får känslan att hästen är "lös i kroppen"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: får känslan att hästen är "lös i kroppen"

Gele´är ett avslappnat tillstånd och för mig är det rätt mkt i början av hästens utbildning som tex lång och låg, sen ju mer styrka och muskler hästen får avtar förhoppningsvis gelé känslan och hästen blir mer stabil. För att kunna utföra en rörelse måste det finnas en anspänning annars blir det som gelé =platt fall.

För mig kommer det verkligen inte efter gummibandskänslan eftersom det är den känslan som infinner sig när man kan korta och länga hästen , rida ökad-samlad trav/galopp. Det vill jag inte göra med en dallrig, sladdrig känsla.

Så för mig är gelékänslan som sagt i början av hästens utbildning = unghäst

Förlåt, men om man sätter sig lite utanför diskussionen blir det på gränsen till hårklyveri?

Någon beskriver en känsla. Ett antal andra opponerar sig och börjar t o m fråga om hästens ras. Vad nu det har för relevans?

Kyra - allmänt respekterad ryttare, företrädesvis av halvblod - säger i en av sina utbildningsvideos att hon känner hästen som en lös lerklump. Dvs den är smidig och formar sig efter henne, men den är inte statisk, hon måste hela tiden se till att forma om den, annars säckar den ihop. Om Kyra skrivit det hon sa, här på Buke - hade ni opponerat er lika mycket då?

Jag har inget att tillföra diskussionen, tycker bara fenomenet är så intressant. En diskussion om diskussionen så att säga.

Du sätter ord på det jag tänkte när jag läste tråden.
Jag undrar om inte TS helt enkelt beskriver hur det känns när hästen är helt lösgjord o liksidig, när hästen känns lös o ledig men ändå sitter ihop och följer ens tankar, utan att man har känslan att man behöver göra så mycket mer än just tänka o vara följsam, inte störa hästen.
Om man sedan kallar det gele, gummiband, lerklump eller vad det nu är har väl egentligen ingen betydelse?
Det här med att besrkiva en känsla är svårt...

Nja Kyra liknar unghästen vid en degklump där hon måste forma den hela tiden och putta in ben och bogar så att den håller sig inom ramen så den inte trillar hit och dit. Det håller jag med om och det var ju det jag skrev ovan men att det skulle vara det ultimata håller jag fortfarande inte med om.

Du sätter ord på det jag tänkte när jag läste tråden.
Jag undrar om inte TS helt enkelt beskriver hur det känns när hästen är helt lösgjord o liksidig, när hästen känns lös o ledig men ändå sitter ihop och följer ens tankar, utan att man har känslan att man behöver göra så mycket mer än just tänka o vara följsam, inte störa hästen.
Om man sedan kallar det gele, gummiband, lerklump eller vad det nu är har väl egentligen ingen betydelse?
Det här med att besrkiva en känsla är svårt...

Fast Kyras liknelse då sitter inte hästen ihop.

Delvis KL

Jag har sett den där Kyravideon där hon pratar om en degklump men det gör hon enbart som illustration till att hålla ihop hästen och rakriktga, hon säger inte nån gång och menar inte heller att hästen ska vara degig eller känslan ska liknas vid en deg:confused: Det är något helt annat, hon talar inte om känsla utan illustrerar att hålla hästen inom ramen.

Vilket B-T skrev också, men jag vill lägga till att hon där inte talar om unghäst heller utan snarare vänder sej till lite gröna ryttare:idea:

Jag må vara hårklyvare men de olikka materialen som räknas upp

gele, gummiband, lerklump eller vad det nu är har väl egentligen ingen betydelse?

så jo för mej ger det helt olika associationer, och därmed blir det oerhört svårt att säga att gelékänslan ska vara något väldigt positivt (ts frågade ju faktiskt ursprungligen vad man trodde att det var :confused:)

Den tanke jag fick av ts ursprungliga inlägg var en mkt energikrävande och som sej är sådär avslappnad i kroppen som en häst kan bli efter sånt hårt arbete, inte uttröttad, men så avlappnad som avslappnade muskler blir precis som ts själv kopplade till.

Ja skulle jag säga precis så, absolut inte negativt men heller inte höjden av läsgjordhet och sammankoppling.

För egen del skulle jag kunna jämföra med när jag har galopperat några rundor i sanden, i vä'xlande tempo men ganska fort och vissa raksträckor riktigt fort, kanske 1000 meter totalt eller lite mer, och sen på hemvägen travar ur ev mjölksyra, DÅ kan jag identifiera ett slags gelékänsla, ungefär som den ts beskriver.

Så nej, jag hårklyver inte jag försöker förstå:idea:

Senast ändrad av en moderator:

KL

Själv använder jag beskrivningen av känslan när hästen sitterihop som " fjong i flärpen" som när man blåser luft i en flärp ni vet julmarknad tuuut och pappersremsan rullas ut *haha* hoppsan hästen bär...

Först däretter kan man hitta känlsan av "bollen" som går att rulla i önksvärd riktning enligt min erfarenhet

jag tycker det är intresant at läsa andra beskivningar och känna igen olika upplevelsenivåer på vägen

de som JAG tolkar kommit kortare - behöver jag inte jaga in i häcklefjäll
nånstans där...

Sedan är jag medveten om att jag inte är i mål själv

Senast ändrad:

KL och OT

Om inte minnet sviker mig alltför mycket, så är basen i geléhallon och -råttor densamma. Det som avgör vilket det blir, förutom smakämnen mm, är torktiden. Sedan är det skillnad på färska och gamla hallon, råttor och gummiband. ;)

Försöker knyta tillbaka till tråden...
Att beskriva en känsla i tal är inte helt enkelt. Ännu svårare när det skall skrivas ned. Metaforer underlättar, men även det förutsätter att mottagaren av informationen associerar till samma sak som sändaren.

Min tolkning:
Den geléaktiga eller dallriga (a la axels lår :angel:) hästen - när man antingen joggar igång respektive av dvs uppvärmning och avslut.

Gummibandshästen - när man vill ha elasticitet

För det samlande/komprimerande arbetet hittar jag inget bra ord. "Spänna bågen"?

Det hör inte hit om Kyras häst sitter ihop eller inte i det här sammanhanget, jag har överhuvudtaget inte nämnt Kyra. En person här försöker beskriva känslan hon har när hon rider. Om hon beskriver det som gelé, lera, gummiband, stenbit, köttbulle eller vad som helst har väl ändå ingen betydelse. Det är skitsvårt att beskriva en känsla och man får helt enkelt försöka ha lite fantasi samt tänka sig in i denna persons känsla o jämföra med sin egen när man rider.

Själv hade jag inte jämfört med någon material alls utan beskriver det helt enkelt som att hästen känns "lös, avspänd, smidig och följsam", vilket förmodligen även det tolkas som motsägelser av någon. Men det är min känsla. Gelé är uppenbarligen TS sätt att beskriva det hon känner. Allra enklast hade det ju varit om man fått se det hela på film.

Senast ändrad:

tänka sig in i denna persons känsla o jämföra med sin egen när man rider.

Fast - är det inte precis vad som gjorts här:confused: I alla fall är det vad jag har försökt göra. Det var så diskussionen kom igång...........

Jag tycker ändå diskussionen så uppenbart går ut på att bevisa för att ts att hon har fel, att hon inte rider bra, eller att hon uppenbarligen inte känt på en sant lösgjord häst.

Och det har hon kanske inte, vad vet jag. Det har troligen inte jag heller, jag har aldrig suttit på en häst Kyra ridit.

Jag tycker bara attityden är så in i bängen TRÅKIG. Vilket också gör att det är meningslöst att försöka vara med i diskussioner, det dras så ofta ned på personnivå. Och man ska banne mig inte tro att man är något! För det är alltid någon som utbildat 87 hästar till MSV, någon som ridit i Falsterbo eller någon som varit hästskötare åt Jan Brink. Och då sitter man ju inne med sanningen.

Fast - är det inte precis vad som gjorts här:confused: I alla fall är det vad jag har försökt göra. Det var så diskussionen kom igång...........

Fast när man läser tråden så känns som om en del personer försöker tala om att TS har helt fel, man hakar upp sig på ord. Då blir det ju egentligen ingen vettig diskussion. Det är jättesvårt att beskriva det man känner när man rider, det är lättare att prata teknik. Och det kanske är ännu svårare att förstå när en annan männsika beskriver den känsla hon har. Jag minns när jag skulle skriva uppsats i skolan, jag hade precis allt i mitt huvud, hur det jag ville beskriva såg ut, känslan av hur det hela såg ut och upplevelsen av det min uppsats handlade om. På papperet blev det dock "platt fall", en tekniskt bra uppsats men helt utan känsla. Det som fanns inne i huvudet hittade inte ut, kom inte ned på papperet.

Gelé känns inte som rätt heller för mig för att beskriva en lösgjord häst. Men om man tänker lösgjordhet så kan man kanske sätta sig in i den andras upplevelse ändå, gelé, gummiband eller ej.

Hej!

Hästen är som gele mellan mina ben, känns som alla delar är lösa lixom.
Hästen ifråga är pigg och framåt, tar i, samlar och länger sin muskulatur. Går hur bra som helst.

Är det så att jag känner för bra vad som händer i min hästs kropp?

Efter ett eget styrketräningspass brukar ju armar/ben kännas som gele?!

Någon som förstår mitt svammel och kanske kan ge något svar, råd, ja något?!

/P

Lealös?!
Fast med energi och kraft.... Flummigt som f-n men så känns det.

Så är det nog. Eller jag vet väl att det är så.
Men personligen tycker jag att den känslan jag fick, har fått den tidigare men inte så här markant. Det var nästan obehagligt på något vis..

Jag har funderat fram och tillbaka på detta.
Hästen ifråga tog i väldigt mycket den dagen så jag tror att det kan vara sladdrigt pga trötta muskler.. ?

Jag tycker ändå diskussionen så uppenbart går ut på att bevisa för att ts att hon har fel, att hon inte rider bra, eller att hon uppenbarligen inte känt på en sant lösgjord häst.

Sorry jag glömde att trots att TS frågade och undrade om råd eller svar så får ju bara svaret på detta forumet innehålla indikationer på att det är en sant lösgjord häst trots att det var en geleíg, lealös obehaglig sladdrig känsla och trötta muskler :crazy:

Sen gick väl diskussionen ganska snabbt in på definitionerna av gelé och inte TS känsla i sig.
Det är ju svårt att diskutera när alla har olika defintioner på saker och ting och tar så fruktsansvärt illa vid sig även i solklara fall som gelé kan man tycka men eftersom tom wikipedia har fel när det gäller det här forumet så är det ju meningslöst :grin:

Bye Bye

Senast ändrad av en moderator:

kl

Jag tycker att Kookaburra, Jacko och Solis har en poäng här ! Tror bara att det är svårt för de inblandade att på ett objektivt sätt se hur de som grupp faktist tillsammans ibland utsätter folk för en sorts "nätmobbing" som jag tycker är otäckt.

Tillägg- jag trianglade mitt egna inlägg så får moderatorerna ta ställning på mina anklagelser...vore glad om jag har fel men diskuterar inte detta i tråden.
Förlåt TS för helt OT.

Senast ändrad:

Börja nu inte bli martyren på ärten du också, :eek: Det är en sak jag annars uppskattar, bla med dej att du aldrig har den förorättade martyrgloria som många tyvärr har inte minst på detta forum:grin: Så fort det inte hejas och dunkas i ryggen så ska man tåga ut med sårad min och krokodiltårar som i en sämre sandlåda, är det något som jag har svårt för så är det sånt. Hela diskussionen faller för det handlar inte längre om att kunna stå för sin del av diskussionen utan om vem som är dum mot vem:eek:

Hatar sånt:devil:

Så, nu kommer väl snart ett litet färgglatt kort också när jag har sagt detta:angel: Men jag står för det, i all fall faktiskt. :cool:

Du kan nog triangla mitt förra också då.

Men jag återvänder hellre till diskussionen som jag tycker ändå hade en chans att hamna på rätt köl, ett tag tillbaka, men sen kommer tyvärr alla som tycker synd om alla som inte fått medhåll i allt.:crazy:

För egen del tycekr ajg att jag får stå för när jag blir ifrågasatt det händer rätt ofta f ö, och det händer också att jag inser att jag uttryckt saker klantigt eller med fel ord och inser att det kunde uppfattas olika och då är det väl bra att skriva det eller stå på sej ang sin upplevelse, den blir väl inte sämre av vad andra tror menar:confused: Jag vet ju faktiskt själv och vad folk här tycker är väl inte det som styr mitt liv direkt:o

KL

Suck.. inte nu igen...

Ber om ursäkt för mina inlägg. Jag borde ha lärt mig vid det här laget att scrolla upp sidan och kolla vilket forum jag är i, innan jag svarar.

Kan bara hålla med i vad som tidigare sagts om att det helst bara skall vara inlägg från ja-sägare... Det här har kommit upp i andra trådar på KR och tyvärr verkar det gälla fortfarande. Synd... för diskussionerna har varit intressanta.

Nä jag tänker inte vara en martyr, ingen risk :p men jag glömde bara av som sushmeister gjorde att man inte får skratta på detta forumet utan att bli anklagad för nätmobbing eftersom folk uppenbarligen alltid tror att det måste vara så att man skrattar åt dom och inte åt ett roligt ord eller en rolig liknelse.

Därför sa jag bye bye och återgår till dressyr där man får skratta utan att folk automatiskt tar åt sig negativt.

:crazy:

***Delvis knapplån***

Jag har, p g a datorproblem, inte följt tråden så noga de senaste dagarna.
Ser till min besvikelse att den börjar urarta. Därför ber jag om skärpning!

Immer
Moderator

Men musklerna måste orka hålla emot- styrka, därav en fastare hållning än lealös. Bara för att man vill ha avspändhet så går det inte utan spänst- för att hålla ihop.
Jag håller med - men det betyder inte att spänsten inte kan upplevas på olika sätt av olika ryttare på olika hästar. Det finns inget som bevisar att det är omöjligt att känna detta och likna det vid gelé. Allt är subjektivt när det kommer till känslor.

Även en sprinter måste vara "avspänd", men det är inte samma sak som geléaktig.
Jag håller med om att sprinter behöver vara avspänd, men jag ifrågasätter hur du kan säga med sådan säkerhet det du säger? Hur vet du att det inte är samma sak? Har du varit sprinter? Har du frågat alla sprintrar om hur de upplever känslan? Kan det inte finnas fler sorter än en?

När hästen kan bära sig själv, är för mig en lägre nivå. Den kan klara sig bra utan ryttare, men när ryttaren förstör jämnvikten måste den kompenseras o hållas under uppsikt.
Ja, det känns som att jag kan hålla med dig... men jag är osäker på om jag riktigt förstår vad du syftar till i dina meningar, men jag kan leva med det. Jag håller med om att hästen behöver kompensera när ryttaren förstör jämvikten, och därför måste ryttaren hållas under uppsikt - kanske främst av sig själv.

hästen är ingen maskin som går bara man har fått igång ngt bra. Det kräver underhåll o övervakning. Några steg sen tappas det igen.
Här håller jag med dig, men jag tror på att dessa stegen blir fler och fler ju mer skolning häst och ryttare har. Om ryttaren klarar av att hålla sig själv i schack så händer magi.

Vet inte om man tror att hästarna kan utföra rörelser utan hjälp från ryttaren.:confused:
visst ska det se enkelt ut, men under ytan så kommunicerar man med små kanske för en del- osynliga hjälper som med sätet.
Denna delen tänker jag inte ens gå in på för du och jag har varit här tidigare, och jag vet var det slutar, så jag lämnar det därhän.

som regel är det ryttaren- den odödliga som ger felaktiga signaler som hindrar den från att kunna göra sitt bästa. Ja ridning är svårt.
Håller med, fast jag är då inte odödlig. Men som jag förstod det så handlade inte saken om att ge felaktiga signaler, jag förstod det som att hästen gick "av sig själv" och ryttaren inte upplevde sig själv inverka. Ryttaren bara upplevde en känsla. Hur länge den varade står inte, så det går inte att veta om det var 3-5 steg eller 100m. Spelar det eg någon roll?

Som jag tror någon sa lite längre ned i tråden, så tycker även jag att denna typen av diskussion som vi nu för här känns som hårklyveri och som inte eg leder så långt. Kanske är detta något som skulle föras över PM, för jag funderar på hur intressant det är för andra att läsa inlägg som dessa? För mig ger det inte så mycket att dividera och argumentera om vad som är rätt eller fel, men ofta leder trådarna dit. Jag har kanske själv svårt att inte dividera, men jag skulle önska att slippa. Jag skulle önska att fler på buke kunde se världen lite mer kring gråzonerna iställer för att sortera allt till svart eller vitt.
:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag kunde tydligen inte hålla mig borta från ridningen ändå. :p Även om jag fick ett infall och blixtruttnade och slutade abrupt på...
Svar
0
· Visningar
648
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Har haft semester i snart fyra veckor och mest bara blivit deppig. Det här med semester är verkligen ingenting för mig. :( Jag känner...
Svar
3
· Visningar
1 023
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag åkte till privatlektionsstället vid världens ände igen med ett par vänner, och var helt inställd på att sitta på dressyrbjässen. Men...
Svar
0
· Visningar
746
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama