får känslan att hästen är "lös i kroppen"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: får känslan att hästen är "lös i kroppen"

Visst är det spännande att försöka sätta ord på ridning? :idea: Och samtidigt ibland så svårt att få andra att första, för vi har alla en helt egen känsla och en helt egen och unik upplevelse i våra helt egna och unika kroppar. Vi har alla olika bakgrund och kropp, uppelvelsevärld och ordförståelse. Ingen kan känna precis det du känner, för vi är alla unika - men vi kan alla försöka förklara det vi känner, vårt unika, i ord och se hur våra ord bemöts. Att bolla ord med varandra ger en bättre förståelse för vår egen känsla i en spegelbild av andras känsla. Att göra försöken till att sätta ord på känslan, gör känslan tydligare och den bearbetas och blir lättare och lättare att förstå och känna igen. Glöm inte att din känsla är sann för dig, oberoende av vad andra säger. Kul att du vill dela med dig av din känsla, och att du fått så många positiva och öppna svar som inte är dömande eller nedbrytande! :laugh:

En mycket rolig och upplyftande tråd att läsa i!

Det är väldigt bra att du ger synpunkter på hur du tolkar det jag försökt beskriva, ger mig anledning till att fundera mer på vad det va jag upplevde just då... Men det känns inte som om du riktigt har förstått, förlåt...

Jag har under senare år fått en helt annan syn på mig själv. som i sin tur gett mig en helt annan syn på ridningen och hästen.
Kan inte förklara det bättre än med att jag har blivit mer öppen...

Jag känner ofta (varje dag) hästens arbete under mig, hur hans muskulatur anspänner sig och slappnar av.
Jag rider honom på sådant sätt att hans "motor" leder till bärighet. Känner då och då av att bärigheten ger skjutkraft, men inte skjutkraft i en lång "ökad trav" utan skjutkraft ett par steg och sedan tillbaka till bärigheten igen. Gör detta i trav och galopparbetet.

Att hästen ur trampet bara niger in i samlade, långsamma galoppen i total avslappning (ingen anspänning någonstans) men med kroppen i ett kraftfullt arbete, DET är något man inte känner VARJE dag men jag gör det ofta på min häst. Detta är för mig ridning på HÖG nivå!

Min häst har mycket egen motor, jag vill med den kraften skapa bärighet i samlade traven, även med hjälp av övningar.. Ur den samlade kraften testar jag skjutkraften genom att låta hästen ett par steg trycka ifrån och länga sin överlinje. Detta kan inte göras om man inte kan känna hur hästen arbetar.

Känslan finns i ridningen. Men det jag upplevde just då i skogen var något helt makalöst. Kan inte beskriva det bättre med ord än vad jag gjort, andra här har gjort det MYCKET bättre.

Min inriktning är inget jag behöver fundera över, för med min nuvarande häst är det den bästa för honom och oss.
Min människotränare är den näst bästa tränaren jag har.
Den bästa tränaren är min häst! :love:

Jag tar inte illa upp, självklart måste man få undra!
Jag har arbetat i egen firma som tränare/instruktör (har även egna elev-hästar) i mer än 15 år men hör kanske inte riktigt "hit" på AR även om jag delar många av värderingarna. Jag har tränat både tävlingsekipage (från grunden tom MSV/St George) och hobbyryttare, liksom flera AR-ryttare som har långt till "egen" tränare. Några western-tävlingsekipage och även islandsryttare har det också varit genom åren, även om det inte är min specialitet..(Och har jag inte kunskapen försöker jag skaffa mig den) Om något är min specialitet, så är det barn och ungdomspedagogik. Eftersom jag försöker hålla mig ajour inom de flesta "ridstilar" och vill ha ett så öppet sinne som möjligt så har mitt sätt att se på häst och ridning passat i olika delar inom hästbranchen. Man skulle kunna kalla mig "allätare"...
För att kommentera "fallen från skyarna" så stämmer det väl inte riktigt med verkligheten. Detta specifika "nirvana-tillfälle" uppstod för en elev som var 19 år gammal, som ridit för mig sen barnsben, på en lättsamlad liten häst utan speciella gångarter men som var högt utbildad. Detta ekipage tränade jag 2 -3 gånger i veckan, en mycket ambitiös tjej som ville lära sig "allt", veta exakt vilka knappar man ska trycka på, dvs en ganska teknisk ryttare och som förmodligen därför reagerade så kraftigt på "upplevelsen".
Anonymiteten på forumet har naturligtvis både för och nackdelar, men jag tror att om jag själv "kom ut" skulle det kunna ses som att man bara försöker göra reklam för sig själv och ragga kunder... Jag tycker att Buke är ett ypperligt sätt att "läsa av" hästsverige, få nya infallsvinklar och om man har tur kanske själv kunna bidra med ett och annat tips. Det är många verksamma instruktörer som finns på forumen, det märks när man läser inläggen, och många diskussioner som förs här skulle ha mycket svårt att föras i ett offentligt sammanhang. Jag tror att Buke är en del i att föra hästsverige framåt:idea:

Tack för info och klargörande ang din elev som hade den uppplevelsen du skrev om. Jag håller helt med om att det är fantastiskt med forum där många kunniga är med och diskuterar, tillsammans med oss andra, det är en unik möjlighet att lära mer, men sen som sagt så gör ju anonymiteten att det också dyker upp rätt många med "kunskaper" som kanske något överskattat sina egna:cool:

Det finns alla sorter så man tar det som det är, :idea:

KL

Vad gäller svar till ts så håller jag kvar vid det jag skrev senast, att fundera över var och hur och i vilken "ridstil" ts har störst möjlighet att uppleva denna känsla. KAnske att upplevelsen gav en smak av vart ts vill med ridningen och var h*n har störst chans att nå dit med bra hjälp.

Jag får inte till det vad du menar med gelé:confused:

Att hästen är elastisk är en sak, men som BT skrev, krävs stabilitet. Gummi är mer rätt.

Sen vet jag inte vad du menar med "långsam galopp"- som Bent då:confused:
Den blir då inte 3 taktig.

Undrar av vilken ras din häst är?

Jag får inte till det vad du menar med gelé:confused:

Att hästen är elastisk är en sak, men som BT skrev, krävs stabilitet. Gummi är mer rätt.

Sen vet jag inte vad du menar med "långsam galopp"- som Bent då:confused:
Den blir då inte 3 taktig.

Undrar av vilken ras din häst är?

Gummi är mer rätt för dig :)
Vi alla använder olika ord för att beskriva en känsla, inget kan blir mer eller mindre rätt när vi beskriver vår egen känsla. Sen att få andra att förstå den känslan är lite mer av ett gissel. Då har ju alla sina egna ord.

:idea: Det jag tror TS menar med "långsam galopp" är kanske en bärig galopp som liknar skolgaloppen, som kan tas ur trampet. Då kan den kännas mer långsam just för att hästen inte skjuter på så mycket framåt som den gör uppåt. Den kan bli både tre- och fyrtaktig beroende på hästens styrka balans, skolning, energi etc etc. och det därtill beroende på hur mycket vikt den tar på bak- resp framdel. För mig känns det förenklat att kalla den rätt och slätt fyrtaktig, eller "inte tretaktig".

Jag undrar oxå vilken ras hennes häst är.

Gummiband eller gele´är rätt stora skillnader i känsla oavsett vem som sitter på

Gelé är daller. håller inte ihop- typ feta lår:angel: Skalvet får efterdyningar:bump:

skolgalopp är väl den där gunghästgaloppen:confused: Den är inte heller långsam, men nästan 2-taktig.

Jag skulle inte kalla det för ngn galopp, utan en förberedelse för höga hopp. Som man gör på svikten.

kl

Väldigt roligt att läsa en diskussion om en " känsla" ;)

Detta med " känslan " som är ett så viktigt redskap när vi lär oss rida...helst av allt skulle vi bli filmade alltid under träning så vi fick chansen att jämnföra känslan till korrektheten.

Tror det skulle gå fortare att lära sig effekten av hjälperna och korrigeringsridning då.

Eftersom jag försöker hålla mig ajour inom de flesta "ridstilar" och vill ha ett så öppet sinne som möjligt så har mitt sätt att se på häst och ridning passat i olika delar inom hästbranchen. Man skulle kunna kalla mig "allätare"...

Det låter ambitiöst och ödmjukt men som jag ser det borde ditt sätt att vara " allätare " vara svårt det är så pass viktigt att ha en " röd tråd " pedagogiskt oavsett elev eller häst, självklart med individanpassning.

Hur ser din röda tråd ut ?

Det är många verksamma instruktörer som finns på forumen, det märks när man läser inläggen, och många diskussioner som förs här skulle ha mycket svårt att föras i ett offentligt sammanhang. Jag tror att Buke är en del i att föra hästsverige framåt

Jag har oxå uppmärksammat en del som säger sig ha lektioner men faktist så är det väldigt få som verkar ha gått utbildning eller öht ger tips som är förankrat bland de tränare jag ridit för.

Har kanske har missat en del av de diskussioner du nämner. Kan du ge ett exempel ?
Mig veteligen så diskuteras mycket av det vi tar upp här både i domar och tränarkretsar, skillnaden är väll att diskussionerna offentligt har verklighetsförankring som är något som kan saknas här, blir mest tekniskt utopidiskussioner som inte kan genomföras av kleti och pleti, dvs folk bakom anonyma nick som är fruktansvärt begåvade när det gäller rörelsmekanik, ridning öht och kan mer än Världsryttarna :crazy:

På vilket sätt tycker du Buke kan föra hästsverige framåt ?

Läste ditt tidigare inlägg om ditt " nirvana " och kan inte annat än att hålla med...den ridkänslan av en riktigt lösgjord häst med ett genomsläpp där jag som ryttare får en känsla av att vara " ett med hästen " med minimala hjälper är enormt underbart !!

Dessvärre så vill varjefall jag bara tillbaka till den där känslan hela tiden och då måste hästen vara tipptopp !!
Inga små låsningar, många besök av kiro blir det :D hovslagaren måste vara riktigt duktig samt en massa små delar av hästeriet måste stämma.

Knapplånar mig själv...

Det är ett halvblod med fullblod i...

Cha9
Självklart ska man undra, vi vill ju vidareutveckla oss med våra hästar.. :)

Flashlight
Jag vet vilken inriktning jag vill ha med min ridning, jag vet mitt mål, ridstilen jag använder mig av är den bästa för oss och ger oss störst möjlighet att vidareutveckla vår kommunikation och ridbarhet (gäller även mig) så långt och högt som vi bara kan. Som jag skrivit tidigare så har jag de 2 bästa tränare jag bara kan tänka mig.
En tränare med två ben och en med fyra!

axel
Med den långsamma galoppen menar jag inte "hoppgalopp" utan mer, (jag och förklaringar/beskrivningar) galopp, vänta, galopp, vänta :confused: fattade någon?!

Kookaburra
Tack igen för att du förklarar så bra åt mig... :D

DressyrMupp
Det du skriver om känslan är bra! Jag kan bara hålla med!

/ :bump:

Ja, för dig är känslan av gelé uppenbarligen något annat än för galoppriuette :rofl: Men jag måste ändå stå på mig om att det inte går att säga att något är "rättare" eller "felare", det bara är, och är olika. :)

Tvåtaktig galopp är ju terre-a-terre... då är det ju inte galopp alls :) då är det som jämfotahopp. Skolgalopp är en samlad, mycket kort galopp som kan se lika olika ut som det finns individer.

Man skulle ha ett filmteam med minst tre kameror, en storbildsteve där spegeln är. Så filmas man medans man rider och pratar högt om vad man känner, sen spelas filmen upp direkt när man så önskar. DET skulle va nåt för framtiden! :banana:

Ja, för dig är känslan av gelé uppenbarligen något annat än för galoppriuette :rofl: Men jag måste ändå stå på mig om att det inte går att säga att något är "rättare" eller "felare", det bara är, och är olika. :)

Tvåtaktig galopp är ju terre-a-terre... då är det ju inte galopp alls :) då är det som jämfotahopp. Skolgalopp är en samlad, mycket kort galopp som kan se lika olika ut som det finns individer.

Vet inte vad du förknippar med gelé:confused: Finns det mer än den dallriga sorten? Typ som axels lår här:angel: :devil: Fett är dallrigt, - som gelé.
Gelé är lealöst, och inte elastiskt. Eller vad har ni för sorter hos er:p

Flashlight
Jag vet vilken inriktning jag vill ha med min ridning, jag vet mitt mål, ridstilen jag använder mig av är den bästa för oss och ger oss störst möjlighet att vidareutveckla vår kommunikation och ridbarhet (gäller även mig) så långt och högt som vi bara kan. Som jag skrivit tidigare så har jag de 2 bästa tränare jag bara kan tänka mig.
En tränare med två ben och en med fyra!

Jag tror att det du upplevde i skogen eventuellt är en känsla du skulle kunna få bra vägledning att uppleva igen, med en bra klassisk dressyrtränare:idea: Men det är bara vad jag tror, förstås. Jag tror inte att den inriktning du har (som jag gissar) jobbar åt det hållet på samma sätt. Anledningen är att man i den inriktningen inte prioriterar de kvalitéer i utbildningsskalan som leder dit!

Men det är bara slutsatser av det du skriver här. förstås.

Ja, så upplever du gelé. Det finns nog tusen andra sätt att uppleva gelé. Det finns den fasta gelén som nästan inte går att rubba, som gelé-råtta till exempel.:idea: Vad vet jag?

Jag försöker bara sätta mig in i TS känsla och försöker förstå hur den skulle kunna kännas i hennes kropp, utan att låsa mig själv eller min tanke vid hur jag känner vid något liknande tillfälle. Jag kan aldrig gå in och rätta någon annan i deras beskrivning av en känsla, det skulle jag känna var att kränka någon. Jag kan däremot lyssna intresserat och följa upp med frågor och försöka omforma mitt eget inre till att försöka passa in den känslan som beskrivs, i min egen kropp.

Nu var det inte frågan om hur jag upplever gelé eller om jag tycker att en lösgjord häst känns som gelé eller inte. TS försöker beskriva en känsla som ingen annan än TS kan känna - för vi kan inte hoppa in i hennes kropp och uppleva den. Jag ville bara påpeka att sättet på vilket människor beskriver en känsla är unik och kan vara precis lika "rätt" som alla andra ord.

Jag tycker det är spännande att höra andras beskrivningar på just det magiska som kan infinna sig i ridning. Jag uppskattar när människor vill berätta om den, och öppna sig och dela med sig av något så intimt som det ändå är. Då vill jag vara precis lika öppen tillbaka, och inte meddela att denne människan använder sig av "fel ord". Jag kanske känner något helt annat, det kan jag beskriva med mina ord, men jag kan aldrig säga att det någon annan känner borde beskrivas med andra ord. :)

Vi är alla olika, visst är det fantastiskt?:laugh:

Senast ändrad:

Geléhallon.......! Min synonym när det känns som bäst!

Rid i frid!

Nä geléhallon föredrar jag att äta, inte ha en häst i det "materialet", inte mycket spänst eller stuns i dom:angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag kunde tydligen inte hålla mig borta från ridningen ändå. :p Även om jag fick ett infall och blixtruttnade och slutade abrupt på...
Svar
0
· Visningar
648
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Har haft semester i snart fyra veckor och mest bara blivit deppig. Det här med semester är verkligen ingenting för mig. :( Jag känner...
Svar
3
· Visningar
1 023
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag åkte till privatlektionsstället vid världens ände igen med ett par vänner, och var helt inställd på att sitta på dressyrbjässen. Men...
Svar
0
· Visningar
746
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama