Får inte i sig något med greenguard

annaaa

Trådstartare
Hej!
Jag har en ponny som jag har skaffat en greenguard betesreduserare det är första dagen hon har den och hon får inte in något gräs i den och ger då snabbt upp och står bara och hänger. Är detta något som man får vänta på tills dom hittar tekniken eller hur gör man för att få dom att fatta? Någon som har erfarenhet av sådana och vet?

Det är väl snudd på planen, att de inte ska få i sig nåt. Hellre en häst som står och hänger än en med fång.
Kan du inte ta av reduceraren en timme emellanåt?

Det är väl snudd på planen, att de inte ska få i sig nåt. Hellre en häst som står och hänger än en med fång.
Kan du inte ta av reduceraren en timme emellanåt?

Men grejen är att hon inte får i sig något och fattar inte hur hon ska göra men är det ända typ att klippa ett lite större hål eller hur har någon annan gjort

Det beror på. min blev apatisk o försökte inte ens på en vecka. Köpte då en med remmar som reducerade, inte stoppade från att beta.

Hej!
Jag har en ponny som jag har skaffat en greenguard betesreduserare det är första dagen hon har den och hon får inte in något gräs i den och ger då snabbt upp och står bara och hänger. Är detta något som man får vänta på tills dom hittar tekniken eller hur gör man för att få dom att fatta? Någon som har erfarenhet av sådana och vet?
Dom förstår tillslut. Jag fick visa min häst att han skulle få in stråna i hålen och äta på det sättet. Då förstod han ganska så snabbt sedan och prickade in grässtråna fint.

Hej!
Om det är en green Guard så var observant på att den hårda plasten kan ge slitskador på framtänderna. Jag föredrar hinkmodellen. Där hamnar hålet mer mitt framför framtänderna och man kan skära upp ett lite större hål om man vill. Biltemas är bra och prisvärda. Obs att man kan behövs sätta ludd på om betesreduceraren ska sitta på många timma eller hästen är skavkänslig.

Hej!
Det är jättevanligt att de gör så och därför är introduktion av betesreducerare väldigt viktigt dvs man måste vara beredd på att det inte bara är att smälla på en sådan utan det krävs tillvänjning och engagemang i och med detta för hästägarens del .
Greenguard om det är den låga modellen har många svårt att äta igenom och blir stressade/får skav av gummit . Svårt att få den att sitta i läge också eftersom hästarna inte sällan upplever stress/får skav/flyttar på den så att de sen öht inte kan beta .

Nej det är inte planen att de ska bli så stressade att de ger upp pga att deras naturliga beteende att kunna noppa/beta gräs blir hindrat :(
Nej, verkligen inte. Men en stund får man ha is i magen. Vår ponny stod bara som ett fån först: "nej, jag kan inte äta med den här grejer på såklart, jag väntar tills du tar av den"
Sålänge jag stod där så försökte han inte ens, sen gick jag och gömde mig och ganska snart kickade ponnygenen in och han började försöka fatta hur det skulle gå till.
Vi hade givit lite gräs genom hålet först såklart.

@skuggi fattar nog inte riktigt vad du avsåg med kommentaren utifrån det jag redan skrivit ? ;)

Att ngn gömmer sig osv och det sen funkar har ju inget att göra med saken . Nej - hästarna står inte och tänker "matte kom och rädda mig " . Just därför är det ju som sagt viktigt att man dels som hästägare inser att det inte bara är att smälla på en grej som fundamentalt hindrar hästarna från att beta naturligt , samtidigt som det är hästägarens ansvar att observera och vänja in hästen så att det fungerar. Krävs som sagt noga engangemang från hästägarens sida .

Senast ändrad:
@skuggi fattar nog inte riktigt vad du avsåg med kommentaren utifrån det jag redan skrivit ? ;)

Att ngn gömmer sig osv och det sen funkar har ju inget att göra med saken . Nej - hästarna står inte och tänker "matte kom och rädda mig " . Just därför är det ju som sagt viktigt att man dels som hästägare inser att det inte bara är att smälla på en grej som fundamentalt hindrar hästarna från att beta naturligt , samtidigt som det är hästägarens ansvar att observera och vänja in hästen så att det fungerar. Krävs som sagt noga engangemang från hästägarens sida .
Jag höll med dig + berättade vad vi gjorde.
Jag vet inte hur dina hästar gör, men jag VET iaf att om mina hästar ser mig så agerar de annorlunda än om jag inte är där, eller inte syns. Vi höll på ganska länge och försökte vänja in, gick med honom till bästa gräset utanför hagen osv, men han bara vägrade och stod och glodde på mig. Jag trodde ärligt talat inte att det skulle gå då, medan vi höll på och försökte vänja in honom.
Att jag gömde mig, och alltså observerade på avstånd, var just för att man ju inte kan lämna en häst som inte tycker att den kan äta, och hoppas att det funkar. Men det gjorde det, när han blev själv klurade han ut det.

Nej det är inte planen att de ska bli så stressade att de ger upp pga att deras naturliga beteende att kunna noppa/beta gräs blir hindrat :(
Nej, det klart att det inte är planen att de ska bli så stressade. Men det står ju faktiskt inte, att hästen slutar äta pga av stress.
Jag tycker överhuvudtaget att betesreducerare eller inte är lite pest eller kolera.
Riskera fång är inte kul heller. Fula skav och annat elände som extra tillbehör. Alternativt gå i grushage, där vissa äter minsta gröna detalj och får i sig för mycket sand/grus.

Nej, det klart att det inte är planen att de ska bli så stressade. Men det står ju faktiskt inte, att hästen slutar äta pga av stress.
Jag tycker överhuvudtaget att betesreducerare eller inte är lite pest eller kolera.
Riskera fång är inte kul heller. Fula skav och annat elände som extra tillbehör. Alternativt gå i grushage, där vissa äter minsta gröna detalj och får i sig för mycket sand/grus.

Jag svarade på ditt inlägg

"Det är väl snudd på planen, att de inte ska få i sig nåt. Hellre en häst som står och hänger än en med fång.
Kan du inte ta av reduceraren en timme emellanåt?"

Jag ser inte ngn direkt länk mellan att hästen endera får fång eller att betesreducerare funkar som lösning till fång . Har kommenterat utifrån svaren i tråden och TS fråga .jag känner inte igen att för den skull går hästarna i grushagar och äter grus :(

Tack för svaren får ge henne lite tid tänkte att jag ska ha den några timmar varje dag och sedan beta henne med den på där det är kortare gräs så tror jag hon fattar!

Jag svarade på ditt inlägg

"Det är väl snudd på planen, att de inte ska få i sig nåt. Hellre en häst som står och hänger än en med fång.
Kan du inte ta av reduceraren en timme emellanåt?"

Jag ser inte ngn direkt länk mellan att hästen endera får fång eller att betesreducerare funkar som lösning till fång . Har kommenterat utifrån svaren i tråden och TS fråga .jag känner inte igen att för den skull går hästarna i grushagar och äter grus :(
Fast tillgång till kraftigt bete=ökar risken för fång. Särskilt på en lättfödd ponny. Den sannorlikheten minskar ju om hästen inte kan äta så mycket.
Det är det jag menar med pest eller kolera. Reducerade på, minska risken för fång, öka risken för annat.
Jag menade inget mer med det och förstod att du svarade på mitt inlägg. Jag fattade däremot inte var TS någonstans beskrev sin häst som stressad.

Fast tillgång till kraftigt bete=ökar risken för fång. Särskilt på en lättfödd ponny. Den sannorlikheten minskar ju om hästen inte kan äta så mycket.
Det är det jag menar med pest eller kolera. Reducerade på, minska risken för fång, öka risken för annat.
Jag menade inget mer med det och förstod att du svarade på mitt inlägg. Jag fattade däremot inte var TS någonstans beskrev sin häst som stressad.

Jag fattade nog inte att icke bete skulle vara ekvivalent med att endera stå och hänga apatiskt eller käka grus :( Jag har aldrig läst tråden som att det endera är gräs upp till kotorna eller grus som gäller .... Oavsett vilket hade jag blivit rejält bekymrad om hästen uppvisar apati . Den är rejält stressad när den ger upp .

Senast ändrad:
Min personliga åsikt, baserat på flera hästars reaktioner här är:

Ta INTE av den. Då står de bara och väntar tills man tar av den, och äter ikapp, och slutar äta när den är på. Ha den på hela tiden på gräs i början. Om hästen inte verkar få i sig nåt/inte ens försöker så ta bort hästen från gräset och ge den hö, och sätt på reduceraren igen och sätt tillbaka hästen på gräs.

Ha tålamod. Det tar en timme för vissa och en vecka för andra att fatta hur man gör. Vissa försöker idogt, andra blir frustrerade och arga och ytterligare andra apatiska. Ha tålamod och håll ut. Och som någon sa - smygkika. MÅNGA hästar/ponnyer påstår de håller på att dö svältdöden och inte får i sig ett endaste strå när man är i närheten. Studerar man dem i smyg så äter de/försöker äta.

Om de har svårt förstå, prova sticka in grässtrån. Oftast blir det ingen jättehjälp, men.. Bättre är att sätta hästen på en perfekt längd gräs, så det blir lätt för dem. Kan innebära att man går och låter de beta på den dåligt klippta gräsmattan eller i en lite mer nedbetad hage etc.

Vissa hästar förstår bättre om man serverar dem silage när de har reduceraren på. När de fattat att man kan "trycka" in silage genom springorna brukar de fatta att man kan få in gräs. Kräver blött och spätt silage med.

Fungerar det verkligen inte, så får man offra en reducerare och göra hålet större/ta bort en spjäla på greenguarden. Sen när de fattat får man köpa en ny intakt. Det kan vara värt att byta sort med. Vissa tycker greenguard är lättare, andra tycker hink är lättare.

Men, fall inte för att ta av den och låta dem beta fritt, det kommer försena invänjningen markant. De är bra på att dressera sina mattar. Alla mina har lärt sig äta och på tok för mycket även med reducerare - inklusive de som i en vecka var frustrerade, apatiska eller sprang och skrek att de svalt ihjäl. Tålamod. Beroende på hur matvrakig hästen är kan att servera hö vara ett bra test på om de fått i sig ngt. Slänger de sig över höet eller ej? Funkar dock inte med "äter allt alltid" hästar.

Min personliga åsikt, baserat på flera hästars reaktioner här är:

Ta INTE av den. Då står de bara och väntar tills man tar av den, och äter ikapp, och slutar äta när den är på. Ha den på hela tiden på gräs i början. Om hästen inte verkar få i sig nåt/inte ens försöker så ta bort hästen från gräset och ge den hö, och sätt på reduceraren igen och sätt tillbaka hästen på gräs.

Ha tålamod. Det tar en timme för vissa och en vecka för andra att fatta hur man gör. Vissa försöker idogt, andra blir frustrerade och arga och ytterligare andra apatiska. Ha tålamod och håll ut. Och som någon sa - smygkika. MÅNGA hästar/ponnyer påstår de håller på att dö svältdöden och inte får i sig ett endaste strå när man är i närheten. Studerar man dem i smyg så äter de/försöker äta.

Om de har svårt förstå, prova sticka in grässtrån. Oftast blir det ingen jättehjälp, men.. Bättre är att sätta hästen på en perfekt längd gräs, så det blir lätt för dem. Kan innebära att man går och låter de beta på den dåligt klippta gräsmattan eller i en lite mer nedbetad hage etc.

Vissa hästar förstår bättre om man serverar dem silage när de har reduceraren på. När de fattat att man kan "trycka" in silage genom springorna brukar de fatta att man kan få in gräs. Kräver blött och spätt silage med.

Fungerar det verkligen inte, så får man offra en reducerare och göra hålet större/ta bort en spjäla på greenguarden. Sen när de fattat får man köpa en ny intakt. Det kan vara värt att byta sort med. Vissa tycker greenguard är lättare, andra tycker hink är lättare.

Men, fall inte för att ta av den och låta dem beta fritt, det kommer försena invänjningen markant. De är bra på att dressera sina mattar. Alla mina har lärt sig äta och på tok för mycket även med reducerare - inklusive de som i en vecka var frustrerade, apatiska eller sprang och skrek att de svalt ihjäl. Tålamod. Beroende på hur matvrakig hästen är kan att servera hö vara ett bra test på om de fått i sig ngt. Slänger de sig över höet eller ej? Funkar dock inte med "äter allt alltid" hästar.
Och nånstans i det hela kan jag inte låta bli att reflektera över att det har hänt ngt med dagens sen årtiondes hästägare hur hästar hålls, att de får fång/IR etc så mycket och att munkorg år 2010-2015 tycks ha blivit svaret ? Munkorg är givetvis ett stort ingrepp på hästarna och att de inte sällan svarar med uppgivenhet /apati etc som redovisat .
Det säger en del om dagens hästhållning och problem ! Jag har svårt att förstå varför fång /fettma blivit ett normaliserat läge för så många och att betesreducerare är så etablerat lösningen . Jag tycker att behöver man smälla på en betesreducerare öht så har det gått för långt i fel långt innan /man har som ägare felat ngnstans i att från första början missbedömt hälsostatus på sin häst /insatthet att släppa såna hästar på mycket bete .

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
543
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
409
Senast: Elo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 801
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar