Får jag skicka farmor till månen???

Sv: Får jag skicka farmor till månen???

"hans uppfostran funkar ju"

Lätt att säga med en bebis där uppfostran inte existerar, det handlar ju om att föräldern är till för barnet i det stadiet! :rofl:

Det är just de här små sakerna han säger och att han lyssnar mer på sin mamma än både på sitt barn och dig som gör att vi som läser om hur du har det, faktiskt håller med dig.

När vi ställer jobbiga frågor "kan du/ni inte", "skulle du/ni kunna", så måste du se det som det är, ett tecken på att vi inte bara är en "hålla med grupp" utan att vi faktiskt tänker, lyssnar och gärna vill försöka hjälpa dig att reda i trådarna, även om jag personligen inte har skrivit så mycket.

Ps. Det verkar som om du är på väg nu (till vad bestämmer du själv) men du är mer tillfreds med dig själv och VET igen (kommer ihåg) att du faktiskt klarar mycket själv! Ds

Lätt att säga med en bebis där uppfostran inte existerar, det handlar ju om att föräldern är till för barnet i det stadiet! :rofl:

Det är just de här små sakerna han säger och att han lyssnar mer på sin mamma än både på sitt barn och dig som gör att vi som läser om hur du har det, faktiskt håller med dig.

När vi ställer jobbiga frågor "kan du/ni inte", "skulle du/ni kunna", så måste du se det som det är, ett tecken på att vi inte bara är en "hålla med grupp" utan att vi faktiskt tänker, lyssnar och gärna vill försöka hjälpa dig att reda i trådarna, även om jag personligen inte har skrivit så mycket.

Ps. Det verkar som om du är på väg nu (till vad bestämmer du själv) men du är mer tillfreds med dig själv och VET igen (kommer ihåg) att du faktiskt klarar mycket själv! Ds

Han syftade på Eric och Isaac, men jag tyckte inte att de löd honom bätttre än de löd mig så det där om att hans uppfostran är bättre köper jag inte:)

Jodå, jag förstår att ni vill lyssna och ge bra råd. Men ibland är det lite mycket och man kan känna sig trängd. Men nu har jag inte den känslan mer;)

Ja jag känner mig mer tillfreds just nu faktiskt. Jag har ju Elin hos mig alltid nu, som jag ville från början. Däremot ville jag att vi skulle umgås och jag ville att vi skulle vara ihop, som en familj. Jag känner stor sorg över att ha "förlorat" de första veckorna av min dotters liv, jag mådde så dåligt då att den tiden liksom bara flöt förbi. Jag som ville njuta av min nyfödda bebbe!!! Istället bestod den tiden av bråk och hot och jag var fullständigt förtvivlad och förkossad. Därför var varannan dag räddningen för att jag skulle kunna samla ihop mig. Och antagligen har stollan rätt:D han tröttnade p att vara pappa!

Så nu känns det bra att vara mamma, känns tryggt att se henne många leenden och gosande. Jag känner mig starkare!! Önskar bara att hennes pappa faktiskt slutar tänka på sig själv nu!!!

Bra där!

Försök att orka kolla upp det där med jobbet, behöver du inte jobba för att du är föräldraledig så behöver du inte heller känna dig bunden till hans "välvilja", vilket jag tror att han skor sig på, han vet att du klarar allt övrigt, men du behöver hjälp när du ska jobba. Försök att ta reda på om du inte kan få vara helt mammaledig ett halvår, det tror jag skulle vara mumma för din familj!

Det är en utbildning/kurs på 12-14 träffar á 2 timmar om barn som är lite "vildare" än andra barn:angel: Den riktar sig till föräldrar som känner att de behöver hjälp att hantera trots och barn som helt enkelt inte lyssnar och respekterar en som vuxen. Jag känner att jag är en av dem. Frågade Elins pappa ifall han ville gå men han sa att "hans uppfostran funkar ju", medan min mamma som har barnen ofta faktiskt sa att det kan hon visst tänka sig eftersom hon är lite trött och sliten och har vårt att få dem att lyda enkla tillsägelser. Så trots att hon är fembarnsmor så anser hon att hon inte är perfekt och inte fullärd. Min mamma är alltså med pga att hon har banren så ofta hos sig. Hade jag haft en partner så hade denna fått följa med. Men Eric och Isaac har ju ingen pappa som kan komma.

Så alltså är det inte en kurs om hur man byter blöja och matar bebisar utan en kurs om hur man lär sig tyda barns signaler och få dem dit man vill, riktar sig till dem med barn i åldern 3-9 år.

:bow:

Du tar ansvar!! Sådant älskar jag!

Bra där!

Försök att orka kolla upp det där med jobbet, behöver du inte jobba för att du är föräldraledig så behöver du inte heller känna dig bunden till hans "välvilja", vilket jag tror att han skor sig på, han vet att du klarar allt övrigt, men du behöver hjälp när du ska jobba. Försök att ta reda på om du inte kan få vara helt mammaledig ett halvår, det tror jag skulle vara mumma för din familj!

Jag är ledsen Lambi, det har jag kollat upp och det går liksom inte. Egentligen har jag barnvakt. Mamma hjälper mig just nu, men det ska hon egentligen itne göra längre, efter januari, så hon kan ta henne. Det var hon som fick rycka in i onsdags när inte han kunde.

Så när jag jobbar eller går på möten så behöver jag inte hans hjälp egentligen, det var något jag föreslog på mötet med familjerätten och han accepterade ( dock under lite spydiga kommentarer, att det kunde han visst inte för han hade ju öppet i sin butik och då kunde hon ju inte vara med och att jag då borde sluta jobba, och när jag sa att jag kan ordna barnvakt på annat håll så sa han att mina systrar inte får passa henne....men min mamma kan ju ställa upp och när jag sa det så gick det plötsligt bra för honom att ha henne....).

Pratade med honom i dag för att höra om vi skulel träffas, men han var otrevlig. Han hade varit på akuten igår kväll, hela natten och precis kommit hem för Någon har gett honom magsår. När jag frågade vem som gjort det sa han att han itne visste. När jag sa att sånt inte smittar så sa han att han visste det..... den där någon är ju jag....

Hade han kunnat bete sig som en vuxen man och pappa så hade han sluppit magsår!

Du tar ansvar!! Sådant älskar jag!

Redan första mötet var mycket lärorikt!!! Och hemläxan består av att leka minst 15 minuter varje dag med barnen.....

Jag känner att jag verkligen behöver hjälp med att få Eric speciellt att lyda, han får tex inte skrika här inne och springa, men gjorde båda nyss och när jag sa till honom så sa han bara nej och fortsatte. Jag måste resa mig upp och ryta till samtidigt som jag tar tag i honom och försöker få honom att titta på mig. Kursen går också ut på att lära föräldrarna att itne bli så arga, att lära dem att typ räkna till 10:angel:

Jag tror att de flesta föräldrar med barn i den åldern borde få det erbjudandet. För jag tror att vanvård och misshandel av ungarna kanske minskar lite.

Kvinnan på familjerätten sa en gång till mig att man är inte perfekt som föräldrar, det finns ingen som är det. Och barn tar itne skada av att man gör fel, bara man gör MEST rätt så överlever de det med utan att tappa tilltron på vuxna. Nu menar jag inte misshandel eller sexövergrepp... utan mer att man kan skriker på det för mycket eller liknande.

Någon har gett honom magsår. När jag frågade vem som gjort det sa han att han itne visste. När jag sa att sånt inte smittar så sa han att han visste det..... den där någon är ju jag....

Han är ju helt obetalbar...FÖRSÖK att inte ta åt dig. Du vet ju att det bara är skitsnack! Du har alldeles rätt i att han bara har sig själv att skylla för situationen han är i.

Så nu känns det bra att vara mamma, känns tryggt att se henne många leenden och gosande. Jag känner mig starkare!!
Underbart att höra! Du är fantastisk Enya! :)

Han är ju helt obetalbar...FÖRSÖK att inte ta åt dig. Du vet ju att det bara är skitsnack! Du har alldeles rätt i att han bara har sig själv att skylla för situationen han är i.

Underbart att höra! Du är fantastisk Enya! :)
Tack!:)

Nej jag ska försöka att inte ta åt mig:D Jag tycker bara det är så LÖJLIGT att skylla det på mig!! Han anser med andra ord att HAN är helt jävla oskyldig och jag är boven, för JAG har bråkat med honom sedan hon föddes. Han har sagt flera gånger att han kände mig men inte känner mig mer, att jag har förändrats sedan Elin föddes osv Han sa till och med en gång att hans mamma arbeta med psykpatienter så hon vet hur sånna funkar, alltså riktat till mig för att jag har förändrats. Är det någon som har förändrats så är det HAN, förlossningsdepression är det nog han har!!!!!!

Men det är det vanliga med honom, han är skiträdd för att var pappa, skiträdd för att älska sitt barn och skiträdd för att överhuvudtaget vara bunden till någon, för HAN har inte rett upp sitt liv innan. Jag trodde jag hade en del problem gömt i garderoben men nog fan har han mer!!!!!!! Vilken planet kommer han från???

*Så nu har jag avreagerat mig lite grann!:D *

Men herregud, hur patetisk och ynklig kan man bli som människa? Har han verkligen suttit i flera timmar på akuten pga magsår??? Är det hans egen diagnos eller en läkares? Jag blev alldeles fnissig när jag läste det. Han är ju helt osannolik!

Redan första mötet var mycket lärorikt!!! Och hemläxan består av att leka minst 15 minuter varje dag med barnen.....

Jag känner att jag verkligen behöver hjälp med att få Eric speciellt att lyda, han får tex inte skrika här inne och springa, men gjorde båda nyss och när jag sa till honom så sa han bara nej och fortsatte. Jag måste resa mig upp och ryta till samtidigt som jag tar tag i honom och försöker få honom att titta på mig. Kursen går också ut på att lära föräldrarna att itne bli så arga, att lära dem att typ räkna till 10:angel:

Jag blir ännu mera glad nu, det här är ju en del av det vi har pratat om. Även om du är trött, eller känner dig arg, ta verkligen fasta på att leka den där tiden, du och barnen kommer vinna på det i längden.

Det kan hända att Eric blir än lite vildare och trotsigare under en period, nu när du bestämt att hålla i rodret.
Men det är normalt, för det är en test att veta om du verkligen är trovärdig.

Ska ut en sväng, kopplar upp mig senare.
Här skiner solen, jag hoppas den gör det hos dig med!!

Men herregud, hur patetisk och ynklig kan man bli som människa? Har han verkligen suttit i flera timmar på akuten pga magsår??? Är det hans egen diagnos eller en läkares? Jag blev alldeles fnissig när jag läste det. Han är ju helt osannolik!

Min kommentar var att magsår får man för att man stressar så han får väl sluta stressa. *fniss*

Jag vet itne mer än vad han sagt, så visst kan det var lögn, både att han har magsår och att han suttit där så länge. Men men, mår han bättre av att ge mig skulden så varså god.:angel:

Jag blir ännu mera glad nu, det här är ju en del av det vi har pratat om. Även om du är trött, eller känner dig arg, ta verkligen fasta på att leka den där tiden, du och barnen kommer vinna på det i längden.

Det kan hända att Eric blir än lite vildare och trotsigare under en period, nu när du bestämt att hålla i rodret.
Men det är normalt, för det är en test att veta om du verkligen är trovärdig.

Ska ut en sväng, kopplar upp mig senare.
Här skiner solen, jag hoppas den gör det hos dig med!!

Mimus, då kommer detta att göra dig lite mer glad igen!:D Jag och barnen har fått bättre kontakt sedan han och jag slutade umgås. Visst saknar de honom mycket och förstår inte ritkgit vad som hänt, MEN de har också öppnat sig iom att deras mamma faktiskt inte mår lika dåligt mer!! Och jag SKA verkligen försöka leka med dem, det är bara lite svårt för jag är inte van vid det, jag är väldigt ovan vid barn egentligen tror jag. Känner mig till och med blyg inför barnen på jobbet när de kommer och pratar med mig!:o

(stollan, det innebär att ni får komma hit oftare och jag till er oftare så jag får träna mina färdigheter i lek och umgås med er tös:D:angel: )

Just det där om att Eric skulel bli vildare och trotsigare under en period sa de på kursen med! Och det kan jag ta nu känner jag, bara jag får veta hur jag ska hantera det!

Här skiner solen med! Mamma kommer och hämtar mig så ska vi åka och köpa blöjor till Elin och lördagsgodis till grabbarna!:D

En kompis till mig gick en sån där kurs som den du ska gå, och efter det använder hon flera av de smarta knepen även på jobbiga män på sitt jobb. Funkar lika bra som på treåringar, säger hon! Så kanske kan du få lite strategier för att hantera Elins far på köpet.

Jag tror att det är jättebra att du går kursen tillsammans med din mamma, som jag tror att du skrev, för då kan ni prata och liksom påminna varandra sen,efteråt.

Jag blir så ledsen över att han liksom skrämmer dig till samarbete. Men kom ihåg att i händelse av vårdnadstvist, så är det inte HAN som definierar och avgör vem som är samarbetsvillig eller inte, utan det är rätten. Annars skulle ju vilka galna narkomaner som helst (han är inte exakt en sån, det är ett exempel) kunna sitta i vårdnadstvister och säga att den andra inte samarbetar, och på så vis få vårdnaden. Och så är det ju inte.

Men jag vet att man krymper när man blir hotad, och blir rädd. Men försök komma ihåg att det är han som är ansvarslös här, inte du!!

Eftersom ni inte är ihop längre och inte heller försöker vara det, borde väl du kunna tala ensam med er/din kontakt på soc eller familjerätten eller var det är, och beskriva situationen som du ser den. Han kan ju göra samma sak om han vill. Jag kan inte tänka mig att de inte ser att det är du som är ansvarstagande i den här situationen då.

Nu jäklar har det hänt något! ÄNTLIGEN öppnade du ögonen. Halleluja!:bow:

Välkommen ut ur dimman!:D

Det måste kännas fruktansvärt för dig, jag lider verkligen med dig :cry::(

Jag tycker, efter att ha läst om Elins pappa, att du så snart som möjligt tar kontakt med de personer som behövs för att stå bakom dig. Du sitter i en väldigt farlig situation med Elins pappa som hela tiden fortsätter att hota dig med än det ena, än det andra. Det är verkligen obehagligt!

Jag kan nog inte komma med så mkt mer än vad du redan vet, bara visa att jag lider med dig och önska dig ett stort lycka till!

Jag ser det han säger som hot i alal fall, även om familjerätten inte gör det. Eller utpressning. Och jag tycker att det är obehagligt eftersom jag inte vill ha en massa bråk. Det jag vill just nu är att vara vänner!! Jag tror det hade varit det bästa för oss alla inblandade!

Men han ser inte det på så vis. Utan han ska väl hata mig i hela sitt liv..... Vad vinner man på att vara långsint och hämdlysten?Han sa en gång att det han gjort mot mig inte på långa vägar är ens i närheten så elakt som det jag gjort mot honom. Vad har jag gjort då? Jo, jag vill ha Elin för mig själv och tänkte se till så att han itne fick gemensam vårdnad. Att det faktiskt fanns en anledning till det förstår han inte. Jag har verkligen sårat honom, krossat hans hjärta och varit grymt elak.

Mitt hjärta är krossat. Rejält. För jag älskade/älskar denna mannen. Jag önskade oss en lite bra familj med Elin. Jag har aldrig velat honom nåt ont utan hela tiden velat ha honom med i ALLT. Jag förstår delvis hur han känner osv, men hur mycket mer ska jag tänka på HONOM???

Jag känner mig så...utnyttjad på nåt sätt. Någon kallade honom energitjuv. Och det är en bra beskrivning av honom tror jag. Han sa själv att han älskade mig för att jag utstrålar trygghet och värme men HAN tog ju allt det från mig.....

Visst kan jag prata med familjerätten ensam men tyvärr måste hon berätta alal sådana samtal för honom och så tvärtom om han kontaktar henne.

Jag ser det han säger som hot i alal fall, även om familjerätten inte gör det. Eller utpressning.

Jag tycker också att det låter som hot. Möjligen kan du lära dig att inte bli hotad, alltså inte bli rädd och säker när han hotar dig, och på så vis försvagar ju ju kraften i hans hot. Det är inte lätt, men det finns människor som klarat det, så det är inte omöjligt i alla fall.

Tänk rationonellt: vad har han att använda mot dig? Du tar ju huvudansvaret för flickan, gör allt för att han ska ha kontakt med henne på sätt som är bra för henne, och du ställer upp mycket mer än man kan begära egentligen när det gäller villkoren för detta umgänge osv.

Nu verkar han ju tröttna på att vara pappa, jag vet inte hur du tänker kring att vara helt ensam om din dotter? Men för varje vecka som han inte träffar henne, blir han ju också svagare i relation till henne, även rättsligt. Ingen ger vårdnaden av ett litet barn till en främling, inte ens om främlingen råkar vara den biologiske fadern.

Självklart är det bästa om ni kan vara vänner, men akta dig så att du inte utplånar dig själv i din kamp för det målet!

jag vill ha Elin för mig själv och tänkte se till så att han itne fick gemensam vårdnad. Att det faktiskt fanns en anledning till det förstår han inte. Jag har verkligen sårat honom, krossat hans hjärta och varit grymt elak.

Det enda du gjort mot honom är att du ville ha egen vårdnad. EFTER att han visat sig omogen och oansvarig många gånger. Nu har han/ni delad vårdnad, hur mycket ansvar tar han nu liksom?

Tyvärr tror jag att han är mer intresserad av makt över dig och Elin, än av att vara en god förälder.

Tror du att han kommer att vara arg verkligen länge, säg 10-20 år? Eller tror du att han försvinner ur era liv med tiden? Eller tror du något annat?

Jag förstår delvis hur han känner osv, men hur mycket mer ska jag tänka på HONOM???

Inget mer. Tänk på dig och på att klara dig. Som du själv skriver högre upp: nu när du och barnen lever ert liv utan hänsyn till honom, kommer ni varandra närmare. En man som fjärmar dig från dina barn är ingen bra man för dig.

Men jag förstår förstås att du är ledsen och att det är jobbigt och sorgligt och fullt av besvikelser och tunga känslor.

Jag känner mig så...utnyttjad på nåt sätt.

Förutom att det är så djävla sorgligt, så är det bra att du känner så, tror jag. För han har utnyttjat dig, och han utnyttjar dig nu med. Du tar hand om hans dotter ensam, och vill han träffa sin dotter, hotar han dig till att anpassa dig. Alltså: det bra består i att du har känslor som stämmer med verkligheten, om du förstår hur jag menar?

Nu verkar han ju tröttna på att vara pappa, jag vet inte hur du tänker kring att vara helt ensam om din dotter? Men för varje vecka som han inte träffar henne, blir han ju också svagare i relation till henne, även rättsligt. Ingen ger vårdnaden av ett litet barn till en främling, inte ens om främlingen råkar vara den biologiske fadern.
Enya, det är detta jag försöker säga till dej hela tiden.

För han har utnyttjat dig, och han utnyttjar dig nu med. Du tar hand om hans dotter ensam, och vill han träffa sin dotter, hotar han dig till att anpassa dig. Alltså: det bra består i att du har känslor som stämmer med verkligheten, om du förstår hur jag menar?
Vill bara tillägga att han kommer med totalt lösa och tomma hot, vilket de flesta människor vet är helt orimliga att de skulle hända. Att hota med att ta vårdnaden från Enya är ju helt sjukt korkat att tro att det ens skulle gå, så länge Enya är vid sina sinnens fulla bruk.
Det är bra att känns sej utnyttjad när man blivit det, men det är också dags att höja sin guard och se till att det inte händer igen.
Stå på dej, Enya, i slutändan kommer allting att lösa sej. Det som gäller nu är att hålla huvudet kallt och ha lite tålamod. Han kommer med tiden visa vad han går för och vi hoppas alla att han tar sitt förnuft till fånga och blir en bra, ansvarsfull och älskande pappa till Elin.

Att lära mig att inte bli rädd av hans "hot" försöker jag verkligen! Men ibland blir jag bara så ledsen och rädd för vad han NU ska finna på, kanske har det med att göra hur jag mår annars också. Jag avskyr bråk, det är det värsta jag vet, och att göra saker som andra inte gillar....

Egentligen har han inget mot mig. Men det är bråket jag inte gillar, att bli kallad en massa och avskydd av honom. Jag vill ju attvi är vänner. Den 22 andra fick jag Elin, den 23 hade han henne mellan 14:20 och 20:00 och det var allt den veckan..... Denna veckan hade han henne i tisdags, 15-20 och i onsdags samma tid men kunde itne ha henne i torsdags när jag skulel på möte med föräldrautbildningen.... I övrigt verkar han itne bry sig direkt egentligen. Har väl skickat två sms förra veckan där han frågade hur det var med Elin och då svarade jag att det var bra och att hon sov just då. Jag lämnar vid dörren men får hämta drygt 5 km från mitt hem för hans skjuts kör inte längre tydligen. Jag accepterade den platsen OM han åkte buss, men nu gör han ju inte det så nu känns det inte ok. Dock orkar jag itne bråka om det just nu utan funderar på att ta upp det på mötet den 9 februari.

Jag har inte krävt underhåll, men allvarligt- DET borde han väl betala??? Men då lär det bli bråk och ......vågar jag verkligen ta den striden nu? Borde jag?

Att vara ensam med Elin känns inte svårt. Jag är ensam med pojkarna och att ha tre barn istället för två känns inte speciellt svårare JUST NU alltså. Och vill inte hennes pappa så kan jag inte tvinga honom.

Jag vet itne hur länge han kommer att avsky mig, elelr hur länge han kommer vara i vårt liv egentligen... det känns svårt att tyda den biten hos honom nu.

Det jag har märkt hos honom är att han är totalt respektlös och rent otrevlig mot mig när en kompis till honom är i närheten ( elelr bror som han själv säger) men när han pratar med mig själv dröjer han sig lite kvar och är trevligare. Han visar sig lite tuff och får "beröm" av kompisen..... Jag har omställningspension efter Sonny och han tycker att det är att leva på en död mans pengar, att leva på nån annan. Han "jobbar ju för att få pengar, det gör inte jag". Men hallå liksom, den döda mannens pengar försörjer HANS dotter?????!!!!!!;)

Synd att jag känner för honom fortfarande, jag saknar honom och önskar att vi kunde vara vänner åtminstone, det ÄR en klar fördel att vara det. Dock inser jag ju också att man måste vara två för att kunna vara just vänNER......

Enya, det är detta jag försöker säga till dej hela tiden.

Vill bara tillägga att han kommer med totalt lösa och tomma hot, vilket de flesta människor vet är helt orimliga att de skulle hända. Att hota med att ta vårdnaden från Enya är ju helt sjukt korkat att tro att det ens skulle gå, så länge Enya är vid sina sinnens fulla bruk.
Det är bra att känns sej utnyttjad när man blivit det, men det är också dags att höja sin guard och se till att det inte händer igen.
Stå på dej, Enya, i slutändan kommer allting att lösa sej. Det som gäller nu är att hålla huvudet kallt och ha lite tålamod. Han kommer med tiden visa vad han går för och vi hoppas alla att han tar sitt förnuft till fånga och blir en bra, ansvarsfull och älskande pappa till Elin.

Jag förstår absolut att det i andras ögon verkar vara tomma hot och totalt orimliga saker han kräver, men samtidigt så stressar jag lätt upp mig tror jag. Jag har haft så mycket problem om mina barn och umgänge osv så jag vill bara slippa sånt nu! Jag vill slippa sitta hos soc. och försvara att " nej jag slår inte på mina barn", jag vill slippa få konstiga blickar efter mig och hölra skväller om hur elak jag är......jag vill må bra!

Jag försöker stå på mig:banana:

Men samtidit är det så mycket som är jobbigt nu, mest att jag älskar honom och inte är ihop med honom opch att jag känenr mig utnyttjad, sviken och illa behandlad osv

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 116
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 429
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 021
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka