Får din hund 63,8 minuter frisk luft/dygn?

Sv: Får din hund 63,8 minuter frisk luft/dygn?

Solljus (vitamin D och melatonin) är ju jätteviktigt för både reproduktionsfunktion (t.ex. löpcykel) och sköldkörtelfunktion. I vissa avseenden skiljer sig inte hundar så mycket för oss. Utevistelse är bra för hälsan på många sätt.
<snip>

Fast vad gjor man pa vintern i Sverige da? Nar de flesta som jobbar inte kan ta ut hund annat an for kortare kiss rundor pa dag tid, for morgon och kvall ar det morkt? Eller pa stallen dar det ar sa varmt att man inte kan ta ut hundar pa dagtid da de blir aldeles for varma? Visst ar det bra om man kan ta ut hundar mycket i friska luften OM DE GILLAR DET och det inte ar for varmt eller kallt for dem. Undrar hur manga som har samma krav pa att barn ska vistas utomhus i (solen? ... fast da ar barnen i skolan en stor del av aret) friska luften over en timma om dagen:grin:

Miss Mandy lag och tryckte under tak i skuggan utanfor ytterdorren, formodligen hoppades hon pa ett visst drag fran AC'n innomhus, i ungefar 2 timmar ... da visslade jag sa hon var tvungen att springa till stallet dar hon genast gick in i sadelkammaren och la sig pa betong golvet for ytterligare ett par timmar medan jag klippte fardigt graset. Nu ar hon helt slut, det var varmt och hon kan inte sova ordentligt utomhus.:p

Bor i lägenhet och mina hundar är aldrig ute mindre än ca 5 timmar/dag, oavsett väder.
Beroende på vad vi gör, vart vi befinner oss så blir det ofta hela dagar ändå.
Misstänker om jag haft tillgång till egen gård hade utevistelsen sett annorlunda ut, då hade det nog blitt hela dagar "jämt"...som det blir när vi är hos mina föräldrar.

Fast vad gjor man pa vintern i Sverige da?

D-vitamin lagras i kroppen när man är ute i solen. Det räcker inte hela vintern (man får komplettera med fet fisk), men det räcker under en del av vinterhalvåret.

Vad gäller barns vistelse i solen så har skolbarn raster. Här i Sverige brukar det understrykas att barn ska vistas minst 20 minuter utomhus dagtid för att lagra D-vitamin.

... om vi nu enbart ska uppehålla oss vid den frågan. D-vitamin och melatoninbrist var bara två exempel.

Fast ... vilken kisspromenad som helst tar val 20 minuter? Atminstone jag tror inte jag lyckats ta en "snabbis" med mindre an 20 minuter ute. Personligen tycker jag inte att de som har mojlighet att trana och motionera innomhus nar vadret ar daligt ar samre hundagare. Racker det med 20 minuters solsken (well...:p) om dagen for barn borde det ju racka for hundar ocksa.

Racker det med 20 minuters solsken (well...:p) om dagen for barn borde det ju racka for hundar ocksa.

Vet du att hundars förmåga att ta upp d-vitamin är lika bra som barns? Det där med 20 minuter gäller inte heller generellt för "barn", det gäller för barn med riktigt ljus hy. Mörkhyade personer behöver betydligt mer solljus för att inte få brist på d-vitamin. Skillnaden är så stor att det finns en del hälsoproblem kopplat till det bland mörkhyade som lever i Sverige.

Sommarhalvår: minimum 12 timmar dygn. Under vintern kortare, då beror det på vilken hund och om det är jaktsäsong. Men oftast får de mer än 2 timmar dag, om det inte regnar för då vägrar den ena hunden gå längre än till tallen (3 m) efter morgonbajsen.

Det ar min fraga. Vad gjor Svenskar som jobbar och kommer hem (har med hunden till jobbet eller har nagon som kommer och promenerar) for att promenera hunden pa lunchen da? Det ar ju ganska hopplost att ens se solen vintertid om man jobbar i Stockholms omradet, och an svarare langre norrut.

Har har vi sol ... och val mycket av det sommartid, det ar for varmt att promenera (atminstone svart rottis) under dagen. I dag var det 35*C mitt pa dagen. Just nu ar det 31*C och klockan ar 8 pm och solen har gatt ner ... och det ar bara borjan pa sommaren annu.:crazy: Tur att vi har innomhus stallen med AC att trana ... ett gym for hundar ... och en sjo att simma i.:D De som jobbar eller inte har en gard med djur att ta hand om ar mest inne dagtid pa sommaren.

Knapplån.

Vid fint/bra väder så går hundarna ut kring 09 på morgonen och är ute i 8-12 timmar på tomten. Större delen av tiden så är jag också ute med eller utan barn. Därute har dom träd som ger skugga, ett stort trädäck där dom solar, kring 500 kvm gräs att springa på och fällar att ligga på om dom vill. Vissa dagar så leker dom i timtal med varandra, andra knappt alls. Varje kväll går vi på promenader och/eller tränar en kort stund. Den äldsta tränar gärna lydnad eller uppletande, den yngsta älskar shejping.

Vid dåligt väder, eller under vintern, så är två av dom inne i princip jämt. Dom vill varken gå på promenader eller bara vara ute, så då blir det mest korta lekstunder. Dom två yngre spenderar i genomsnitt 1-2 timmar ute om dagen då, med rask promenad eller massa bus - annars får dom köldkramp direkt.
Sen aktiveras dom även inne, men det spelar ju ingen roll i just den här frågan.

Kl.

Har hus med tomt och är rätt varm själv, så dörrarna står i princip alltid öppna. Sååå; hon får ju en hel del frisk luft. Däremot tycker jag själv att hon borde spendera ännu mer tid utomhus, men hon är gärna där jag är.

Vanligtvis på en dag är hon kanske utomhus... tja, några timmar i alla fall. Det varierar en del. Är det för varmt ute ligger hon hellre inne (bor i en sval källare) och om det ösregnar är hon också hellre inne. Är vädret däremot lagom i hennes värld spenderar hon hela dagarna ute, gärna under enen vi har. Kommer in med jämna mellanrum, kollar till mig eller sover en sväng, men sedan lägger hon sig ute igen.

Fast ... vilken kisspromenad som helst tar val 20 minuter? Atminstone jag tror inte jag lyckats ta en "snabbis" med mindre an 20 minuter ute.

Du kan ju läsa inläggen innan du svarar. Det är ju PRECIS det jag har skrivit! 124 000 svenska hundar är ute mindre än 30 minuter per dag. Jag undrar hur det är möjligt att "lyckas" det och att ett sådant liv inte är ett värdigt liv för en hund.

Jag vet ärligt talat inte vad det är du diskuterar. Kan du förklara varför du tar upp att ni har 35 grader och hur det är relevant till det faktum att 17% av svenska hundar får vara ute mindre än 30 minuter.

Beror på väder, men hundarna brukar få vara med ute på fm när jag pysslar i stallet så iaf 3-4 timmar utomhustid:)

Jag har inte läst notisen. Men jag fick för mig att det var promenader o inte utetid? Så återgavs den iaf i min lokaltidning.

Du har rätt. Jag letade reda på notisen från If. Men ändå är 30 minuters promenad per dag väldigt lite. Jag har väldigt svårt att hinna se hur hundarna ska hinna uträtta sina behov.

Så här såg enkätsvaren ut i sin helhet. 6 procent (ca. 43 000 hundar) promenerar 10-20 minuter om dagen med sin hund.

”Ungefär hur många minuters promenad får din hund varje vardag?”

0-5 minuter 1 %
6-10 minuter 1 %
10-20 minuter 6 %
20-30 minuter 9 %
31-60 minuter 30 %
1-2 timmar 50 %
Vet ej 3 %

Fast här handlar det ju inte om motion/aktivering, utan om frisk luft. Tid som tillbringas utanför husets väggar.

Jag tycker att det är väldigt skrämmande att höra att en bra bit över hundratusen hundar inte ens får komma utanför husets väggar mer en en halvtimme om dagen. Det är ju inte ens ett liv värdigt en guldhamster.

Kunde inte sagt de bättre själv! Håller med :bow:

Vissa dagar går vi nog mindre än 30 minuter. Men då är han som sagt med i stallet där han vandrar fritt samt ute på tomten hemma :-)

Tillägg. Det blir ju väldigt missvisande det där. Som hunden på gården där jag har hästen. Hon går nog nästan aldrig rena promenader. Är ibland med på uteritter, annars är hon ute på gården hela dagarna o har det bra. Det är en glad o välmående hund trots noll promenadtid.

Senast ändrad:

:grin:
Jag vet ärligt talat inte vad det är du diskuterar. Kan du förklara varför du tar upp att ni har 35 grader och hur det är relevant till det faktum att 17% av svenska hundar får vara ute mindre än 30 minuter.

Fast nu var inte det fragan i trad starten ...

Hur länge får era hundar vara utomhus per dag, oavsett om de tränar, promenerar eller bara ligger ute och gör absolut ingenting?

Det handlade om utomhus vistelse och, som jag uppfattade det langre ner i traden, fordomde att aktivera/motionera innomhus.

:grin:

Fast nu var inte det fragan i trad starten ...

Det handlade om utomhus vistelse och, som jag uppfattade det langre ner i traden, fordomde att aktivera/motionera innomhus.

Fast jag fattar fortfarande inte varför du berättar om 35 grader etc. i svar till mig, särskilt inte som du själv skriver att "vilken kissepromenad som helst tar 20 minuter".

Sedan måste jag säga att jag stör mig enormt mycket på dina ":grin:". Det är otrevligt att strössla sina inlägg med sådana. Jag tar väldigt illa vid mig när jag får sådana i svar som riktar sig till mig.

*snor bara sista knappen*

Mina är en vanlig dag ute 2-3 timmar om vi inte åker iväg någonstans eller är i stallet. Bor i lägenhet så det är både promenadtid + träningstid utomhus jag räknar, ingen hundgård eller trädgård där de kan ligga och slöa. Däremot så har jag balkong som jag tänkte ha öppen de dagar det är varmt så de kan ligga därute om de vill.

Är vi i stallet så går eller cyklar vi dit och hem vilket blir 16 km och sen är vi där ett par timmar också. Att cykla fram och tillbaka tar ca 1,5 timme. Att gå fram och tillbaka tar ca 4 timmar då vi ofta stannar på vägen och kastar lite pinne, tränar lite linförighet eller badar lite i en bäck. Sen har vi latdagar också då det bara är rastning som gäller, då kanske vi är ute sammanlagt 1 timme.

Tycker också det låter konstigt att det är så många som har sina hundar ute mindre än 30 min. Även en lat hund borde väl behöva röra på sig iaf lite?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 170
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 593
Senast: iNTOHiMO
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 678
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 803
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens