Får eller getter?

B

Bennie

Vilket är bäst att ha som betes-putsare - får eller getter?

Jag är lite trött på att putsa hagarna med traktorn (kostar diesel / släpper ut avgaser, tar en hel massa tid och blir ändå inget vidare ...)
Så kom jag på att ett par tre får / getter skulle man nog kunna klämma in i stallet.

Någon som har nå't att berätta om får-/get-skötsel, effektivitet (vad gäller ogräsbekämpning), rymningsbenägenhet etc etc.

Berätta allt!:bow:

Sv: Får eller getter?

Nu vet jag inte hur stora marker du har som skall betas.
Min erfarenhet av får är att det krävs ganska många får för att det skall bli effektivt betat. Ca 10 får/hektar om du skall ha någon nytta av dem som "betesputsare".

Getter har jag ingen egen erfarenhet av. Däremot har jag förstått att de är mycket svårare att hålla getter instängda om man jämför med får som kan vara svårt nog.

De bästa betesputsarna jag har haft här är faktiskt highland cattle... De äter allt... gräs, ogräs, sly.. you name it... Ett par tre ungtjurar förvandlar hagarna till saharas öken på några veckor... Dessutom är de betydligt lättare att hålla bakom ett elstängsel än vad fåren är.

Jag har får och visst om de är i en mindre hage eller om det är sämre bete (t ex naturbete) och de får gå där hela året, så kan de få det att se ut som en gräsmatta.
Men den största nackdelen är att får är ganska kräsna och äter inte vad som helst. Ogräs som hästarna ratar kommer fåren också troligen att rata. Även fåren lämnar ju sina rator efter sig. Så har man otur får man dubbelt med rator på betet.
Getter äter mer men är betydligt svårare att stänga in om de inte vill vara kvar i hagen. Sedan de kanske mer än man vill att de ska göra och kan ge sig på träd och buskar på ett sätt som inga andra husdjur gör. Vissa getter kan beta uppe i lövverket på träd.
Både får och getter kan rymma och vara svåra att stänga in med bara el. Har man otur och får tag i djur som lärt sig att det går, så kommer de också att fortsätta att rymma.
Både får och getter kan stångas, men det är olika från individ till individ. Men det känns mer när en get stångas än ett får. Men jag vet att den första baggen jag sålde lyckades stånga sin nya ägare så illa att han blev sjukpensionär. Så inte heller får är helt ofarliga.

Jag har får, hästar och highland på mina naturbeten, alltså nästan optimala förhållanden. Men även jag får rator och ogräs plus att det blir en del röjning av de buskar och träd som inte djuren tar.

Våra får äter främst sly från t.ex. Ask som inte hästarna gillar så mycket. Jag tycker absolut att de hjälper till, men de äter ju som sagt inte allt.

*KL*
Jag lurar också på får... eller... Alpacka. Verkar vara himla trevliga djur.
//Jezz

Getter är främst buskätare, så är det gräsklippare du vill ha är nog något annat alternativ bättre.

Får lär sig av andra får vad de äter. Mina har uppenbarligen haft bra förebilder, för de tuggar i sig betydligt mer ogräs än vad jag hade hoppats på. ;) Men generellt är de som Masse säger ganska kräsna, även om det varierar lite grann mellan de olika raserna.

Kan bara säga att getterna som vi hade var HELT omöjliga att hålla instängda, dom lyckades rymma genom allt!!

Ett tips kan vara att lyssna med bönderna i närheten om de har t.ex. ungdjur eller sin-kor som de kan tänka sig att låna ut en period över sommaren. Vår bonde frågade oss om vi ville låna några kossor och vi funderar på att göra det...

I alla fall, då kan du använda samma stängsel som till hästarna, nackdelen med får och getter kan ju vara att man behöver dubbla staket ( el och fårnät ) för att kunna växla hagar varefter det blir nerbetat. Dessutom har du inga extra djur att fodra till vintern.
Men, du kanske vill ha lite fler djur på gården - då är det ju inget alternativ att låna förstås. Det var bara en tanke... :)

jag har både får och getter och jag tycker att får är bättre!dels så äter de allt och de är inte lika rymningsbenägna som getter ;) men allra bäst verkar kor vara, men det krävs ju lite mer för att ha dem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 119
Senast: alazzi
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 954
Hästmänniskan Ja, hur gör man egentligen? Det finns nog många både säljare och köpare här inne som kanske har svar. Jag vill och behöver ha en ny...
2
Svar
31
· Visningar
4 294
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar