par vänner, och var helt inställd på att sitta på dressyrbjässen. Men...
Svar
0
· Visningar
746
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama