får känslan att hästen är "lös i kroppen"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: får känslan att hästen är "lös i kroppen"

Nä geléhallon föredrar jag att äta, inte ha en häst i det "materialet", inte mycket spänst eller stuns i dom:angel:

Tycker också om gelehallon, både att äta och som synonym när det gäller känslan vid ridning!
Skulle däremot inte vilja ha en häst i "det materialet", något som jag skiljer på;).

Rid i frid!

Tacksam att du ger mig nya infallsvinklar, får tänka igenom saker och ting då du ställer dina frågor.

Men, återigen...

Jag kan lova dig att jag har för mig de bästa vägledarna jag kan få!

Det är faktiskt min 4-benta vägledare som visade mig detta, där och då i skogen... Min 2 benta vägledare har gett mig "noterna" jag kan spela på för att komma dit och vi lyckades med bravur för inte så länge sedan.

Under varje "dressyr-arbetspass" vi utför tillsammans har vi en väldigt fin kommunikation. Jag får min häst att spela det han fn kan spela på sina skalor. Vi "slappnar" av och länger oss, vi "spänner" oss och kortar oss..

Men tack och lov har jag och min häst MYCKET kvar att lära oss av och från varandra och andra.. :laugh:

Har en häst som lätt kan tappa sin koncentration pga saker som händer i omgivningen. Med mig håller han sig alltid "på mattan" andra har testat men då har det hänt att han flugit i luften, mig har han aldrig ens försökt få av.
Tom min 2 benta tränare har avsagt sig från att sitta upp, fastän jag själv velat, för att få kunna se hur min häst ser ut och gör...

Min häst och jag har roligt varje gång vi rider, vi spelar på våra skalor, hästen lyssnar, jag lyssnar..

Med risk för att bli halshuggen... :crazy:
Sedan tror jag inte på att man måste följa en viss färdigskriven utbildningsskala.. Man måste känna efter vart och vad hästen och människan är mogen för.. En del saker har vi fått göra i "omvänd" ordning för det har inte passat på annat sätt för oss, men det har inte blivit något fel för det... Ids inte gå närmare in på det just nu..

Nä geléhallon föredrar jag att äta, inte ha en häst i det "materialet", inte mycket spänst eller stuns i dom:angel:

Inte direkt, det går varken att korta eller länga varesig geléhallon eller geléråttor för då går dom sönder eftersom det inte finns någon elasticitet och nääää en sådan häst vill jag INTE ha :D

Inte den känslan i ridningen heller förresten utan där håller jag mig till mitt gummiband.

Senast ändrad av en moderator:

Med risk för att bli halshuggen... :crazy:
Sedan tror jag inte på att man måste följa en viss färdigskriven utbildningsskala.. Man måste känna efter vart och vad hästen och människan är mogen för.. En del saker har vi fått göra i "omvänd" ordning för det har inte passat på annat sätt för oss, men det har inte blivit något fel för det... Ids inte gå närmare in på det just nu..

Så länge man håller sig inom sin röda tråd så kan man faktiskt ändra på saker i ordningen där beroende på hur hästen fungerar, det håller jag helt med om. Alla hästar är olika och kan inte tvingas in i samma mall.

Vet inte vad du förknippar med gelé:confused: Finns det mer än den dallriga sorten? Typ som axels lår här:angel: :devil: Fett är dallrigt, - som gelé.
Gelé är lealöst, och inte elastiskt. Eller vad har ni för sorter hos er:p

:rofl::rofl:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gelé

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gummiband

Jag vet inte men det känns svårt att göra piaff och passage med ett geléhallon eller en råtta :-) Eller komma tillbaka från ökad till samlad trav med känslan av ett gelehallon

:rofl::rofl:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gelé

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gummiband

Jag vet inte men det känns svårt att göra piaff och passage med ett geléhallon eller en råtta :-) Eller komma tillbaka från ökad till samlad trav med känslan av ett gelehallon
*ASGARVAR*:rofl:

Hmm. Undrar om det var pga den här diskussionen som det igår inköptes geléhallon (för första ggn på 10 år) till "Änglar o demoner":d

*ASGARVAR*:rofl:

Hmm. Undrar om det var pga den här diskussionen som det igår inköptes geléhallon (för första ggn på 10 år) till "Änglar o demoner":d

Jag mår illa av geléhallon så jag undviker dom i allra högsta grad :cool:

Det känns svårt att ens tänka på för jag skulle helt allvarligt tro att hästen var sjuk om jag hade känslan av geléhallon när jag red:crazy:

axel:
Tänk dig då att sitta på ett- sjösjuk:bump:

Ja, minst sagt, vingla o glida hit o dit och vackla och känslan av rasa ihop, är den enda association jag kan få i mitt huvud hur jag än försöker vara generös och vidsynt och förstå att man kan tänka olika:cool:

Fleta-PRE:

Tycker också om gelehallon, både att äta och som synonym när det gäller känslan vid ridning!

Nej jag kan inte förstå den känslan som annat än vad jag skrev ovan, mycket obehaglig:o skulle nog helt allvarligt ringa veterinären eller i alla fall ta tempen på hästen:crazy: När jag själv känner mej som gelé är jag i regel sjuk.....

Däremot gummi, mjukt och elastiskt, med sviktkänsla :d :d

Till alla som nu gått lös totalt på detta med gelé:

Vad är meningen med att totalt dissa någons beskrivning av sina känslor till häst? Jag undrar om ni hade hånat likadant om vi alla satt i samma rum? Eller är det bara jag som är överkänslig? Nu är jag glad att det inte var jag som starta tråden, för jag hade nog mått pyton av den behandlingen och antagligen undrat vad det är som händer, och hur vuxna människor kan bära sig åt på det viset. Men ni kanske inte ser vad ni gör? Ni kanske bara tycker allt sammans är ganska lustigt och roande? Glömmer ni av att ni är på ett offentligt forum? Är ni kapabla till att se världen ur någon annans perspektiv?

Jag mår dåligt bara av att stå bredvid - eller det kanske är mig ni hånar? Jag vet faktiskt inte, för jag förstår inte något av vad det är ni gör (?). Jag tycker tråden har urartat till något oerhört obehagligt. Det är jag ledsen för, för jag trodde kanske att tråden kunde få vara en trevlig plats att få lov att pröva sina ord på sin ridkänsla utan att bli totalt hånad och skrattad åt.

Jag tror inte jag kommer läsa någonting mer i denna tråden. :(

Senast ändrad:

Då tar vi det från början:

Ts skrev själv:

Hästen är som gele mellan mina ben, känns som alla delar är lösa lixom.
Hästen ifråga är pigg och framåt, tar i, samlar och länger sin muskulatur. Går hur bra som helst.

Är det så att jag känner för bra vad som händer i min hästs kropp?

Efter ett eget styrketräningspass brukar ju armar/ben kännas som gele?!

Fleta_PRE drog in geléhallonen......

Geléhallon.......! Min synonym när det känns som bäst!

och du:angel:

Eller gelé-hallon! :D

DU skrev också till axel:

Ja, så upplever du gelé. Det finns nog tusen andra sätt att uppleva gelé.

Gör det? Gelé är lealöst, skrev jag. Även ts använde just det ordet i ett inlägg. Vilka andra sätt har du att uppleva gelé?

Jag har hela tiden velat ha en definition av gelé för att förstå, eftersom det för mej inte är ett positivt ord i samband med ridning:cool:
B-T la till och med in en definition....

Det är ju flera här som stöttat den upplevelsen av "gelé" och jag har verkligen försökt att få ett vettigt svar ang hur man kan få ihop det, och samtdigt förstå upplevelsen som du kan se om du läser mina inlägg...för om det var en upplevelse av en väl lösgjord ihopkopplad häst så skulle även jag använda ordet "gummi" och aldrig gelé.

Antar att tråden var till för diskussion:confused:

Delvis KL
det går inte att diskutera överhuvudtaget när en del ta så illa upp :confused:istället för att försöka förmedla en känsla- så att folk förstår- vidareutveckla. Så gör man i en diskussion.
Men inte här, utan istället lägger man locket på o blir... förolämpad- sur o går därifrån- konflikträdd eller har slut på argument.

Det skulle se ut om folk lämnade TV-studion för att svaren inte föll vissa debattdeltagare på läppen. Politiker som vägrar svara.
Nä, man försöker förklara sin ståndpunkt- på ett tydligare vis- fler argument.

Om man blir såhär efter ett pass, så torde man vara ganska otränad eller tagit i för mkt.

att muskler blir stela är mer vanligt- att man inte kan röra sig.

Om man nu använder liknelsen på hästen, så går den i princip på knäna- övertränad för dagen.
Spänst o styrka- atleten- hästen.

Man kanske skulle inse att gelé inte var det bästa uttrycket eller att acceptera att folk har åsikter om det. Även att det finns de som inte kan förlika sig med det.

Har mkt svårt att se en dansare beskriva sina rörelser som geléaktiga.
Det krävs stadga även där- bålstabilitet för både häst o ryttare.
Visst finns det geléaktiga ryttare som skumpar i otakt o då även händerna, men vilken häst vill ha en partner i otakt:crazy:

nu fick vi inte veta rasen:confused:- vilket borde vara av vikt.
Varför utelämnar man detaljer som är viktiga för att folk ska kunna förstå?

Hej!
Denna tråd skall säkert vara under ridning. Men jag rider akademiskt så därför skriver jag den här, moderator får flytta om hon tycker så.

Det är nämligen så att jag igår när jag red fick sådan konstig känsla då jag red min häst, har känt det förut men inte så markant.

Hästen är som gele mellan mina ben, känns som alla delar är lösa lixom.
Hästen ifråga är pigg och framåt, tar i, samlar och länger sin muskulatur. Går hur bra som helst.

Är det så att jag känner för bra vad som händer i min hästs kropp?

Någon som förstår mitt svammel och kanske kan ge något svar, råd, ja något?!

/P

Ett försök att svara på din fråga seriöst

det är jättesvårt att beskriva en känsla, vi får alla olika associationer av ord. gele känns inte rätt för mig - men å andra sidan så känns inte "smörig" som någon annan använt, eller "efetrgiven" som flera använder rätt för mig heller

Men ord är bara ord och folk använder också samma ord till helt olika upplevelser

Sedan så enligt min egen riderfarenhet så varje gång man känner en förändring till det bättre så tolkar man det som förbättring, men det finns väldigt många undvikande sätt som hästen tar till på väg mot det rätta, och sedan igen - det råder delade meningar om vad som ÄR det rätta.

Min beskrivning av lös i kroppen - losgelassen är att hästen har tillräcklig balans för riktning och formändring utan att höja halsen.

Beroende på nivå;

kan du växla volter utan att tappa takt och hållning

Kan du rida sax i trav eller galopp

kan du rida övergångar mellan öppna och förvänd sluta utan taktfel i trav

För mig är lös i kroppen synonymt med balans

Me god vilja så kan jag förstå din liknelse med gele i armarna.
Dessa armar är väl genomblodade

Hann inte redigera, insåg att jag formulerad mig konstigt i mitt första inlägg

ang formändring utan att höja halsen

med form menar jag i sidled dvs böjning och höja halsen menas tappas genomsläpplighet dvs börja stå emot i ryggen - en sådan häst som går i co - traktion dvs "håller i sig" kan upplevas "eftergiven" "slingrig" lealös - men den svara inte i längdriktningen - den kan man inte få ut näsan på och den samlar sig fel

Det finns en massa checker för att kolla om man är på rätt väg, är hästen på hjälperna och svarar framåt bakåt och åt sidorna - kan man placera näsan där man vill, och fungerar övergångarna i och ur böjning, övergångar mellan gångarter ffa nedåt

det säger mer än tusen ord

men å andra sidan så känns inte "smörig" som någon annan använt

Ja nån annan var väl jag då. Jag kan hålla med om det, det är bara en del av beskrivningen, gummikänslan är bättre, mer heltäckande. Smörig i betydelsen smidig, inget tar emot, allt känns "lätt". ...Men det kan misstolkas smör har heller inte spänsten, elasticiteten. Gummikänslan är den bästa beskrivningen.

"Losgelassen" säger ju inte heller så mycket för de flesta......

KL
Det finns många sätt att uppfatta det som beskrevs, jag lutar åt axels beskrivning av en lite trött häst (men tycker inte den behöver ha jätedålig kondis för det, beror ju på vad ryttaren jobbat med i skogen, kanske lite mer än vanligt helt enkelt)
Om man själv (precis som ts skrev själv) anstränger sig lite extra så leder det inte till stela muskler allra först (det håller jag inte med om) utan allra först kommer den där kanske "geléaktiga" känslan, när musklerna är väl uppvärmda och genomblodade av hårt arbete. Stelheten kommer senare. Tycker jag. Därför uppfattar jag som så, ev, så som ts själv var inne på att det kunde vara.:idea:

Självklart kan jag ha fel. Ingen av oss var ju där, utom ts.

Ja nån annan var väl jag då.

Nä faktiskt inte

Om de hade översatt los gelassen ordagrant så hade det sagt mer

Lös(och ledig) Lugn/Sansad

Haha, eftersom en del retar sig på att Frk Losgelassen använder tyska termer så får jag döpa om det till LösLugnLedighet

:rofl:

För mig är det en solklar beskrivning eftersom en löslugnledig häst får en långsammare takt och släpper halsen och rör sig friare

Okey härmed LösLugnLedighet

Jag kan inte mer tyska än att jag hjälpligt kan beställa på restuarang :D Men det är ett ballt språk med sammansatt ord som hintar innebörden

Likadant med Durch(genom) lässig (avspänd)

Genomsläpplig eller "Avspändgenomkroppen"

Egentligen kanske inte gelehallon är så dumt:confused:
det sitter ihop men är ändå avspänt genom kroppen
:D

Senast ändrad:

Ja, jag blev sporrad att gå in i tråden igen... Så nu är jag tillbaka. :laugh: (axel: inte förolämpad, sur eller konflikträdd)

Jag tycker absolut att man ska diskutera, men inte skratta eller veva på onödigt syrliga komentarer som faktiskt kan såra andra. (axel: hur skulle det se ut om de i TV-studion använde sig av härskartekniker? Antagligen skulle folk som titta bli ganska irriterade på det.) Jag brukar tänka till lite extra på vad och hur jag skriver. För mig är det viktigt att jag försöker formulera mig så att jag inte kränker någon, och jag hoppas inte någon blivit kränkt av det jag skrivit här.

Men nu är ju det överstökat, så låt oss fortsätta med vuxna diskussioner om ridkänsla :laugh: :bow:

Kanske är det så att om det är svårt att omforma sitt innre till en beskriven känsla - så kanske det kan bero på att det inte finns inte några hållpunkter för den? Alltså, man har inte upplevt någon liknande känsla? Och då går det inte att få till det, sas. Kanske är gelé-känslan något som kommer efter gummiband? Jag förknippar begreppet gummiband som elastiskt - men även med ett motstånd. När jag tänker på Gelé-begreppet har gummi-motståndet försvunnit. Som att hästen har full koll på sin kropp, bär sig självt helt utan ryttarens hjälp, den har kommit så långt att den i full balans kan ordna sitt skelett med minsta möjliga ansträngning och utnyttjar sin kroppsuppbyggnad så att den kan vara helt på hjälperna. Då tänker jag mig att det krävs ganska mycket av ryttaren, då det är svårt att rida utan att göra minsta miss som får hästen ur balansen. För mig är det en häst som helt och fullt har gett sig till sin ryttare. Gjorde detta något klarare? :)

Men musklerna måste orka hålla emot- styrka, därav en fastare hållning än lealös. Bara för att man vill ha avspändhet så går det inte utan spänst- för att hålla ihop.

Även en sprinter måste vara "avspänd", men det är inte samma sak som geléaktig.
När hästen kan bära sig själv, är för mig en lägre nivå. Den kan klara sig bra utan ryttare, men när ryttaren förstör jämnvikten måste den kompenseras o hållas under uppsikt.

hästen är ingen maskin som går bara man har fått igång ngt bra. Det kräver underhåll o övervakning. Några steg sen tappas det igen.

Vet inte om man tror att hästarna kan utföra rörelser utan hjälp från ryttaren.:confused:
visst ska det se enkelt ut, men under ytan så kommunicerar man med små kanske för en del- osynliga hjälper som med sätet.

som regel är det ryttaren- den odödliga som ger felaktiga signaler som hindrar den från att kunna göra sitt bästa. Ja ridning är svårt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag kunde tydligen inte hålla mig borta från ridningen ändå. :p Även om jag fick ett infall och blixtruttnade och slutade abrupt på...
Svar
0
· Visningar
648
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Har haft semester i snart fyra veckor och mest bara blivit deppig. Det här med semester är verkligen ingenting för mig. :( Jag känner...
Svar
3
· Visningar
1 023
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag åkte till privatlektionsstället vid världens ände igen med ett par vänner, och var helt inställd på att sitta på dressyrbjässen. Men...
Svar
0
· Visningar
746
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama