Får exet göra såhär?

Mirre

Trådstartare
I fredags hämtade exet sonen och tryckte ett papper från försäkringskassan i händerna på mig. Helt plötsligt kräver han halva barnbidraget och hotar med att ta hela om inte jag skriver på. Kan han göra det?
Vi har gemensam vårdnad och jag har haft barnbidraget hela tiden.
Han jobbar heltid med bra lön, jag är arbetslös och har ingenting. Sonen har pratat om att pappa pratar om att flytta tillbaka till dalarna, verkar ju lurt om det inte är något sådant han planerar. Men exet har inte pratat med mig om det alls. Och som det konflikträdda as han är, så vägrar han svara nu när jag försöker få tag i honom.

Tja. Har ni delad tid så ska ju alla utgifter delas också. Barn födda 2014 eller senare (tror jag det är), delas barnbidraget upp automatiskt när de föds. Hälften till varje förälder.

Men allt beror ju på vad ni har för överenskommelse. Betalar du allt - ja, då borde du ju ha barnbidraget.

Halva barnbidraget har han rätt till eftersom ni har delad vårdnad och antar jag har barnet lika mkt som du? Angående ev flytt så måste han väl meddela dig för el senare men det kanske inte är helt bestämt?

I fredags hämtade exet sonen och tryckte ett papper från försäkringskassan i händerna på mig. Helt plötsligt kräver han halva barnbidraget och hotar med att ta hela om inte jag skriver på. Kan han göra det?
Inte utan att du godkänner det.

Hur bos sonen?
Växelvis eller heltid hos dig?

Om sonen bor på heltid hos dig så skall du ha hela barnbidraget och pappan skall bidra till sonens försörjning efter förmåga.
Högre underhåll kanske?

Ska försöka svara alla här nu.
Sonen bor varannan vecka och har gjort så hela tiden. Han är 6 år nu, jag har haft barnbidraget hela tiden, vilket pappan varit ok med eftersom jag har mycket sämre ekonomi än honom.
Men vad händer om jag inte skriver på då?

Jag är ju mest arg för att han bara trycker ett papper i handen på mig om det, utan att ha pratat med mig någonting om det innan. Han skulle ju ha satt sig ner med mig och pratat igenom saken som en vuxen människa.
Men han har alltid varit såhär, förutsätter att jag säger ja och amen till allt. Sedan stoppar han huvudet i sanden och gömmer sig för att slippa stå för allt han gör.

Nej, han kan inte på något sätt få del av barnbidraget om du inte skriver på.
Om pappan köper lika mycket kläder och bidrar till fritidsaktiviteter som du gör är det väl inte "mer än rätt" att han får halva bidraget, men som sagt - du måste skriva på pappret för att utbetalningen ska delas.
Hotar han dig i något som helst sammanhang kan det ju vara läge att påpeka att det inte är ok...
Jag tycker att du ska kontakta familjerätten och boka tid för ett samarbetssamtal.

På FKs hemsida står det såhär

"Vill du att barnbidraget ska delas men inte den andra föräldern ska du skicka in den här blanketten"
länk

Men även om han arbetar och du är arbetslös så har ni trots allt delat boende. Barnet kostar även hos honom, och om du har socialbidrag så förlorar du inga pengar då de fyller ut det som fattas. Men kolla med FK om du vill ha bäst tips.

Nu har jag försökt och få kontakt med människan på alla sätt men han svarar inte. Som alltid ignorerar han mig så fort det blir minsta jobbigt. Så har han alltid gjort, sedan skyller han allt på mig, drar upp allt han kan komma på för att jag ska känna mig dålig.

Nej, han kan inte på något sätt få del av barnbidraget om du inte skriver på.
Om pappan köper lika mycket kläder och bidrar till fritidsaktiviteter som du gör är det väl inte "mer än rätt" att han får halva bidraget, men som sagt - du måste skriva på pappret för att utbetalningen ska delas.
Hotar han dig i något som helst sammanhang kan det ju vara läge att påpeka att det inte är ok...
Jag tycker att du ska kontakta familjerätten och boka tid för ett samarbetssamtal.

Sen de nya bestämmelserna trädde i kraft i våras så är det fullt möjligt att få barnbidraget delat trots att den andre föräldern inte skriver på. (Givetvis förutsatt att barnet bor lika mycket hos båda föräldrarna.)
Vad föräldrarna har för utgifter och inkomster är irrelevant i den här frågan.

Ska försöka svara alla här nu.
Sonen bor varannan vecka och har gjort så hela tiden. Han är 6 år nu, jag har haft barnbidraget hela tiden, vilket pappan varit ok med eftersom jag har mycket sämre ekonomi än honom.
Men vad händer om jag inte skriver på då?

Då skriver han antagligen ut den andra versionen av blanketten, den som inte kräver båda föräldrarnas medgivande. Sen lär FK besluta att barnbidraget ska delas. (Vad jag vet görs ingen utredning om saken. Åtminstone så märkte jag inte av någon utredning när dotterns barnbidrag delades.)

Ok där ser man.
Men det är egentligen inte pengarna jag är arg för, utan att han kör över mig så totalt och (ännu en gång) bara kräver att jag ska följa hans vilja och göra som han säger. Om det nu var så vansinnigt viktigt har han haft sex år på sig att säga något om det. Men inte ett ljud någonsin om det. Sedan att han är en sådan ynkrygg och inte kan prata med mig, utan sitter och smsar istället. Knappt det ens.

Fast FK rekommenderar ju att man ska försöka utjämna inkomstskillnader mellan föräldrar, tex genom att den som har en bättre ekonomi tar en större del av utgifterna runt barnen. Därför betalar min man alla dagiskläder, aktiviteter osv till sina barn.

Sedan kan du ju söka om underhållsstöd hos FK, för att få lite större inkomst!

Fast FK rekommenderar ju att man ska försöka utjämna inkomstskillnader mellan föräldrar, tex genom att den som har en bättre ekonomi tar en större del av utgifterna runt barnen. Därför betalar min man alla dagiskläder, aktiviteter osv till sina barn.

Sedan kan du ju söka om underhållsstöd hos FK, för att få lite större inkomst!
Det sade medlaren vi var hos under vårdnadstvisten också.
Men det skulle exet bara förneka om jag sade något om nu. Underhållsstöd har jag sökt

Du behöver inte skriva på, han får halva ändå. Du kommer att få ett brev hem med förslag till beslut, detta kan du protestera mot men jag är tveksam till att du kommer nånvart med det.

*har exakt samma t-shirt*

Du behöver inte skriva på, han får halva ändå. Du kommer att få ett brev hem med förslag till beslut, detta kan du protestera mot men jag är tveksam till att du kommer nånvart med det.

*har exakt samma t-shirt*
Ok men jag skriver väl på och skickar iväg eländet, så kan han inte säga något om det alla fall. Jag skiter egentligen i vilket, har jag överlevt såhär långt i den sits jag är i. då kan jag göra det i fortsättningen också.

@Meggan Det är ganska nytt tror jag, man kan söka det via FK om man har barn på växelvis boende och dålig ekonomi. Men den andra föräldern betalar ingenting på det, utan det är enbart genom FK.

@LadyCovergirl det är möjligt.

Ber om ursäkt, jag hade fel...
I första svängen i mars när reglerna ändrades gällde det bara barn födda efter första mars i år, blanketten för att man kan dela barnbidrag utan den andres medgivande har dykt upp lite senare. (Bevakade det för särbons räkning...)

Men underhållsstöd vid växelvist boende har funnits betydligt längre.
Du får inte ha tjänat mer än 200 465 kronor (om du har ett barn) enligt din slutliga skattsedel för två år sedan och det högsta belopp du kan få är 636 kr. Blankett finns på Försäkringskassans hemsida. (Gå via "Barnet bor växelvis..." och Underhållsstöd)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 822
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 206
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 128
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 764
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar