Får inte bensinpengar!

Taxilock

Trådstartare
Jag vet verkligen inte hur jag ska hantera den här situationen. I lördags var vi några som samåkte ned till Stockholm för att träna. Jag körde i min bil, vi var fyra stycken i bilen. Det var andra gången vi åkte men denna gång var det en person med som inte åkte med första gången som åkte med. Jag sa inget om att vi delar på bensinpengarna för i mitt huvud är det så självklart. Det var det för alla utom den nya personen också.

Gav dem mina kontouppgifter och hur mycket bensinen blivit totalt samt hur mycket jag ville ha var av dem. Döm av min förvåning när den nya personen säger att hen inte kan betala just nu p.g.a hen inte fått sina pengar. Egentligen hade det väl varit ok även om jag tycker att det är något man säger innan om det är så, hen måste ju vetat redan då att hen inte fått pengar..

Men den här månaden har jag extremt taskig ekonomi så de 100kr som det rör sig om gör ganska stor skillnad för mig. Hade räknat med att köpa kursböcker för pengarna jag skulle få tillbaka för bensinen. Nu är jag en hundring kort. Det kanske låter jättesnålt och i vanliga fall hade det som sagt varit okej. Men den här månaden är det verkligen extremt ont om pengar.

Förklarar vänligt för personen som inte har några pengar att jag är ledsen men att jag helt enkelt inte har råd att ligga ut med pengar för någon denna månad.
Får till svar att hen vet hur jag känner mig och att hen säkert är minst lika orolig som mig den här månaden. Hen fortsätter med att berätta att hen inte kunnat betala sina räkningar och att hen måste låna pengar o.s.v. Jättejobbigt, det fattar jag verkligen men nu måste jag låna pengar eftersom att hen bestämt sig för att jag ska låna ut pengar till henne?!

Till saken hör att vi knappt känner varandra. Vi träffades första gången för någon månad sedan och kontakten vi har är att vi är med i ett gemensamt projekt. Så hur hanterar jag det här bäst? Jag är en ganska snäll person så en del av mig vill vara schysst och säga att det är lugnt. Men det är ju inte lugnt! Samtidigt känner jag att det är så otroligt fräckt gjort av hen att åka med även fast hen inte hade råd. Och att jag nu får ligga ute med hens del av bensinen. Hade vi åkt tre så hade ju jag i alla fall inte behövt betala för någon annan!

Sv: Får inte bensinpengar!

Jaa... Du kan ju dels tänka på i fortsättningen, att alltid göra upp sånt innan oavsett hur självklart det är för dig. För den här personen kanske det inte är lika självklart att man delar på det sättet.

Sen kan du väl antingen a) säga att du VERKLIGEN behöver pengar nu, och göra ditt yttersta för att kräva fram en hundring eller b) låna av någon annan och säga att personen behöver ge dig hundringen så fort den bara kan.

Fast ärligt talat hur tänker man när man tycker att någon annan ska betala för en?! Vi pratade om det innan jag släppte av alla dock. Men givetvis jag kan informera bättre nästa gång. Nu kommer jag inte låta den här personen åka med mig fler gånger dock.

Det var dock självklart för alla som åkte med mig gången innan och för alla förutom en person den här gången.

Men den här personen planerar väl att ge dig en hundring, bara inte just nu? Hen kanske inte visste att det var så bråttom för dig att få dina pengar.

Det är en hon eller, för du skrev henne? Inte någon jäkla hen! Eller är det en höna som åkte med... :confused: :meh:
(hen=höna på engelska)!

Antigen är det en hon, han eller något annat men inte en hen!

ps. Stå på dig, och dina åsikter bättre, annars gör någon annan det!

Du är så jävla löjlig att man vill spy, kanske dags att lära sig svenska?
Hen är inte ens ett nytt ord längre. Fyfan för människor som dig!

Det är en hon eller, för du skrev henne? Inte någon jäkla hen! Eller är det en höna som åkte med... :confused: :meh:
(hen=höna på engelska)!

Men skärp dig.

TS, dålig stil att åka med om man inte har råd. Känner någon av de andra den här nya personen bättre? Tänkte om de kan hjälpa dig.

(hen=höna på engelska)!

1. Tack då vet vi.
2. "Något annat" kan väl vara.... Wait for it... HEN?
3. ORKA.

Här hittar du en bra förklaring på ordet hen om det är så att du inte är bekant med vad som menas med det :)

Jag vet att man blir trampad på om man inte står på sig :/

Silltunna: Jo men hen visste inte när hen skulle få pengar. Jag har förklarat för hen att det är bråttom men hen svarade bara att hon också hade de tight ekonomiskt. Jag inser ju att det är jättelöjligt att gnälla om en hundralapp men som student är det rätt tight ibland :/ Jag vill liksom inte vara sniken för jag fattar att det måste vara en jobbig sits för hen också.

zassoo: Jag tycker också det är dåligt stil :( Vi var ett stort gäng på ca 20 st som skulle åka gemensamt och träna. Jag var en av dom som ställde upp och körde eftersom att jag har bil och körkort. Vi blev "uppdelade" i grupper för att fylla bilarna, jag trodde att alla var med på att det handlade om att minska transportkostnaderna för alla :/ Ska kolla lite med de andra som åkte med, har fått ganska bra kontakt med en av de personerna. Ska höra hur pass bra hen känner den "nya". Vet i alla fall att de är bekanta sedan innan p.g.a det gemensamma intresset som vi alla delar.

Senast ändrad:

*kl*

Höhöhö, värst vad du var ömfotad (kethets). :banghead: :laugh:

Kanske inte är så nytt, men jag kan nog störa mig lite väl mycket på det.

Sorry om det nu väl blev ett lite dumt inlägg, inget personligt. :o

Du kanske har missat att det inte går att skriva det ordet här utan att få höra liknande kommentarer som dina? VARJE JÄVLA DAG

Jaså, skriver du det varje dag då? Jag är inte ens inne varje jag så jag vet inte.

Enda underliga är varför inte göra det så naturligt som det är liksom; han eller hon.

Eller hen, vårt tredje ord:)
Hen är ett helt perfekt internet ord, eftersom här vill du inte alltid avslöja könet för att hålla det anonymt.

Att så lång tid efter vi har fått ordet komma och skrika höna är så väldigt patetiskt och omoget. Vi har en hel del ord i Sverige som är annat i andra länder, hora t.ex. Jag ser ingen som kommer och skriker tid om man skriver hora.

Vad är hora i andra länder då?

Det enda jag kommer att tänka på är höna eftersom jag insåg att det var höna det hette på engelska iom debatten hen. Hade aldrig tänkt vad höna hette på engelska annars.

Men om vi ska överföra resonemanget med vad ordet betyder på engelska till ett sådant här sammanhang, så gäller det väl också andra ord?

"Barn?! Har du en LADA som går i blöjor eller :mad:?"

;)

Eller hen, vårt tredje ord:)
Hen är ett helt perfekt internet ord, eftersom här vill du inte alltid avslöja könet för att hålla det anonymt.

Att så lång tid efter vi har fått ordet komma och skrika höna är så väldigt patetiskt och omoget. Vi har en hel del ord i Sverige som är annat i andra länder, hora t.ex. Jag ser ingen som kommer och skriker tid om man skriver hora.

ååh, ju surare folk bli ju mer vill jag använda hen. Hen hen hen :love:

Så off topic. Sorry

*kl*
Men seriöst, jag använder inte hen (även om jag förstår syftet) men inte katten hoppar jag in och skriver HÖNA. Måste det bli en sådan diskussion i varenda tråd där det står HEN? Acceptera att folk använder ordet utan att förlöjliga det.

OnT:
Ja, det är ju trist att det blev detta bekymmer och man borde ju ha pengarna innan man åker anser jag, för att betala för bensin kontant eller genom bank. Om man inte kan betala just då kanske man borde fråga den som kör om det är okej att betala bensinen lite senare.

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 964
Senast: skiesabove
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 526
Senast: Badger
·
Relationer Inspirerad av ett poddavsnitt som tog upp ämnet och chockad över vad folk kan göra i sin snålhet - vad är det snålaste ni varit med om...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 958
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 704
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar