Och nånstans i det hela kan jag inte låta bli att reflektera över att det har hänt ngt med dagens sen årtiondes hästägare hur hästar hålls, att de får fång/IR etc så mycket och att munkorg år 2010-2015 tycks ha blivit svaret ? Munkorg är givetvis ett stort ingrepp på hästarna och att de inte sällan svarar med uppgivenhet /apati etc som redovisat .
Det säger en del om dagens hästhållning och problem !
Fast jag vet inte om jag fullt ut håller med dig. Till viss del ja. IR osv har ökat. Men medvetenheten om fetma har ökat med. Förr blev ponnyer och lättfödda smällfeta på bete. Det hörde till. Idag vill man motverka det.
Jag har greenguard på två st just nu. En 30+ år gammal shettis. Fet. Precis som varje sommar hela livet. Men jag ser ingen anledning varför en gammal hästs leder ska utsättas för den belastningen när jag BÅDE kan låta honom gå på bete och äta gräs, och få ner vikten lite.
Den andra är fyra år. Förra året gick han i gräsfri hage och åt silage. Slimmad och slank. I år kan jag erbjuda honom att få gå på gräs och njuta - men samtidigt hindra att han blir fet som en julgris. (Han är tjock idag, men inte alarmerande. Bör inte gå upp mer dock, vilket reduceraren ser till att han inte gör).
Den shettis jag fick hem som gått på fritt bete osv och vägde hejdlösa 330 kg. Han var slank och fin och tusen gånger piggare när han bantats och sen gick på snålt bete med reducerare.
För mig är reduceraren oftast (ej för IR djur) ett sätt att KUNNA ge de lättfödda fördelen med gräs och betesperiod, istället för att de ska gå gräsfritt och äta hö/hösilage.
Mina stoppar huvudet i grimman med reduceraren - den betyder gräs. Hitills har samtliga uppskattat gräs med reducerare mer än grus och hö. Sen finns det säkerligen undantag, de som helt enkelt aldrig förstår sig på reduceraren och är olyckliga av den.
Bästa betyget på att de verkligen inte hat något emot den är de gånger den åkt av, jag går och letar upp den och med den i handen går fram till hästen som endera mötet mig eller står stilla, och på lös häst i ett hav av gräs sätter på den utan att hästen försöker komma undan. (Sen om det beror på att alla mina lärt sig vräka i sig mer än nog även med reducerare kan diskuteras)